PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kastrering tik

5 posters

Gå ner

Kastrering tik Empty Kastrering tik

Inlägg  ligistenzelda mån apr 27, 2009 11:41 pm

Än igen är kastrering på tapeten då Zelda blir otroligt påverkad före under och efter löp.

Jag är främst ute efter åsikter/erfaranheter om hur psyket på en osäker/stressad lr ldyikt tik påverkats efter kastrering.

Vad händer egentligen i kropp och knopp?

Hur reagerar andra hundar på en kastrerad tik? (är lite orolig över hur hennes bästis som är hanagressiv skulle reagera på henne)

Ge mig allt ni har! Basketball

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  Jezzi & Desti tis apr 28, 2009 2:39 pm

Jag kastrerade Desti för ganska precis ett år sedan och jag ångrar mig inte en sekund!

Desti är en tik som har rädslor, inte osäker på något vis, men är väldigt ljudkänslig och lättstressad i samband med ljud och även hon blev påverkad av sina löp. Jag tog beslutet att kastrera och hon har bara förändrats till det bättre! Very Happy

Hon är mycket lugnare överlag och har blivit JÄTTE busig, är mycket jämnare i humöret eftersom hormonerna inte svänger på samma sätt och jag tycker även att hennes ljudrädsla har blivit något bättre. Hon är fortfarande rädd för fyrverkerier, men man märker små små skillnader för var gång och det är endast till det bättre.

Föremålsintresset har ökat markant, helt plötsligt är saker jätteintressanta och även lek och kampintresse är skyhögt!

Det man däremot får ha i åtanke är att tiken kan få vissa biverkningar av en kastrering också. De vanligaste är inkontinens (kan dyka upp flera år efter ingreppet), förändrad pälskvalité (märks mest på långhåriga hundar) och det allra vanligaste; förändrad ämnesomsättning. Eftersom hormonerna och östrogenhalten påverkas förändras ämnesomsättningen och tiken kan få lättare att lägga på hullet.
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  ligistenzelda tis apr 28, 2009 11:50 pm

Kul att höra att du har en bra erfarenhet! Smile Låter underbart det du beskriver, att humöret är stabilare osv.

Tänk om det fanns garantier för att det skulle bli så bra så skulle jag genomföra det pronto. Men som sagt är jag väldigt orolig om hon blir en av dom hundarna vars problem ökar.

Hur kan det komma sig att vissa tikar blir så lugna och får bättre kontakt medan andra blir totalt "galna"?....Vad jag förstått så minskar östrogenet och testesteronet ökar hos tikar och då borde dom ju rimligen bli mer buffliga?

Jo risken för inkontinens är inräknad i riskkalkylen, verkar vara vanligt tyvärr.

Hur bemöts hon av hundar efter kastreringen? Har hon själv märkt av att andra hundar ser annorlunda på henne?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  Gäst ons apr 29, 2009 7:52 am

Angående att tikar skulle bli värre: Har du träffat en tik som har blivit värre eller har du någon i ditt umgänge som har en tik som har blivit värre? (inget illa ment med frågan utan nyfiken).

Även om det teoretiskt skulle kunna bli så så är det många gånger teorin inte helt stämmer överens med verkligheten. Sedan kan det vara så att de som har upplevt det hela som värre har sett kastreringen som ett sätt att slippa en bit av träningen. Vissa saker är så djupt rotade att själva ingreppet kvittar utan man får helt enkelt (kanske fel ordval Laughing ) träna bort det.

När vi kastrerade vår lilla shiba gjorde vi det av den enkla anledningen att hon dels var rymningsbenägen och dels för att jag skaffade en hane som skulle vara hos mina föräldrar när jag jobbade. Mina föräldrar ville inte ha valpar och St bernharden var redan kastrerad. De positiva effekterna var inget vi tog i beaktning utan vi räknade med att ha kvar samma hund men utan 8 kopior efter löpet. Som jag skrev i den andra tråden blev dock effekterna över förväntan och vi fick en mycket mer harmonisk hund även om vi inte förlorade hennes personlighet. Hon tror fortfarande att hon äger världen och vill bli behandlad som den drottning hon är Laughing

Östrogenets och testosteronets betydelse har man inte ens förstått till fullo hos människor så jag tror det är en alltför enkel förklaring till varför hunden blir osäkrare. Skulle det vara så borde det ju gå att få östrogentabletter liknande de vi får vid klimakteriet. Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  ligistenzelda ons apr 29, 2009 12:26 pm

Ingen fara Smile Nej jag har inte träffat någon tik som blivit värre, men de tikar jag känner som är kastrerade har inte haft några rädslor lr osäkerhetsproblem och de förblev samma hund. Däremot har jag läst på nätet om enstaka misslyckade kastreringar, där tiken blitt mer agresssiv/rädd/osäker efter kastrering. Sån läsning får en att fundera några varv extra.

Jag hoppas ju främst på ett stabilare humör och såklart inga biverkningar. Vore himla skönt att slippa löpen med en pojktokig hund Razz

Hur bemöts en kastrat av andra hundar? Förlorar hunden sin "rang"?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  ligistenzelda ons apr 29, 2009 12:29 pm

Ja just det, funderade över det här med p-spruta. Hade varit bra och prova hur hunden blir, men har läst att det är väldigt stor risk för diabetes av en endaste spruta? Shocked

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  Jezzi & Desti ons apr 29, 2009 1:04 pm

ligistenzelda skrev:Hur bemöts hon av hundar efter kastreringen? Har hon själv märkt av att andra hundar ser annorlunda på henne?

Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad alls på hur hon blir bemött av andra hundar eller hur hon själv är mot andra! Den enda skillnaden är att hanhundar inte är riktigt lika intensiva mot henne nu som de var innan. Desti är en tik som alltid varit väldigt intressant för hanhundar oavsett om hon löpt eller inte och detta har blivit liite lugnare efter kastreringen.

Hennes beteende som tik har inte ändrats någonting. Hon kan fortfarande umgås med allt och alla utan problem och hon lyfter fortfarande på benet när hon kissar... *s* Laughing
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  ligistenzelda ons apr 29, 2009 1:54 pm

Jezzi & Desti skrev:
ligistenzelda skrev:Hur bemöts hon av hundar efter kastreringen? Har hon själv märkt av att andra hundar ser annorlunda på henne?

Hennes beteende som tik har inte ändrats någonting. Hon kan fortfarande umgås med allt och alla utan problem och hon lyfter fortfarande på benet när hon kissar... *s* Laughing

Som det ska vara! Cool
Hur länge sen var det du kastrerade Desti?
Var hon vaktig innan, ingen skillnad där heller?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  Gäst ons apr 29, 2009 2:05 pm

Jag har inte märkt någon skillnad på hur våra tikar bemöter andra hundar ellr själva blir bemötta. Shiban satte senast häromveckan en rottiskorsning och en schäfer på plats till deras förvåning Laughing .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  ligistenzelda ons apr 29, 2009 3:51 pm

Skönt att höra att dom inte blir bemötta annorlunda Very Happy

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  Jezzi & Desti ons apr 29, 2009 5:48 pm

ligistenzelda skrev:Som det ska vara! Cool
Hur länge sen var det du kastrerade Desti?
Var hon vaktig innan, ingen skillnad där heller?

Jag kastrerade henne i mars förra året, så det är strax över ett år sedan nu.

Har inte märkt nån skillnad på vaktande heller Smile
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  Nanetis ons maj 06, 2009 9:52 pm

Hej

jag vet inte om detta är sant, men om man nu ska sterilisera sin tik så ska man tänka på att göra det under rätt period. det vill säga om hunden löper två gånger på ett år, då tar man löpets sista dag + 3 månader. då kommer man rätt mellan menscyklarna och humör/hormoner.

jag har nämligen hört att tikar kan förbli griniga om man gör det i en grinig period. eftersom min tik löper så ofta, upp till 3 ggr på ett år så är det svårt att hamna i rätt cykel. så jag ska iväg till vet. om två veckor. börjar bli lite nervös för det.

men jag tror det blir bäst för henne. hon kommer ner i varv och mer kontaktbar.

Nanetis

Antal inlägg : 3
Ort : Åsa
Registration date : 09-01-06

http://www.nogg.se/cilka

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  Elenya's ons maj 06, 2009 11:02 pm

Att de spelar någon roll för humörförändringarnas skull när man kastrerar sin tik är nog bara en myt... Anledningen till att veterinärer brukar föredra att göra ingreppet mellan löpen är för att ingreppet blir så mycke lättare då. Under löpen eller just förre/efter är tiken så mycke mer uppsväld och det blir ett blodigare ingrepp, de går men de är mer invecklat.

Anledningen till att jag vet dehär är för att ja själv hört ryktena och frågade min vet om de och hon förklarade detta för mej. Sen att min tik, Zenya, löpte 8-9 gånger om året gjorde ju att vi var tvungna kastrera henne trots att hon var precis i slutet av en löpperiod.
Elenya's
Elenya's

Antal inlägg : 103
Age : 39
Ort : Älvsbyn
Registration date : 08-10-12

http://www.elenyas.se/

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  ZetaNova tis maj 12, 2009 3:20 pm

Zeta är ju kastrerad och det gjordes för ca 2 år sen. Zeta hade en infektion i livmodern och de hittade lite vätska, alltså början till livmoderinflammation. Man kunde medicinera men det var bara att skjuta på problemet så valet blev ganska lätt, kastrera.

De biverkningar jag blev varnad för var att de kunde bli inkontinenta, få annorlunda päls ofta mjukare men det påverkar mest de långhåriga/strävhåriga hundraser och energibehovet och ämnesomsättningen sänks med ca 30%. Av dessa tre har jag bara märkt av att Zeta möjligtvis är lite hungrigare (hon var godisgris/matvrak redan innan) men hon har börjat tjuva lite mer och bli en riktigt ögontjänare, har tom hittat henne på köksbordet hos folk, men det var hennes mor med så det ligger i generna med Wink En bonus är att hon numer kommer på alla inkallningar oavsett vem som personen ropar på, det kan ju hända hon får en godis med. Twisted Evil Hon har kanske gått upp 1-2 kg och väger ca 15 kg nu så hon är inte tjock men i utställningsringen skulle hon vara tjock. Hon har bara lite extra välmående hull sunny Ett tips veterinären gav var att ge dem morötter och osaltade popcorn för att de ska få mättnadskänsla och fylla magen utan att de går upp, morötter får hon men popcorn har jag inte testat. Wink

En annan sak veterinären sa var att de kan bli som valpar på nytt, och det stämmer verkligen. Hon var barnslig innan men nu är hon en liten fjant. Hon och Nova leker dagligen.

Zeta mådde rätt dåligt av sina skendräktigheter, hon hade sina bebisar som hon inte kunde koppla bort såvida jag inte passade dem. Hon kom och la sina gosedjur i mitt knä och sen gick hon och la sig. Så detta var extremt skönt att slippa, särskilt för henne då hon löpte var 4:e månad.

Hon är i övrigt precis som innan, jag ångrar verkligen inte att jag kastrerade henne oavsett att det nu även var av medicinska skäl. Jag har en gladare hund.

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  ligistenzelda tis maj 12, 2009 9:09 pm

[quote="Elenya's"]Att de spelar någon roll för humörförändringarnas skull när man kastrerar sin tik är nog bara en myt... quote]

Det är ju just pga av humörsvängningarna jag funderar över kastrering..Sa veterinären att det inte stämde?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  ZetaNova ons maj 13, 2009 11:52 am

ligistenzelda skrev:
Elenya's skrev:Att de spelar någon roll för humörförändringarnas skull när man kastrerar sin tik är nog bara en myt...

Det är ju just pga av humörsvängningarna jag funderar över kastrering..Sa veterinären att det inte stämde?

Jag tror Elenya's menade att det inte spelar någon roll vilken tidpunkt i löpcykeln man kastrerar för det framtida humöret, inte effekten på humöret av själva kastreringen.

Hormonstyrda humörssvängningar påverkas ju såklart av en kastrering då de inte längre har några hormoner i omlopp efter kastrering. Men beteenden som blivit befästa/invanda redan är inte säkert de påverkas då de kan vara situationsbundna och och utlösas av andra saker än enbart hormoner.

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Kastrering tik Empty Sv: Kastrering tik

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet