PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mentalitet - från storlek

+5
Rivendells Cathrine
Tacos
Joanna
Suvi med Sniff
Sanna&Kelly
9 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty MH

Inlägg  Sanna&Kelly tis apr 07, 2009 10:48 am

För att ändra lite riktning på tråden igen så tänkte jag bara beröra det där med MH som Catherine var inne på.

Även om man såklart kan titta på ett MH för den enskilda individen inför en parning så är det väl faktiskt inte meningen att de ska användas på det sättet och att man stirrar sig blind på det. (Jag menar inte att ni har gjort det). MH:et är väl ett redskap som inte ska användas individuellt utan det är ju tänkt för att utvärdera hela kullar / linjer / rasen, för att utvärdera en kombination och för att se var rasen som helhet är på väg.

Sedan är det ju, som säkert de flesta känner till, ett MH inte helt tillförlitligt utan kan många gånger vara missvisande. Om jag tar Kelly som exempel så på tex dumpe och skramlet så ser/känner han ganska omgående att det där är ju inget intressant och sedan pep han iväg och snosade och gjorde sitt. Hans kryss hamnar alltså i rutan att jag måste locka på honom för att komma fram till overallen/skramlet, samma ruta som en hund som inte vågar gå fram. Samma ruta men det är ju stor skillnad på en hund som inte vågar gå fram och en som ser vad det är och som därför inte bryr sig om att gå fram innan matte lockar.
Som Matilde på Be Meja's sa efter att ha sett filmerna från Kellys mh, att han hade ju ett bättre mh än vad siffrorna visar.
Det finns ju massa fler varianter på detta och ibland kan det ju också vara tvärt om, en hund gör ett bättre mh än hur den egentligen brukar agera.


I alla fall, min point är att en "knäpp" hund kan göra ett fint mh och en "mentalt bra" hund kan göra ett ganska kasst mh.

Jag skulle hellre köpa en hund som jag vet är trevlig och bra och sund i vardagen även om han skulle råka ha ett "dåligt" mh än en hund med ett fint mh men som jag i övrigt inte vet något om.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly tis apr 07, 2009 10:50 am

ligistenzelda skrev:No no you are not alone - en pinschrodor var det hära lol!

Du menar väl en dvärg-pinschrodor? Wink Razz
Själv har jag en dräktig ridgeback-tik om man ser till form och storlek... Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  ligistenzelda tis apr 07, 2009 11:15 am

Ja det är ju när hela kullen sammanställs det börjar bli intressant!

Zelda var ungefär som jag förväntade mig på MH:t och jag såg en del likheter hos andra i kullen.

Att Kelly skulle få kryss i samma ruta som en rädd hund tycker jag låter fel, men å andra sidan visar det sig väl innan, att han inte reagerar på rädslan? Så då förstår man ju.

Men du har en poäng, MH säger ju inte inte alltid hela sanningen. Viktigare att träffa hunden i fråga och se den in action.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  ligistenzelda tis apr 07, 2009 11:17 am

Sanna&Kelly skrev:
ligistenzelda skrev:No no you are not alone - en pinschrodor var det hära lol!

Du menar väl en dvärg-pinschrodor? Wink Razz
Själv har jag en dräktig ridgeback-tik om man ser till form och storlek... Wink

Inga rensrasiga pinschrar nånstans Laughing drunken

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Gäst tis apr 07, 2009 11:28 am

Sanna&Kelly skrev:
Jag skulle hellre köpa en hund som jag vet är trevlig och bra och sund i vardagen även om han skulle råka ha ett "dåligt" mh än en hund med ett fint mh men som jag i övrigt inte vet något om.

Det håller jag helt med om.

Angående att beskriva kullar och linjer så skulle det säkert kunna ge en fingervisning men i t.ex. Tottes kull har 2 av 7 hundar en 1:a på hanteringen vilket betyder "Avvisar med morrning och/eller bitförsök". Betyder det att C-kullen är opålitlig? Njae . . .

De beskrevs samma dag för samma "domare" och ingen av dem gjorde minsta antydan till att vara ovänlig eller försöka fly undan personen som skulle hantera dem. På utställningar har de aldrig varit i närheten av att få en 0:a med rapporteringskod A (Totte har en 0:a p.g.a. sin storlek vilket tydligt angetts i kritiken) och i vardagen fungerar de fläckfritt, som resten av kullen.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly tis apr 07, 2009 12:00 pm

Cuthalion skrev:

Angående att beskriva kullar och linjer så skulle det säkert kunna ge en fingervisning men i t.ex. Tottes kull har 2 av 7 hundar en 1:a på hanteringen vilket betyder "Avvisar med morrning och/eller bitförsök". Betyder det att C-kullen är opålitlig? Njae . . .

De beskrevs samma dag för samma "domare" och ingen av dem gjorde minsta antydan till att vara ovänlig eller försöka fly undan personen som skulle hantera dem.

Men varför satte de kryss i den rutan om hundarna inte betedde sig på det viset? Förstå mig rätt, men något måste de väl ha gjort? Nog för att jag vet att det blir fel ibland och hundar får oförtjänta kryss men två på samma tillfälle? Oftast är det också något som får beskrivaren att sätta krysset i den rutan, även om det kanske inte är helt korrekt så brukar de ju inte helt vara ute och cykla. Många gånger så ser ju en erfaren beskrivare så mycket mer signaler och är bättre på att läsa kroppsspråk hos hundar än vad vi amatörer är, de ser sådant vi missar. Nu vet jag ju inte hur det var vid just det tillfället när vi var där men i många fall där folk känner att hunden är felbeskriven så är det på det viset, att beskrivaren ser mer än ägaren. Sedan har man ju också hört om ett antal tillfällen då det verkligen blivit rätt och slätt fel vilket då också bevisats med hjälp av filmer.


Senast ändrad av Sanna&Kelly den tis apr 07, 2009 12:02 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Stavfel)
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Tacos tis apr 07, 2009 12:02 pm

Jag skulle hellre köpa en hund som jag vet är trevlig och bra och sund i vardagen även om han skulle råka ha ett "dåligt" mh än en hund med ett fint mh men som jag i övrigt inte vet något om.

Laughing Laughing fint MH det lät så kul jag tycker blåsippor är fina nää men jag vet hur du menar skoja bara lite nu!

Ja intressant med utställning och MH för mej så är det viktigaste att hunden funkar i vardagen helst alla 24 timmar på dygnet.

Precis som ni Skriver ett MH är ju för dagen och likaså en utställningen domaren dömer din hund för dagen efter en rasstandard och inge mera.Och kanske inte hunden fick det bästa MH den dagen eller bästa resultatet på utställningen den dagen så kan man ju inte lägga ner så stor vikt vid dom resultaten.
Hunden kan ju ha haft 2 dåliga dagar vid dessa tillfällen.

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly tis apr 07, 2009 12:15 pm

Sedan är det säkert lite olika från person till person vad man tycker är ett bra mh, men de flesta tycker nog åt samma håll i alla fall.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Gäst tis apr 07, 2009 12:17 pm

Sanna&Kelly skrev:
Men varför satte de kryss i den rutan om hundarna inte betedde sig på det viset? Förstå mig rätt, men något måste de väl ha gjort? Nog för att jag vet att det blir fel ibland och hundar får oförtjänta kryss men två på samma tillfälle? Oftast är det också något som får beskrivaren att sätta krysset i den rutan, även om det kanske inte är helt korrekt så brukar de ju inte helt vara ute och cykla. Många gånger så ser ju en erfaren beskrivare så mycket mer signaler och är bättre på att läsa kroppsspråk hos hundar än vad vi amatörer är, de ser sådant vi missar. Nu vet jag ju inte hur det var vid just det tillfället när vi var där men i många fall där folk känner att hunden är felbeskriven så är det på det viset, att beskrivaren ser mer än ägaren. Sedan har man ju också hört om ett antal tillfällen då det verkligen blivit rätt och slätt fel vilket då också bevisats med hjälp av filmer.

I dessa två fall så var det helt fel beskrivet vilket samtliga som var på plats den dagen kan intyga. Tyvärr filmades inte MH:t vilket var ett stort misstag från min sida så här i efterhand. Ifall jag går ett MH igen så kommer jag se till att låta det filmas från början till slut och vara på beskrivaren som en iller om jag anser att något är felaktigt.

Självklart säger jag inte att det är så för alla hundar som beskrivs med mindre nöjaktiga resultat men det kan hända och det är en viktig faktor att ta med när man ska dra slutsatser av MH:n där man inte har annan kännedom om hundarna.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly tis apr 07, 2009 1:05 pm

Ja, det är en bra idé att filma! Det kommer ju också alltid försöka göra framöver. Det är bra för ens egen skull och så som Matilde tex, som som sagt tyckte att han gjort ett "bättre" mh än vad protokollet visar. Då är det ju jättebra att hon fick se det!

Samma sak med att Kelly fick en 5:a på skotten, vilket jag verkligen blev SÅ LEDSEN & BESVIKEN över. Nu i efterhand känns det mer okej när jag tittar på filmen och ser hur han ändå fortsätter kampa efter 1:a skottet och även efter 2:a, när han först springer iväg en bit men sedan kommer tillbaka och då kampar han en liten kortis igen. Hans 5:a i protokollet är korrekt men jag (och alla andra som eventuellt bryr sig Wink ) kan se att även om han helt klart är berörd så är han inte hysteriskt rädd.

Och är det något som blir fel så är det ju än viktigare att ha det på film. Även om en 1:a på hanteringen eller en 5:a på skottet inte är katastrof så är det ju verkligen inte något man vill ha om det inte stämmer! (He he, jag vill inte ha min 5:a på skottet heller och då är det ändå en korrekt bedömning... Wink )
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Gäst tis apr 07, 2009 1:11 pm

Sanna&Kelly skrev:

Och är det något som blir fel så är det ju än viktigare att ha det på film. Även om en 1:a på hanteringen eller en 5:a på skottet inte är katastrof så är det ju verkligen inte något man vill ha om det inte stämmer! (He he, jag vill inte ha min 5:a på skottet heller och då är det ändå en korrekt bedömning... Wink )

Ja men precis!

Totte fick en 2:a på skottet eftersom han ignorerade leksaken från scratch. När då skottet brann av tyckte han det var mer intressant och tittade dit. Fine, det är ju korrekt att han inte fortsatte leka när skottet brann av men han började ju aldrig leka innan heller Wink . Det är dock något jag kan acceptera om än motvilligt Laughing.

Att få en 1:a på hanteringen känns dock surt när han inte hade problem med hanteringen och ja jag erkänner, jag är bitter Laughing .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  herrHarry tis apr 07, 2009 1:28 pm

Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att säga att man blivit felbeskriven på ett MH. De som är testledare och beskrivare har mångårig erfarenhet av hund samt en gedigen utbildning. De ser på hunden på ett helt annat sätt än vad vi gör, de studerar svans, mungipor, öron osv. ViI kollar många gånger bara på helheten. Jag har varit på många MH:n med pinscher och passat på att fråga beskrivaren varför just den hunden fick ett kryss i den rutan. Många gånger hade jag satt krysset annorlunda, men efter att ha hört beskrivarens förklaring så har jag förstått att jag tänkt fel.

Alla de som såg och höll med om att det var fel, är de också utbildade? Wink Sen måste man läsa innehållet i rutan noga. det står "Avvisar. Morrar och/eller bitförsök". Det räcker alltså att hunden avvisar hanteringen, den behöver inte morra och/eller bita.

Min Harry har en etta på moment 1A. Trist, men så är fallet, han avvisade kontakt och skällde/morrade på testledaren. Detta beteende har han aldrig haft i utställningsringen eller i vardagen, men jag vet att det finns där. "Fel" situation och han kan säkert göra det igen. Man kan inte jämföra en utställning med ett MH, hanteringen är helt annorlunda, situationen är helt annorlunda, man agerar själv annorlunda.

Sen är det så att det "saknas" kryss för exempelvis pinscher. Men ett MH är inte utformat efter vår ras, det får vi inte glömma. Det är inte heller livsviktig, men ack så intressant. Jag hoppas att valpköpare och uppfödare mh-beskriver sina hundar. Vad har man att förlora liksom? När jag köper min nästa pinscher kommer jag definitiv att köpa av en kombination där föräldrarna (och gärna kullsyskon) är beskrivna. (Harrys mamma har ett avbrutet MH och pappan har inget)

Sen kan jag absolut hålla med om att det finns bättre och sämre beskrivare och testledare. Även om det inte borde vara så eftersom de går samma utbildning allihopa. Därför är det ju toppen att en kull beskrivs på samma dag av en och samma testledare och beskrivare, då blir det mest "rätt".

Sen det som du beskriver Sanna, att Kelly fick krysset i "fel" ruta är väl egentligen pinschern i ett nötskal. En pisncher är inte som en brukshund som hela tiden är med och engagerar sig utan den gör lite som den vill. Den har inte samma nyfikenhet som en brukshund har och är mer självständig, därför hamnar kryssen "fel" i vissa lägen.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  ligistenzelda tis apr 07, 2009 1:54 pm

Vår testledare var toppen, det är tom så jag tycker Zelda förtjänade en 5:a på Aktivtetsmomentet men hon fick en 4:a. Lite väl snällt tycker jag eftersom hon nästan vill gnaga av kopplet i frustration Rolling Eyes Dom sa att mycket berodde på att Zelda ville till husse, när han kom till oss blev det lite bättre.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Gäst tis apr 07, 2009 2:00 pm

Ja, testledare etc är utbildade men det innebär inte att de inte kan göra fel. Jag skulle inte sitta och säga att min hund har blivit felbeskriven om det fanns minsta antydan i hans sätt att han försökt avvisa hanteringen eller gjort något som borde föranleda en etta på hanteringen.

Ja, utställning, vardag, MH etc är vitt skilda saker och även olika dagar kan påverka hunden på olika sätt. Till och med min sinnestämning kan påverka mina hundar negativt eller positivt. Att jag jämförde med det var för att påvisa att en hund inte måste vara mentalt stabil/instabil bara för att MH:t visar på det.

Med detta sagt så kommer jag aldrig hävda att Totte inte har en viss skärpa i sig. Han skulle ge sitt liv för att skydda mig utan tvekan men det var inget som visade sig vid hanteringen.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly tis apr 07, 2009 4:28 pm

Bra skrivet Emma, hur blev du så klok? Wink Det var lite det som jag försökte få fram att beskrivaren kan och ser så mycket mer än oss, men jag formulerade mig inte alls lika bra.
Sedan kanske det inte var så i Tottes fall men det kan ju varken jag eller Emma uttala oss om utan det är bara att konstatera att det var synd att det inte var filmat.

Avvisar låter ju inte alls lika illa som morrar / bitförsök även om det förstås bara är en gradskillnad.


Ja juste, det skulle jag ju också ha skrivit innan apropå att Kelly fick kryss i samma ruta som en räddare hund, att jag fick locka på honom vid dumpe och skramlet. Jag har fått intrycket av att det är väldigt vanligt bland pinschrar att de ser att det bara är en oväsentlig overall och att många då struntar i att gå till den. De är kloka våra pinschrar!
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Gäst tis apr 07, 2009 4:36 pm

Sanna&Kelly skrev:
Sedan kanske det inte var så i Tottes fall men det kan ju varken jag eller Emma uttala oss om utan det är bara att konstatera att det var synd att det inte var filmat.

Nej självklart inte och det begär jag inte heller. Ville bara förtydliga Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Gäst tis apr 07, 2009 4:39 pm

Sanna&Kelly skrev:Ja juste, det skulle jag ju också ha skrivit innan apropå att Kelly fick kryss i samma ruta som en räddare hund, att jag fick locka på honom vid dumpe och skramlet. Jag har fått intrycket av att det är väldigt vanligt bland pinschrar att de ser att det bara är en oväsentlig overall och att många då struntar i att gå till den. De är kloka våra pinschrar!

Totte brydde sig inte ett dugg om skramlet. Dumpe däremot var lite farligare men där blev han så konfunderad över mattes beteende att han inte hade en tanke på att komma fram. Beter sig matte konstigt så måste det vara något konstigt med det hela Laughing.

Jag gjorde inte som jag brukar göra när Totte blir skärmd eftersom testledaren sade åt mig att göra på ett annat sätt. Dumt av mig att göra ett MH utan att ha varit på ett innan men så kan det gå.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly tis apr 07, 2009 4:53 pm

Cuthalion skrev:
Sanna&Kelly skrev:Ja juste, det skulle jag ju också ha skrivit innan apropå att Kelly fick kryss i samma ruta som en räddare hund, att jag fick locka på honom vid dumpe och skramlet. Jag har fått intrycket av att det är väldigt vanligt bland pinschrar att de ser att det bara är en oväsentlig overall och att många då struntar i att gå till den. De är kloka våra pinschrar!

Totte brydde sig inte ett dugg om skramlet. Dumpe däremot var lite farligare men där blev han så konfunderad över mattes beteende att han inte hade en tanke på att komma fram. Beter sig matte konstigt så måste det vara något konstigt med det hela Laughing.

Jag gjorde inte som jag brukar göra när Totte blir skärmd eftersom testledaren sade åt mig att göra på ett annat sätt. Dumt av mig att göra ett MH utan att ha varit på ett innan men så kan det gå.

Jo, fast det hade ju inte hjälpt även om du varit på ett innan eftersom man måste göra på ett visst sätt på ett MH. Wink

Jag tyckte det var så synd att jag inte kunde säga varsågod när man kopplade loss hunden vid jakten och avståndsleken. Jakten hade kanske inte gjort någon skillnad men Kelly hade definitivt sprungit dit på avståndsleken om han fått varsågod, han var laddad och kollade på mig flera gånger och väntade på frikommando. I efterhand har jag hört att man visst kan säga varsågod, vet inte om det är sant men det är dumt att jag inte kollade upp det i förväg.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Gäst tis apr 07, 2009 5:00 pm

Sanna&Kelly skrev:
Jo, fast det hade ju inte hjälpt även om du varit på ett innan eftersom man måste göra på ett visst sätt på ett MH. Wink

Fast hade jag vetat hur testledarna ville att man skulle bete sig mot hunden för att locka fram den till Dumpe så hade jag ju kunnat göra på liknande sätt när vi var ute och han hade sin period av "livsfarliga brevlådor" Wink . Som det blev istället så hade jag ett levande frågetecken som inte begrep varför matte var spänd, nervös och betedde sig annorlunda mot vad hon brukar. Kan ju säga att avreaktionen på Dumpe inte blev av överhuvudtaget Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek - Sida 3 Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet