PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Förr och nu

+6
Tacos
Sanna&Kelly
Suvi med Sniff
BeeBronx
Aquiro
herrHarry
10 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Förr och nu Empty Förr och nu

Inlägg  herrHarry lör nov 22, 2008 1:30 am

Vad tänker ni när ni ser dessa bilder?

klicka här

Jag tycker att det är rätt naturligt att raserna ändras på så pass många år. Men, de flesta av dessa bilder visar ändringar åt helt fel håll... Sen är detta säkert extremfall, men ändå.

Pinschern är ju som tur är sund och stark i kroppen. Den har inte ändrat så fasligt mycket eller?
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Aquiro lör nov 22, 2008 2:10 am

Hittade en bild på en dotter till pinschern som är i "bannern" här på forumet Very Happy
Agretts Desiree, första pinschern i Nederländerna, importerad från Sverige cheers
Förr och nu Historie3

Jämför med

På thekennelclub.org representerar denna bild rasen idag.
Förr och nu Germanpinscher

Jag blir lycklig, heja pinschern, hihi lite lagom tossig såhär mitt i natten, med snön som faller & allt Laughing

För övrigt tycker jag att det är tragiskt att så många hundar på grund av helt galen avel lider både med fysiska & mentala problem som följd.. Evil or Very Mad
Jag vill inte ogilla utställning, jag vill verkligen inte det, men titta på tex labbe & schäfer, vilka modeller är det som är en påse skräp, jo utställningsmodellerna. Jag är så *piip* glad över att det inte finns den uppdelningen när det gäller pinschern, så länge man inte ser någon skillnad i arbets-/utställningsmodell eller hela rasen är till för utställning så är det ju kanon med utställning, som tex för pinschern.
Här ser man ju varför man måste kämpa för att hålla rasen rastypisk, frisk & som den ska vara mentalt.
Hrm, tydligen lite upprörd på kvällskvisten också... ska sova nu cat
Aquiro
Aquiro

Antal inlägg : 90
Age : 39
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-13

http://aquiro.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  BeeBronx lör nov 22, 2008 2:24 am

1895 grundade Josef Bertha "Pinscher Klub" i Tyskland. Den första rasstandarden skrevs 1884 och reviderades 1895 - då pinschern blev godkänd som ras i tyskland.
De första standarden för rasen skrevs 1884 och reviderades 1895, och den tyska Pinscher var officiellt godkänt det som en egen ras under 1895, efter år av avel för en korthårig typ av hund.

Den största skillnaden hos oss är kanske färgerna ... men vad gäller konstruktionen?

Förr och nu Oldblackrg1
Svart pinscher - bilden tagen 1912

Förr och nu Oldoldgpte0
Svart och tan - bild tagen 1935

Vad som har ändrats är väl vikten ...
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  BeeBronx lör nov 22, 2008 1:40 pm

Vet inte om det skall ligga här? Men lite förr och nu ... men även hur pinscher är och uppfattas ...

En lite äldre artikell ang pinscher och hur de upplever sin hundar -

Food for thought
Skriven av "A Dogs Best Friend" för The Pinscher Press, Volume 24 Spring 1999;
--------------------------------------------------------------------------------

Okay, It's time to get everyone thinking again. Only this time lets all try to keep it civil. The last major world shaking event in the GP circle, was our size in our Standard. Do we disqualify or don't we?!

Next!! What group should this breed be in?! Right now the German Pinscher is classified as a working dog. Yes I know that is where it is at, in the FCI shows. But is that where the breed belongs here in America?!

My choice would be the "terrier group". Not the "working group". The future of this breed will solely depend on where it is placed when finally getting its AKC acceptance.

Here is my argument! The GP is a very attractive dog. We all know that is why we were all attracted to it in the first place. What everyone first sees is the little Doberman. Yes, Yes I know, we all try to explain to the interested public that this is not a "little Doberman," and it doesn't act like a Doberman. The GP is much more active, much more territorial and very prey oriented (which means that they tend to go after anything that appears in their world. This could mean squirrels, moles, cats, small dogs, the kids next door etc. You get the idea). Combined with these winning traits, you also have the undeniable fact that they are thick headed. Which means they do what they want when they want to, if they so choose, as long as they are not on the end of a leash. Lets face it, if you have a GP that has his mind set on doing something, he is not going to return, just because you called him back. It does not matter what octave you scream or how long. And no, -- even yelling through a bull horn doesn't get their attention. He won't be back until he has finished his mission.

Yes I know, Yours is not like this, your GP comes on command and returns immediately when you call. And I know you never have to yell!!! Well, mine don't. The only way I can get a quick return is on the end of a bungee cord. And needless to say it is not from lack of effort and training. I can list to my credits an Afghan with a C.D. title, Rottweilers who lived their entire lives without a leash on, even a deaf Boston terrier who returned on hand signals, so it goes without saying that I have had an obedience work background. So let's get back on track here. Is the GP a terrier or a working dog?

To me a working dog is a dog who does a job on command. Not a dog who "works independently," as some people say. "The GP works on its own and does his job without commands." I'm sorry, to me that is not a working dog. That is a dog living completely on instinct, or instinctive behavior patterns. Some people will argue!! Well, the dog is doing it's job!!! So it is a working dog. I'm sorry, I don't agree. If that was the case then why is the dachshund in the hound group and not a working group dog? Or what about the Irish wolf hound, the German short haired pointer, the Siberian husky, the collie. These dogs, as almost every other breed were selectively bred and produced to do a service, or particular job, but that does not make them a working dog.

Your working dog is a breed that works for mankind. Working dogs were bred to make life easier for its master. They should do a job to benefit their owner-to help-or to be eager to please, obedient.

The public, as a whole, expects behavior in a working dog in an entirely different way. The GP, if classified as a working dog is going to be leading all interested people astray. I don't care how many times you say This is not a (little Doberman) people in general are going to see a little Doberman in the working group and they are going to expect a totally different attitude than the GP is going to give them. They are going to purchase this "working dog" quote ... unquote. And they are going to expect it to be an obedient working dog. Good both on and off lead and that is not what they are going to get. Are these new owners going to tolerate the GP's independent attitude or would they be more likely to accept and enjoy a GP if they bought one knowing and accepting their terrier attitude. Not everyone in this world is attracted to the terrier. Matter of fact, it is probably the least attractive group you would want a dog from if you are the average pet owner who is looking for an easy going, easy to get along with dog. Yet on the other side of the coin, these average pet owners are going to be attracted to the GP's for their overall eye appeal. They are a small but not too small size, short, easy to maintain, wash and wear coat. With exceptionally handsome looks. The macho dog in a small package.

I must say, if I was in sales and marketing I would be overwhelmed with the marketing possibilities of this new on the horizon, everybody should have at least one, kind of dog. But, after owning GP's in this past chapter in my life, I am not only skeptical but also terrified for the future of this breed. (If it stays in the Working Dog category that it has mistakenly slipped into.)

The survival and future of this breed depends solely on its group placement as we move closer to AKC acceptance. Do we end up with a breed that totally disappoints and frustrates its new owners as a working dog group wanna be, or do we end up with more satisfied and understanding owners who acquire a GP knowing of their terrier type attitudes and their feisty nature - appreciating them for what they are and not expecting something which they are not.


--------------------------------------------------------------------------------

EDITOR -- Dianna Jones besvarande till "FOOD FOR THOUGHT" article

When I purchased my first German Pinscher "Rocky" in 1985, it was because I was looking for a "real dog" to do obedience with.

I had owned 2 German Shepherd Dogs - one from the "pound" in Redding Ca., and one from the "animal shelter" in Helena, Mt. I really didn't do "any" obedience with either of them - they were Shepherds - hardly left my side - came every time I called them.

By the time I got Rocky - I owned and had obedience trained 2 wolf/hybrids "Lobo and Wolfen". Hey....no one told me wolf/hybrids were "not" trainable.

So, looking for a real dog - my choice was a "small sized Doberman", so I could show in AKC obedience. I didn't really want another shepherd - bigger than I really wanted - besides, I all ready had Lobo and Wolfen hair in the house - since they were "house" dogs.

When I saw the ad in the Los Angeles times for a "German Pinscher" I though it was a misprint. The ad continued to run - so I called on it. The lady's answer to my Question of "What's a German Pinscher?" "Oh, it's just like a little Doberman. EXCEPT - it's a Rare Breed - not in AKC yet." I asked, "What Group do they show in?" Answer "Working Group."

Well, did that fit perfectly with the type of dog I was looking for, or what?

Over the years when the question of "Group" has come up, I've always been adamant "WORKING".

I address their very terrier type temperament - explaining it that some dogs in the "working group" do their "work" for man - although they work independent of man. Well, while that may be true of some of the breeds in the "Rare Breed Working Group" - I have to agree with the "Food for Thought" contributor - that is not the case with the AKC Working Group.

The 3 GP's I've taken back for so called "temperament problems" weren't having any problems whatsoever - they were simply acting exactly the way GP's do. Like terriers.

I have now had experience in obedience training and I have put CD's on an Afghan Hound (he was 9 years old when I started his training) German Shepherd Dogs, Rottweilers, Belgian Tervurens, German Pinschers and I've taught basic obedience classes for years ....

And after living with GP's for nearly 15 years, I must say that I agree - Terrier Group - NOT Working Group.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  BeeBronx lör nov 22, 2008 6:48 pm

1904 ritade Strebel denna teckning av de korrekta proportionerna hos den tyska pinschern - under början av 1900-talet.

Förr och nu 372vh3
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Suvi med Sniff sön nov 23, 2008 8:25 pm

Det kändes som om Food for thought (och replik) var skrivet just för att "trösta" mej! Det stämmer rätt bra med min uppfattning av rasen, med den begränsade erfarenhet jag har.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Sanna&Kelly sön nov 23, 2008 10:56 pm

Ja, det känns inte som att pinschrarna har ändrat sig så mycket och de är ju verkligen en sunt byggd ras!

När jag ser de gamla bilderna på pinscher så tänker jag på Kellys nacke, han är ju lite grövre/kortare i halsen än vad pinschrarna har idag.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Tacos sön nov 23, 2008 11:57 pm

Men vem är det som sätter Rasstandard på pinschern?(jag vet att det finns en idag)Men allt ändras ju sig lite här och där med tiden vissa hundar blir högre vissa raser barkar det iväg så det inte blir en sund avel(hunden mår inte bra) för att man plockar fram sådan hundar på utställningar.
Ska ställa frågan så här istället om man ser tendenser till tex våran ras börjar att avvika för mycke i rasstandaren vem går in och styr upp? ändras rasstandaren? Eller försöker man sträva så att rasstandaren blir där den en gång har varit?
Ja hur funkar det?

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  BeeBronx mån nov 24, 2008 9:30 am

Tacos skrev:Men vem är det som sätter Rasstandard på pinschern?(jag vet att det finns en idag)Men allt ändras ju sig lite här och där med tiden vissa hundar blir högre vissa raser barkar det iväg så det inte blir en sund avel(hunden mår inte bra) för att man plockar fram sådan hundar på utställningar.
Ska ställa frågan så här istället om man ser tendenser till tex våran ras börjar att avvika för mycke i rasstandaren vem går in och styr upp? ändras rasstandaren? Eller försöker man sträva så att rasstandaren blir där den en gång har varit?
Ja hur funkar det?

//Linda

Hos oss är det FCI

Förhoppningsvis har alla uppfödare rasstandarden som rättesnöre -
Lite för att få en "opartisk" blick kan man kanske gå på utställning och ha det som ett rättesnöre.

Personligen har jag några punkter jag värderar mer än andra -
Storlek - hanne och tik - Kort rygg, grov benstomme, längre hals, rumpa och vackert huvud och uttryck....
Hur jag värderar dem - om man skulle göra en skala från 1-10 ... om jag skulle spalta upp är väldigt svårt att säga. Man måste ju nästa fundera på dessa punkter och värdera dem olika i varje parning eftersom de olika individerna ger mer eller mindre av detta själva.

Något som vi kanske bör se upp med är de lite längre ryggarna, för små och för stora pinscher och bristen på rumpa - om man skall ha rasenliga pinscher. Där tycker jag vi börjar se lite mer frånfälle.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Sanna&Kelly mån nov 24, 2008 11:02 am

Bristen på rumpa... det har jag aldrig ens tänkt på!

Jag tycker att det är vansinnigt snyggt när de är kvadratiska. Men uttrycket i ansiktet är också viktigt för mig, det är ju det man ser så ofta på den hund man lever ihop med.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Tacos mån nov 24, 2008 11:50 am

Jo men bara en sak så är ju utställing en bedömning på vad du har avlat alltså ditt kvitto på ditt avelsarbete.
Men sen såklart avlar man ju på dom hundarna som det går bra för i ringen och så självklart ska det bli fina valpar i den kullen...så jag fattar inte riktigt det tänket det krockar uppe i min hjärna

Men man har ju sett att det har gått riktigt illa för vissa raser pga av att man har på utställningar tag fram dessa extrema hundar alltså det leder inte till en sund avel Tik som inte kan valpa normalt massor av extra hud på vissa raser jag det finns ju massor man kan räkna upp.

Men som du skrev Pia såå personligen har du vissa punkter som du värderar och andra uppfödare har andra punkter mm

Men så börjar domarna plocka ut pinscher på utställningar som börjar avvika lite för mycke från rasstandaren
Vem går in och sätter stopp för det är det rasklubben är det Domarkåren är det FCI?
Och vem går in och bestämmer att nu ska vi ändra rasstandaren för pinschen eller vilken ras som helst egentligen pga av den avviker för mycke eller tar man domarna och uppdaterar dom att så här ska en pinscher se ut så att dom tänker om lite hur dom plockar ut hundar på utställningar.
Detta är inte riktat åt pinschern det gäller ju alla raser hur man går till väga med ett problem

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  BeeBronx mån nov 24, 2008 2:51 pm

Tacos skrev:Jo men bara en sak så är ju utställing en bedömning på vad du har avlat alltså ditt kvitto på ditt avelsarbete.
Men sen såklart avlar man ju på dom hundarna som det går bra för i ringen och så självklart ska det bli fina valpar i den kullen...så jag fattar inte riktigt det tänket det krockar uppe i min hjärna


Men så börjar domarna plocka ut pinscher på utställningar som börjar avvika lite för mycke från rasstandaren

//Linda

Först - utställning är en avelsvärdering!!! ... men det är inte fel att använda dem som ett verktyg - som jag sa en opartisk värdering - du får ju en kritik på hunden och den är inte din - dvs domarNA ser saker och kommenterar vad du kanske ha varit lite partiskt blind inför ....

Att domaren, allt mer skulle börja plocka ut pinscher som avviker.... vad menar du då?

Det är väl inte många pinscher som plockas ut som avviker? Att de inte är 100% korrekta är en sak - men vilken hund är det?

Alla hundar - inte bara pinscher - har fel och brister - även de som är multichampions.... det är upp till uppfödaren att försöka kompensera tiken med hannen för att överbrygga nedärvningen av de bristerna.

Jag förstår inte krocken i din hjärna - ju mera av exteriör som stämmer med vad rasstandarden säger ju bättre förutsättning för att få en kull inom rasstandardens ramar!!!

Att avla och INTE ställa ut - det krockar i min hjärna - eftersom det är ett verktyg vi har, en måttstock på kullarna och även en ypperlig möjlighet att kritiskt få genomgång av sin hund - och det även är där du träffar och upplever många av de hundar vi har att tillgå i Sverige.

Sedan betyder det inte att allt måste vara utställt för avel - jag skulle inte ha problem med att ta en gul markering i den rutan för att avla på en hund jag ansåg uppfyllde mina kriterier i den specifika kull jag planerat ... Jag hade självklart föredragit det ... men det är en annan sak.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Tacos mån nov 24, 2008 3:40 pm

Oki nu tror jag inte att du har fattat vad jag skriver men eftersom ämnet var förr och nu!!

Men vi kan göra så här för att göra det enklare
Läs allt igen och sätt ett( pinschern) över pinschen och lägg till Tax(förlåt alla Tax älskar detta är bara ett exemplar.)

Ja det jag då undrar över om någon hundras börjar avvika för mycke från rasstandaren vem ta tag i det problemet om det nu är så att domarna på en utställing börjar plocka fram fel hundar.Är det rasklubben Domarkåren eller FCI som går in och styr upp?
Eller:
Man börjar plocka fram hundar där det inte blir en sund avel Tikar som inte kan valpa normalt hundar som inte kan andas normal för att nosen ska vara så platt eller intryckt?Vem styr upp det problemet är det rasklubben eller Domarkåren eller FCI?

Sen mina krockar i hjärnan va inte riktad till någon som ställer/eller till någon annan men måste man sätta smilisar bakom varje mening för att inte bli missförstånd?

Kom ihåg att det är bra exemplar men efter som ämnet var förr och nu så ser man ju att hundarna ändrar sig med tiden och tyvärr inte alltid till det bästa

Jag avslutade mitt förra inlägg så här:
Detta är inte riktat åt pinschern det gäller ju alla raser hur man går till väga med ett problem
Så jag beklagar om det blev ett sådant missförstånd!

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  herrHarry mån nov 24, 2008 3:55 pm

Jag är lite trött på den här attityden "den som ställer ut sin hund är inte lika bra som den som har en hund som fungerar bra i vardagen" som du ger sken av Tacos. Rätta mig gärna om jag har fel!

Att folk vill ställa ut sin hund är väl jättebra! Och vad säger att en utställningschampion är sämre än en hund som "bara" har fått en tvåa på utställning? Eller tvärtom, att en viltspårschampion är bättre än en hund som bara har LP I?

Är man häftig när man dissar utställningar och påstår att det är viktigare att hunden fungerar i vardagen? En hund ska väl kunna fungera överallt! Både i vardagen och på utställning! Likväl som den ska fungera på stan, på bussen, hemma hos andra, osv osv.

Jag hoppas att uppfödare som avlar satsar mest på mentaliteten, men gärna bakar in en exteriört korrekt hund, en hund som visat intresse för att arbeta och att man inte avlar för mycket på liknande blodslinjer. Jag skulle inte ha något emot att köpa en valp efter en hund som "bara" har en tvåa på utställning. Den valp jag ska köpa har en mamma som aldrig är utställd (däremot godkänd exteriörbeskrivning).

Alla får väl göra vad de vill med sin hund utan att man ska anses vara bättre eller sämre för det. Jag ställer gärna ut min Harry, dels för att jag tycker det är kul (både i och utanför ringen, även om utanför är roligast) men även för att visa upp honom för pinscherSverige (fast han inte ska gå i avel!).


Senast ändrad av herrHarry den mån nov 24, 2008 4:04 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : lade till lite text)
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Tacos mån nov 24, 2008 4:06 pm

Vad menar du Emma...tråden var ju FÖRR och NU och man ser ju att hundar ändrar sig...och det jag skrev var ju allmänt om alla hundraser som där det inte blir en sund avel?

Detta jag skrev var inte alls riktat åt pinschern eller enskilda hundar alls utan en allmän fråga.

Vi höjde pinscherna mankhöjd för inte så längesen...Va det rasklubben va det FCI eller hur funkar det?

Vill du diskutera Tacos så starta en ny tråd då tycker jag!
Jaa och om jag har en hund som funkar i vardagen gör ju mej inte mindre olycklig...men om du läser ditt första inlägg i denna tråden

Jag tycker att det är rätt naturligt att raserna ändras på så pass många år. Men, de flesta av dessa bilder visar ändringar åt helt fel håll... Sen är detta säkert extremfall, men ändå.
Det var ju det jag vill lyfta i det jag har skrivit...vem går in och styr upp ven ändrar rasstandaren så det inte blir för extremt åt det dåliga hållet?

Såå sätt ett streck övet pinscher och lägg hundras/hundraserna
//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  herrHarry mån nov 24, 2008 4:29 pm

Tacos skrev:
Vill du diskutera Tacos så starta en ny tråd då tycker jag!

Jag använde Tacos för att det är ditt smeknamn här.... Så att alla skulle veta vem jag menade. Wink
Hade jag skrivit Linda kanske inte alla hade fattat. Jag vill inte diskuterat Tacos (din hund).

Du startade ju själv med att skriva om utställningar: "Jo men bara en sak så är ju utställing en bedömning på vad du har avlat alltså ditt kvitto på ditt avelsarbete.
Men sen såklart avlar man ju på dom hundarna som det går bra för i ringen och så självklart ska det bli fina valpar i den kullen...så jag fattar inte riktigt det tänket det krockar uppe i min hjärna"


Men jag kanske missförstod dig?
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  herrHarry mån nov 24, 2008 4:39 pm

Tacos skrev:Jag tycker att det är rätt naturligt att raserna ändras på så pass många år. Men, de flesta av dessa bilder visar ändringar åt helt fel håll... Sen är detta säkert extremfall, men ändå.
Det var ju det jag vill lyfta i det jag har skrivit...vem går in och styr upp ven ändrar rasstandaren så det inte blir för extremt åt det dåliga hållet?

Såå sätt ett streck övet pinscher och lägg hundras/hundraserna
//Linda

Nu vet inte jag vem som har ansvaret rent krasst. Men jag tycker att alla har ansvar. De som föder upp, domarna som tar fram individen och valpköparna. (Jag menar alla raser, inte specifikt pinschern).

Om man som valpköpare väljer att köpa valp efter exempelvis en räkstjärtsschäfer så bidrar man ju till att fler schäfrar blir som räkstjärtar. Efterfrågan styr "produktionen". Samma sak med exempelvis labradorer, köper folk valpar efter en tjockis så bidrar ju det till att tillgången på tjockislabradorer ökar.

Och de domare som väljer att framhäva dessa tjocka labradorer och räkstjärtsschäfrar bidrar ju till att uppfödarna vill få fram dessa. Det blir som en ond cirkel!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Tacos mån nov 24, 2008 5:11 pm

"Jo men bara en sak så är ju utställing en bedömning på vad du har avlat alltså ditt kvitto på ditt avelsarbete.
Men sen såklart avlar man ju på dom hundarna som det går bra för i ringen och så självklart ska det bli fina valpar i den kullen...så jag fattar inte riktigt det tänket det krockar uppe i min hjärna"

Men det var ju inte det jag vill lyfta fram det där sista jag skrev skulle jag skälvklart ha satt en smilis efter....
så jag fattar inte riktigt det tänket det krockar uppe i min hjärna"
Det var inte riktat till någon som ställer eller vad dom nu gör med sina hundar men jag är så trötta att sätta smilisar överallt helts i varje mening.

Jag har ju varit på kurs om utställning hela helgen och det är ju sa att det domaren bedömer är ju ditt avels arbete och har den fina föräldrar bakom så blir det ju fina valpar att avla vidare och den fortsätter ju hela hjulet medans domaren dömer efter det som man har avlat fram just den avkomman...du ser där krockar min hjärna på hur jag ska förklar det så det var inte till någon eller några personer eller det jag har skrivit var inte om pinschern eller någon annan hundras.

Du startade ju denna tråd som oxå var mest allmänt inte riktad åt någon ras alls !

Det var ju synd att jag skrev pinscher men jag hoppas att jag inte har varit för luddig utan det jag ville lyfta fram ska skriva det en gång till??
När det går åt det extrema hållet spelar ingen roll vilken ras jag pratar om Vem styr upp det då?
//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Tacos mån nov 24, 2008 5:30 pm

Nu vet inte jag vem som har ansvaret rent krasst. Men jag tycker att alla har ansvar. De som föder upp, domarna som tar fram individen och valpköparna. (Jag menar alla raser, inte specifikt pinschern).

Om man som valpköpare väljer att köpa valp efter exempelvis en räkstjärtsschäfer så bidrar man ju till att fler schäfrar blir som räkstjärtar. Efterfrågan styr "produktionen". Samma sak med exempelvis labradorer, köper folk valpar efter en tjockis så bidrar ju det till att tillgången på tjockislabradorer ökar.

Och de domare som väljer att framhäva dessa tjocka labradorer och räkstjärtsschäfrar bidrar ju till att uppfödarna vill få fram dessa. Det blir som en ond cirkel!


Ja precis plockar man in 50 st hundar av samma ras och ett gäng domare och uppdaterar hur en just denna hundras faktiskt ska se ut...eller för att gå den snabba vägen ändrar man rasstandaren till hur dom ser ut idag just då?

Jag tycker detta är jätteintressant...och jag vill inte alls lyfta upp den som ställer ut eller en uppfödare som ställer ut utan det jag vill lyfta upp det var lite hur domaren Rasklubben och FCI jobbar när det går åt det extrema hållet?

Men jag tänker inte sätta smilisar efter varje mening hela tiden heller!

Nä skoja bara.... Laughing

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  ligistenzelda mån nov 24, 2008 8:43 pm

herrHarry skrev:Vad tänker ni när ni ser dessa bilder?

klicka här

Jag tycker att det är rätt naturligt att raserna ändras på så pass många år. Men, de flesta av dessa bilder visar ändringar åt helt fel håll... Sen är detta säkert extremfall, men ändå.

Pinschern är ju som tur är sund och stark i kroppen. Den har inte ändrat så fasligt mycket eller?

Jag tänker att hundarna var vackrare och friskare förr och att aveln har gått åt fel håll. Hur går det till egentligen? Hur lyckas man gå mer och mer åt fel håll? För inte vill väl uppfödare och valpköpare har hundar med hälsoproblem som fetma och räkstjärtar Wink

Jag undrar också hur rasstandarden behålls/ändras?

Pinschern såg ut att vara instakt Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  BeeBronx tis nov 25, 2008 9:32 am

Vad man kan säga om pinscher - med glädje - är ju att den är så gott som oförändrad ...

Vikt har förändrats och höjden.
Det mesta om hur osv finns på SKK -

"Rasstandard
Alla hundraser har avlats fram för en viss uppgift, tex vallning av boskap eller olika typer av jakt. Rasstandarden slår fast hur en hund ska se ut för att på bästa sätt kunna utföra uppgifterna. Den beskriver idealhunden i varje ras avseende storlek, färg, kroppsbyggnad, svansföring, benställning, bett osv.
På utställning vinner den hund som domaren anser ligger närmast idealet. I standarden anges också för rasen specifika fel och diskvalificerande fel, t ex otillåten färg eller felaktiga rörelser. Fel bedöms efter hur stor avvikelsen från standarden är. Hund med diskvalificerande fel tilldelas 0 pris.
Rasstandarden bestäms av kennelklubben i rasens ursprungsland."

Enligt Svenska Kennelklubbens stadgar vill man "främja avel av mentalt och fysiskt sunda, bruksmässigt, jakligt och exteriört fullgoda rasrena hundar."

1996 gick Svenska Kennelklubben ut med ett pressmeddelande som meddelade att överdrifter i hundarnas utseende som kan leda till hälsoproblem inte skulle premieras, vare sig på utställningar eller i avelssammanhang.


Senast ändrad av BeeBronx den ons nov 26, 2008 12:03 am, ändrad totalt 1 gång
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Tacos tis nov 25, 2008 10:31 am

Bra där fick jag ett lite svar hur det funkar.

Men det är ju konstigt att det då har blivit så extremt i vissa raser(inte pinscher) åt det dåliga hållet
Men säkert jobbar dom på det så att det vänder och att det blir sunda hundar i framtiden!

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  BeeBronx tis nov 25, 2008 6:55 pm

Jag har de rasstandards som finns - 1957 skall jag försöka översätta så bra jag kan och lägga in .....
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  BeeBronx tis nov 25, 2008 11:51 pm

En rolig grej som står i 1957 års rasstandard är;

"It´s characteristics are:Dashing temper, attentiveness, good-natured character with the pleasuer to play, loyalty to his master, incorruptible watchfullness without being a yelping dog"

Vad säger säger ni? Stämmer det?
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  BeeBronx ons nov 26, 2008 12:06 am

Första standarden, 1955 finns höjd angivet till 45-50cm. 1957 ligger höjd på 40-48, 1973 ligger höjd på 43-48 och 1987 ligger den på dagens 45-50cm.

Frågan är kanske varför man ändrar tillbaka till grundens 45-50, eller varför man under ett par år sänkte den ....?

Min ... ganska säkra gissning ligger på den inparingar man hade av dvärgpinscher. man hade alltså under ett par år en mindre och mera ojämn storlek på pinscher som sedan - under 80-talet varr tillbaka i storlek till där man hade grunden.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Förr och nu Empty Sv: Förr och nu

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet