PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fysisk korrigering på pinscher

+2
Fotofreaket
ligistenzelda
6 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Fysisk korrigering på pinscher - Sida 2 Empty Sv: Fysisk korrigering på pinscher

Inlägg  herrHarry ons maj 20, 2009 11:05 pm

Suvi med Sniff skrev:
herrHarry skrev:Jag kan tycka att olika fel kräver olika korrigering. Gör Harry något riktigt dumt, ex biter en hund helt oprovocerat som han gjort nu, så tar jag i rätt hårt. Men en annan gång när han sagt ifrån väldigt tydligt och den andra hunden fortsatte och Harry då valde att bita blev jag inte lika arg. Jag tror inte ens att jag tog tag i honom.

Jag kan korrigera Harry med rösten i andra lägen, eller stampa i marken och gå mot honom och prata argt andra gånger. Det beror på situationen och graden av fel han gör. Stort fel - arg matte, litet fel - mindre arg matte.

Jag tror att nästan alla här inne (eller till och med nästan alla hundägare) någon gång blivit så arg på sin hund att de tagit i lite hårdare. Då menar jag förstås utifrån hunden. Vissa hundar tycker det är oerhört obehagligt att matte/husse bara höjer rösten, medan andra tål ett tag i nackskinnet.

Att ta tag i nackskinnet imnnebär för mig just det jag skriver, ett tag, inte att jag drar och ruskar. Min hund har så mycket halsskinn att det blir som ett lämpligt halsband. Wink Sen strävar jag efter att försöka vara en rolig och kul prick att vara med.

I princip håller jag med dej men när Sniffen betett sig som ALLRA värst har jag inte visat min ilska och upprördhet, just för att jag tror att han agerat utifrån rädsla. Visst, det är obefogat och jävligt onödigt men jag tror att en kraftig korrigering bara hade spätt på känslan av panik i de fallen.

Å andra sidan kan jag tänka mej att de som blivit utsatta för hans överreaktion gärna sett mej hudflänga hunden för att känna upprättelse och att jag tagit det på allvar. Öga för öga, tand för tand.

Mina inlägg i diskussionen kanske inte är så intressanta med tanke på att Sniffen är lite utöver det vanliga? Men jag tänker att det påminner mycket om hur jag hör att föräldrar till autistiska barn har det. Visst, samma regler gäller för alla, men det är hur man implementerar dem som det skiljer sig åt.

Någon sa vad gäller barnuppfostran att om man behandlar alla barn exakt likadant blir det väldigt orättvist. Just för att man inte utgår ifrån vart och ett av barnens behov. Jag tror detsamma gäller hundar. Utmaningen ligger i att nå fram till sin vän med sitt budskap och funkar inte de gängse metoderna måste man hitta andra sätt.

Ja, hade Harry agerat i rädsla (eller så som han gjorde när han bet Pixie (sa ifrån tydligt innan)) så blir jag inte arg. Han kan inte hjälpa att han gör dumheter när han blir rädd. Sen håller jag med dig om att man ibland agerar för att man vill att folket runt omkring ska tycka att man gör rätt. Men för det mesta tänker jag att jag gör det jag tror är bäst och sen får folk tycka vad de vill om mig... Wink

Sista stycket - klockrent!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Fysisk korrigering på pinscher - Sida 2 Empty Sv: Fysisk korrigering på pinscher

Inlägg  Fotofreaket ons maj 20, 2009 11:05 pm

herrHarry skrev:
Fotofreaket skrev:
herrHarry skrev:

Aha, ok. Då håller jag inte med dig. Wink

För jag anser att ett större fel resulterar i en argare matte och ett mindre fel i en mindre arg matte.

Ex: Harry biter en annan hund - matte blir arg!

Ex: Harry tar en strumpa, som slarviga husse slängt på golvet, och börjar tugga på den - matte säger till, men blir inte arg.
Ja det har du i o f s rätt i men ibland ska man kanske vara försiktig med att straffa hårt om det tex brister i tillit som är problemet vid biten matte tex...

Jo, helt sant. Jag tycker inte heller att man ska straffa en hund om det brister i tilliten. Men det är ju en annan diskussion. Jag skulle aldrig drömma om att straffa någon annans hund, jag gör det med min hund som jag har en relation med.
Nä straffa andras hundar vill man inte göra. Man måste dock korrigera dem, men det måste gå snyggt till på ett hunddagis tex. Annars hade det gått en halv minut typ och hela gänget hade legat i en hög och lekt/ eller slagits om man aldrig styrde upp.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Fysisk korrigering på pinscher - Sida 2 Empty Sv: Fysisk korrigering på pinscher

Inlägg  Suvi med Sniff ons maj 20, 2009 11:07 pm

Puh, skönt! Ibland tvekar jag innan jag skriver nåt här för att det känns som "nu kommer Suvi som ska vara så märkvärdig med sin extremt konstiga hund som tydligen har det ena mystiska felet efter det andra".
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Fysisk korrigering på pinscher - Sida 2 Empty Sv: Fysisk korrigering på pinscher

Inlägg  Gäst ons maj 20, 2009 11:58 pm

Suvi med Sniff skrev:
I princip håller jag med dej men när Sniffen betett sig som ALLRA värst har jag inte visat min ilska och upprördhet, just för att jag tror att han agerat utifrån rädsla. Visst, det är obefogat och jävligt onödigt men jag tror att en kraftig korrigering bara hade spätt på känslan av panik i de fallen.

Å andra sidan kan jag tänka mej att de som blivit utsatta för hans överreaktion gärna sett mej hudflänga hunden för att känna upprättelse och att jag tagit det på allvar. Öga för öga, tand för tand.

Mina inlägg i diskussionen kanske inte är så intressanta med tanke på att Sniffen är lite utöver det vanliga? Men jag tänker att det påminner mycket om hur jag hör att föräldrar till autistiska barn har det. Visst, samma regler gäller för alla, men det är hur man implementerar dem som det skiljer sig åt.

Någon sa vad gäller barnuppfostran att om man behandlar alla barn exakt likadant blir det väldigt orättvist. Just för att man inte utgår ifrån vart och ett av barnens behov. Jag tror detsamma gäller hundar. Utmaningen ligger i att nå fram till sin vän med sitt budskap och funkar inte de gängse metoderna måste man hitta andra sätt.

Jag tycker det är väldigt intressant att läsa om dig och Sniff. Dessutom, som du säger så blir allt annorlunda med en rädd hund. Rädsla är inget man kan styra över i dess mest extrema form. Vi människor kan söka behandling och få KBT (Kognitiv beteendeterapi) och sätta ord på vad vi känner för att få bekräftelse från någon annan. Hundarna har samma problem vid rädslor som vid smärta, att de är beroende av att deras människa är tillräckligt lyhörd för att snappa upp vad beteendet handlar om.

Totte och Rebel har samma regler men vi har olika sätt för att få dem att hålla på reglerna eftersom de kräver olika metoder.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Fysisk korrigering på pinscher - Sida 2 Empty Sv: Fysisk korrigering på pinscher

Inlägg  ligistenzelda tor maj 21, 2009 8:35 pm

Men då kan vi komma fram till att en pinscher tål fysisk korrigering, men såklart individanspassat?

Jag eftersträvar att korrigera så lite som möjligt, men det finns massor av tillfällen då hon behöver påminnas, då det inte räcker att ignorera eller vifta med köttbullar Wink Så jag ser mig själv som en snäll och rättvis hundägare.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Fysisk korrigering på pinscher - Sida 2 Empty Sv: Fysisk korrigering på pinscher

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet