PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

koppeltvång i göteborg ....

+5
herrHarry
ligistenzelda
Meile
Tacos
BeeBronx
9 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  BeeBronx mån okt 13, 2008 10:20 pm

Göteborgs politiker överväger att införa koppeltvång efter att en sexårig pojke skadats allvarligt när han blev biten av en hund tidigare i veckan. Kommunpolitikern Carina Liljesand (kd), kommer idag att lägga ett nytt förslag till koppeltvång.
Förslaget kommer att dels innehålla ett förslag om generellt koppeltvång i Göteborg, dels ett med koppeltvång på vissa platser, som skolor och lekskolor.

Jag trodde det var koppeltvång redan????

Har knyckt artikeln från gårdagens GP -
Kommunen diskuterar koppeltvång
Hundattacken mot sexårige Ibrahim upprör GP:s läsare. Många är rädda för lösa hundar och efterlyser ett utökat koppeltvång.
Kommunledningen ska ta upp frågan redan nu i veckan.


LÄS MER: Ibrahim, 6 år, blev svårt hundbitenSexårige Ibrahim Baalbaki attackerades av en större blandrashund utanför sin skola i Tynnered i onsdags. Personalen fick slå bort den aggressiva hunden med en stol och ägaren dök inte upp förrän efter flera minuter. Ibrahim fick stora bett i ansiktet och huvudet och skadades allvarligt. Nu är han på bättringsvägen och hans skadade högeröga verkar läka som det ska.
- Vi är hemma nu men ska tillbaka till sjukhuset i morgon, då ska de ta stygnen på ögat, säger Ibrahims pappa Khalil Baalbaki.
Reaktionerna på hundattacken mot Ibrahim har varit starka. Många läsare kräver nu ett generellt koppeltvång över hela stan. Som det är i dag är lösa hundar bara förbjudna i Slottsskogen, vid badplatser och där det förekommer torghandel.
Trots att lagen om tillsyn av hundar och katter skärptes från och med i år känner sig många göteborgare otrygga på grund av lösa hundar. Jordbruksminister Eskil Erlandsson, (c), tycker dock att vi har de redskap som behövs för att komma till rätta med problemen.
- Polisen får ingripa vid första attacktillfället och kommunen har rätt att vidta åtgärder i ordningsstadgan. Om människor är rädda råder jag kommunen att ha regler kring de platser som är frekvent besökta, säger han.
Vad ska man göra för att det som hände Ibrahim inte ska hända igen?
- Ja, i det fallet kanske det rentav skulle vara hundförbud i området. Men det är upp till kommunen, säger Eskil Erlandsson.
För ett år sedan sade kommunfullmäktige nej till ett förslag om generellt koppeltvång i Göteborg. Men attacken mot Ibrahim har blåst nytt liv i frågan och kommunledningen kommer att diskutera eventuella åtgärder redan nu i veckan.
- Ett sätt är att se över möjligheterna till koppeltvång runt exempelvis skolor och förskolor i stan. Eventuellt kommer vi att be stadskansliet att ta fram ett förslag på vilka platser som skulle kunna vara aktuella, säger kommunalrådet Anneli Hulthén, (s):
I dag finns inga inhägnade kommunala rastplatser och där man kan släppa hundar fria. Det som finns är två mindre områden i Slottsskogen där det är tillåtet att låta hundar springa lösa. Kommunstyrelsens vice ordförande Jan Hallberg, (m), tycker att det skulle behövas fler sådana platser.
- Personligen kan jag tänka mig att resonera vidare om ett generellt koppeltvång förutsatt att vi samtidigt är frikostiga med rastplatser. Det är oacceptabelt att folk ska behöva vara rädda för lösa hundar, säger han.
För kristdemokraterna, som stod bakom förra årets nedröstade motion om generellt koppeltvång, är det självklart att frågan nu måste ses över igen.
- Jag kommer att lägga in ett yrkande om möjligheten till koppeltvång det första jag gör när jag kommer till jobbet efter helgen. Lagen är inte tillräcklig, kommunen måste utnyttja sin rätt att ställa krav på hundägarna. Antingen genom koppeltvång i hela stan eller vid platser som skolor och förskolor, säger partiets kommunalråd Carina Liljesand.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Gäst mån okt 13, 2008 10:51 pm

Problemet är väl att det är lite diffust med var man får ha hunden lös under sådan tillsyn som om den vore kopplad och var det är strikt koppeltvång.

Själv skulle jag tycka det vara bra om det var strikt koppeltvång i alla tätbebyggda områden oavsett vilken pli man har på hunden. Vi stöter ofta på fenomenet att bara för att vi kommer med en hund så är det okay för övriga att ha hunden lös. Problemet är att Tottes husse är livrädd för hundar och skillnaden mellan ett faktiskt koppel och ett "imaginärt koppel" (såsom att ha hunden så lydig att det är som att den går i koppel) är enorm för honom.

Fast det bästa hade såklart varit att människor börjar förstå sådant här själva och alla kan ha hundar lösa när de vill så länge ingen annan skadas av det Razz

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  BeeBronx mån okt 13, 2008 10:58 pm

"Hemma på min gata" så är det en dam med en puli ... hon tycker hon har sådan koll och kontroll - men ofta när man är ute och hon står i en eller annan av de parker som finns och leker med en boll (tränar väl nått) och hunden ser oss - kommer den farande ...

Förra löpperioden blev det mindre roligt eftersom jag då gick med alla tre - slutet av löp - och han kände nog tydligt vad det var jag hade i ena snöret ... Bronx blåste upp sig och höll på att skrämma livet ur damen.

Hon gjorde ju fel - och Bronx gjorde vad han har instiktivt i sig - en annan hanne var ju på väg.

Men inte lärde hon sig av de... ?
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Tacos tis okt 14, 2008 12:52 am

Det är ju självklart att hunden ska vara kopplad när man är ute och det spelar ingen roll hur mycke pli man har på hunden...man måste respektera att det finns folk som är hundrädda
Tyvärr läser man allt för ofta i tidningen om hundar som gör utfall/attacker och som oftast tyvärr leder till stora skador (somatiska) och ett psykiskt lidande för den/dom drabbade.Jag hatar själv när det kommer fram okopplade hundar till mej när jag är ute.
Som hundägare har man inga rättigheter alls bara skyldigheter och det ställs mera och högre krav på dig som hundägare och mera krav på din hund att dom klarar av att leva i vårat samhälle vilket jag tycker är bra

Man kan inte ha hundar som springer runt och hugger högt som lågt men det är ett annat ämne hur man kan jobba med det problemet.

Rastgårdar ja det jobbar jag med eller jag jobbar på det så vi kanske kan få en här i Tullinge Hills...mailar politiker hehe tråkigt alltså men jag hoppas vi kan få till en gård

Väldigt synd om den lilla killen som blev attackerad man får ju hoppas att han inte får för mycke ärr i ansiktet så som själen

Hej Hopp
//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Koppeltvång - visst, om det finns ordentliga rastområden!

Inlägg  Meile tis okt 14, 2008 11:54 am

I Stockholm stads kommun råder generellt koppeltvång. Däremot finns det vissa platser där hundarna får vara lösa, exempelvis Gärdet.

Vi hade en sådan hundrastplats där jag bodde i Bromma, precis vid Åkeshovs slott (där nya hundstallet nu ligger). På den ängen var (är) det tillåtet att ha hundarna lösa så att de får springa och leka och busa av sig. Det är ett stort fält, och på andra sidan fältet ligger friluftsområdet Judarnskogen - där det inte är tillåtet att ha hundarna lösa.

Judarnskogen är ett populärt utflyktsmål för dagis och barnfamiljer, och det är väl trevligt, men riktigt hopplöst kändes det ofta när man kom till hundfältet och tänkte släppa hundarna lösa - och upptäckte att ett dagis eller en barnfamilj hade slagit sig ner för picknick mitt på "hundarnas" fält.

Hur tänker man då som dagispersonal/förälder? confused

"De får hålla sina hundar kopplade här i alla fall, trots att det är ett hundfält, vi med barn går ju faktiskt först, och vi har rätt att ha picknick var vi vill, även om det här är det enda stället i hela skogen som hundarna har att springa på." Twisted Evil

eller

"Visserligen är det hundfält med lösa hundar här, och alla kanske inte har 100% inkallning på sina hundar eftersom det kan vara både omplaceringshundar och/eller unghundar, men det gör ju ingenting om de kommer fram till oss och tigger mat - om mina barn blir rädda eller så, så är det ändå en nyttig erfarenhet för dem." tongue

eller

"Det kommer nog inga hundar hit just under de tre timmarna som vi tänkte sitta här i solskenet, trots att hela Bromma/Åkeshov/Ängby fullkomligt kryllar av hundar." rabbit

Ibland var det mycket svårt att hålla käften och inte komma med djupt kända sarkasmer när det hojtades från dagispersonal/barnfamiljer om att man skulle "koppla hunden" trots att man var på det enda tillåtna hundområdet i hela Judarn... Evil or Very Mad
Meile
Meile

Antal inlägg : 60
Ort : Limhamn
Registration date : 08-10-12

http://www.asynjans.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Gäst tis okt 14, 2008 12:59 pm

Meile -

Hade varit underbart att ha en pinscherträff där och se hur fröknarna hanterade situationen med 10 gottegrisar bland barnen Rolling Eyes .

Tyvärr är det inget man vågar göra . . . Totte är gudasnäll och står ut med allt vad gäller barn (senast igår blev han med handkraft förflyttad till sin bädd från golvet av en omtänksam liten flicka utan att säga ett pip mer än en suck) men det räcker att han är lite för bufflig eller snor en macka för häftigt så har jag plötsligt en anmälan på halsen.

Ett liknande fenomen var jag med om när jag brukade rida på Djurgården. Det finns härliga sandade ridvägar över hela stadsdelen och de är perfekta att låta hästarna sträcka ut på. En liten bit ifrån finns stora, breda promenadvägar som lämpar sig utmärkt för människor. Gissa var de brukar gå? Precis, på ridvägarna och har dessutom mage att bli arga när man rider där hur försiktigt man än försöker passera . . . Varför gå på en ridväg om man är hästrädd? Mad

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Meile tis okt 14, 2008 1:41 pm

Totte -

Ja, det kan man fråga sig - och medan jag fortfarande är uppeldad:

För några helger sedan så skulle vi ha ett certifikatsprov för blivande försvarsmaktshundar i Sthlm över en hel helg. Provet är deras "tentamen" om de kommer att bli godkända som tjänstehundar i Försvarsmakten eller inte.

Hundförarna brukar vara mycket nervösa inför ett sådant prov - det är nu de ska visa vad resultatet har blivit efter c:a 1-1½ års regelbunden träning. Det är mycket arbete som ligger bakom varje godkänd hund till Försvarsmakten. För att inte tala om hur mycket tid & kraft vi instruktörer har lagt ner på att träna ekipagen.

Eftersom provet sträcker sig över en hel helg, och bland annat inkluderar 1500 m spår för varje hund, så går det åt en hel del mark, och för att vara så ostörda som möjligt så bokar vi naturligtvis militär mark för ett sådant prov.

Mark var alltså bokad på ett militärt övningsfält längst ut på Värmdö. Dessutom hade arrangörerna "för säkerhets skull" satt upp skyltar och avspärrningsband på ALLA bommar och tillfartsvägar (hela området är avspärrat med vägbommar) som ledde till området - där det klart och tydligt stod att Försvarsmaktsprov för hundar pågick och att man skulle hålla sig borta från området/välja annan väg om möjligt.

TROTS detta så kryllade snart området av svampplockare - vissa av dem till och med med lösspringande hundar!!! Mad Mad Mad

Det var folk precis överallt - och när vi påpekade att det var militärt övningsfält och undrade om de inte hade sett skyltarna så fick vi allemansrätten till svar.

Vilket - i detta sammanhang - är helt felaktigt. Nu kan man tyvärr inte ta i med befälsstämman och avhysa intränglingarna även om man skulle vilja, eftersom det är så viktigt med "en allmänhet som är välvilligt inställd till Försvarsmakten" gubevars, men efter lite lirkande så fick vi till sist bort de flesta från området i alla fall, dock inte alla. (Hade det däremot varit skarpskjutning så hade de åkt ut från området med huvudet först - då är det dessutom en säkerhetsfråga!)

Är folk inte läskunniga?! Vad i meddelandet - MILITÄRT ÖVNINGSOMRÅDE; FÖRSVARSMAKTSPROV MED HUNDAR PÅGÅR; VÄLJ ANNAN VÄG/ANNAT OMRÅDE - är det som är så svårt att begripa?! Och om man nu skiter i meddelandet och ändå stövlar in på området och förstör våra spår med sina svampplockarsnirklar kors och tvärs - hur kan man då vara så dum att man har hundarna lösa - trots att det står att det sker prov med hund i markerna?! Evil or Very Mad

Det kan ju inte ha varit intelligensreserven precis som var ute och luftade sig...

De är som Egyptens gräshoppor dessa ignoranta "Svenssons" - lika många och lika intelligenta... alien
Meile
Meile

Antal inlägg : 60
Ort : Limhamn
Registration date : 08-10-12

http://www.asynjans.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  ligistenzelda tis okt 14, 2008 2:12 pm

Jag tycker det skulle vara riktigt skönt om folk höll sina hundar kopplade (det finns ju långlina också) för här är det allt för mycket hundar som gör utfall och en hel drös med hundägare som lever med attityden att hunden ska ha ett socialt liv confused för min hund ger det henne nada att hälsa snabbt på en främmande hund, tvärtom hon blir toknipprig av stress. Det är helt enkelt för hundtätt och då tycker jag det känns tryggast och lugnast att man håller sig till att släppa hunden där det är säkert och resterande tid ha den i koppel.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  herrHarry tis okt 14, 2008 2:17 pm

Koppeltvång eller inte...

Tror ni att dessa "korkade" hundägare som har sina olydiga hundar lösa nu -skulle sätta på dem koppel bara för att det blir lag på det? Tyvärr tror inte jag att de skulle göra det.

Jag avskyr också hundar som springer fram - jag drar mig inte för att sparka till dem om de kommer ända fram till oss. Jag försöker först och främst stoppa dem med rösten, men fungerar inte det så sparkar jag!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Gäst tis okt 14, 2008 8:04 pm

herrHarry skrev:Koppeltvång eller inte...

Tror ni att dessa "korkade" hundägare som har sina olydiga hundar lösa nu -skulle sätta på dem koppel bara för att det blir lag på det? Tyvärr tror inte jag att de skulle göra det.

Jag avskyr också hundar som springer fram - jag drar mig inte för att sparka till dem om de kommer ända fram till oss. Jag försöker först och främst stoppa dem med rösten, men fungerar inte det så sparkar jag!

Fördelen är att ifall det är olagligt så kan man anmäla dem vilket kan leda till ett straff som förhoppningsvis svider för de oansvariga ägarna. Som det är nu så är det stor risk att du istället bli anmäld för att ha skadat någon annans egendom ( i detta fall hunden) ifall du sparkar. Nödvärn är endast applicerbart ifall det är ett brottsligt angrepp som försiggår och att en hund kommer fram för att nosa är förmodligen inte skäl nog. I en dom så fälldes en man som försvarat sin kopplade hund då rätten ansåg att han använt för mycket våld . . .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Suvi med Sniff tis okt 14, 2008 8:27 pm

Min hund är ju totalt livsfarlig eftersom han är expert på att åla sig ur selar och halsband (och ta sig ur inhägnader). När han upptäcker att han är "fri" springer han ett ärevarv och vägrar låta sig fångas in förrän han sprungit sig löddrig om munnen.

90% av gångerna har vi räddats av andra hundar. Han älskar alla hundar och när han springer fram för att hälsa har jag en chans att fånga in honom. Hans kroppsspråk är så tydligt, som tur är, men vi har haft väldig tur att det gått bra precis varenda gång. Han har till och med sprungit fram till en stor löptik med munkorg utan att vare sig hund eller ägare fick spel.

Men jag är ju livrädd ändå, jag vet inte vad som händer om en hund - eller ägare - blir rädd/arg av att han kommer rusande. (För att inte tala om att han inte har minsta respekt för bilar...) Man läser ju bara om katastroffallen, klart man påverkas av det!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  herrHarry tis okt 14, 2008 8:34 pm

Suvi med Sniff skrev:Min hund är ju totalt livsfarlig eftersom han är expert på att åla sig ur selar och halsband (och ta sig ur inhägnader). När han upptäcker att han är "fri" springer han ett ärevarv och vägrar låta sig fångas in förrän han sprungit sig löddrig om munnen.

90% av gångerna har vi räddats av andra hundar. Han älskar alla hundar och när han springer fram för att hälsa har jag en chans att fånga in honom. Hans kroppsspråk är så tydligt, som tur är, men vi har haft väldig tur att det gått bra precis varenda gång. Han har till och med sprungit fram till en stor löptik med munkorg utan att vare sig hund eller ägare fick spel.

Men jag är ju livrädd ändå, jag vet inte vad som händer om en hund - eller ägare - blir rädd/arg av att han kommer rusande. (För att inte tala om att han inte har minsta respekt för bilar...) Man läser ju bara om katastroffallen, klart man påverkas av det!

Jag förstår att Sniff är snäll, liksom många andra hundar som springer fram. Men när man har en redan osäker hund så blir framspringande hundar liksom jobbigt hur snälla de än är. Jag som ägare blir förbannad på hundägare som slarvar med sina hundar. Men i ditt fall är det ju inte din slarvighet, utan Sniffs skicklighet som gör att han kommer lös. Wink

Men hur man än ser det så drabbar det min osäkra hund - oavsett om hundägaren har sin hund lös med flit eller om den smitit ut halsbandet. Så snart kanske du har otur och stöter på en Emma look alike! Razz

Sen är jag så pass snäll att jag är trevlig om hundägaren ber om ursäkt. För otur kan alla ha!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Gäst tis okt 14, 2008 9:09 pm

Suvi - Prova att antingen byta sele och spänna fast den ordentligt eller kombinera sele och halsband, det vill säga ha två koppel. Kommer han loss från den ena hinner du hala in honom och sätta på det igen innan han kommer ur det andra.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Tacos ons okt 15, 2008 2:19 am

Jag tvekar inte en sekund att sparka till en hund som kommer fram till oss...jag måste kliva in som ledare i ett sådant läge det ska inte mina hundar behöva gör utan det är jag som ska ta den rollen
Sen spelar det ingen roll att jag åker in i rätten och va jag får för straff .

Jag tycker att man läser för mycke redan nu i olika tidningar om hundars utfall i vårat samhälle mycke tråkig läsning.

Och bara för att jag gillar hundar så gör ju inte alla andra det på gatan som jag träffar såå för mej är det självklarhet att jag kopplar mina hundar.

//Linda med sina 2 kopplade hundar=Respekt!! Laughing
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  ligistenzelda ons okt 15, 2008 1:07 pm

Angående framspringande hundar så släpper jag alltid Zelda (om vi är i skogen eller långt från vägen) om jag inte får stopp på den andra hunden/hundarna på håll (om den inte ser för farlig eller för stor ut då motar jag bort den) för om jag börjar krångla och försvara oss så går hon själv upp i försvar och morrar osv. Och jag har lärt mig att den andra hunden skiter i att jag står framför min hund, den går ju runt, dom är snabba och då blir zelda trängd endå.. Om jag släpper har hon fritt spelrum och kan gå åt sidan. Helst går jag därifrån om vi hinner. Sparka skulle jag aldrig våga, men det kommer väl om/när situatuonen kräver det.

Fast desto mer jag tänker på det, desto mer tänker jag att jag iaf kan fösa bort dom med benen och inte med armarna som jag försöker av nån anledning.. Kanske smartast när ens egen hund är osäker.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Suvi med Sniff ons okt 15, 2008 1:42 pm

Om en hund kom rusande för att attackera Sniffen vet jag inte hur jag skulle göra. Det kände oss när vi var i utkanten av utställningen i Köping och jag stannade och frågade en man om vägen. Då slet sig hans schäfer och rusade på Sniffen. Jag lyckades få Sniff att springa ett varv runt mej (med kopplet som longerlina) och cirkeln blev för snäv för den större hunden. När hunden kom runt på vår andra sida hade ägaren hunnit reagera och skrikit åt sin hund som då la sig ner.

Jag vet inte hur allvarligt menat anfallet var, men om han huggit vet jag inte om mina sparkar hade hjälpt. Då hade jag legat benlös på marken medan hunden käkade upp Sniff.
Sen undrar jag om vilken signal det skulle ge Sniff, om han var avvaktande mot hundar skulle mitt aggressiva beteende nog bara förstärka rädslan hos honom.

Han har blivit nafsad av en sur hund (kelpiemix) som inte ville hälsa, men han uppförde sig ypperligt och serverade hela registret av lugnande signaler som svar. Jag tror Sniff vet bättre hur man hanterar ilskna hundar än jag gör! Jag kan nog bara försöka undvika att situationen uppstår, men om den gör det tror jag inte jag kan/bör ingripa. Risken finns att Sniffen vänder sig mot mej.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Ulrika(Gangland) ons okt 15, 2008 7:25 pm

Jag har varit med om att hund sprungit fram till mina hundar. Det som blir skitjobbigt är att jag har 3 hundar som blir då uppspelta och då kan det bli till jävligt att hålla i ordning på dem. Därför sparkar jag på den främmande hund och vrålar åt den att den ska sticka. Det är ju inte lätt men oftast står de still och blir osäkra.

I allafall sparka på hundar som kommer springande.. Prata inte ens med den, vråla bara och skräm bort den!
Ulrika(Gangland)
Ulrika(Gangland)

Antal inlägg : 68
Age : 46
Ort : Sjöbo
Registration date : 08-10-11

http://www.gangland.biz

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Tacos ons okt 15, 2008 8:12 pm

Ulrika(Gangland) skrev:Jag har varit med om att hund sprungit fram till mina hundar. Det som blir skitjobbigt är att jag har 3 hundar som blir då uppspelta och då kan det bli till jävligt att hålla i ordning på dem. Därför sparkar jag på den främmande hund och vrålar åt den att den ska sticka. Det är ju inte lätt men oftast står de still och blir osäkra.

I allafall sparka på hundar som kommer springande.. Prata inte ens med den, vråla bara och skräm bort den!

Jag har ju själv varit med om att min Trix blev klipp över ryggen av en annan hund ja den högg och pratade sen...då va jag så jäkla dum som inte gick i mellen och styrde upp och hjälpte min Trix...idag skulle jag inte tveka en sekund att sparka till en hund om jag ser att det kommer farande och vill attackera.
//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Suvi med Sniff tor okt 16, 2008 12:50 pm

Kom på att jag sett produkter som är tänkta att avvärja hundattacker. En spray som man skulle spruta på hunden som hade nån obehaglig citrusdoft, om jag inte minns fel. En annan hade ett högt ljud, typ som ett överfallsalarm. Det brukar ju finnas överfallsalarm på stegräknare och såna prylar och det är ju lätt att ta med sig.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Sanna&Kelly tor okt 16, 2008 1:33 pm

Suvi med Sniff skrev:Kom på att jag sett produkter som är tänkta att avvärja hundattacker. En spray som man skulle spruta på hunden som hade nån obehaglig citrusdoft, om jag inte minns fel. En annan hade ett högt ljud, typ som ett överfallsalarm. Det brukar ju finnas överfallsalarm på stegräknare och såna prylar och det är ju lätt att ta med sig.


Men tänk på din egen stackars hund då... affraid
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Suvi med Sniff tor okt 16, 2008 6:20 pm

Sanna&Kelly skrev:
Suvi med Sniff skrev:Kom på att jag sett produkter som är tänkta att avvärja hundattacker. En spray som man skulle spruta på hunden som hade nån obehaglig citrusdoft, om jag inte minns fel. En annan hade ett högt ljud, typ som ett överfallsalarm. Det brukar ju finnas överfallsalarm på stegräknare och såna prylar och det är ju lätt att ta med sig.


Men tänk på din egen stackars hund då... affraid
Det kanske är honom jag behöver skydda mej emot? Wink
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  ligistenzelda tor okt 16, 2008 8:34 pm

Suvi med Sniff skrev:Kom på att jag sett produkter som är tänkta att avvärja hundattacker. En spray som man skulle spruta på hunden som hade nån obehaglig citrusdoft, om jag inte minns fel. En annan hade ett högt ljud, typ som ett överfallsalarm. Det brukar ju finnas överfallsalarm på stegräknare och såna prylar och det är ju lätt att ta med sig.

Jag ska köpa sköld och svärd å ha med mig på prommisarna, alltid beredd! lol!
Skämt åtsido tror jag ens egen hund skulle bli lika rädd som den attackerande eller i värsta fall trigga anfallet ännu värre..vem vet. Jag tar nog till benen iaf Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Suvi med Sniff tor okt 16, 2008 9:27 pm

Jag är ju knappast nån expert på hundpsykologi men det påpekas så ofta hur vi som ägare kan förstärka våra hundars rädslor med kroppsspråk osv, så det kan ju finnas en poäng i att ha nåt "neutralt" som skrämmer, snarare än att ens egen hund ska börja bli rädd för matte/husses frispel. Å andra sidan kanske det är bra att man visar att man har kommandot.
Nåja, det är nog bra att det finns alternativ, allt kan ju inte passa alla. Om man sitter i rullstol och inte kan sparka får man ta till andra medel!

I filmer brukar det ju finnas folk som är så bra på att stirra ner attackerande dobermannar så de lägger sig ner och gnyr. Den blicken skulle man ha! Twisted Evil
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  herrHarry tor okt 16, 2008 9:36 pm

Suvi med Sniff skrev:
I filmer brukar det ju finnas folk som är så bra på att stirra ner attackerande dobermannar så de lägger sig ner och gnyr. Den blicken skulle man ha! Twisted Evil

Ja, eller som Crocodile Dundee som kan göra samma sak med vattenbufflar och lejon! Very Happy
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Suvi med Sniff tor okt 16, 2008 9:41 pm

herrHarry skrev:
Suvi med Sniff skrev:
I filmer brukar det ju finnas folk som är så bra på att stirra ner attackerande dobermannar så de lägger sig ner och gnyr. Den blicken skulle man ha! Twisted Evil

Ja, eller som Crocodile Dundee som kan göra samma sak med vattenbufflar och lejon! Very Happy

lol! Det hade jag missat!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

koppeltvång i göteborg .... Empty Sv: koppeltvång i göteborg ....

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet