PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad kostar det att ha hund?

3 posters

Gå ner

Vad kostar det att ha hund? Empty Vad kostar det att ha hund?

Inlägg  Suvi med Sniff tis okt 27, 2009 1:25 am

Jag fick frågan men hade inget färdigt svar på det!
Nu undrar jag om ni har bättre koll på utgifterna! Vad kostar era hundar i drift? Vad har ni för månatliga och årliga utgifter? Investeringar som kanske gäller en längre period, har ni varit tvungna att skaffa/byta bil tex? Bygga hundgård eller skaffa större boende? Har hunden förstört något som blivit dyrt att ersätta?
Har ni koll på hur mycket ni lagt på veterinärkostnader och rehabilitering som inte täckts av försäkringar?
Hur mycket har kurser och privatträning kostat er? Anmälningsavgifter och resor osv.

Jag förmodar att själva inköpspriset på en pinscher inte varierar alltför mycket men om man vill ange summan får man såklart också göra det.

Och så slutligen: har ni nånsin tjänat pengar på er hund? Typ genom avel eller medverkan i reklamfilm. Vad kostar det att ha hund? Icon_wink Vad kostar det att ha hund? Icon_biggrin
Jag läste nånstans att ett barn kommer kosta en miljon innan det blivit myndigt. Nog är det väl billigare att skaffa hund va? Vad kostar det att ha hund? Icon_lol

Jag måste klura lite på vad jag faktiskt lägger ut på hunden. Men som jag sa till min kompis: det är skillnad på "vad det kostar att ha hund" och vad man faktiskt lägger ut... man måste ju tex inte ha en byrålåda full med halsband, selar och koppel för en enda hund... Vad kostar det att ha hund? Icon_redface
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad kostar det att ha hund? Empty På ett ungefär

Inlägg  Lotta med Stella tis okt 27, 2009 10:23 am

Jag har räknat lite på vad mitt första år med Stella kommer att bli och kommit fram till att summan vida överstigen 20 000 kr inkl. inköp av hund. Summan varierar självklart för varje hundägare och nedan beräkning bygger på mina ungefärliga kostnader. Självklart kan man köpa dyrare och billigare grejer. Själv tycker jag att det är kul med hundgrejer och köper gärna kvalitet om och när jag har råd.
Inköp hund ca 12000
Två burar (tyg+stål) 1500
2 biabäddar 1500
Koppel av olika slag 1500 (sele, läderkoppel, halsband, reflex koppel, reflex halsband etc)
Täcken (hurtta vintertäcke, regntäcke, Obitrack)1800 kr
Mat inkl."godis" (här är jag osäker eftersom vi byter fodersorter stup i kvarten) 2000
Försäkring + självrisker 2000
Hunddagis 2500 i månaden
Medicin, plåser, förband (problem öron), klosax, shampoo etc 600
Sedan fick vi bygga staket men detta räknar jag inte in.

Första året blir med andra ord dyrt, men sedan har man ju alla grejer som förhoppningsvis inte behöver bytas ut på ett tag. Vår tyngsta kostnad är hunddagiset (som överstiger sammanlagda dagis/fritidskostnader för våra två barn)
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Vad kostar det att ha hund? Empty Sv: Vad kostar det att ha hund?

Inlägg  ligistenzelda tis okt 27, 2009 3:18 pm

Mitt svar är ofullständigt för att skulle ta alldeles för lång tid att räkna ut för våran del Laughing

Inköpspris plus leksaker koppel bäddar och alla nödvändigheter ca 15.000
Försäkring 400/mån
Medlemskap i ssk ?
Mat ca 300/mån (Första året var det dubbel så dyrt)
Vaccination vanlig 400 kr/år
Vaccination rabises 2100 kr
Veterinär x antal tusen/år
Medicin ?
Hundpsykolog och hundkurser x antal tusen/år
Sen har man ju köpt på sig andra saker som
Bur 1000 kr
Täcke 500 kr
Spårsele, spårlina ?
Första hjälpen kitt ?

Vi har gått back rejält pga av Zeldas fysiska såväl mentala problem.
Bajspåsar 70/mån Razz

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Vad kostar det att ha hund? Empty Sv: Vad kostar det att ha hund?

Inlägg  Gäst tis okt 27, 2009 6:22 pm

De måsten jag har är försäkring, mat och vaccination vilket går på cirka 9000 per år, högt räknat. Bara min bilförsäkring kostar en bra slant mer så jag kan inte tycka att det är speciellt dyrt.

Ska jag däremot räkna in alla onödor jag köper till hundarna, utställningar, träffar etc så skjuter summan i höjden avsevärt men det är ju självvalt Very Happy .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Vad kostar det att ha hund? Empty Sv: Vad kostar det att ha hund?

Inlägg  Suvi med Sniff fre nov 13, 2009 12:44 am

Jag har fortfarande inte satt mej ner och räknat på vad Sniffen kostar mej, men det har slagit mej att Sniffens matkostnader halverats sedan han kastrerades. Just nu äter han färskfoder och har fortfarande lite för mycket hull så inte svälter han inte. Maten går på en hundring i månaden. Helt otroligt!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Vad kostar det att ha hund? Empty Sv: Vad kostar det att ha hund?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet