PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Skarpa hundar

+8
Rivendells Kattis
Suvi med Sniff
Arcan
stina o canyo
Fotofreaket
BeeBronx
Elly
ligistenzelda
12 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Skarpa hundar - Sida 3 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Rivendells Kattis sön sep 06, 2009 2:40 pm

Tacos skrev:Fotofreaket skrev:
En del har vassare ton, jag tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på det utan titta på vad person vill säga. Inte hur han säger det.

Den här meningen säger så otroligt mycket! För precis så är det... Vi uttrycker oss alla väldigt olika. Jag kan utrycka mig väldigt plumt ibland och får förklara mig, men jag litar på att folk jag pratar med har råg i ryggen och frågar mig:

Ja visst får man vara plump då och då men inte hela tiden Det är inte oki!

//Linda
Hehe jag har lite datastrul här

Jag håller med dig Linda! Det är ju det jag menar, vi måste stanna upp och reflektera. Både på vad man själv skriver/säger och hur man själv tolkar det andra skriver. Men vi alla är ju så olika, har olika preferenser och erfarenheter.

Bil-
drulle

eller

Bild-
rulle

Visst fasen är det skillnad! Very Happy Skriver man ihop det: Bildrulle

/Kattis
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 3 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Tacos sön sep 06, 2009 3:00 pm

Bil-
drulle

eller

Bild-
rulle

Visst fasen är det skillnad! Skriver man ihop det: Bildrulle


Haha jaa precis är det så!

Såå sant såå!

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 3 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Tacos sön sep 06, 2009 3:05 pm

Hehe jaa men jag är Kodpolis och visst går man in i leken får man tåla men det är inte oki när det går till personangrepp dåå ska man Tacka för Kaffet!
Vi ser på saker på olika sätt och det ska man oxå göra och på nätet kan det bli plump ibland men inte varje gång det är inte oki tycker jag!

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 3 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Rivendells Kattis sön sep 06, 2009 3:13 pm

Tacos skrev:
Bil-
drulle

eller

Bild-
rulle

Visst fasen är det skillnad! Skriver man ihop det: Bildrulle


Haha jaa precis är det så!

Såå sant såå!

//Linda

Och ändå... BILDRULLE, bara ordet, utan sitt sammanhang kan vara olika saker! scratch
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 3 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Tacos sön sep 06, 2009 4:12 pm

Hehe ja när man läser det så så kan det ju vara 2 helt olika saker och så kan det va!
Men jag känner att det många gånger hängs ut lite för mycke och man kör över personer och då kan ju jag säga att "Gilla läget" jag gillar mycke men inte det!
//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 3 Empty Jag skulle ju inte men....

Inlägg  Rivendells Cathrine sön sep 06, 2009 5:39 pm

Jag har följt denna tråden och tänkt helt enkelt: Denna tråden vill jag inte gå in i för hur du än svarar så är risken ganska stor att du framstår som en idiot...

En hund är enligt en del forskning jag läst ungefär 75 % präglad av sin miljö och består av 25 % arv. Det innebär att alla hundar här inne som ägs av olika personer är formodligen ganska olika beroende på hur vi har fostrat dem eller om de har varit omplaceringar, blivit fostrade innan vi fick dem...

Detta innebär inte att hundarna från början inte bär på olika saker men det innebär att en bra hund är ett begrepp som är väldigt olika beroende på vem du pratar med.

Jag råkar tycka att Macke är den bästa pinschern jag kan tänka mig mentalt.... (Ghibli ligger extremt nära Macke men Macke har haft fördelen att bo hos mig sedan puppis så han vinner i mina ögon tack vare det) Men ska jag vara ärligt så tror jag inte de flesta som skriver på detta forum skulle ansett det om de hade ägt honom. Jag tror tom att de flesta kanske kallat honom för en problemhund. Han är extremt dominant, han är hård och han är svårtränad och han går lätt upp i varv. När han var yngre tränade jag extremt mycket med honom och det behövdes definitivt. Han är hunden som kan lämnas bort till precis vem som helst, han har alltid varit duktig på att lämnas ensam och han är så pass tuff att han bryr sig föga om andra hundar.

Han kan dock fortfarande vid 11.5 ålder bestämma sig för att han inte kan/vill gå i koppel. Han kan fortfarande inte koncentrera sig på att försöka förstå vad jag vill tillräckligt länge för att lära sig slalom men han är ändå den hunden som jag tycker är klart bäst. Inte för att han var min första utan för att han i alla situationer bara fungerar och att han ändå inte är ett dugg slätstruken.

Hos veterinären ger han dom onda ögat, så länge jag är där skulle det inte falla honom in att ta en tugga för att han vet att han inte FÅR. Han har bra bithämningar han kan säga ifrån så det visslar om det till både en valp eller en annan hund men det ska rätt mycket till innan han biter.

När Emir kom hem från USA och tyckte han var störst bäst och vackrast så gick han fram till staketet och blåste upp sig, Macke kom lugn gående fram och man kunde se Emirs reaktion, han släppte svansen långsamt ner och började vända bort huvudet Macke gjorde ingenting förutom att titta och så ser man att Emir sakta men säkert inser att det är ju HAN SHIT... Det är KUNGEN.... Så kastar Emir sig bakåt en halvmeter studsar runt och flinar undergivet och ger lekinviter... Macke tittar lugnt på honom och går till staketkanten och pinkar lite lugnt och sedan är det klart.

Som jag jobbade med Macke när han var yngre och hur han testade mig om och om igen, både mentalt och fysiskt. Fortfarande testar han minst en gång om året. Det har nog inte många av våra valpköpare upplevt. De som kommit närmast är nog C-kullarna som har Ghibli som pappa och bra nog har Kattis valt fantastiska valpköpare som verkligen lever med sina hundar och så har nog Blessin slipat av kanterna en smula.. MEN ibland när ngn i den kullen har slitit sitt hår har jag tänkt: Jaaa, det där känner jag igen.

De flesta av våra kullar har nog varit enklare än vad Macke varit och det är kanske tur. Men kunde jag välja en till hund för mig själv så skulle det ändå vara en Macke hund. Men i ärlighetens namn vet jag att det inte är den sortens HUND de allra flesta skulle vilja ha och klara av.

Ändå är han en hund som de flesta som träffat honom (pinschermänniskor, hundmänniskor & sådana som inte ens gillar hundar...) anser är en helt fantastisk hane och han är nog känd för att vara en otroligt trevlig stadig och SNÄLL pinscherhane. Han går lös oftare än han går kopplad han lever med oss och våra barn. Då kan man också betänka det faktum att han var 6 år när Julia föddes... Jag skulle utan tvekan våga släppa in honom i barn med hund med henne.

Detta trots att han faktiskt vid ett tillfälle har fått en mentalnolla på utställning... Han hade tonsilit visade sig det i efterhand och han hade ingen tanke på att låta Dan Eriksson kika honom i munnen..

Allt detta är egentligen ganska långt ifrån ursprungsfrågan men vissa kanske skulle kunna uppfatta Macke som skarp men inte ens han är i mina ögon en skarp Pinscher.

Rasen är långt ifrån homogen i sitt temperament/utseende etc och de fakto är att man måste välja bort många hundar för att kunna bedriva en riktigt bra avel. Men det är en helt annan fråga.

Så nej, jag tycker inte Pinschern är skarp, jag tror överlag att det är som med alla raser det finns olika individer och alla passar inte alla ägare. Och alla passar definitivt inte för att äga en Pinscher.

Men i mina ögon ska alla hundar klara av ett vardagsliv men där ser vi ju olika på vad ett vardagsliv är... Jag tror man måste kunna acceptera att det är en levande varelse man har att göra med och dom har precis som oss bra och dåliga dagar och jag tror att Pinschern är en ras som inte riktigt passar om man har höga krav vardagslydnaden. Dom kan visst vara lydiga i vardagen men är dom inte på humör så kan du lika gärna få ett litet finger. Kan man inte se humorn i det så ska man nog ha en ras som är lite mer jämn.

Vi brukar säga till våra valpköpare att första året kommer vara HELL. Andra året lite bättre. Vid tre har de flesta blivit rätt schyssta kamrater för det allra mesta men har man en Macke kan det dröja tills som är 12 år (för fortfarande händer det att han sliter armen ur led på mig för att han bara MÅSTE pinka på just det där trädet JUST nu...)

Krama och pussa alla era fina hundar jag har precis varit en 1.5 timmes runda med Secret, Macke & Gracie lös i skogen.... Secret har inte varit borta alls denna gången vi får se hur det går imorgon*skratt*.
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 3 Empty Pinschern

Inlägg  Madde sön sep 06, 2009 8:31 pm

Cathrine..efter att jag läste ditt inlägg och fastnade framförallt mot slutet Wink Blev påminnd (behövs inte mkt)om hur underbar jag tycker att vår ras är, så nu efter vår cykeltur har vi delat en romantisk söndagsmiddag och Dimma har fått PUSSAR i massor!!!! I love you

Har inte mkt att kommentera i denna diskussion..Dimma är min andra pinscher och tiken jag hade innan henne var INTE en typiskt pinscher i mina ögon, hon var skarp, aggressiv och oerhört rädd.Vet inte om det berodde på mig som förste ägare eller om det var arv som spelade in?Malva var en typiskt enmannshund och som vi jobbade på alla problem som fanns men ingenting hjälpte. Jag är alltid ärlig om vad jag tycker om rasen om någon frågar..Dimma tvärtemot, hon är en guldstjärna (såklart). Visst kan hon säkert tända till om det skulle behövas, men vi vet vart vi har varann och hon fungerar perfekt i MIN vardag så som jag har uppfostrat henne. Jag ser och möter många pinschrar dagligen och alla verkar mkt nöjda med sina hundar. Många raser har fördelar resp nackdelar och är det nu så att "många som det ändå antas här i diskussionen" har problem med sina pinschrar så kan jag bara tycka det är oerhört ledsamt för ägaren och dess hund.

Jag älskar vår ras och skulle inte kunna tänka mig någon annan, kanske en DP då:)Kolla bara på hur roliga, uppfinningsrika,motiverade, pigga och snygga vår ras är!!

Madde
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 3 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet