PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mentalitet - från storlek

+5
Rivendells Cathrine
Tacos
Joanna
Suvi med Sniff
Sanna&Kelly
9 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly lör apr 04, 2009 1:26 pm

Tråden delad och ny tråd "mentalitet" skapad /Admin

Jag tycker det är intressant när man tänker på Leonardos och Lotus avkommor, helbröder som de är. Återigen, rätta mig om jag har fel men det är den här uppfattningen jag fått: Leo lämnar generellt ganska stora och mentalt trevliga hundar medan Lotus lämnar mindre och en stor andel lite osäkra individer.
Tänk att det kan skilja så mycket! Shocked
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Suvi med Sniff lör apr 04, 2009 2:38 pm

Sanna&Kelly skrev:Jag tycker det är intressant när man tänker på Leonardos och Lotus avkommor, helbröder som de är. Återigen, rätta mig om jag har fel men det är den här uppfattningen jag fått: Leo lämnar generellt ganska stora och mentalt trevliga hundar medan Lotus lämnar mindre och en stor andel lite osäkra individer.
Tänk att det kan skilja så mycket! Shocked
Ja det är intressant. Det finns en massa information i generna som sen faller ut lite olika i de olika individerna.
Och vem vet, kanske hade Sniffen, sin nervösa läggning till trots, producerat helt lugna och trygga (och normalstora?) valpar. Men det är skönt att alla (utom möjligen en) i hans kull är kastrerade ändå, känner jag. Den här osäkerheten är inget man vill riskera att föra vidare, det är för tungt att handskas med som hundägare.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Joanna lör apr 04, 2009 4:26 pm

Suvi med Sniff skrev:
Sanna&Kelly skrev:Jag tycker det är intressant när man tänker på Leonardos och Lotus avkommor, helbröder som de är. Återigen, rätta mig om jag har fel men det är den här uppfattningen jag fått: Leo lämnar generellt ganska stora och mentalt trevliga hundar medan Lotus lämnar mindre och en stor andel lite osäkra individer.
Tänk att det kan skilja så mycket! Shocked
Ja det är intressant. Det finns en massa information i generna som sen faller ut lite olika i de olika individerna.
Och vem vet, kanske hade Sniffen, sin nervösa läggning till trots, producerat helt lugna och trygga (och normalstora?) valpar. Men det är skönt att alla (utom möjligen en) i hans kull är kastrerade ändå, känner jag. Den här osäkerheten är inget man vill riskera att föra vidare, det är för tungt att handskas med som hundägare.

Ja visst är det intressant! Sedan handlar det naturligtvis om kombinationen isig men, speciellt när det handlar om flera stycken avkommor, så kan man nog säga att överlag så har Lotus inte nedärvt harmoniska individer.
Tittar man på Lotus MH och Leos MH så ser man att Leo är mer avlsappnad och lugn i sin personlighet, öppen och social med låga rädslor. Tittar man på Lotus så ser man direkt att han har en mer intensiv personlighet, mycket lek och jakt, mer rädslor än Leo. Leo är mer social än Lotus t ex på detta MH som de faktiskt gjorde samtidigt på samma stället vilket gör detta extra intressant tycker jag. Man skulle kunna säga att Lotus är mer "hyper och intensiv" och Leo är mer "cool och avslappnad". Så stor skillnad verkligen.

Nej, osäkerhet är inget bra att föra vidare och Lotus avkommor på Hicksons kommer ej att föra vidare sina gener om jag får bestämma.
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Tacos lör apr 04, 2009 6:12 pm

Ja det är intressant. Det finns en massa information i generna som sen faller ut lite olika i de olika individerna.
Och vem vet, kanske hade Sniffen, sin nervösa läggning till trots, producerat helt lugna och trygga (och normalstora?) valpar. Men det är skönt att alla (utom möjligen en) i hans kull är kastrerade ändå, känner jag. Den här osäkerheten är inget man vill riskera att föra vidare, det är för tungt att handskas med som hundägare.

Det du skriver med osäkerhet och en hund med mycke skärpa som pinschern är! jag är urdålig med den mentala biten men kan det inte bli en väldigt dåligt resultat då skärpa och osäkerhet?

Heller avslappad lugn cool med lite skärpa tycker jag.


[/quote]Nej, osäkerhet är inget bra att föra vidare och Lotus avkommor på Hicksons kommer ej att föra vidare sina gener om jag får bestämma.[quote]

Det du skriver "om jag får bestämma" hur menar du då?Det är ingen elak fråga(bästa att skriva det ) Very Happy
Det lät så otydligt eller du får förklar hur du tänker?( Samma här ingen elak fråga) Smile bästa att sätta en gul gubbe här!

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Joanna lör apr 04, 2009 6:22 pm

Hur "om jag får bestämma" kan låta otydligt förstår jag inte men men...
Får väl förklara då...
Jag har haft 2 foderhundar i denna kull, jag har bestämt mig för att ej avla vidare på dessa.
Frågar någon mig berättar jag att jag inte tycker de i C kullen skall gå i aveln -sååå om jag får bestämma kommer de ej att gå vidare i aveln. Om jag får bestämma kan också översättas till om jag får avgöra t ex
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Joanna lör apr 04, 2009 6:29 pm

Men vi är lite väl off topic här...jag ber om ursäkt Embarassed
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Suvi med Sniff lör apr 04, 2009 6:33 pm

Joanna skrev:
Ja visst är det intressant! Sedan handlar det naturligtvis om kombinationen isig men, speciellt när det handlar om flera stycken avkommor, så kan man nog säga att överlag så har Lotus inte nedärvt harmoniska individer.
Tittar man på Lotus MH och Leos MH så ser man att Leo är mer avlsappnad och lugn i sin personlighet, öppen och social med låga rädslor. Tittar man på Lotus så ser man direkt att han har en mer intensiv personlighet, mycket lek och jakt, mer rädslor än Leo. Leo är mer social än Lotus t ex på detta MH som de faktiskt gjorde samtidigt på samma stället vilket gör detta extra intressant tycker jag. Man skulle kunna säga att Lotus är mer "hyper och intensiv" och Leo är mer "cool och avslappnad". Så stor skillnad verkligen.

Nej, osäkerhet är inget bra att föra vidare och Lotus avkommor på Hicksons kommer ej att föra vidare sina gener om jag får bestämma.

Nu blir jag tjatig med ordet "intressant", men verkligen intressant att bröderna gjort MH samtidigt och att man kan jämföra dem utifrån det perspektivet! Vi har ju inte gjort något sådant, vad jag vet har bara en av Sniffens kullbror gjort MH (om jag inte är helt förvirrad) och att det ska ha gått "bra", men han är ganska besvärlig i vardagen har jag hört.
Vi hade en liten "valpträff" hos hundpsykologen och då kunde man se hur olika de visade sin osäkerhet. Tiken var nog den mest skötsamma, men hon hade för vana att ta skydd i famnen på matte och husse. Sniffen var den som var byfånen, han bara galopperade fram och tillbaka hur glad som helst och försökte haka på allt de andra gjorde. Snudd på okontaktbar. Mer svårtränad än de andra. Andra var lite vresigare, eller hur man ska säga.
Det som var bra var just att kunna jämföra erfarenheter och se att alla hade liknande problematik. Att alla skulle ha misslyckats som hundägare på exakt samma sätt kändes inte helt troligt, så skuldkänslorna blev väl något bättre av den insikten. Plus att vi fick hjälp av hundpsykologen och kan fortsätta stötta varandra.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Tacos lör apr 04, 2009 6:39 pm

Joanna skrev:Hur "om jag får bestämma" kan låta otydligt förstår jag inte men men...
Får väl förklara då...
Jag har haft 2 foderhundar i denna kull, jag har bestämt mig för att ej avla vidare på dessa.
Frågar någon mig berättar jag att jag inte tycker de i C kullen skall gå i aveln -sååå om jag får bestämma kommer de ej att gå vidare i aveln. Om jag får bestämma kan också översättas till om jag får avgöra t ex

Ja det var inte meningen att vara elak i det jag skrev jag ville bara veta

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Joanna lör apr 04, 2009 6:45 pm

Nu kommer det igen Laughing Joo, visst är det intressant Very Happy

vad jag vet har bara en av Sniffens kullbror gjort MH (om jag inte är helt förvirrad) och att det ska ha gått "bra", men han är ganska besvärlig i vardagen har jag hört.

Jo han har gjort MH denne hane. Det man ser på beskrivningen så har han måttligt med rädslor för "dumpen" -överraskning- och han har svårt att avreagera här.
Samma gäller för "ljudkällan" och samma gäller för "spökena", han visar måttligt med rädsla för dem och har även här svårt att avreagera och vill inte ta kontakt med figuranterna efteråt. Så det finns mycket osäkerhet i denna hane, han är nog förmodligen en intensiv hane precis som sin far då han leker mycket intenstivt och tar gärna kontakt med folk.


Senast ändrad av Joanna den lör apr 04, 2009 6:47 pm, ändrad totalt 1 gång
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Joanna lör apr 04, 2009 6:46 pm

Tacos skrev:
Joanna skrev:Hur "om jag får bestämma" kan låta otydligt förstår jag inte men men...
Får väl förklara då...
Jag har haft 2 foderhundar i denna kull, jag har bestämt mig för att ej avla vidare på dessa.
Frågar någon mig berättar jag att jag inte tycker de i C kullen skall gå i aveln -sååå om jag får bestämma kommer de ej att gå vidare i aveln. Om jag får bestämma kan också översättas till om jag får avgöra t ex

Ja det var inte meningen att vara elak i det jag skrev jag ville bara veta

Mvh Linda

Helt OK
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Tacos lör apr 04, 2009 6:54 pm

Joanna skrev:
Tacos skrev:
Joanna skrev:Hur "om jag får bestämma" kan låta otydligt förstår jag inte men men...
Får väl förklara då...
Jag har haft 2 foderhundar i denna kull, jag har bestämt mig för att ej avla vidare på dessa.
Frågar någon mig berättar jag att jag inte tycker de i C kullen skall gå i aveln -sååå om jag får bestämma kommer de ej att gå vidare i aveln. Om jag får bestämma kan också översättas till om jag får avgöra t ex

Ja det var inte meningen att vara elak i det jag skrev jag ville bara veta

Mvh Linda

Helt OK

Bra!!

Det jag tänkte det var när du skrev
"om jag får bestämma"
så hade du fattat beslutet att inte avla vidare på den linjen men jag tänkte att det kanske fanns någon annan som vill avla eller hade andra tankar så jag tänkte och då blev jag bara lite osäker och ville fråga !

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Suvi med Sniff lör apr 04, 2009 7:52 pm

Joanna skrev:Nu kommer det igen Laughing Joo, visst är det intressant Very Happy

vad jag vet har bara en av Sniffens kullbror gjort MH (om jag inte är helt förvirrad) och att det ska ha gått "bra", men han är ganska besvärlig i vardagen har jag hört.

Jo han har gjort MH denne hane. Det man ser på beskrivningen så har han måttligt med rädslor för "dumpen" -överraskning- och han har svårt att avreagera här.
Samma gäller för "ljudkällan" och samma gäller för "spökena", han visar måttligt med rädsla för dem och har även här svårt att avreagera och vill inte ta kontakt med figuranterna efteråt. Så det finns mycket osäkerhet i denna hane, han är nog förmodligen en intensiv hane precis som sin far då han leker mycket intenstivt och tar gärna kontakt med folk.
Cooolt! Vem som helst kan alltså få fram dessa uppgifter?
Jag vill inte uttala mej för mycket om de andra hundarna, det är ändå Sniff jag känner bäst, men vad jag hört var han både väldigt osjälvständig, vaktig och har bitit ifrån mot folk han känt väl. Men jag vet att nuvarande ägarna kämpar på med honom. Tyvärr känner jag att man inte kan komma så himla långt med dessa enormt osäkra och lättstressade individer... den verkar ju medfödd och det går kanske inte att påverka så mycket? Även om man naturligtvis hoppas på det.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Gäst lör apr 04, 2009 8:39 pm

Suvi med Sniff skrev:[Cooolt! Vem som helst kan alltså få fram dessa uppgifter?
.

Finns på hunddata. Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Joanna lör apr 04, 2009 9:14 pm

Ja vem som helst kan ta reda på hur en hunds Mentalbeskrivning har gått till. På Hunddata kan det vara svårt att förstå då det bara är siffror men om du har mallen för beskrivningen så är det lätt. På avelsdata finner du både siffror och beskrivning för varje moment en hund gjort så där finner du allt i ett Smile

Mentalbeskrivning är ett mycket bra redskap men därtill lägger jag till hundens personlighet som man inte alltid ser i beskrivningen hunden gjort. När det gäller Lotus och Leo så känner jag ju till dessa hundar väl, Lotus mycket väl, därav min kännedom om deras personlighet. Sedan finns ju mer bakgrundsfakta då jag känner till hur deras avkommor överlag har blivit.

När det gäller Sniffs kullbror så vet jag också hur han är då hans första ägare och jag har haft kontakt via mail. Det som är intressant, nu kom detta ord igen Laughing , är att denne hane, Sniffs bror, vars MH beskrivs ovan samt även hur han fungerar annars, INTE har suttit i hundgård, han levererades som valp.
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Suvi med Sniff lör apr 04, 2009 9:32 pm

Joanna skrev:Ja vem som helst kan ta reda på hur en hunds Mentalbeskrivning har gått till. På Hunddata kan det vara svårt att förstå då det bara är siffror men om du har mallen för beskrivningen så är det lätt. På avelsdata finner du både siffror och beskrivning för varje moment en hund gjort så där finner du allt i ett Smile

Mentalbeskrivning är ett mycket bra redskap men därtill lägger jag till hundens personlighet som man inte alltid ser i beskrivningen hunden gjort. När det gäller Lotus och Leo så känner jag ju till dessa hundar väl, Lotus mycket väl, därav min kännedom om deras personlighet. Sedan finns ju mer bakgrundsfakta då jag känner till hur deras avkommor överlag har blivit.

När det gäller Sniffs kullbror så vet jag också hur han är då hans första ägare och jag har haft kontakt via mail. Det som är intressant, nu kom detta ord igen Laughing , är att denne hane, Sniffs bror, vars MH beskrivs ovan samt även hur han fungerar annars, INTE har suttit i hundgård, han levererades som valp.
Ja precis! Nu har ju alla som fick hem som valpar omplacerats (och hundgårdshundarna räknas också som omplaceringar) så det ger väl en indikation på att ingen av dem varit så lätt att ha att göra med. Om man nu ska leta efter "fel" så utgår man ifrån arv och miljö, men miljön verkar inte ha varit mycket till hjälp i denna kull.
Nu har vi verkligen kapat tråden... Hoppas alla andra har överseende men det här är så intr spännande för mej! Jag har ju inte möjlighet att få denna information från uppfödarna.
Joanna, om du vill mejla mej i denna fråga är det väldigt välkommet! Jag är nyfiken på allt som har med kullen och Lotus att göra!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Joanna lör apr 04, 2009 9:51 pm

Jag ska bara svara Suvi.. Embarassed sen ska vi inte prata mentalitet i denna tråd om storlek Neutral

Jag känner ju samma sak med min egen kull efter Lotus Smile
Nu vet jag ju inte så mycket mer om just Sniffs syskon, bara hur hanen vi diskuterat är. Sniffs mamma vet jag inte så mycket om tyvärr och hon har inte gjort MH, DET hade varit intressant att studera Smile
Men har du fler frågor så kan vi fortsätta diskussionen Cool
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly sön apr 05, 2009 1:16 am

Kan inte en moderator dela tråden så att vi kan fortsätta diskutera mentalitetsbiten där då?


Jag förvånas lite över att de två olika individerna slår igenom så stort på sina avkommor, jag har nog trott att de gemensamma föräldrarna (Leos & Lotus alltså) borde slå igenom mer, alltså lite mer lika avkommor. Man ser ju verkligen på utseendet också ganska mycket vem som är pappa av de två.
Kelly har ju en kull nu hos Be Meja's och brorsan Bobby ska få para hos Rivendells framöver, det ska bli spännande att se hur deras två olika utseenden slår igenom. Mentalt är de mer lika än utseendemässigt nämligen.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Joanna sön apr 05, 2009 11:04 am

Jo men precis som du skriver om utseendet t ex så är ju Lotus och Leo varandras motsatts. Lotus mindre och extremt muskulös med stram hud, Leo storleken större med kanske inte så stram hud utan snarare åt det lösa hållet. Så att de nedärver olika utseendemässigt fungerar precis likadant med mentaliteten. Samma gäller för sjukdomar och defekter, alla har de olika anlag. En hund är dD ett annat syskon är DD, de nedärver ju helt olika anlag här som gör skillnad fast det inte syns.
Faktum är att man säger om syskon i en kull att de kan vara så olika varandra och nedärva så olika att de är så långt ifrån varandra släktmässigt som det bara går. En får mammans genuppsättning till 98% och den andra får pappans genuppsättning till 98%, så kan det faktiskt bli.
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Suvi med Sniff sön apr 05, 2009 12:57 pm

Joanna skrev:Jo men precis som du skriver om utseendet t ex så är ju Lotus och Leo varandras motsatts. Lotus mindre och extremt muskulös med stram hud, Leo storleken större med kanske inte så stram hud utan snarare åt det lösa hållet. Så att de nedärver olika utseendemässigt fungerar precis likadant med mentaliteten. Samma gäller för sjukdomar och defekter, alla har de olika anlag. En hund är dD ett annat syskon är DD, de nedärver ju helt olika anlag här som gör skillnad fast det inte syns.
Faktum är att man säger om syskon i en kull att de kan vara så olika varandra och nedärva så olika att de är så långt ifrån varandra släktmässigt som det bara går. En får mammans genuppsättning till 98% och den andra får pappans genuppsättning till 98%, så kan det faktiskt bli.
Då måste Sniffen ha fått sin sladdriga hals från sin farbror? Wink
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly sön apr 05, 2009 2:25 pm

Joanna skrev:
Faktum är att man säger om syskon i en kull att de kan vara så olika varandra och nedärva så olika att de är så långt ifrån varandra släktmässigt som det bara går. En får mammans genuppsättning till 98% och den andra får pappans genuppsättning till 98%, så kan det faktiskt bli.

Intressant! (Ha ha, igen! Men jag har nog inte använt det ordet så många gånger än i denna tråden, jag har nog ett eller två kvar... Wink )
Men det verkar ju helt klart stämma om man jämför just dessa två hanar och deras avkommor.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly sön apr 05, 2009 2:26 pm

Suvi med Sniff skrev:
Joanna skrev:Jo men precis som du skriver om utseendet t ex så är ju Lotus och Leo varandras motsatts. Lotus mindre och extremt muskulös med stram hud, Leo storleken större med kanske inte så stram hud utan snarare åt det lösa hållet. Så att de nedärver olika utseendemässigt fungerar precis likadant med mentaliteten. Samma gäller för sjukdomar och defekter, alla har de olika anlag. En hund är dD ett annat syskon är DD, de nedärver ju helt olika anlag här som gör skillnad fast det inte syns.
Faktum är att man säger om syskon i en kull att de kan vara så olika varandra och nedärva så olika att de är så långt ifrån varandra släktmässigt som det bara går. En får mammans genuppsättning till 98% och den andra får pappans genuppsättning till 98%, så kan det faktiskt bli.
Då måste Sniffen ha fått sin sladdriga hals från sin farbror? Wink


Eller för att han dragit så mycket i koppel..? Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Suvi med Sniff sön apr 05, 2009 2:49 pm

Haha! Kan det bero på att jag inte använder halsband utan knipsar fast kopplet direkt i halsskinnet? Shocked
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly sön apr 05, 2009 3:02 pm

Suvi med Sniff skrev:Haha! Kan det bero på att jag inte använder halsband utan knipsar fast kopplet direkt i halsskinnet? Shocked

Ha ha, är det efter alla halsband och selar som han krånglat sig ur och rymt ifrån? Laughing Bättre att ta det säkra före det osäkra!
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty En mamma och en pappa :)

Inlägg  Rivendells Cathrine sön apr 05, 2009 8:25 pm

Här hittade jag tråden jag sökte Very Happy

Jag förundras lite över att det går så SNABBT att "skylla" fadern för kullars eventuella bekymmer. Vädligt sällan är det så att en hel kull får mentaliteten från en förälder och väldigt sällan är det just pappan som påverkar mentaliteten MEST. Genetiskt så är tikarna betydligt viktigare vid avel än hanarna MEN självklart har även jag blivit missnöjd med en kombination och kännt HUR kunde det nu bli så här jag har ju haft 2 bra kullar tidigare med tiken.

Dock måste man då minnas att hanen ändå om han får fler kullar mycket väl kan få jätte-bra valpar. Nu är Lotus bara pappa till två kullar. Tydligen ingen av dem med jätte-lyckat resultat. Leonardo är pappa till ett helt gäng kullar, det är blandad mentalitet även efter Leo och det är knappast förvånande när han har så många valpar med så vitt skilda tiklinjer.

Jag måste ärligt talat säga Joanna att jag känner till brister i mentaliteten bakom båda de tikarna Lotus parats med så att så entydigt lägga skuld åt hans håll känns i mina ögon som en väldig förenkling av en ganska stor problematik. Nu kommer ju varken han eller hans avkommor eller ngn av tikarna han parat gå mer i aveln så det är ju egenligen en rätt oväsentlig sak att bry sig i, men som hanhundsägare och uppfödare så reagarar jag ofta på hur lätt vi har att lägga det mesta på hanen.

Jätte-trevligt att du fått en bättre kull gång nr 2 på tiken, förmodligen passade då hane nr 2 och hon bättre ihop. Hade du parat en tredje gång så hade du kanske fått ett liknande resultat som första gången men det är ju omöjligt att veta.

Det jag kan tycka är att det ligger i stamtavlorna på många kombinationer med problem ganska mycket rädslor blandat med osäkerhet.
Där håller jag verkligen med dig, det är ngt vi måste se väl upp med. Men jag tror det är svårt att dömma en avelshane om han bara fått två kullar. Och den ena kullen har kanske inte heller fått de bästa ens första 8:a veckorna. Man vet ju faktiskt inte alls hur hela den soppan var.

Vad jag lärt mig är att tiken nedärver oftast mest pga att valparna kommer ur ägget (som är "mer) sedan bärs av tiken under dräktigheten (stress etc hos tiken påverkar valparna MKT redan i magen) och sedan ser sin mamma i lådan troligen de första 8:a veckorna.
Oftast blir det dock hanarna som får skulden, mkt pga av att uppfödare vill avla vidare på sina tikar och en hane är alltid mindre värd än en tik.

Jag var med och såg både Lotus och Leonardos MH på plats. Visst jag kunde inte så mkt på den tiden men jag tyckte Lotus var väldigt bra och trevlig. Jag har även haft Lotus hemma rätt mycket när jag och Jenny satt som revisorer ihop och jag tyckte mycket om honom som hund rätt och slätt. Sedan var han mer aktiv än Leo men jag tyckte han var en trevligare hund på ett allmänt plan än sin kullbror. Sedan använde jag Leo i aveln eftersom han var klar och hade redan lämnat en fin kull valpar efter sig. Hade jag varit lika mån som du Joanna hade jag mycket väl kunnat tänka mig att använt Lotus men eftersom han inte var kollad för avel (Joanna letade upp honom och såg till att första ägaren gjorde allt klart, ELOGE för det, många är vi som använder av lathet den redan "färdiga" hanen istället.) och Ronja hade så enormt slarviga öron (Lotus hade ju också slarviga öron) så blev det Leo istället. Även om jag kanske rent i vardagsmentaliteten tyckte Lotus var en trevligare prick än Leo som var ganska trist och osocial med folk han inte kände väl.

Bara min lilla åsikt i hela sammanhanget Smile
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sanna&Kelly sön apr 05, 2009 8:59 pm

Det var ju en ny vinkel på det hela Catherine. Jag har absolut inte menat något illa och visst har jag generaliserat i tråden. Jag köper det du skriver men ändå är det intressant att se likheterna på så många Leo-avkommor och Lotus-avkommor. Inte minst utseendemässigt som så många Lotus-avkommor har fått de korta fina ryggarna och hans amstaffliknande huvud med slarviga öron. Om hans utseende kan slå igenom så pass hårt kan säkert mentaliteten också göra det. (Som blandraser, jag har hört att de mentalt blir mest lika den ras som de mest ser ut som, kanske är det samma i dessa fall?).

Sedan är det väl tyvärr så att alltid när jag skriver om sådant här så är det ytligt och amatörmässigt för jag är helt enkelt inte så kunnig utan säger bara det jag lägger märke till. Bra att det är lite uppfödare är med att skriver också så att det blir lite "riktig kunskap" och inte bara massa vilda spekulationer... Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Mentalitet - från storlek Empty Sv: Mentalitet - från storlek

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet