PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hundar inte tala mat!

5 posters

Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Hundar inte tala mat!

Inlägg  Suvi med Sniff fre mar 13, 2009 12:26 am

Det gör mej galen att Sniffen har exakt samma beteenden och läten för sig vare sig han är hungrig eller när han är nödig. Hur ska jag fatta vilket han menar? När jag följer efter honom tvärstannar han i hallen innan han valt vänster för köket eller höger för ytterdörren och så tittar han på mej och vill att jag ska ta kommandot.

Samma småtrippande och gnisslande för "ge mej mat, det luktar gott i köket" som för "helvete, det händer snart en olycka här".
Jag läste nånstans om en hund som ringde i en klocka när den ville ut och jag funderar på om vi ska skaffa nåt liknande. Om jag nu kan träna min vän till nåt så avancerat.

Nån som har samma problem?
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  Sanna&Kelly fre mar 13, 2009 1:28 am

Nä, det kan jag inte påstå. Vi går ut regelbundet var 3:e-6:e timme beroende på omständigheterna och det är ju inga problem alls för honom att hålla sig så länge eller 10 timmar under natten om det behövs. En enda gång under sitt liv har han haft diarré så att jag har behövt gå ut oftare för att han hade svårt att hålla sig.

Att han är hungrig märks tydligt för han går alltid ut och sätter sig i köket efter att vi kommer hem från promenaderna. Han får mat på hyfsat regelbundna tider så däremellan så bryr han sig inte om köket/att få mat.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  Suvi med Sniff fre mar 13, 2009 1:34 am

Men vi kan ha kommit in efter en promenad där han lättat på sig ordentligt, han har fått sin mat och en halvtimma senare hör man ett olyckligt piiiiip!
Fasen säg inte att det är löptikar som gör honom pipig?! Fast han är kastrerad? Men om jag har kött framme på upptining eller nåt gott i ugnen så blir han exalterad. Och då säger jag åt honom att vara tyst.

Men så hittar jag en pöl på golvet ibland, så jag är rädd för att ignorera hans gnäll också.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  Sanna&Kelly fre mar 13, 2009 2:24 am

Ja, det måste vara jobbigt att ha en hund som man inte kan lita på kan hålla sig. Det problemet har ju som sagt inte vi. Jag vet faktiskt inte riktigt vad du ska göra men det är också konstigt att en vuxen hane (ja tänk dig, Sniff är faktiskt ganska vuxen nu!) inte kan hålla sig. Kanske är det något fel på honom som en veterinär kan hjälpa er med? Kan vara värt att kolla.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  Suvi med Sniff fre mar 13, 2009 2:32 am

Jag tror inte det är nåt fysiskt fel på honom, han har en fantastisk förmåga att hålla sig när han vill.
När han kissar inne är det för att han för hispig för att kissa ute. Om det är för kallt, mörkt och om det bullrar farligt ute. Nu var det väl ett par veckor sen sist han kissade inne. (Han har ju bajsat inne också, men det var ännu längre sen.)

Det stör mej bara att jag inte kan tolka hans signaler just vad gäller detta! Jag studerar honom och jag ber honom visa mej vad han vill, men nej. Jag ser att han vill något, men kan inte avgöra vad. Annars är han ju tydlig i sitt sätt, tycker jag.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  Suvi med Sniff fre mar 13, 2009 2:33 am

Och ja, Sniffen fyller två år om två veckor! Stora karln!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  herrHarry fre mar 13, 2009 9:57 am

Harry har ju inte varit den som är jättehungrig förut, nu när vi skaffat valpen vet han exakt när det är mat. Klockan 08.00 är det frukost och klockan 16.00 är det middag. (Sen får ju valpen mat två gånger till utöver det.)

Harry brukar kunna hålla sig länge, men blir han galet kissnödig så springer han och piper och hoppar upp mot dörren. Sen vet han på ett ungefär när vi går ut, har betydligt fastare rutioner nu sen vi fick barn. DÅ kan han bli lite stressad och springa omkring och pipa för att skynda på matte.

Suvi - tänk om Sniffen har uvi?
Annars får du kanske gå ut med honom ofta ett tag för att se om han skräper sig.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  Gäst fre mar 13, 2009 10:07 am

Är maten slut (fri tillgång till torrfoder) så slår Totte med tassen i kermaikskålen vilket inte går att missa. Vill han ut så stirrar han på en för att sedan kasta med huvudet mot dörren. Är jag det mintsa osäker på vad han vill så räcker det med att fråga "Vill du gå ut?" Är det inte det han vill så blir han långt ifrån lika exalterad som då han inte behöver. Lyckligtvis har den lilla också börjat lära sig den frågan eftersom det tog lite längre tid innan jag lärde mig tolka hennes beteende.

Mina tips är alltså att ha en speciell fras som du säger när det är utgång och låt matskålen stå framme så han kan visa på den ifall han är hungrig Very Happy .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  stina o canyo fre mar 13, 2009 12:21 pm

canyo som förövrigt är världens slappaste hund. (omöjligt att hon kan vara pinscher Smile ) hur som helst canyo piper inte kan säkert ligga en hel dag utan att gå ut. men frågar jag henne om hon vill gå ut så får hon ryck o hoppar o grejar

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  ligistenzelda fre mar 13, 2009 1:15 pm

Nope, har inte det problemet. Vi har ungefärliga promenadtider och hon får mat efter promenaderna så jag behöver aldrig undra Wink Ända gången hon piiiper inomhus är när hon känner på sig att vi ska ut och spåra - förväntanspip. Däremot kan hon sitta/ligga och vänta i hallen när det börjar närma sig promenadtid och när det närmar sig mattid sitter hon vid matskålen I love you

Jag var på vippen att lära in att hunden skulle ringa i en klocka när hon ville ut när hon vägrade bli rumsren ända upp över 1 år, men körde med fasta tider och resten som kom inne det fick jag gott moppa upp.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  ligistenzelda fre mar 13, 2009 1:19 pm

Suvi med Sniff skrev:Men vi kan ha kommit in efter en promenad där han lättat på sig ordentligt, han har fått sin mat och en halvtimma senare hör man ett olyckligt piiiiip!
Fasen säg inte att det är löptikar som gör honom pipig?! Fast han är kastrerad? Men om jag har kött framme på upptining eller nåt gott i ugnen så blir han exalterad. Och då säger jag åt honom att vara tyst.

Men så hittar jag en pöl på golvet ibland, så jag är rädd för att ignorera hans gnäll också.

Kan det vara så att han blir nödig efter mat, du kanske kan testa å ge han mat innan en promenad ist?
Vet att om Zelda blir uppstressad/rädd inomhus så kan det bli en olycka på golvet tex när nån bränner av ett skott utanför huset grrr, då är det bara å sätta på koppel å halsband och ta en snabbis så är den saken ut världen. Men det är ju för att hon är skotträdd.

Löptikar fastän han är kastrerad? då borde han väl inte bli kissnödig, eller??? Suspect

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  ligistenzelda fre mar 13, 2009 1:28 pm

Kom på en till sak Suvi, får han tillräckligt långa promenader och nån sk hjärngympa? Han kanske är rastlös, stressad och vet inte var han ska göra av sin energi?
Läste i boken "stressade hundar" att urinproduktionen ökar vid stress.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  Suvi med Sniff fre mar 13, 2009 3:42 pm

Oj, nu fick ni visst intrycket att detta är ett jätteproblem och det är det inte! Det är inte fråga om ett ständigt pipande och kissande och jag tycker inte symtomen på uvi stämmer in. Han är en supertrevlig och avslappnad kille inomhus, absolut inte stressad eller understimulerad och när han är rastlös så uttrycker han det på helt andra sätt än genom pipande.

Nuförtiden lagar jag så mycket väldoftande kötträtter som han tycker frestar så när jag sitter och tittar på House och jag hör pipande i hallen vet jag inte om han är sugen eller kissnödig. Jag säger bara att det hade varit praktiskt att höra skillnaden! Eftersom han redan fått sin mat kutar vi ut i reklampausen (och jag låser oss ute) och så kissar han en mikroskopisk skvätt innan han vill in igen, och det vill ju jag också eftersom jag vill hinna se slutet. Tydligen var han inte nödig då.

För det allra mesta är han torr hemma och kissar duktigt när vi är ute och har inga klagomål, men eftersom jag vaknat och hittat kiss på köksgolvet vill jag gärna veta.

Om jag säger "ska vi gå ut och kissa" så springer han till dörren vare sig han är nödig eller ej. Utom de gånger han survägrar fast jag står fullt påklädd och skramlar med kopplet. Han tycker inte det är nödvändigt att gå ut så ofta om det är kallt och mörkt.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  ligistenzelda fre mar 13, 2009 4:41 pm

Suvi med Sniff skrev:Oj, nu fick ni visst intrycket att detta är ett jätteproblem och det är det inte! Det är inte fråga om ett ständigt pipande och kissande och jag tycker inte symtomen på uvi stämmer in. Han är en supertrevlig och avslappnad kille inomhus, absolut inte stressad eller understimulerad och när han är rastlös så uttrycker han det på helt andra sätt än genom pipande.

Nuförtiden lagar jag så mycket väldoftande kötträtter som han tycker frestar så när jag sitter och tittar på House och jag hör pipande i hallen vet jag inte om han är sugen eller kissnödig. Jag säger bara att det hade varit praktiskt att höra skillnaden! Eftersom han redan fått sin mat kutar vi ut i reklampausen (och jag låser oss ute) och så kissar han en mikroskopisk skvätt innan han vill in igen, och det vill ju jag också eftersom jag vill hinna se slutet. Tydligen var han inte nödig då.

För det allra mesta är han torr hemma och kissar duktigt när vi är ute och har inga klagomål, men eftersom jag vaknat och hittat kiss på köksgolvet vill jag gärna veta.

Om jag säger "ska vi gå ut och kissa" så springer han till dörren vare sig han är nödig eller ej. Utom de gånger han survägrar fast jag står fullt påklädd och skramlar med kopplet. Han tycker inte det är nödvändigt att gå ut så ofta om det är kallt och mörkt.

Nädå, jag bara babblade på Laughing
Men jag tänker att det måste finnas en anledning till att han kissar inne, även om det bara hänt nån enstaka gång i denna ålder. Vet att för oss krävs det en runda på minst 20-30 minuter för att Zelda ska vara totalt kissad å bajsad. Zelda är en pain in the ass när det regnar, då kissar hon hellre inne Shocked då tvingar jag hundrackarn ändå och inte bara en snabbis, utan ser till så hon gör allt hon ska. Han är nog nödig, men han vill kanske hellre vara inne Wink

Försök lära in klockan, kan ju var en kul grej om inte annat. Sätt upp en lite bjällerklocka i ett snöre i hallen och klicka in att han rör på den med tass lr nos Smile ring i den varje gång ni går ut så förknippas det med klockan.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  Suvi med Sniff fre mar 13, 2009 4:51 pm

"Lära in klockan" vore kul, tänk att ha sin egen Fröken Ur! Laughing
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  ligistenzelda fre mar 13, 2009 4:56 pm

Haha jaa, han kan tex skälla två ggr för att säga att klockan är två och att det är dags att gå ut Wink
Vad är klockan? - voff voff!

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  stina o canyo fre mar 13, 2009 6:19 pm

Suvi med Sniff skrev:"Lära in klockan" vore kul, tänk att ha sin egen Fröken Ur! Laughing


Förken Ur hälsar jag på under nätterna. Hon sitter i källaren där jag springer omkring o kollar alla lås osv. Jätte gammal tant, sitter inne i ett rum och bara snackar siffrar hela tiden. Snacka om trist jobb! Laughing

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  Suvi med Sniff fre mar 13, 2009 6:46 pm

stina o canyo skrev:
Suvi med Sniff skrev:"Lära in klockan" vore kul, tänk att ha sin egen Fröken Ur! Laughing


Förken Ur hälsar jag på under nätterna. Hon sitter i källaren där jag springer omkring o kollar alla lås osv. Jätte gammal tant, sitter inne i ett rum och bara snackar siffrar hela tiden. Snacka om trist jobb! Laughing

Men gud, vad har du för jobb? (Kommer att tänka på filmen Nattvakten...! Ganska läskig film!)
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  stina o canyo lör mar 14, 2009 7:50 pm

Suvi med Sniff skrev:
stina o canyo skrev:
Suvi med Sniff skrev:"Lära in klockan" vore kul, tänk att ha sin egen Fröken Ur! Laughing


Förken Ur hälsar jag på under nätterna. Hon sitter i källaren där jag springer omkring o kollar alla lås osv. Jätte gammal tant, sitter inne i ett rum och bara snackar siffrar hela tiden. Snacka om trist jobb! Laughing

Men gud, vad har du för jobb? (Kommer att tänka på filmen Nattvakten...! Ganska läskig film!)

jag e väktare o på det stället ajg springer omkring är det stället som bla fröken ur sitter å massa andra spännande saker finns med, bla sveriges tystaste rum. skit skumt stället.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hundar inte tala mat! Empty Sv: Hundar inte tala mat!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet