PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Säga ifrån till andras hundar

5 posters

Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  Suvi med Sniff ons aug 05, 2009 10:09 am

Jag är osäker på hur jag ska förhålla mej till andras hundar som hittar på ofog.
Ett exempel: Om vi är på hundbadet och en lös hund kommer för nära och ignorerar att min hund visar tänderna, ska jag då sjasa iväg den?
Visar jag då att jag tar hand omsituationen eller bekräftar jag för min hund att den andra är otäck?

Eller omvänt, om det är min hund som drar iväg, ska en främmande människa banna honom, stampa i marken och hojta åt honom att gå hem? Med tanke på att han är osäker och gör utfall mot människor är jag rädd att han ska reagera helt fel!

En okänd hund fick för sig att trycka ner min hund under vattnet (och han är redan lite obekväm med vatten) och jag visste inte om jag skulle gripa in eller ej. Som tur var kom husse farande och drog bort sin hund, vilket jag tyckte var det bästa. Hunden skulle väl vara mer benägen att bita en okänd människa? Och vad skulle husse tycka om att någon annan ryckte tag i hans hund?

Vad tycker ni är ok och inte att göra med andras hundar?
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  Arcan ons aug 05, 2009 10:51 am

Om jag anser att en hund som vi inte känner tränger sig på så föser jag bort den direkt. Jag anser att andra hundar som vi inte känner inte har rätt att tränga sig på och risken för slagsmål är större än att eventuell ägare skulle bli sur. (händer faktiskt ganska ofta på utställningar, konstigt nog! dock är ju hundarna självklar inte lösa då men vissa människor släpper fram sina hundar eller ha ingen koll. )

Jag tycker oxå att andra hundägare har all rätt att schasa iväg mina hundar om dom nu skulle komma lösa. (dom är aldrig lösa bland okända människor eller hundar).

Men detta handlar ju alltså bara om jag är rädd att det blir slagsmål eller ett trängt läge och man ser en risk i att dom hälsar.. Då avbryter ja oavsett vems hunden är.
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  Gäst ons aug 05, 2009 11:24 am

Mitt ansvar är att skydda mig själv och min familj. Kommer en hund för nära eller börjar störa mina hundar så sjasar jag iväg den. Varför? För att ifall min hund skulle skada den andra hunden oavsett orsak (känner sig, trängd, provocerad, ska skydda mig whatever) så är det min plånbok som blir tom, inte idiotens som inte hade koll på sin hund (och ja, jag kallar även mig själv för idiot de gånger jag tappat min hund eller om de varit lösa och stängt igen öronen och fladdrat iväg).

Hur andra gör mot mina hundar är inte upp till mig om hundarna skulle rusa fram. En av familjens hundar har till exempel blivit sparkad i bröstkorgen av en husse som ville skydda sin hund och jag hade inget jag kunde bli förbannad över. Han kände att den framrusande hunden var ett hot och jag, som var ute med den aktuella hunden men hade tappat kopplet, har full förståelse över hans reaktion. Jag hade nämligen kunnat göra detsamma för att skydda mina (och familjens) hundar.

Är man osäker på hur ens hund kommer reagera ifall en okänd människa vill få bort hunden får man minimera risken för att det kommer hända och kanske ha hunden på långlina ifall man vill ge den lite mer frihet men fortfarande kunna hala in den vid situationer där denkan känna sig trängd.

Jag vet att jag i dessa lägen har ett rätt kyligt synsätt jämfört med många andra hundägare men jag har svårt att förstå varför jag ska lägga ansvar på andra människor att behandla min hund med silkesvantar när jag inte har koll på/har tappat kontrollen över den.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  Sanna&Kelly ons aug 05, 2009 11:53 am

Jag håller med Lotta i det hon skriver. Generellt sett så tycker jag att jag kan fösa/plocka bort andras hundar om de uppför sig otrevligt liksom andra får fösa bort min hund om han kommer springande / eller uppför sig illa på något sätt. Dock önskar jag att de inte tar i hårdare än nöden kräver, de behöver inte sparka honom då han förmodligen skulle vända bara de kliver fram och brölar lite åt honom.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  Gäst ons aug 05, 2009 12:02 pm

Sanna&Kelly skrev:Dock önskar jag att de inte tar i hårdare än nöden kräver, de behöver inte sparka honom då han förmodligen skulle vända bara de kliver fram och brölar lite åt honom.

Det håller jag helt med om. Självklart hoppas jag ju att folk tar i så lite som möjligt, precis som jag aldrig skulle sparka "bara för att". Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  ligistenzelda ons aug 05, 2009 1:35 pm

Det är ju stor skillnad när man är på ett ställe där hundarna faktiskt får vara lösa och umgås. Om man kommer dit med kopplad hund så blir det ofta svårt. Som på hundöarna här i sthlm, man ser direkt att ägarna och hunden får problem om de kommer in med en kopplad hund. Dom känner sig trängda och har antagligen redan problem med hundar eftersom dom inte vågar släppa den tänker jag. Däremot brukar jag koppla upp om Zelda börjar bete sig illa eller är stressad och då brukar det inte vara några problem att avvisa hundar (hitills).

Att sparka/avvisa en framspringande hund i en rasthage verkar ju lite underligt då dom är där för att leka..men om en hund beter sig hotfullt så javisst får man ta tag i situationen. Men vad jag sett så brukar hundarna klara det hela bra och om en hund inte vill leka så markerar den och den andra hunden brukar då haja vinken. Om man inte har en envis juckar som jag då förstås, då får man springa som en tok å plocka bort henne om den andra hunden inte visar tydligt at det får vara nog. Embarassed

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  Suvi med Sniff ons aug 05, 2009 6:16 pm

Jag är ju lite fundersam eftersom många verkar "skrämma" främmande hundar genom att med väldig barsk röst och hotfullt kroppsspråk försöka få hunden att vända tillbaka samma väg den kom.

Eftersom Sniffens utfall blivit värre sedan vi/jag blev påhoppad av en aggressiv skidåkare undrar jag om det inte skulle kunna slå slint i skallen på honom.

Annars verkar det ju vara så att han känner sig mindre trängd och hotad när han får vara lös. På hundbadet där det finns massor med folk och hundar är risken minimal gentemot om vi promenerar ensamma och en okänd människa dyker upp. (Som exempel)
Men ibland ser jag att han tittar lite extra på karlar med stöddigt kroppsspråk...

På hundbadet verkar det vara en oskriven regel att den som är närmast får korrigera en hund som beter sig illa, men jag ska erkänna att jag är lite rädd för att bli biten i stundens hetta. Liksom jag är rädd att Sniffen skulle kunna bli så skraj att han bet. Som tur är så är folk ofta sansade och överreagerar inte på smågnabb hundar emellan.
(Och jag har blivit mer kritisk i vilka situationer jag låter Sniffen vara med bland hundarna.)
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  ligistenzelda ons aug 05, 2009 7:24 pm

Varför känner man att man måste skrämma bort en hund som är på ett hundbad? scratch Eller menar du ute på promenad nu? Om jag inte vill ha kontakt med en hund på såna ställen ignorerar jag den och puttar bort den om den är för närgången.
Om det är på en promenad kan jag meddela att jag inte är speciellt skräckinjagande hur mycket jag än försökt hehe, för inga framspringande hundar lyssnar på mina hot utan det blir att fånga in rackarn å hålla den ifrån min hund. Funderar på om jag ska ha med ett extra koppel å slänga mot hundar? drunken

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  Suvi med Sniff ons aug 05, 2009 9:23 pm

Hundbadet är inte inhägnat och mynnar ut i parkering och en stor gräsmatta. De som inte gillar hundar eller har hundar som inte gillar andra hundar brukar dra sig ut i periferin, klokt nog, men Sniffen som inte är Sveriges lydigaste och gärna vill kuta fram till hundar för att heja kan lätt dra iväg på en repa. Ibland tycker han att han ska följa med ett ekipage som är på väg hemåt... Att jag är utom synhåll bekymrar honom inte i det läget, han har ju hittat en kul hundkompis!
Om jag följer efter springer han förstås ifrån mej så jag har funderat på om jag törs be folk sjasa bort honom eller om det bara skulle väcka osäkerhet.
Eftersom han kommer när han själv behagar är han ofta kopplad och då blir det ju gärna spänningar i möten med andra hundar. Hittills har det ju gått bra men helt tryggt känns det ju inte.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  ligistenzelda tor aug 06, 2009 3:43 pm

Aha då förstår jag! I en sån miljö skulle jag personligen nog inte våga ha Zelda lös utan skulle ha långlina hur besvärligt det än är. Kan inte svara på om det är tryggt att be folk sjasa iväg honom. Har aldrig nån tyckt han var ovälkommen?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  Elly tor aug 06, 2009 3:54 pm

Jag har tänkt mycket på det här, jag är oerhört orolig för att något ska hända Dixie. Skulle hon bli angripen skulle jag kasta mig in och skydda henne utan betänkligheter, att jag blir biten spelar ingen roll. Lyckligtvis har inget i närheten av detta hänt hittils.

Hon har varit i småslagsmål om föremål någon gång. Då har jag gått fram och tagit båda hundarna i nackskinnet och dragit isär dem. Hade de haft halsband hade det säkert fungerat att dra bort dem i det. Det är viktigt att vara lugn i situationer där man tar i hundar, Dixie kan bli rädd och förvara sig om jag beter mig aggressivt.

Vi har varit förskonade från lösa framspringande hundar. En gång har det hänt, och Patrik bröstade upp sig och blockerade den andra hunden som gav upp. Jag tror att det var rätt taktik att lugnt men bestämt visa att den inte är välkommen. Hundens husse var långt borta så hunden kände inget stöd. Hade hunden fortsatt hade jag stoppat den, först med händerna eller i nödfall sparkat den. Jag vill att min hund ska vara trygg i att jag skyddar henne, både mot människor och andra hundar Visst, den kandra hunden kanske var snäll, men Dixie ska känna sig trygg och inte bli påhoppad. Jag är osäker på om det är bra att gorma, då visar jag osäkerhet och aggression, istället för att lugnt visa att jag har kontroll på situationen.

Vissa släpper fram sina hundar i koppel, men jag visar klart och tydligt att jag inte är intresserad av att de ska hälsa. Om de fortsätter säger jag till dem (husse/matte) och fortsätter de ändå hindrar jag hunden handgripligen. Då har ju hunden halsband/sele så det är bara att ta tag i det eller hålla emot på bröstet. Folk är ju så jäkla dumma ibland. Jag brukar säga att jag inte vill, eller ljuga och säga att hon är aggressiv eller ovaccinerad.

Om det är hon som rymmer så skulle jag inte bli arg om hon blev sparkad, det är mitt ansvar att hon inte gör så och hon vet att hon måste be om lov innan hon får hälsa.

Om jag hade problem med lösspringande hundar skulle jag beväpnat mig med en vattenspruta eller vattenpistol (fyll med karamellfärg om du har problem med samma hund så lär sig ägaren lättare). Det finns även pepparspray att köpa för de som har problem med aggressiva hundar.
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  ligistenzelda fre aug 07, 2009 12:28 pm

Zelda har varit i flera muntliga slagsmål om mat och då har det startat och varit över så snabbt att jag inte ens hunnit enda fram och särat på hundarna. Vet fakiskt inte hur jag skulle reagera, sena reflexer har jag ju tyvärr men hoppas jag är snabb om olyckan är framme.

Elly: så lustigt att du bara varit med om en enda framspringande hund, jag trodde det var ett vardagsproblem Razz Tack o lov har ingen framspringande hund attackerat. Jag har tänkt på det där med vattenspruta enda sen Zelda var valp, men jag är lite osäker på om det är så smart. En kväll hade en hund med uppenbara agressioner mot andra hundar (han har närapå bitit Zelda i ett utfall, kopplad pga av att matten inte kunde hålla honom, men jag blockerade honom med benet ) kommit lös från matte, men han var väldigt beskedlig lös. Förstod först inte att det var han i mörkret, vi stod stilla och väntade på att han skulle bli infångad och hade Zelda bakom ryggen. Jag tror att om jag hade sprejat honom så hade han kanske bytt humör och attackerat..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Säga ifrån till andras hundar Empty Sv: Säga ifrån till andras hundar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet