PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Skarpa hundar

+8
Rivendells Kattis
Suvi med Sniff
Arcan
stina o canyo
Fotofreaket
BeeBronx
Elly
ligistenzelda
12 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Fotofreaket tor sep 03, 2009 9:52 am

Elly skrev:
Fotofreaket skrev:Köper man valp så är det lämpligt att titta på åtminstone mamman, man bör få åka hem till uppfödaren och prata och då är det ju oftast möjligt att bilda sig en uppfattning om komptensen och inriktningen hos uppfödaren och se statusen på mamman.

Visst, du kan se om mamman ser frisk ut och verkar ha det bra. Men hur bildar du dig en uppfattning om mammans mentala status?.
Jag träffade Kilos mamma birba på mitt hunddagis jag jobbade på då. Hon bet min mamma där en gång i benet faktiskt, men jag kände ju birba och tyckte hon var bra. Hemma hos uppfödaren hade jag sett hur hon apporterade bollar utan att tröttna m.m.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Rivendells Kattis tor sep 03, 2009 1:46 pm

Jezzi & Desti skrev:
Rivendells Kattis skrev:Nyttigt med ett forum att lufta i, men ibland kanske det blir lite missvisande oxå. Allt det bra med rasen kommer inte fram... då man ofta stöter och blöter det jobbiga i forum och inte det roliga och bra!?

Jag håller med dig Kattis, de människor som har hundar med ett eller annat problem syns ju på ett annat sätt, framförallt på internet och forum. Detta är ju för att man i regel har betydligt mer funderingar och frågor om hunden i fråga har problem, man vill ha tips och råd och "problemhundarna" syns på ett annat sätt.

De pinschrar som är problemfria syns inte lika mycket eftersom de inte behöver ha den hjälp och det stöd som behövs om man har funderingar om problem.

Det man ska ta i akt (enligt min personliga åsikt) när man skaffar en pinscher är att det från början är en vaktande, självständig ras. Är man inte medveten om detta vid uppfostran av en pinscher kan vakten mycket väl ställa till problem och helt plötsligt har man en pinscher som kan uppfattas som skarp eftersom den tar egna initiativ och själv bedömer vad och var den skall vakta.
Visst är den genetiska biten jätteviktig och spelar stor roll för hur din hund blir, men jag tror även att miljön och uppfostran påverkar individen till en väldigt stor del när det gäller pinscher.

Pinscher har många urhundsdrag och är väldigt signalkänslig. Det finns inget som undgår en pinscher och den lär sig väldigt snabbt att tolka signaler och milijön runt den. Blir tolkningarna fel vid något skede kan det bädda för problem i framtiden om man inte tänker på det.

Min Desti är ett tydligt exempel på detta och hur fel och bra det kan blir i vissa situationer.
Det som gått fel är att hon blivit oerhört skott- och fyrverkerirädd. Grunden till rädslan kanske fanns genetiskt, vad vet jag, men anledningen till att hon blivit så rädd som hon är är nog till stor del mitt eget fel, tyvärr. Hon blev skrämd en påsk av barn med smällare. Istället för att reagera lugnt och inte göra någon affär av det reagerade jag med att bli jättearg på barnen och hela situationen blev vid det tillfället ett stort trauma för Desti. Jag förstod inte det då, men i efterhand har jag insett hur otroligt signalkänslig hon är och att min reaktion i situationerna spelar en JÄTTESTOR roll för hur hon kommer att reagera.

Hur bra det kan gå är att Desti blivit en otroligt social och trygg hund vad gäller allt annat. Även detta finns givetvis genetiskt till viss del men även min förstärkning och mitt beröm vid varje spontan kontakt med hundar och människor har gjort henne till den hund hon är idag.

Det jag vill komma fram till med detta är att pinscher, till skillnad från många andra raser, är otroligt formbar oavsett om man gör det medvetet eller inte. Man måste, speciellt under det första året, tänka otroligt mycket på hur man reagerar och vad man gör med sin hund - detta lägger grunden till din framtida pinscher och hur den kommer att fungera i vardagen framöver.
Denna signalkänslighet kombinerat med det genetiska arvet är verkligen att ta i beaktning när man funderar på att bli pinscherägare.

Jag håller med i nästan allt! Very Happy Jag tror att man, om man är bra förberedd, kan få en hund som passar ens egna behov ytterst perfekt. Jag vet vart jag har brustit i min fostran med mina hundar... jag daltar rätt mycket med dem! Very Happy Det roar dom runt om kring mig... Men jag är medveten om att det är så! Och då är det lättare att hantera. Jag lämnar sällan mina ensamma... vilket får till följd att dom är lite gnälliga ibland... Men om jag upprätthåller att dom får vara hemma när jag handlar och sånt... så håller det i sig sen. Dom är lugnare och jag är lugnare. Men jag påverkar dem mycket! Stressar jag upp mig för att jag ska gå och lämna dem ensamma... stressar dom oxå för att jag ska gå... Men dessa saker är ju rätt simpla... 'Action-Reaction' som en viss Gerard O'Shea säger... stämmer sååååå bra!

Nu gled jag lite från ämnet... men det var en reflektion bara!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  BeeBronx tor sep 03, 2009 2:32 pm

Elly skrev:

Ojdå, visste inte att detta var en så känslig punkt och att du genast vände taggarna utåt. Det är bättre för alla om du läser det jag skrivit ORDENTLIGT och tänker igenom det innan du svarar. Det du anser att jag har skrivit stämmer inte. Det ser du själv om du läser det igen. Och snälla, var lite mer försiktig i hur du uttalar dig.

1. Rivendells gav mig bra RÅD (läs vad jag skrivit). Och Kattis verkar inte se att rädslor är speciellt utbrett så varför ska hon tjata om detta?

2. Att jag säger att någon gör på ett sätt betyder givetvis inte att alla gör på motsatt sätt. Det måste du ju förstå. Om jag säger "Du klär dig alltid så snyggt!", betyder det att resten av sällskapet inte ser bra ut? Snackar jag skit om dem då?

3. Det är mycket tråkigt hur du värderar mina erfarenheter. Bara för att jag är nybörjare så betyder det att jag 'hasplar' ur mig saker, jag får inte skriva om hur jag har uppfattat saker utan att någon ska gå till angrepp/försvar.

4. Om fler uppfattar det som jag gör så kan det väl vara läge att se vad det beror på.

PS. Det är den här attityden jag menar som finns i hundsverige, jag kan inte ens få säga att de pinschrar JAG har träffat har haft problem utan att bli anklagad för att snacka skit om andra uppfödare (?). Synd att du visade att den fanns även hos pinschern Sad

Självklart är detta en känslig punkt - detta är min ras och min hobby - detta är de viktigaste individerna i min vardag! Självklart är det en sak att reagera på!
Att Kattis gav dig bra råd - det skrev du i inlägget efter kattis skrivit - du skriver inte att vissa uppfödare inte informerade dig - du skriver att du inte fick information och att det verkade som att man itne fick reda på de dåliga aspekterna inom rasen förens det var "försent" och du hade hunden.

Innan jag köpte pinscher kollade jag upp rasen mycket och pratade med många, MEN man får inte reda på allt innan man själv äger en pinscher, då pratar folk mer öppet. Så är det inom det mesta, man vill inte berätta om rasens brister för utomstående av någon anledning.
Nu i efterhand kan jag säga att det är en förvånansvärt stor del av de pinschrar som jag har träffat som har antingen rädslo- eller aggressionsproblem eller både och. Även jaktproblem verkar finnas i rasen. Det är ju inget man skyltar om så vem vet hur många det handlar om.
Jag hade i alla fall önskat att någon berättat om dessa problem för mig INNAN jag skaffade en pinscher.


Jag reagerar på detta - och om du läser vad du skrivit kan du se att du skriver att rasens brister talar man inte om!

Jag har en förarvek hund som mycket snabbt går i försvar om jag är hotfull (t.ex. går rakt emot henne eller tar tag i selet när jag är 'arg'). Jag har efter att ha hört mig för fått reda på att pinschrar 'är' så.

Jag reagerar på detta - du har en VALP, hon är 6månader. - de vet inte ens vad som händer i kroppen när de reagerar. Man skall inte vara hotfull mot någon ras - att vara hotfull innebär man har avsikten att använda obehagliga drastiska åtgärder eller våld. VILKEN RAS ÄR FUNGERANDE UNDER DE PREMISERNA?
Att vara hotfull och lära hunden med hjälp av obehag kan vara effektivt just då, MEN du får en hund som inte litar på dig - oavsett ras! Man vill väl inte ha en hund som är rädd för sin ägare ...

Ibland undrar jag om min hund inte är 'trotsig' bara för att se vad som händer då...

Detta reagerar jag på -
HON är valp - det är hennes jobb o vara trotsig - men inte med vilja
Så här skriver jag till mina valpköpare på vårat forum
Under denna period stabiliseras hunden såväl fysiskt som beteendemässigt.

Unghundsperioden pågår mellan 3-20 månader och karaktäriseras av tillväxt och mognad. Man bör tänka på att inte motionera unghunden allt för hårt då leder och muskler är under utveckling och man ska aldrig trötta ut en ung hund på promenad.

Stora delar av unghundsfasen är relativt lugna perioder i hundens utveckling. Under dessa perioder kan man passa på att lära hunden nya saker och att utveckla hundens koncentration. Alla hundar behöver både motion och hjärngymnastik.

Fysisk könsmognad
Den fysiska könsmognaden uppträder generellt mellan månad 6 och 12. Under denna period börjar hanen att lyfta på benet och intresset för tikar vaknar. Tiken börjar löpa vilket kan göra att den blir ojämn till humöret. Både tikar o hannar blir reproduktionsdugliga men är ännu inte redo att ta hand om och uppfostra valpar.

Under den här perioden kan man se att de oftare markerar sin sociala status mot andra hundar. Hanhunden kan börja mopsa mot andra hanhundar och tikar kan bli griniga på andra tikar.

Vid 6 - 7 mån Inlärningsförmågan synes avklinga

6 - 8 mån - Social känslighetsperiod

7- 10 mån – Fysisk könsmognad


OM du tänker tillbaka på din egen tonårstid - man vet inte varför man gör eller reagerar som man gör ... kroppen har en egen agenda!

Jag reagerar på att du skriver 30% - men känner 15stycker ....
Jag umgås mest med vuxna hundar, inte några valpar faktiskt, och någon enstaka unghund. Räknade lite snabbt att mer än 30% av de pinschar jag träffat och umgåtts med har eller har haft (allvarliga) problem. Jag har träffat ca 15-20 stycken, tar inte med de jag bara sett eller hälsat på utan de där jag pratat med ägaren osv.

PS. Det är den här attityden jag menar som finns i hundsverige, jag kan inte ens få säga att de pinschrar JAG har träffat har haft problem utan att bli anklagad för att snacka skit om andra uppfödare (?). Synd att du visade att den fanns även hos pinschern Sad
Det är inte att du skriver de har problem - det är att du generaliserar hela rasen och de uppfödare som föder upp dem!

Jag känner nog en hel del pinscher - umgås med väldigt, väldigt många pinschers. Och under en väldigt, väldigt lång tid - min första kontakt med pinscher var 1985.
Under mina år har jag träffat trevliga, hårda, rädda, aggresiva, ..... underbara, mjuka, veka - stabila - precis som man gör i de flesta raser. MEN några 30% som har rädslor och aggresivitet som ställer till det för sina ägare kan jag då verkligen inte rista fram! Inte ens 20% ...

Att jag säger att någon gör på ett sätt betyder givetvis inte att alla gör på motsatt sätt. Det måste du ju förstå. Om jag säger "Du klär dig alltid så snyggt!", betyder det att resten av sällskapet inte ser bra ut? Snackar jag skit om dem då?
Om man skriver om en uppfödare specifikt kan man inte anta att det gäller alla - men när man skriver om uppfödare generelt (som du gör i dina inlägg) då måste man ju anta att det gäller alla eller i minsta fall merparten av dem....

Innan jag köpte pinscher kollade jag upp rasen mycket och pratade med många, MEN man får inte reda på allt innan man själv äger en pinscher, då pratar folk mer öppet. Så är det inom det mesta, man vill inte berätta om rasens brister för utomstående av någon anledning.

Jag tycker du har uttryck dig klumpigt - och jag tror inte någon som varit i kontakt med mig säger att jag skönmålar vår ras. Jag vet många uppfödare som hellre skrämmer bort en valpköpare med att ta i lite, vad det gäller rasen.
Om jag gör en riskabel parning, skiter i att informera valpköpare - ett år efter sitter jag ju med halva kullen hemma igen .... DET vill ingen uppfödare - vi älskar våran ras och vill ha hundar som mår bra och är glada!
Osäkerhet, rädslor och svårigheter - Det är inte något jag är rädd för att snacka om - alla mina valpköpare är bundna till mig ... för jag kan inte släppa dem, jag frågar och frågar och har hundarna här hemma mellanåt - tillsammans med mina 3hemmahundar (och det fungerar trots vi bort trångt i en tvåa!!!) och gör mitt bästa för de individer jag satt till världen genom mina handlingar.
Jag är inte rädd för att säga pinschern är en svår ras, pinschern är inte lämplig för dig -- om jag känner så! ....Jag skrämmer hellre bort två lämpliga, en säljer till en olämplig!

Jag tycker inte om att man 4månader in i en ras generaliserar den utifrån sin bristfälliga bas på 15pinschers.
Jag tycker inte om att man skriver saker på nätet, oemotsagt som sedan blir sanningar och vad folk läser och antar stämmer. Det är viktigt för mig att argumentera kring dina inlägg, eftersom de ger mig en felaktig bild av den pinscher jag har levt och upplevt sedan 1985.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Elly tor sep 03, 2009 5:08 pm

BeeBronx, gräv dig inte djupare ner i hålet. Du har redan gått till ganska allvarliga personangrepp mot mig. Snacka om att idiotförklara mig genom att säga "du vet inte...." osv. Har vi träffats? Vet du ens vad jag heter? Kan du NÅGONTING om mig eller min hund? Så sluta hålla på och nerdvärdera mig, du borde skämmas över att använda så låga angrepp. Jag har hela tiden hållt mig saklig, varför drar du ner diskussionen till sandlådenivå? Och för guds skull, läs ordentligt, det är oroväckande hur mycket du lyckas feltolka.

BeeBronx skrev:
Elly skrev:
Jag har en förarvek hund som mycket snabbt går i försvar om jag är hotfull (t.ex. går rakt emot henne eller tar tag i selet när jag är 'arg'). Jag har efter att ha hört mig för fått reda på att pinschrar 'är' så.

Jag reagerar på detta - du har en VALP, hon är 6månader. - de vet inte ens vad som händer i kroppen när de reagerar. Man skall inte vara hotfull mot någon ras - att vara hotfull innebär man har avsikten att använda obehagliga drastiska åtgärder eller våld. VILKEN RAS ÄR FUNGERANDE UNDER DE PREMISERNA?
Att vara hotfull och lära hunden med hjälp av obehag kan vara effektivt just då, MEN du får en hund som inte litar på dig - oavsett ras! Man vill väl inte ha en hund som är rädd för sin ägare ...

Vet DU bättre än MIG vad som händer i MIN hunds kropp/knopp, hon är en individ eller hur? Jag har inte bett dig analysera hur jag uppfostrar min hund. Du ska inte heller definiera om ordet 'hotfull' när jag specificerade vad jag menade tidigare. Jag slår henne inte och använder inte 'hårda' metoder, varför har du bestämt att jag gör det? Att vara hotfull betyder för en HUND (och i detta sammanhang) att tex gå rakt emot hunden, och det misstaget har jag gjort vilket har lett till att min hund blivit orolig (man ska gå i en båge mot en hund).

BeeBronx skrev:
Ibland undrar jag om min hund inte är 'trotsig' bara för att se vad som händer då...

Detta reagerar jag på -
HON är valp - det är hennes jobb o vara trotsig - men inte med vilja

Är det något du inte reagerar på som jag skrivit? Den meningen är tagen ur sitt sammanhang och var inte menat som en negativ egenskap. Ja, jag tror att hon är 'trotsig' dvs testar gränserna för att se vad som händer (det kanske blir en belöning). Hon är en klickerhund för guds skull!

BeeBronx skrev:Jag reagerar på att du skriver 30% - men känner 15stycker ....
Det är inte att du skriver de har problem - det är att du generaliserar hela rasen och de uppfödare som föder upp dem!

MEN några 30% som har rädslor och aggresivitet som ställer till det för sina ägare kan jag då verkligen inte rista fram! Inte ens 20% ...

Jag har BARA skrivit att en del hundar jag träffat har problem, inget om generella pinschersverige. Jag vet inte hur jag ska kunna formulera mig för att du ska förstå? Jag har inte generaliserat uppfödarna, nu får du ge dig!

"Nu i efterhand kan jag säga att det är en förvånansvärt stor del av de pinschrar som jag har träffat som har antingen rädslo- eller aggressionsproblem eller både och.

Nu vill inte jag svartmåla pinschern, det är en underbar hund. Men jag tänker inte sticka under stolen att en del pinschrar har problem. Hur många som har de problem jag beskrev låter jag vara osagt."

Menar du att jag ska säga att de pinscherägare jag träffat ljuger? Eller att jag själv kanske hittar på att det finns problempinschrar. Jag har kanske inte träffat ett bra genomsnitt av pinschrar, men det kan inte du heller säga att du har. Som jag sagt tidigare: det här är inget de människor jag träffat öppet har gått ut med utan det kommer fram efter att man pratat/träffat dem ett tag. Jag berättade om mina erfarenheter, är det något dåligt?

BeeBronx skrev:
Om man skriver om en uppfödare specifikt kan man inte anta att det gäller alla - men när man skriver om uppfödare generelt (som du gör i dina inlägg) då måste man ju anta att det gäller alla eller i minsta fall merparten av dem....

Så du menar på FULLT ALLVAR att mitt inlägg till Kattis om hennes uppfödning är att prata generellt?

"Jag tycker inte att du, Kattis, brustit i din information eftersom du inte tycker att rädslor är ett rasproblem. (...) Och jag vet att du är väldigt noggrann med att bara avla på mentalt friska hundar och inte bara på utställningsmeriter."

BeeBronx skrev:Jag tycker inte om att man 4månader in i en ras generaliserar den utifrån sin bristfälliga bas på 15pinschers.
Jag tycker inte om att man skriver saker på nätet, oemotsagt som sedan blir sanningar och vad folk läser och antar stämmer. Det är viktigt för mig att argumentera kring dina inlägg, eftersom de ger mig en felaktig bild av den pinscher jag har levt och upplevt sedan 1985.

Jag tycker inte att man som vuxen människa, nedvärderar en annan människa. Det är inte okej att nedvärdera andra människors åsikter eller erfarenheter, framförallt inte när man saknar bakgrund. Det är mycket tråkigt att en person som du, BeeBronx, inte värderar även nya pinscherägares kunskap.

Sen att försöka trycka ner mig eftersom jag vågade säga vad jag upplevt är bara pinsamt. Jag har hela tiden varit helt ärlig och berättat att jag bara haft pinscher ett tag, jag har inte generaliserat.

Istället för att hålla på med pajkastning kan väl du berätta om dina erfarenheter utan att blanda in och nedvärdera mig. Jag hade ingen aning om att det skulle framkomma så tydligt varför de med 'problempinschrar' inte vågar komma fram med det. Skulle de berätta skulle väl de bli lika nedtrampade som jag blivit, om inte värre.

Är det bara jag som reagerar på hur BeeBronx nedvärderar mig eller är det okej att ha en sådan attityd på det här forumet?
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Tacos tor sep 03, 2009 5:15 pm

Är det bara jag som reagerar på hur BeeBronx nedvärderar mig eller är det okej att ha en sådan attityd på det här forumet?
Jag reagerar faktiskt och det är inte oki att ha en sådan attityd på det här forumet och inte på något annat forum heller.
//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Fotofreaket tor sep 03, 2009 5:15 pm

Ok det är inte min strid kanske, men jag vill ändå påpeka att det inte alltid är fel att generellisera. Exempel: En valp är en valp oavsett ras och som valp har hunden vissa drag. Det kan man generallisera.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  BeeBronx tor sep 03, 2009 5:43 pm

Det är ingen strid mellan någon eller några Jonas

Jag gör inga påhopp - men om du skriver generellt om uppfödare känner jag mig som en av de uppfödare du skriver om - jag är, de facto uppfödare.
Och vill verkligen inte att synen på uppfödare ges på så sätt som jag uppfattade dig vinkla den
Jag är i samma rätt att argumentera mig dig, som du är i att göra inlägg - Eller?
Din syn av hur pinschersverige ser ut är INTE min syn!

Jag vet inte om du funderat på att kanske kontakta dem du varit i kontakt med tidigare - förutom Petra och Kattis - för att förklara var i deras informationsbrist varit - det är viktigt för framtida valpköpare.
De kanske har funderingar på det du skrivit här - jag vet om att flertalet av dem läst det.

Eftersom du upplever mig som påhoppande blir det inte fler inlägg här från mig - men jag vill verkligen säga - vi har inte samma syn på pinscheruppfödare, pinscherrasen eller dess problematik.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Arcan tor sep 03, 2009 8:50 pm

För att efter ha läst inläggen mellan Elly och Beebronx måste jag få lägga mig i lite..

Oavsett vi är uppfödare eller inte så är alla "angrepp" känsliga när det gäller ens hundar eller djur över huvudtaget. Jag förstår er båda att ni känner er angripna. BeeBronx med sin gedigna erfarenhet av pinschern som ras och sina egna hundar. Elly som har sin lilla valp på 6 månader som oxå har sin uppfattning av rasen på sitt sätt.

MEN för att gå ifrån just Pinschern som ras så vill jag tillägga att man aldrig kan "döma" en ras efter vad man hör. Jag föder upp Parson Russell, en för mig underbar hund med ett härligt psyke och mkt motor men även där finns individer som inte blivit som jag tänkt mig. Min senaste kull på 4 valpar visar alla olika grader av rädsla, jag vet inte vad det kommer ifrån då min tik är otroligt lugn och trygg, även valparnas pappa känner jag väl och jag har aldrig reflekterat i en rädsla där heller.. Men sånt kan hända, nästa gång får man tänka om när man ska välja hane. Är det rasbundet? Nej, verkligen inte.

Jag VET att mina hundar har vissa brister. Vilya är inte exteriört tillräcklig, Pricken har lätt att lägga på sig på äldre dar och Arcan är småhispig och harig. Jag vet det men jag kan ändå bli lika stött och sårad om någon påpekar det, för jag ÄLSKAR mina hundar ändå!

Jag har haft hund i sammanlagt 13 år, varav 8 år haft egna hundar. Jag kan än idag klia mig i huvudet och undra varför jag inte förstår eller kan lösa vissa situationer.. Jag vet av egen erfarenhet att man inte kan uttala sig om hur ens hund kommer att bli fören den är en bit över två år. Det är påtok för mkt hormoner, trotsperioder, testperioder, dominanstestningar och annat som en valp måste gå igenom för att kunna bli vuxen..

Jag vet Elly att du säkert känner din hund och ha din uppfattning om pinschern precis som jag har min, BeeBronx sin och alla andra Pinscher ägare sin egen. Men att en valp på 6 månader beter sig så som du beskriver: Att hon går till försvar, är trotsig mm är det INGET konstigt och för mig absolut INTE rasbundet utan individbundet och dessutom många gånger ett helt normalt valpbeteende. En valp är som ett barn, den gör ibland saker den inte får, den testar ens gränser för att se om det funkade den här gången osv..

Arcan har kunnat morra åt mig, nafsa efter mig när jag blivit arg och suttit och skrikigt som om jag skulle mörda honom för att han inte vill det jag vill.. Nu är han runt 1½ år och först nu kan jag börja se vilken hund jag kommer att få när han är vuxen och jag räknar inte med att han är det fören vid dryga 3 års ålder.
Sen att han aldig kommer att vara eller bli som mina russllar är ju en självklarhet, det är ju två vitt skillda raser.

Jag hoppas och tror att de flesta uppfödare oavsett ras försöker vara seriösa och informera sin valpköpare på bästa sätt. Men faktum är att det bara är man själv som valpköpare som måste ta reda på den fakta man behöver. Det räcker inte med att fråga en uppfödare, man måste forska för att verkligen veta vad man köper och då kan man ändå ALDRIG vara helt säker på vad man får hem.

Sen får man heller inte glömma att ett dåligt ryckte sprider sig som en löpeld och ett bra ryckte måste man bygga upp under en extremt lång tid! Vad det än gäller som man vill veta, om det så är en speciell ras eller vilken barnvagn, bil, gräsklippare som är bäst så kan man i stort sett ALLTID räkna med att man alltid får höra det negativa först.
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Rivendells Kattis tor sep 03, 2009 8:56 pm

Arcan skrev:För att efter ha läst inläggen mellan Elly och Beebronx måste jag få lägga mig i lite..

Oavsett vi är uppfödare eller inte så är alla "angrepp" känsliga när det gäller ens hundar eller djur över huvudtaget. Jag förstår er båda att ni känner er angripna. BeeBronx med sin gedigna erfarenhet av pinschern som ras och sina egna hundar. Elly som har sin lilla valp på 6 månader som oxå har sin uppfattning av rasen på sitt sätt.

MEN för att gå ifrån just Pinschern som ras så vill jag tillägga att man aldrig kan "döma" en ras efter vad man hör. Jag föder upp Parson Russell, en för mig underbar hund med ett härligt psyke och mkt motor men även där finns individer som inte blivit som jag tänkt mig. Min senaste kull på 4 valpar visar alla olika grader av rädsla, jag vet inte vad det kommer ifrån då min tik är otroligt lugn och trygg, även valparnas pappa känner jag väl och jag har aldrig reflekterat i en rädsla där heller.. Men sånt kan hända, nästa gång får man tänka om när man ska välja hane. Är det rasbundet? Nej, verkligen inte.

Jag VET att mina hundar har vissa brister. Vilya är inte exteriört tillräcklig, Pricken har lätt att lägga på sig på äldre dar och Arcan är småhispig och harig. Jag vet det men jag kan ändå bli lika stött och sårad om någon påpekar det, för jag ÄLSKAR mina hundar ändå!

Jag har haft hund i sammanlagt 13 år, varav 8 år haft egna hundar. Jag kan än idag klia mig i huvudet och undra varför jag inte förstår eller kan lösa vissa situationer.. Jag vet av egen erfarenhet att man inte kan uttala sig om hur ens hund kommer att bli fören den är en bit över två år. Det är påtok för mkt hormoner, trotsperioder, testperioder, dominanstestningar och annat som en valp måste gå igenom för att kunna bli vuxen..

Jag vet Elly att du säkert känner din hund och ha din uppfattning om pinschern precis som jag har min, BeeBronx sin och alla andra Pinscher ägare sin egen. Men att en valp på 6 månader beter sig så som du beskriver: Att hon går till försvar, är trotsig mm är det INGET konstigt och för mig absolut INTE rasbundet utan individbundet och dessutom många gånger ett helt normalt valpbeteende. En valp är som ett barn, den gör ibland saker den inte får, den testar ens gränser för att se om det funkade den här gången osv..

Arcan har kunnat morra åt mig, nafsa efter mig när jag blivit arg och suttit och skrikigt som om jag skulle mörda honom för att han inte vill det jag vill.. Nu är han runt 1½ år och först nu kan jag börja se vilken hund jag kommer att få när han är vuxen och jag räknar inte med att han är det fören vid dryga 3 års ålder.
Sen att han aldig kommer att vara eller bli som mina russllar är ju en självklarhet, det är ju två vitt skillda raser.

Jag hoppas och tror att de flesta uppfödare oavsett ras försöker vara seriösa och informera sin valpköpare på bästa sätt. Men faktum är att det bara är man själv som valpköpare som måste ta reda på den fakta man behöver. Det räcker inte med att fråga en uppfödare, man måste forska för att verkligen veta vad man köper och då kan man ändå ALDRIG vara helt säker på vad man får hem.

Sen får man heller inte glömma att ett dåligt ryckte sprider sig som en löpeld och ett bra ryckte måste man bygga upp under en extremt lång tid! Vad det än gäller som man vill veta, om det så är en speciell ras eller vilken barnvagn, bil, gräsklippare som är bäst så kan man i stort sett ALLTID räkna med att man alltid får höra det negativa först.

Bra skrivet! Håller med i mångt och mycket! Smile
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  herrHarry tor sep 03, 2009 10:46 pm

Läs gärna denna tråd: Varför så många omplaceringar?

Sen tycker jag att det är riktigt trist att diskussionen urartar. För det anser jag att den har gjort. Man måste ju få tycka saker utan att bli halshuggen? Lite kan jag känna att ibland känns det som det är skillnad på folk och folk i pinschervärlden.

Jag känner mig rätt besviken på pinscherSverige, av skäl jag inte tänker gå in på. I mångt och mycket känns det som KIFB, speciellt här på forumet. Jag är här inne och läser, men låter ofta bli att kommentera eftersom det man skriver så lätt misstolkas.

Jag är kritisk till pinschern som ras, det finns mycket kvar att jobba på. Trots mina åsikter så älskar jag denna ras, men jag säger inte till alla att allt med pinschern är guld och gröna skogar. Jag möter många aktiva hundägare och många har uppfattningen att pinschern är en speciell och krävande ras. Samtidigt som de tycker att de är väldigt charmiga. En pinscher passar inte vem som helst, det är min fasta övertygelse. Trots att jag bara har ca 6 års erfarenhet av pinscher och då endast en individ...
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Tacos fre sep 04, 2009 12:27 am

KIFB va är det för något?

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Gäst fre sep 04, 2009 2:11 am

Tacos skrev:KIFB va är det för något?

//Linda

Förmodligen menar hon Klubben För Inbördes Beundran.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Tacos fre sep 04, 2009 10:07 am

Jasså är det så det är på det här forumet Har faktiskt inte tänkte på det men det kanske stämmer inte vet jag Question

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Jezzi & Desti fre sep 04, 2009 10:56 am

Jag ställde en fråga på ett annat hundforum om hur andra hundmänniskor uppfattar pinschern rent generellt. De som svarade är människor utan någon direkt erfarenhet av pinscher, de kan ha träffat en nån gång eller sett/hört talas om men inte haft egen och det var väldigt intressant att se hur folk uppfattar vår ras.

Man kan tydligt se en röd tråd bland svaren och oavsett om dessa människor har träffat en pinscher eller inte borde vi nog ta till oss hur folk faktiskt ser på en pinscher, var de än har fått uppfattningen ifrån.

Detta var frågan jag ställde:
Vad är det första ni tänker på när ni tänker på en pinscher? Hur uppfattar ni pinscher som ras? Hur tycker ni att pinschern verkar vara som hund?

Några svar:
Jag har inte träffat på så många men de verkar ha mkt energi, lite nervösa,reserverade

Reserverade, nervösa, skälliga. Har träffat väldigt få trevliga.

Träffat några stycken... och överlag så är dom enligt mig FULLA utav energi, hoppiga och studsiga, lite nervösa, många jag träffat visar osäkerhetsbeteenden.

Har inte träffat så många, men de jag träffat har varit rena energiknippen, tvärr ofta skälliga och jag har fått intrycket av att de är nervösa. Men som sagt - har inte träffat så många.

Roliga att jobba med..huvudet på skaft.reserverade, något skälliga, tyr sig väldigt till sin ägare o har svårt att vara ensamma. har häller inte träffat så många men en mycket fin hund tycker jag

Överaktiva med nervösa tendenser och koncentrationsproblem

Energiska, stissiga, envisa

Gladast i världen. Pinscher = Tiger i Nalle Puh, skulle jag säga. Behöver sin dos av aktivering annars klättrar de väl i taket, bokstavligt, antar jag. Kanske lite lätt för att gå upp i varv, kräver nog en lugn, sansad men påhittig o rolig ägare.

Jag har väl inte jättestor erfarenhet av pincher, men iaf en dagishund har jag haft av rasen pincher. Uppfattar dom som livliga(dock inte lika som DP:n), inte skarpa men ändå..., arbetsvilliga..

Jag uppfattar dom först och främst som en hund som behöver en kunnig/erfaren ägare. Men jag har faktiskt aldrig träffat en pinscher. Funderade på en mellanpinscher när jag bestämde mig för att skaffa hund men jag kände att jag inte har tillräckligt med erfarenhet för att förstå dom.

Stor hund i litet format, mycket egen vilja och massor av energi.
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Fotofreaket fre sep 04, 2009 3:09 pm

Som man frågar får man svar och likaså var man frågar. Vad de skriver på vovve.net får man ta med en nypa salt. Medelåldern är låg och likaså kunskaperna o erfarenheterna.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Jezzi & Desti fre sep 04, 2009 3:57 pm

Fotofreaket skrev:Som man frågar får man svar och likaså var man frågar. Vad de skriver på vovve.net får man ta med en nypa salt. Medelåldern är låg och likaså kunskaperna o erfarenheterna.

Ja, men det är ju det jag menar, det spelar ingen roll vilka kunskaper och erfarenheter dessa människor har, det är hur folk faktiskt ser på pinscher oavsett vad de vet om den.
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Fotofreaket fre sep 04, 2009 3:59 pm

Jezzi & Desti skrev:
Fotofreaket skrev:Som man frågar får man svar och likaså var man frågar. Vad de skriver på vovve.net får man ta med en nypa salt. Medelåldern är låg och likaså kunskaperna o erfarenheterna.

Ja, men det är ju det jag menar, det spelar ingen roll vilka kunskaper och erfarenheter dessa människor har, det är hur folk faktiskt ser på pinscher oavsett vad de vet om den.
Jag tror inte att vad de på vovve tycker nödvändigtvis stämmer in på hur majoriteten av hundsverige tycker...
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Jezzi & Desti fre sep 04, 2009 4:19 pm

Fotofreaket skrev:Jag tror inte att vad de på vovve tycker nödvändigtvis stämmer in på hur majoriteten av hundsverige tycker...

Självklart inte, men du missar min poäng i det hela. Detta var bara en enkel fråga jag ställde och har fått svar från hundägare i varierande åldrar och med varierande erfarenhet och övervägande många svarar liknande om pinschern, inte speciellt positivt.

Det är ingen vetenskaplig undersökning med någon utförlig, pålitlig statistik - det är bara vanliga, hundintresserade människor som svarat och jag tycker att svaren var övervägande tråkiga - det är min poäng, du får läsa lite mellan raderna ibland Jonas.
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Fotofreaket fre sep 04, 2009 5:54 pm

Jezzi & Desti skrev:
Fotofreaket skrev:Jag tror inte att vad de på vovve tycker nödvändigtvis stämmer in på hur majoriteten av hundsverige tycker...

Självklart inte, men du missar min poäng i det hela. Detta var bara en enkel fråga jag ställde och har fått svar från hundägare i varierande åldrar och med varierande erfarenhet och övervägande många svarar liknande om pinschern, inte speciellt positivt.

Det är ingen vetenskaplig undersökning med någon utförlig, pålitlig statistik - det är bara vanliga, hundintresserade människor som svarat och jag tycker att svaren var övervägande tråkiga - det är min poäng, du får läsa lite mellan raderna ibland Jonas.
Jo jo men det är just det där med varierande ålder o erfarenhet jag är tveksam på, fast det är möjligt att rasen är i nerförsbacke, int' vet jag Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Tacos sön sep 06, 2009 11:38 am

Jag tycker det är rätt pinsamt för våran ras som vissa håller på.
Man måste få ha olika åsikter och inte tycka lika i allt och man har rätt till att säga och tycka va man vill sen såklart kan det ju bli missförstånd men man måste ändå hålla en god ton och jag har märkt att vissa kan inte göra det ...Jag tänker på Tomas och alla andra som går in och läser och är intresserad av våran ras ska dom behöva läsa detta?NOT!! Och ska man säga till folk som är intressead av rasen att inte gå in och läsa på forum som finns?Pga av dålig ton och attityd? NOT!!

Jag verkligen älskar våran ras och jag säger våran för vissa har ju fått för sig att det är deras ras helt egna ras och där efter kan man då få hålla på som man vill tydligen jag vet att efter jag har lagt lagt in det här inlägget så blir det surt jag har ju fått smaka på några doser av det oxå så man orkar inte bry sig längre faktiskt.
Förtroende vinner man inte
genom att ha svar på allt,
utan genom att vara öppen för alla frågor såå sant såå!
//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Fotofreaket sön sep 06, 2009 11:52 am

Tacos skrev:Jag tycker det är rätt pinsamt för våran ras som vissa håller på.
Man måste få ha olika åsikter och inte tycka lika i allt och man har rätt till att säga och tycka va man vill sen såklart kan det ju bli missförstånd men man måste ändå hålla en god ton och jag har märkt att vissa kan inte göra det ...Jag tänker på Tomas och alla andra som går in och läser och är intresserad av våran ras ska dom behöva läsa detta?NOT!! Och ska man säga till folk som är intressead av rasen att inte gå in och läsa på forum som finns?Pga av dålig ton och attityd? NOT!!

Jag verkligen älskar våran ras och jag säger våran för vissa har ju fått för sig att det är deras ras helt egna ras och där efter kan man då få hålla på som man vill tydligen jag vet att efter jag har lagt lagt in det här inlägget så blir det surt jag har ju fått smaka på några doser av det oxå så man orkar inte bry sig längre faktiskt.
Förtroende vinner man inte
genom att ha svar på allt,
utan genom att vara öppen för alla frågor såå sant såå!
//Linda
Linda, folk är olika och jag tror inte du kommer kunna forma dem som dig och det är bara att gilla läget. Dina visdomsord är kanske sanning för dig men inte för alla andra. tex det du nämnde sist tycker jag är ganska corny. Är det något som är fel får du väl specifiera dig och så får vi bena ut det. En del har vassare ton, jag tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på det utan titta på vad person vill säga. Inte hur han säger det.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Rivendells Kattis sön sep 06, 2009 12:49 pm

Fotofreaket skrev:En del har vassare ton, jag tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på det utan titta på vad person vill säga. Inte hur han säger det.

Den här meningen säger så otroligt mycket! För precis så är det... Vi uttrycker oss alla väldigt olika. Jag kan utrycka mig väldigt plumt ibland och får förklara mig, men jag litar på att folk jag pratar med har råg i ryggen och frågar mig:

Kattis, hur menar du nu?

och inte formulerar sig:

Vilken idiot du är, varför säger du så?

Ett skrivet ord är dessutom helt utan nyanser. Vi måste alla lära oss att läsa vad som står och inte tolka mer än vad som står. Och är det så att vi misstolkar, måste vi ALLA våga fråga konstruktivt den som skriver/talar vad det var personen menade. Att anklaga och inte lyssna när man får en förklaring är ju inte särskillt konstruktivt!

Jag går tillbaka till urfrågan i denna tråd.

Pinschern är ingen skarp ras generellt. Det finns tuffa pinschrar som kräver sin ägare, det finns rädda pinschrar som oxå kräver sin ägare, det finns otroligt aktiva pinschar som definitivt kräver sin ägare. Detta är inget unikt för just PINSCHERN. Det finns inom alla raser. Men som helhet är rasen en aktiv sällskapshund som gärna vill vara med på det DU tycker är kul!

Fördomar om hur rasen är och inte är finns inom alla raser; se på Staffordshire Bullterrier, Kinesisk Nakenhund, Rhodesian Ridgeback, Dalmatiner, Golden Retriver, Mops, Faraohund... You name it. Jag kan räkna upp minst en fördom jag har om ALLA dom raserna.

Jag ställer ut, åker skidor, cyklar, joggar och promenerar med mina hundar. Dom är lugna familjehundar som jag kan ha med överallt, glada i folk och otroligt okomplicerade. Jag har mina främst som sällskap. Och det fungerar alldeles utmärkt. Dom är snälla med barn, andra hundar och nya bekantskaper.

Inom rasen har vi pinschrar vars ägare låter dem jobba med viltspår, agility, lydnad, rallylydnad och utställning (finns säkert en massa andra saker oxå! Kilo är ju TV-stjärna tex!). I de flesta fall tycker pinschern att det DU tycker är kul är lattjolajbans.

En sommar paddlade jag kanot med en vän och hade Ghibli med mig. Han satt och låg vid mina fötter i kanoten, ytterst nöjd med att bara få vara med mig. I de forsar vi passerade stod han upp och jag höll i hans sele. Han vände sin nos upp mot vinden och öronen stod rätt upp. När vattnet var lugnare igen, vände han sig mig mig och pussade mig i ansiktet... "Matte, det var roligt! Vi gör det igen!"

Han sov tätt intill mig i tältet och hade fullt sjå med att hjälpa till och diska talrikarna efter frukosten, hallonkräm var mums!

Jag har aldrig tvekat att ta med någon av mina hundar på någonting. När vi hade segelbåt var han med och seglade i alla väder. Vi fick anpassa så att han höll sig ombord, med nät längs relingen och sånt men han älskade det! För VI älskade det! Han stod i fören och parerade vågorna som vilken seglare som helst... När det var dags att slå kom han sättandes längs relingen... hoppade ner i sittbrunnen och satte sig i ett hörn, inte för att han var rädd utan för att vara ur vägen! För att sen när seglet var fyllt av vind igen hoppa upp och gå fram i fören.

Inom rasen finns individer som inte håller måttet enligt mina krav, men merparten är fantastiskt bra hundar som passar sina ägare som handen i handsken.

De flesta uppfödare gör allt vad vad som står i sin makt för att göra kombinationer som ger bra hundar i nästa led. De flesta av oss gör det vi tror på och står upp för det! Ibland går det snett ändå och då försöker vi analysera och göra bättre nästa gång.

Ingen unikt inom rasen PINSCHER. Uppfödare i alla raser är förälskade i just sin ras och de allra flesta gör vad dom kan för sin ras!

Som valpköpare är det kanske lätt att ta på sig en stor kavaj och hög hatt, tro att allt är så enkelt. Att det är "ju bara att" göra si och så. Det är inte bara att. Vi gör allt vi kan, vi har pinscher i tankarna mest hela tiden men vi är oxå bara människor. Vi har oxå en vardag med allt vad det innebär.

Mycket tankar från Kattis idag. Men vad jag vill säga är att vi har en fin och underbar ras. Vi har alla olika tankar och vi har alla stött på olika problem. Vi måste lära oss av varann och vi måste våga stanna upp och reflektera.

Smile Ett kort svar till dig Tomas, du som ställde ursprungsfrågan. Pinschern är inte skarp som en Malle eller Tervueren, men dom kan vara krävande och har ett visst mått av skinn på näsan. Kontakta olika uppfödare och fråga om du kan få hälsa på. Ställ frågor om deras hundar och se på hur dom är. Framför allt, bilda dig en egen uppfattning om Pinschern.

// Kattis
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Tacos sön sep 06, 2009 1:37 pm

Nää jag kommer aldrig att gilla läget när det gäller vissa saker Som t.ex om min granne slår sina hundar är det att bara gilla läget då??NOT!Bara för att dom inte är formad som mej såå är det inte bara att gilla läget jämt.
Det finns vissa koder som man varje dag använder och jag blir rätt lessen när jag ser att vissa inte har fått eller vill använda dessa koder(då tänker inte jag bara på Pinscherforumet) utan allmänt hur man bemöter andra och speciellt nu när vi har nätet då är det helt plötsligt helt oki att göra och säga va som.

Man får ju absolut ha olika meningar här i livet eller tycka olika Det är så det ska vara!Annars skulle det vara tråkigt men man kan ju höja ribban lite och fixa lite vuxenpoäng.

Jag riktade inte detta till dig eller till någon annan men vi har blivande pinscherägare och dom som vill bli pinscherägare va förmedlar vi när dom ska läsa på olika forum inga vuxenpoäng i alla fall.
Såå detta va inte till dig Jonas eller någon annan utan hur vi på nätet forum och hur man kan anväda koder och samla vuxenpoäng...kanske jag är skadad av mina jobb där jag bemöter människor dagligen som är sjuka äldre ångest psykoser maniska mm där använder jag mej av mina koder.

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Tacos sön sep 06, 2009 2:21 pm

Fotofreaket skrev:
En del har vassare ton, jag tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på det utan titta på vad person vill säga. Inte hur han säger det.

Den här meningen säger så otroligt mycket! För precis så är det... Vi uttrycker oss alla väldigt olika. Jag kan utrycka mig väldigt plumt ibland och får förklara mig, men jag litar på att folk jag pratar med har råg i ryggen och frågar mig:

Ja visst får man vara plump då och då men inte hela tiden Det är inte oki!

//Linda
Hehe jag har lite datastrul här
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Tacos sön sep 06, 2009 2:23 pm

Nu säger inte jag att någon är plump hela tiden utan visst kan det bli missförstånd som allt annat i livet inte bara på nätet Laughing

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Skarpa hundar - Sida 2 Empty Sv: Skarpa hundar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet