PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Skarpa hundar

+8
Rivendells Kattis
Suvi med Sniff
Arcan
stina o canyo
Fotofreaket
BeeBronx
Elly
ligistenzelda
12 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Skarpa hundar Empty Skarpa hundar

Inlägg  Thomas fre aug 28, 2009 11:40 am

Hej
Vi har en Engelsk Springerspaniel som vi måste ta bort då han blivit blind, PRA. Han är ganska skarp och dominant.
Vi har nu tänkt köpa en Pinscher och jag undrar hur skarp denna ras är?

Thomas
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  ligistenzelda fre aug 28, 2009 7:39 pm

Hur definerar du ordet skarp?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Gäst fre aug 28, 2009 8:39 pm

Det finns både feghet/rädslor och vakt inom rasen så det gäller att vara uppmärksam på linjerna så att man inte får både och.

Vad gäller dominans så är jag helt fel att svara egentligen eftersom jag inte håller med många av lärorna gällande ämnet men vill ändå poängtera att pinschern är en smart/intelligent ras som snabbt lär sig hur man får fördelar. Märker de att en person ger vika en gång (nu pratar jag inte fysiskt utan helt enkelt att man inte är konsekvent) så kommer de fortsätta testa.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Elly mån aug 31, 2009 12:52 am

Hej!

Jag tänkte våga mig på att svara fastän jag inte haft pinscher så länge. Jag har en tik på 6 månader.

Innan jag köpte pinscher kollade jag upp rasen mycket och pratade med många, MEN man får inte reda på allt innan man själv äger en pinscher, då pratar folk mer öppet. Så är det inom det mesta, man vill inte berätta om rasens brister för utomstående av någon anledning.

Nu i efterhand kan jag säga att det är en förvånansvärt stor del av de pinschrar som jag har träffat som har antingen rädslo- eller aggressionsproblem eller både och. Även jaktproblem verkar finnas i rasen. Det är ju inget man skyltar om så vem vet hur många det handlar om. Var oerhört noggrann när du väljer kennel så att du får en med bra psyke. Jag har haft jättetur och har fått en väldigt stabil och trygg hund.

Man kan inte vara fysisk eller hotfull mot en pinscher. Jag har en förarvek hund som mycket snabbt går i försvar om jag är hotfull (t.ex. går rakt emot henne eller tar tag i selet när jag är 'arg'). Jag har efter att ha hört mig för fått reda på att pinschrar 'är' så. Men jag tolkade inte 'integritet' som att de aktivt försvarar sig lätt. Du kan alltså inte säga till en pinscher på 'traditionellt sätt' utan att riskera att hunden svarar upp. Så på det sättet är de definitivt skarpa. Att ignorera, retas (äta upp godiset själv) eller använda vattenspruta är de straff som gäller helt enkelt. Brotta ner, nypa i örat etc kan du glömma (men det är ju inga metoder att rekommendera för någon ras).

Dominans kan jag inte så mycket om. Men jag har inte träffat många pinschrar som har en bra vardagslydnad (inte drar i kopplet, håller sig nära när de är lösa, lyssnar även när de inte är motiverade osv). Kan inte säga om det är förarna eller hundarna som valt att det ska vara så. Pinschrar är i alla fall självständiga, envisa och provar ofta gränserna. Men det är också lite av charmen med dem, de är smarta och nyfikna och har humor! Ibland undrar jag om min hund inte är 'trotsig' bara för att se vad som händer då... Smile.

Nu vill inte jag svartmåla pinschern, det är en underbar hund. Men jag tänker inte sticka under stolen att en del pinschrar har problem. Hur många som har de problem jag beskrev låter jag vara osagt. Jag hade i alla fall önskat att någon berättat om dessa problem för mig INNAN jag skaffade en pinscher.

Du får gärna maila mig eller gå in på min hunds hemsida: www.pinscherndixie.se för att få veta mer
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Elly mån aug 31, 2009 12:53 am

Här är en sammanställning på pinscherns rädslor (data från MH)
http://www.lpk-pinscher.se/raddapinschrar.htm
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  BeeBronx mån aug 31, 2009 8:03 am

Hejsan - jag skulle vilja svara lite snabbt här - mycket av det du skriver känner jag inte igen hos mina egna, och jag hoppas mina uppfödda ....
Elly skrev:Hej!

Jag tänkte våga mig på att svara fastän jag inte haft pinscher så länge. Jag har en tik på 6 månader.

Innan jag köpte pinscher kollade jag upp rasen mycket och pratade med många, MEN man får inte reda på allt innan man själv äger en pinscher, då pratar folk mer öppet. Så är det inom det mesta, man vill inte berätta om rasens brister för utomstående av någon anledning.

Jag hoppas de flesta av uppfödarna berättar - OCH som rasintresserad uppmuntrar jag alltid att man skall besöka forum och privatpersoners hemsidor - där får man en annan sida än den uppfödaren har ... inte för att vi inte talar om som det är MEN vi har troligtvis uppfödning av en ras för att vi har en stor kärlek för den och inte upplevt många av de svåraste problemen själv. Kanske vi som föder upp har upplevt lite mindre svårigheter med rasen - vi kanske har hittat rätt och därför är så djupt förälskade i dem som individer!
Man väljer ju inte gärna att föda upp en ras man inte klarar av eller upplever som mera negativ än positiv!


Nu i efterhand kan jag säga att det är en förvånansvärt stor del av de pinschrar som jag har träffat som har antingen rädslo- eller aggressionsproblem eller både och.
Kanske beror det på att många av dem du träffar ligger inom samma åldersgrupp som din? Valp, junior och unghund? Många pinscher är otroligt sena i sin mognadsutveckling, de är spökiga och fega - har tramsigheter för sig och är inte ... vuxna och ur de olika faserna upp i tre års ålder - en del lite senare till o med - Jag upplyser mina valpintressenter om att pinscher är en ras som är omogen och sen - att den har svåra faser och att den under ett - två års ålder är skitjobbiga .... MEN stå ut ! det är en lång, jobbig "formande fas!Det är också under den här perioden du formar den hunden du lever med framöver – till stor del! Det är denna jobbiga period du skall se till att hunden får positiva upplevelser och upplever dig som trygg och ”säkerheten själv” I alla situationer!
Jag hoppas att jag får fram allt sånt till de som vill ha hund från mig - eller som ringer för och få lite info om rasen!]


Även jaktproblem verkar finnas i rasen. Menar du att ha lösa?, Jag tycker otroligt många kan ha sina lösa! Två av mina har jag lösa där jag är trygg - läs ej bilar - varje dag. Det handlar ju om träning och utsättande ... sedan finns det de som inte går ( en liten del). Men vad betyder definitionen jaktproblem - för mig är det inte ett problem att Bronx jagar och går att ha lös överallt - det bara är så och vi åker till ställen där han kan vara det ... MEN det är för mig inget problem Det är ju inget man skyltar om så vem vet hur många det handlar om. Var oerhört noggrann när du väljer kennel så att du får en med bra psyke. Jag har haft jättetur och har fått en väldigt stabil och trygg hund.

Man kan inte vara fysisk eller hotfull mot en pinscher. Jag har en förarvek hund som mycket snabbt går i försvar om jag är hotfull (t.ex. går rakt emot henne eller tar tag i selet när jag är 'arg'). Jag har efter att ha hört mig för fått reda på att pinschrar 'är' så.

Ingen av mina går i försvar om jag blir arg eller tagr tag i deras sele - det skalll du kunna på din hund!!! MEN Jag är också medveten om hur mitt kroppsspråk är när jag är arg eller tar tag i selet. Jag är TRYGG i att mina hundar kan jag säga till I ALLA SITUATIONER - men så har vi också ett förtroende mellan varandra och de vet om att jag är deras bästa vän - JÄMT!
VILKET inte betyder jag skall vara hotfull eller ARG … jag är hundra procent för mjuka metoder och ger hellre en formskapande korrigering lite tid att sätta sig än kräva total förändring direkt av mina hundar!
Det är också något jag rekommenderar mina uppföda eller de med pinscher jag känner!



Men jag tolkade inte 'integritet' som att de aktivt försvarar sig lätt. Du kan alltså inte säga till en pinscher på 'traditionellt sätt' utan att riskera att hunden svarar upp. Så på det sättet är de definitivt skarpa. Att ignorera, retas (äta upp godiset själv) eller använda vattenspruta är de straff som gäller helt enkelt. Brotta ner, nypa i örat etc kan du glömma (men det är ju inga metoder att rekommendera för någon ras).

Dominans kan jag inte så mycket om. Men jag har inte träffat många pinschrar som har en bra vardagslydnad (inte drar i kopplet, håller sig nära när de är lösa, lyssnar även när de inte är motiverade osv). Kan inte säga om det är förarna eller hundarna som valt att det ska vara så. Pinschrar är i alla fall självständiga, envisa och provar ofta gränserna. Men det är också lite av charmen med dem, de är smarta och nyfikna och har humor! Ibland undrar jag om min hund inte är 'trotsig' bara för att se vad som händer då... Smile.

Nu vill inte jag svartmåla pinschern, det är en underbar hund. Men jag tänker inte sticka under stolen att en del pinschrar har problem. Hur många som har de problem jag beskrev låter jag vara osagt. Jag hade i alla fall önskat att någon berättat om dessa problem för mig INNAN jag skaffade en pinscher.

Du får gärna maila mig eller gå in på min hunds hemsida: www.pinscherndixie.se för att få veta mer

Jag hoppas vi inte blir en för stor ras, att man inte föder upp och tar för många kullar årligen – då har vi nämligen inte underlag av ”rätt” valpköpare till dessa underbara individer – valpköpare som är pinschermänniskor och som kan tänka sig livet med en pinscher … så som det bör levas … Med lite mera kaos än vardagen annars ger Wink
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Elly mån aug 31, 2009 8:00 pm

BeeBronx skrev:Hejsan - jag skulle vilja svara lite snabbt här - mycket av det du skriver känner jag inte igen hos mina egna, och jag hoppas mina uppfödda ....
Elly skrev:Hej!

Jag tänkte våga mig på att svara fastän jag inte haft pinscher så länge. Jag har en tik på 6 månader.

Innan jag köpte pinscher kollade jag upp rasen mycket och pratade med många, MEN man får inte reda på allt innan man själv äger en pinscher, då pratar folk mer öppet. Så är det inom det mesta, man vill inte berätta om rasens brister för utomstående av någon anledning.

Jag hoppas de flesta av uppfödarna berättar - OCH som rasintresserad uppmuntrar jag alltid att man skall besöka forum och privatpersoners hemsidor - där får man en annan sida än den uppfödaren har ... inte för att vi inte talar om som det är MEN vi har troligtvis uppfödning av en ras för att vi har en stor kärlek för den och inte upplevt många av de svåraste problemen själv. Kanske vi som föder upp har upplevt lite mindre svårigheter med rasen - vi kanske har hittat rätt och därför är så djupt förälskade i dem som individer!
Man väljer ju inte gärna att föda upp en ras man inte klarar av eller upplever som mera negativ än positiv!


Absolut är det superviktigt att läsa på och jag har läst på massor, men jag uppfattade pinschern som orädd och tuff på de beskrivningar uppfödarna och pinschersektionen ger. Jag hade absolut inte räknat med att se så många rädda individer. Jag tror att det är lite skämmigt att ha en problemhund, det är ju så lätt att känna skuld så man kanske inte berättar helt öppet. Jag tycker oavsett att man inte kan förneka att pinschern har vissa rädsloproblem och att man bör upplysa om dem så att man är beredd och kan träna förebyggande. Och även aktivt välja bort de hundar som inte har ett stabilt psyke.

Nu i efterhand kan jag säga att det är en förvånansvärt stor del av de pinschrar som jag har träffat som har antingen rädslo- eller aggressionsproblem eller både och.

Kanske beror det på att många av dem du träffar ligger inom samma åldersgrupp som din? Valp, junior och unghund? Många pinscher är otroligt sena i sin mognadsutveckling, de är spökiga och fega - har tramsigheter för sig och är inte ... vuxna och ur de olika faserna upp i tre års ålder - en del lite senare till o med - Jag upplyser mina valpintressenter om att pinscher är en ras som är omogen och sen - att den har svåra faser och att den under ett - två års ålder är skitjobbiga .... MEN stå ut ! det är en lång, jobbig "formande fas!Det är också under den här perioden du formar den hunden du lever med framöver – till stor del! Det är denna jobbiga period du skall se till att hunden får positiva upplevelser och upplever dig som trygg och ”säkerheten själv” I alla situationer!
Jag hoppas att jag får fram allt sånt till de som vill ha hund från mig - eller som ringer för och få lite info om rasen!]


Jag umgås mest med vuxna hundar, inte några valpar faktiskt, och någon enstaka unghund. Räknade lite snabbt att mer än 30% av de pinschar jag träffat och umgåtts med har eller har haft (allvarliga) problem. Jag har träffat ca 15-20 stycken, tar inte med de jag bara sett eller hälsat på utan de där jag pratat med ägaren osv.

Även jaktproblem verkar finnas i rasen. Menar du att ha lösa?, Jag tycker otroligt många kan ha sina lösa! Två av mina har jag lösa där jag är trygg - läs ej bilar - varje dag. Det handlar ju om träning och utsättande ... sedan finns det de som inte går ( en liten del). Men vad betyder definitionen jaktproblem - för mig är det inte ett problem att Bronx jagar och går att ha lös överallt - det bara är så och vi åker till ställen där han kan vara det ... MEN det är för mig inget problem Det är ju inget man skyltar om så vem vet hur många det handlar om. Var oerhört noggrann när du väljer kennel så att du får en med bra psyke. Jag har haft jättetur och har fått en väldigt stabil och trygg hund.

Man kan inte vara fysisk eller hotfull mot en pinscher. Jag har en förarvek hund som mycket snabbt går i försvar om jag är hotfull (t.ex. går rakt emot henne eller tar tag i selet när jag är 'arg'). Jag har efter att ha hört mig för fått reda på att pinschrar 'är' så.

Ingen av mina går i försvar om jag blir arg eller tagr tag i deras sele - det skalll du kunna på din hund!!! MEN Jag är också medveten om hur mitt kroppsspråk är när jag är arg eller tar tag i selet. Jag är TRYGG i att mina hundar kan jag säga till I ALLA SITUATIONER - men så har vi också ett förtroende mellan varandra och de vet om att jag är deras bästa vän - JÄMT!
VILKET inte betyder jag skall vara hotfull eller ARG … jag är hundra procent för mjuka metoder och ger hellre en formskapande korrigering lite tid att sätta sig än kräva total förändring direkt av mina hundar!
Det är också något jag rekommenderar mina uppföda eller de med pinscher jag känner!


Jag har som sagt en mycket förarvek och signalkänslig hund och därför går hon lätt i försvar men det finns ju väldigt olika nivåer (första är att sända lugnande signaler, sen lägga sig ner, sen svara upp och sist fly). Det gäller att hinna läsa dem... Jag tänkte inte försöka förklara vad jag menar men jag tror det var en mognadsfråga för henne eftersom hon bara gjorde så i början. Jag vet flera som har dessa problem, att valpar 'svarat upp'.

Jag tänker inte berätta vilka metoder andra SKA välja utan mer berätta att man inte kan köra hårda metoder på en pinscher, det är viktigt att förtydliga så att man inte tror att man kan behandla dem som de vanliga bruksraserna. För har man haft en arbetsras innan kan man nog bli lite snopen när träningen inte går som man vill.



Men jag tolkade inte 'integritet' som att de aktivt försvarar sig lätt. Du kan alltså inte säga till en pinscher på 'traditionellt sätt' utan att riskera att hunden svarar upp. Så på det sättet är de definitivt skarpa. Att ignorera, retas (äta upp godiset själv) eller använda vattenspruta är de straff som gäller helt enkelt. Brotta ner, nypa i örat etc kan du glömma (men det är ju inga metoder att rekommendera för någon ras).

Dominans kan jag inte så mycket om. Men jag har inte träffat många pinschrar som har en bra vardagslydnad (inte drar i kopplet, håller sig nära när de är lösa, lyssnar även när de inte är motiverade osv). Kan inte säga om det är förarna eller hundarna som valt att det ska vara så. Pinschrar är i alla fall självständiga, envisa och provar ofta gränserna. Men det är också lite av charmen med dem, de är smarta och nyfikna och har humor! Ibland undrar jag om min hund inte är 'trotsig' bara för att se vad som händer då... Smile.

Nu vill inte jag svartmåla pinschern, det är en underbar hund. Men jag tänker inte sticka under stolen att en del pinschrar har problem. Hur många som har de problem jag beskrev låter jag vara osagt. Jag hade i alla fall önskat att någon berättat om dessa problem för mig INNAN jag skaffade en pinscher.

Du får gärna maila mig eller gå in på min hunds hemsida: www.pinscherndixie.se för att få veta mer

Jag hoppas vi inte blir en för stor ras, att man inte föder upp och tar för många kullar årligen – då har vi nämligen inte underlag av ”rätt” valpköpare till dessa underbara individer – valpköpare som är pinschermänniskor och som kan tänka sig livet med en pinscher … så som det bör levas … Med lite mera kaos än vardagen annars ger Wink

Jo man behöver vara lite 'koko' för att vilja ha en pinscher Laughing
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Fotofreaket mån aug 31, 2009 8:50 pm

Trådskaparen låter som ett troll i mina öron, om inte så kan jag berätta att pinschern är en alert, livlig hund men annars som hundar är mest. Speciellt skarpa hundar har jag inte stött på så många i Sverige, men det kanske finns. Ska du ha en tempererad häftig hund kanske du ska kolla på en Malle.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Gäst mån aug 31, 2009 10:25 pm

Fotofreaket skrev:Trådskaparen låter som ett troll i mina öron, om inte så kan jag berätta att pinschern är en alert, livlig hund men annars som hundar är mest. Speciellt skarpa hundar har jag inte stött på så många i Sverige, men det kanske finns. Ska du ha en tempererad häftig hund kanske du ska kolla på en Malle.

Oavsett troll eller inte så är det fortfarande ett intressant ämne eftersom det råder så delade meningar om det. Dessutom så är pinschern inte som en malle, schäfer eller annan bruksras. I sådana fall mer som en rottweiler men där skiljer det sig ändå beroende på vilka linjer du har bakom hunden. En del pinschrar är så coola att du undrar om det är en cavalier du fått och en del är åt helt andra hållet. Det är helt klart värt att ta med i beaktandet när man tänker på att skaffa en pinscher. Jag har dragit upp det i andra trådar om hur stor skillnad det är på åsikterna om Totte bara i min familj beroende på vilken typ av hund du är intresserad av att leva med. Vill man ha en ivrig ja-sägare så visst, du kan råka få det i en pinscher men det är troligare att du får en ifrågasättande hund.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Fotofreaket mån aug 31, 2009 10:33 pm

Cuthalion skrev:
Fotofreaket skrev:Trådskaparen låter som ett troll i mina öron, om inte så kan jag berätta att pinschern är en alert, livlig hund men annars som hundar är mest. Speciellt skarpa hundar har jag inte stött på så många i Sverige, men det kanske finns. Ska du ha en tempererad häftig hund kanske du ska kolla på en Malle.

Oavsett troll eller inte så är det fortfarande ett intressant ämne eftersom det råder så delade meningar om det. Dessutom så är pinschern inte som en malle, schäfer eller annan bruksras. I sådana fall mer som en rottweiler men där skiljer det sig ändå beroende på vilka linjer du har bakom hunden. En del pinschrar är så coola att du undrar om det är en cavalier du fått och en del är åt helt andra hållet. Det är helt klart värt att ta med i beaktandet när man tänker på att skaffa en pinscher. Jag har dragit upp det i andra trådar om hur stor skillnad det är på åsikterna om Totte bara i min familj beroende på vilken typ av hund du är intresserad av att leva med. Vill man ha en ivrig ja-sägare så visst, du kan råka få det i en pinscher men det är troligare att du får en ifrågasättande hund.
Om hunden är en "ja-sägare" eller inte beror till stor del på fostran ,om du menar att gör som du vill och lyssnar. Kilo är oftast en tempramentsfull ja-sägare utom om det ligger mat utspritt då.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Gäst mån aug 31, 2009 10:41 pm

Fotofreaket skrev:Om hunden är en "ja-sägare" eller inte beror till stor del på fostran ,om du menar att gör som du vill och lyssnar. Kilo är oftast en tempramentsfull ja-sägare utom om det ligger mat utspritt då.

Visst att fostran har en del i det hela men det är ändå skillnad mellan raserna. Som tidigare sagt, min svåger skulle inte ta i en pinscher med tång då han föredrar schäferns mentalitet, och ja, det är skillnad mellan raserna även om det på individnivå självklart finns stolpskott och stjärnor.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Fotofreaket mån aug 31, 2009 10:45 pm

Cuthalion skrev:
Fotofreaket skrev:Om hunden är en "ja-sägare" eller inte beror till stor del på fostran ,om du menar att gör som du vill och lyssnar. Kilo är oftast en tempramentsfull ja-sägare utom om det ligger mat utspritt då.

Visst att fostran har en del i det hela men det är ändå skillnad mellan raserna. Som tidigare sagt, min svåger skulle inte ta i en pinscher med tång då han föredrar schäferns mentalitet, och ja, det är skillnad mellan raserna även om det på individnivå självklart finns stolpskott och stjärnor.

Det kan jag väl hålla med om , det är ju därför det finns olika raser. Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Gäst mån aug 31, 2009 11:10 pm

Fotofreaket skrev:
Cuthalion skrev:
Fotofreaket skrev:Om hunden är en "ja-sägare" eller inte beror till stor del på fostran ,om du menar att gör som du vill och lyssnar. Kilo är oftast en tempramentsfull ja-sägare utom om det ligger mat utspritt då.

Visst att fostran har en del i det hela men det är ändå skillnad mellan raserna. Som tidigare sagt, min svåger skulle inte ta i en pinscher med tång då han föredrar schäferns mentalitet, och ja, det är skillnad mellan raserna även om det på individnivå självklart finns stolpskott och stjärnor.

Det kan jag väl hålla med om , det är ju därför det finns olika raser. Wink

You don't say Wink Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  stina o canyo tis sep 01, 2009 10:45 pm

thomas.

läs på om din uppfödare o den kull som e aktuell dvs föräldra djuren. många uppfödare är väl medvetna och mkt kunnig på rasen. problemet på forum är att man kan få helt fel bild av pinscher då det ofta skrivs om olika problem som man stöter på. men pinscher är en rätt krävande ras som vet att man kan utnyttja ägarens brister.
visst finns de hundar som e skarpa o jakt tokar. men vad jag sett så är denna del av hundar ganska så få om man slår ut dem över antalet hundar.
ang mh så kan de även vara missvisande trots att det är ett bra hjälpmedel. då främst mh är riktat till bruksras o det är inte en pinscher. dock kan du få en hyffsad bild av just pinscher som ras.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Arcan ons sep 02, 2009 2:13 pm

Min erfarenhet av vår kille är inte att han är skarp så som jag ser på en skarp hund.. Alla kanske har olika kriterier för vad en skarp hund är.

Han är dock ganska osäker i vissa situationer och har vissa rädslor men jag anser honom inte skarp för det eftersom han aldrig skulle hugga eller så... Sen är ju hans osäkerhet kanske mer individ relaterat än rasrelaterat.
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Zelda ons sep 02, 2009 3:27 pm

Jag säger iaf att det stacks mycket under stol med pinscherns olika problem innan jag skaffade Zelda. Jag läste hemsidor, läste på forum, pratade med uppfödare, andra pinscherägare. Det enda jag kommer ihåg som togs upp var diverse hälsoaspekter som vacc.kompl. skotträdsla och ensamhetsproblematik. Kan ju ha missat allt det andra, pratat med fel folk osv, men jag upplever det som att det är först efteråt när man väl hade en pinscher folk blivit mer öppna med diverse problem, innan så var det så nedtystat.

Nu är vi ju väldigt öppna på det här forumet, men det fanns inte då.

Zelda
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Suvi med Sniff ons sep 02, 2009 4:36 pm

stina o canyo skrev:thomas.

läs på om din uppfödare o den kull som e aktuell dvs föräldra djuren. många uppfödare är väl medvetna och mkt kunnig på rasen. problemet på forum är att man kan få helt fel bild av pinscher då det ofta skrivs om olika problem som man stöter på. men pinscher är en rätt krävande ras som vet att man kan utnyttja ägarens brister.
visst finns de hundar som e skarpa o jakt tokar. men vad jag sett så är denna del av hundar ganska så få om man slår ut dem över antalet hundar.
ang mh så kan de även vara missvisande trots att det är ett bra hjälpmedel. då främst mh är riktat till bruksras o det är inte en pinscher. dock kan du få en hyffsad bild av just pinscher som ras.

Det där tycker jag är intressant. Hur sjutton ska man bära sig åt för att få objektiv information OM en uppfödare? Vem kontaktar man? Nöjda och missnöjda valpköpare? Andra uppfödare?
Jag ringde ju valphänvisningen och det var ju inte till minsta hjälp. Jag berättade att jag var orolig för att jag skulle bli lurad, uppfödaren hävdade ju att det absoluuuut inte var en problemhund på något sätt.
Jag vill inte gå in på svaret jag fick annat än att jag fick klartecken utifrån hur stamtavlan såg ut.
(Sen har jag förstått att det hade varit fel av valphänvisaren att "ha åsikter" om de olika uppfödarna.)

I efterhand har jag sökt av nätet efter information om föräldradjuren men det fanns knappt något. Jag har mejlat runt och på så vis fått reda på vad andra tyckt och tänkt om hanen, men tiken har jag inte fått veta något om.

Man kan ju tycka att ägarna är de som vet mest om djuren men är de verkligen objektiva? En uppfödare avlar på en hund som en annan aldrig skulle drömma om att använda, så det verkar vara stor skillnad på hur man resonerar.

Jag hade läst på om rasen på olika uppfödares hemsidor och fick inte alls uppfattningen att det skulle vara några problem med rasen. På sin höjd skojades det om att pinschrar inte gillar regn. (Nejdå, det stod om svårigheter med ensamhet och kloklippning också.) Nu när jag har min problempinscher så har jag (naturligtvis) fått kontakt med en massa problempinscherägare. Att prata om det öppet verkar oerhört svårt, många är rädda för att bli kritiserade eller för att det ska reflektera negativt på uppfödaren. Så hur ska man veta vem man INTE ska köpa valp av?

Som motpol till detta finns det förstås folk som är mer eller mindre öppet kritiska mot andra uppfödare på högst tveksamma grunder, så man kanske blir varnad att köpa en valp av en utmärkt uppfödare enbart pga att den uttryckt en obekväm åsikt vid någon tidpunkt och därigenom fått "fiender" i pinschervärlden.

Jag gjorde nog ett typiskt nybörjarmisstag när jag skaffade min hund, men jag undrar om jag kunnat göra ett bättre köp utan att först ha fått tillträde till denna slutna krets av pinscherägare. Hade jag fått reda på "obekväm information" om det inte redan var så att jag satt i skiten?

Av de pinscherägare jag har kontakt med så upplever majoriteten att de har problem med mentaliteten på ett eller annat sätt. Därför tycker jag det är förvånande att det finns uppfödare som aldrig hört talas om dessa problem. Man skulle kunna tro att våra hundar uppstått ur tomma intet.

Det har hänt ett par gånger att folk bett mej om råd vad gäller uppfödare men jag hänvisar dem vidare till mer insatta. Trots att jag numera känner till ett antal uppfödare vet jag fortfarande alldeles för lite för att kunna rekommendera någon. Jag vet inte vem jag skulle vända mej till om det skulle bli aktuellt för egen del. Så att vara kritisk konsument är inte lätt! Jag förmodar att man i slutändan får gå på magkänslan... själv valde jag Sniff med hjärtat snarare än hjärnan.


Senast ändrad av Suvi med Sniff den ons sep 02, 2009 4:38 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : tillägg)
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Fotofreaket ons sep 02, 2009 5:48 pm

Köper man valp så är det lämpligt att titta på åtminstone mamman, man bör få åka hem till uppfödaren och prata och då är det ju oftast möjligt att bilda sig en uppfattning om komptensen och inriktningen hos uppfödaren och se statusen på mamman. Köper man en vuxen hund är det enkelt, då får man ju i hög grad vad man ser första gången. Kunskap och erfarenhet får man med tiden och första hunden man köper är det lättare att man missar på tex köper smuggelhund. Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Arcan ons sep 02, 2009 8:01 pm

Fast sen är det ju oxå såhär att vissa saker handlar om individen och inget annat.. Hur trygga och lugna föräldrar som helst kan få en osäker, skarp eller rädd hund.. Två "fula" hundar kan få ett utställnings champion osv. Det räcker aldrig att bara se till första ledet om man verkligen ska forska i vad man köper.. Men som sa det finns aldrig några garantier. Många saker och beteenden skapar man på vägen under hundens uppfostran, hos vissa hundar spelar det ingen roll vad man gör för den är ändå rädd, skarp, osäker mm..

Att läsa på om rasen är en bra början och man får ett hum om vad man köper men det är ju aldrig en garanti för att just den hunden man får hem är så. Risken är snarare större att det inte blir så.
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Rivendells Kattis ons sep 02, 2009 11:38 pm

Jag kan väl tycka spontant:

Nej, pinschern är ingen skarp ras. Den är en livlig sällskapshund. Vissa individer är "svårare" att fostra än andra. Och visst sjutton finns det individer som är osäkra och ibland rädda och/eller har aggressioner. Men att säga att det är ett stort problem i rasen med rädslor och aggressivitet... nej det håller jag inte med om.

Och huruvida dom dra i kopplet eller inte är väl en fostringsfråga inte ett rasproblem? Eller?

Sen känns det lite som om jag har brustit i min information till dig Elly, eftersom jag vet att du varit hos mig och hälsat på. Om jag gett dig en felaktig bild av rasen så ber jag om ursäkt. Jag försöker vara så ärlig och objektiv som jag bara kan när jag träffar folk som är intresserade av rasen. Tydligen har jag missat en del och måste rannsaka mig själv i vad jag berättar i mötet med nya pinschermänniskor.

Nyttigt med ett forum att lufta i, men ibland kanske det blir lite missvisande oxå. Allt det bra med rasen kommer inte fram... då man ofta stöter och blöter det jobbiga i forum och inte det roliga och bra!?

Jag älskar pinschern! Jag tycker att rasen är fantastisk och underbar! cheers

Som jag sagt förut:

Alla passar inte för att ha pinscher... men alla pinschrar ska kunna fungera i en normal miljö utan allt för stor ansträngning för ägaren.

Hej och god natt! Very Happy
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Elly tor sep 03, 2009 12:14 am

Jag tror också att koppelgående är en uppfostringssak. Är det så att en del människor väljer att skaffa pinscher för att de inte vill träna (alls)? Det är ju sorgligt för hundarnas del om det är så. Eller bryr sig inte folk om att både de och hundarna tar skada av att slitas mellan varandra dag ut och dag in? Jag vet inte vad det beror på men det är intressant, ni som har pinschrar som går fint i koppel får gärna hojta till och bevisa att jag har fel! Då kanske jag även kan få lite tips av er. (Jag sliter mitt hår nästan dagligen över min lilla filur som hela tiden 'glömmer' hur man ska bete sig i koppel, det är giganternas kamp i envishet, vi får se vem som vinner...).

Jag tycker inte att du, Kattis, brustit i din information eftersom du inte tycker att rädslor är ett rasproblem. Du var väldigt ärlig och öppen mot oss och gav oss bra råd som var objektiva/oegoistiska. Och jag vet att du är väldigt noggrann med att bara avla på mentalt friska hundar och inte bara på utställningsmeriter. Det vore väldigt intressant att göra en ordentlig undersökning om detta, vi kanske kan lära oss lite om vilka (om det är några) linjer som ligger bakom etc.

Jag har inte sagt att det ÄR ett rasproblem, bara att jag träffat en stor del 'problemhundar'. Det hade jag inte räknat med då jag uppfattade pinschern som tuffare (förutom pipigheten med klor/regn och vara ensam). Nu i efterhand är jag oerhört tacksam att jag fått en så fin hund, hon är både stabil, förig, läraktig OCH pinscher Smile. Men med facit i hand så hade det kunna gått illa om jag inte hittat så bra uppfödare, för jag hade nog inte klarat av en livrädd hund.


Senast ändrad av Elly den tor sep 03, 2009 12:22 am, ändrad totalt 1 gång
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Elly tor sep 03, 2009 12:19 am

Fotofreaket skrev:Köper man valp så är det lämpligt att titta på åtminstone mamman, man bör få åka hem till uppfödaren och prata och då är det ju oftast möjligt att bilda sig en uppfattning om komptensen och inriktningen hos uppfödaren och se statusen på mamman.

Visst, du kan se om mamman ser frisk ut och verkar ha det bra. Men hur bildar du dig en uppfattning om mammans mentala status? I regel träffas man hemma hon uppfödaren och alla vet ju att hemma uppför sig alla hundar perfekt. Det hade varit bättre att ses på torget i rusning eller vid en massa andra hundar och människor. Föst då kan du ju se om hunden är lättstressad/aggressiv eller har andra problem. Men man kan ju inte släpa runt dräktiga eller nyvalpade tikar både hit och dit så det skulle aldrig fungera.
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  BeeBronx tor sep 03, 2009 7:45 am

Elly skrev:

Jag tycker inte att du, Kattis, brustit i din information eftersom du inte tycker att rädslor är ett rasproblem. Du var väldigt ärlig och öppen mot oss och gav oss bra råd som var objektiva/oegoistiska. Och jag vet att du är väldigt noggrann med att bara avla på mentalt friska hundar och inte bara på utställningsmeriter. Det vore väldigt intressant att göra en ordentlig undersökning om detta, vi kanske kan lära oss lite om vilka (om det är några) linjer som ligger bakom etc.

Jag har inte sagt att det ÄR ett rasproblem, bara att jag träffat en stor del 'problemhundar'. Det hade jag inte räknat med då jag uppfattade pinschern som tuffare (förutom pipigheten med klor/regn och vara ensam). Nu i efterhand är jag oerhört tacksam att jag fått en så fin hund, hon är både stabil, förig, läraktig OCH pinscher Smile. Men med facit i hand så hade det kunna gått illa om jag inte hittat så bra uppfödare, för jag hade nog inte klarat av en livrädd hund.

Nu blir jag väldigt besviken och arg på dig - först skriver du att du inte fått info - sedan nu att du varit hos en uppfödare som gett opartisk, objektiva och oegoistiska informationer till dig .... Har du fått info då?????
Sedan vidare att de avlar på mentalt friska och inte utställningsmeriter enkom - SKRIV ETT PM TILL MIG OM VILKA UPPFÖDARE AV PINSCHER SOM AVLAR PÅ MENTLAT SVAGA INDIVIDER OCH HAR ÖVERSEENDE MED DERAS MENTALA PROBLEM - jag vill ha ett sådan pm för du hasplar ur dig anklagelser mot andra uppfödare här när du skriver så - det hoppas jag du förstår och sätter i kontext till vad du skriver.

Jag tar gärna tag i detta om du anser att det finns ett underlag för dina anklagelser. Jag har själv författat ett kompendium för nya upfödare (så vi inte skall riskera tappa de som inte har kennelnamn eller anslutits till klubben - där punkt till pricka raddas upp av vad man har att förhålla sig till - vad gäller lagar och etik och även hur man kan vända sig till gamla rävar för att få hjälp i sin uppfödning! De flesta uppfödare - jag känner inte alla privat, så svarar inte för alla - men de flesta ÄR RÄDDA OM DEN HUNDEN OCH RASEN DE FÖDER UPP. Att föda upp är väldigt svårt och alla parningar är svåra att förutse - jag hoppas verkligen att du inte menar en uppfödare föder upp mentalt ostabila hundar om de i en parning fått individer som inte är helt stabila. MAN gör sitt bästa i alla kullar - man avlar för det man själv kommer ha hemma framöver.

Jag tycker du är väldigt obrydd i hur du hasplar ur dig saker - och från början skriver du du inte alls fått info och 30% av de pinscher du känner är mentalt ostaila på ett eller annat sätt.....

Jag vill gärna ha det PMet -för stämmer det som du skriver att man avlar på mentalt svaga och bara meriter från utställning - då skall jag kontakta dem ..... Jag hoppas DU TAR DET ANSVARET NU (och PMar) när du har skrivit att det är de kennlar som gör det och att vi jobbar för information till dem!!!!!!!
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Elly tor sep 03, 2009 8:10 am

BeeBronx skrev:
Nu blir jag väldigt besviken och arg på dig - först skriver du att du inte fått info - sedan nu att du varit hos en uppfödare som gett opartisk, objektiva och oegoistiska informationer till dig .... Har du fått info då?????
Sedan vidare att de avlar på mentalt friska och inte utställningsmeriter enkom - SKRIV ETT PM TILL MIG OM VILKA UPPFÖDARE AV PINSCHER SOM AVLAR PÅ MENTLAT SVAGA INDIVIDER OCH HAR ÖVERSEENDE MED DERAS MENTALA PROBLEM - jag vill ha ett sådan pm för du hasplar ur dig anklagelser mot andra uppfödare här när du skriver så - det hoppas jag du förstår och sätter i kontext till vad du skriver.

Jag tar gärna tag i detta om du anser att det finns ett underlag för dina anklagelser. Jag har själv författat ett kompendium för nya upfödare (så vi inte skall riskera tappa de som inte har kennelnamn eller anslutits till klubben - där punkt till pricka raddas upp av vad man har att förhålla sig till - vad gäller lagar och etik och även hur man kan vända sig till gamla rävar för att få hjälp i sin uppfödning! De flesta uppfödare - jag känner inte alla privat, så svarar inte för alla - men de flesta ÄR RÄDDA OM DEN HUNDEN OCH RASEN DE FÖDER UPP. Att föda upp är väldigt svårt och alla parningar är svåra att förutse - jag hoppas verkligen att du inte menar en uppfödare föder upp mentalt ostabila hundar om de i en parning fått individer som inte är helt stabila. MAN gör sitt bästa i alla kullar - man avlar för det man själv kommer ha hemma framöver.

Jag tycker du är väldigt obrydd i hur du hasplar ur dig saker - och från början skriver du du inte alls fått info och 30% av de pinscher du känner är mentalt ostaila på ett eller annat sätt.....

Jag vill gärna ha det PMet -för stämmer det som du skriver att man avlar på mentalt svaga och bara meriter från utställning - då skall jag kontakta dem ..... Jag hoppas DU TAR DET ANSVARET NU (och PMar) när du har skrivit att det är de kennlar som gör det och att vi jobbar för information till dem!!!!!!!

Ojdå, visste inte att detta var en så känslig punkt och att du genast vände taggarna utåt. Det är bättre för alla om du läser det jag skrivit ORDENTLIGT och tänker igenom det innan du svarar. Det du anser att jag har skrivit stämmer inte. Det ser du själv om du läser det igen. Och snälla, var lite mer försiktig i hur du uttalar dig.

1. Rivendells gav mig bra RÅD (läs vad jag skrivit). Och Kattis verkar inte se att rädslor är speciellt utbrett så varför ska hon tjata om detta?

2. Att jag säger att någon gör på ett sätt betyder givetvis inte att alla gör på motsatt sätt. Det måste du ju förstå. Om jag säger "Du klär dig alltid så snyggt!", betyder det att resten av sällskapet inte ser bra ut? Snackar jag skit om dem då?

3. Det är mycket tråkigt hur du värderar mina erfarenheter. Bara för att jag är nybörjare så betyder det att jag 'hasplar' ur mig saker, jag får inte skriva om hur jag har uppfattat saker utan att någon ska gå till angrepp/försvar.

4. Om fler uppfattar det som jag gör så kan det väl vara läge att se vad det beror på.

PS. Det är den här attityden jag menar som finns i hundsverige, jag kan inte ens få säga att de pinschrar JAG har träffat har haft problem utan att bli anklagad för att snacka skit om andra uppfödare (?). Synd att du visade att den fanns även hos pinschern Sad
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Jezzi & Desti tor sep 03, 2009 9:10 am

Rivendells Kattis skrev:Nyttigt med ett forum att lufta i, men ibland kanske det blir lite missvisande oxå. Allt det bra med rasen kommer inte fram... då man ofta stöter och blöter det jobbiga i forum och inte det roliga och bra!?

Jag håller med dig Kattis, de människor som har hundar med ett eller annat problem syns ju på ett annat sätt, framförallt på internet och forum. Detta är ju för att man i regel har betydligt mer funderingar och frågor om hunden i fråga har problem, man vill ha tips och råd och "problemhundarna" syns på ett annat sätt.

De pinschrar som är problemfria syns inte lika mycket eftersom de inte behöver ha den hjälp och det stöd som behövs om man har funderingar om problem.

Det man ska ta i akt (enligt min personliga åsikt) när man skaffar en pinscher är att det från början är en vaktande, självständig ras. Är man inte medveten om detta vid uppfostran av en pinscher kan vakten mycket väl ställa till problem och helt plötsligt har man en pinscher som kan uppfattas som skarp eftersom den tar egna initiativ och själv bedömer vad och var den skall vakta.
Visst är den genetiska biten jätteviktig och spelar stor roll för hur din hund blir, men jag tror även att miljön och uppfostran påverkar individen till en väldigt stor del när det gäller pinscher.

Pinscher har många urhundsdrag och är väldigt signalkänslig. Det finns inget som undgår en pinscher och den lär sig väldigt snabbt att tolka signaler och milijön runt den. Blir tolkningarna fel vid något skede kan det bädda för problem i framtiden om man inte tänker på det.

Min Desti är ett tydligt exempel på detta och hur fel och bra det kan blir i vissa situationer.
Det som gått fel är att hon blivit oerhört skott- och fyrverkerirädd. Grunden till rädslan kanske fanns genetiskt, vad vet jag, men anledningen till att hon blivit så rädd som hon är är nog till stor del mitt eget fel, tyvärr. Hon blev skrämd en påsk av barn med smällare. Istället för att reagera lugnt och inte göra någon affär av det reagerade jag med att bli jättearg på barnen och hela situationen blev vid det tillfället ett stort trauma för Desti. Jag förstod inte det då, men i efterhand har jag insett hur otroligt signalkänslig hon är och att min reaktion i situationerna spelar en JÄTTESTOR roll för hur hon kommer att reagera.

Hur bra det kan gå är att Desti blivit en otroligt social och trygg hund vad gäller allt annat. Även detta finns givetvis genetiskt till viss del men även min förstärkning och mitt beröm vid varje spontan kontakt med hundar och människor har gjort henne till den hund hon är idag.

Det jag vill komma fram till med detta är att pinscher, till skillnad från många andra raser, är otroligt formbar oavsett om man gör det medvetet eller inte. Man måste, speciellt under det första året, tänka otroligt mycket på hur man reagerar och vad man gör med sin hund - detta lägger grunden till din framtida pinscher och hur den kommer att fungera i vardagen framöver.
Denna signalkänslighet kombinerat med det genetiska arvet är verkligen att ta i beaktning när man funderar på att bli pinscherägare.
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet