PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

raser som avlas .....

3 posters

Gå ner

raser som avlas ..... Empty raser som avlas .....

Inlägg  BeeBronx tis maj 05, 2009 8:06 am

BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

raser som avlas ..... Empty Sv: raser som avlas .....

Inlägg  Gäst tis maj 05, 2009 9:30 am

Man får hoppas att det efterföljs också så att man inte går ut med hot som sedan inte blir verklighet för de som ignorerar riktlinjerna.

Tänk vad underbart om vi om 10 år endast ser exteriört sunda och hälsosamma hundar som prisbelönas på utställningar Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

raser som avlas ..... Empty Sv: raser som avlas .....

Inlägg  Tacos tis maj 05, 2009 4:30 pm

Jag hoppas att oxå att det efterföljs och jag vet att dom jobbar mycke med det.... det går ut info till domarna i ringarna på just dom 47 raserna va dom ska vara extra uppmärksam på.

Men det är ju inte en domare som bestämmer vilka hundar som man ska avla på om vi nu pratar extrem osund avel där vilken människa som helst kan se att det är lite för extremt.... men jag tycker det är bra att man tar tag i det nu och inte plockar fram dessa osunda hundar och och sen som jag skrev måste det ju vara uppfödarens val va dom avlar på det kan inte domaren ta ansvar för men där vet inte jag hur uppfödare tänker med just dom extremt osunda hundraserna.

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

raser som avlas ..... Empty Sv: raser som avlas .....

Inlägg  Suvi med Sniff fre maj 08, 2009 4:26 pm

Jag såg ju dokumentären om avel som visades på tv för inte så längesen och blev väldigt illa berörd. Även om jag kände till en hel del av det som togs upp så blev det så överväldigande när man staplade alla defekter och missbildningar på varandra.
En fundering jag har är om det ens finns nåt underlag för avel om man önskar gå tillbaka till hur de olika raserna såg ut för 100 år sen. Går det att backa tillbaka bandet?

Jag var precis nyss inne på en uppfödarsida. Det var en person som fastnat för en av de extremt plattnosade raserna som man nu gått ut och flaggat för och hennes sätt att lösa problemet var blandrasavel. En plattnost hund parades med en "liknande" ras som har nos och resultatet blev då valpar med nos de kunde andas genom.
Jo, jag vet att blandrasavel är av ondo, jag tycker det är förfärligt när man avlar raser med egenskaper som krockar! Men om man nu parar hundar inom samma grupp? Hur tokigt kan det egentligen bli om man parar två hundar från sällskapsgruppen?

Jo jag vet att jag lämnar ämnet lite nu, men jag undrar om det går att rädda de mest extrema raserna. Ska man ens försöka? Var det inte cavalieren som var så utarmad genetiskt sett att det i England bara fanns 50 olika distinkta individer?
Jag ställer en dum fråga så ni ska kunna ge smarta svar! tongue
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

raser som avlas ..... Empty Sv: raser som avlas .....

Inlägg  Gäst fre maj 08, 2009 5:29 pm

Suvi med Sniff skrev:Jag såg ju dokumentären om avel som visades på tv för inte så längesen och blev väldigt illa berörd. Även om jag kände till en hel del av det som togs upp så blev det så överväldigande när man staplade alla defekter och missbildningar på varandra.
En fundering jag har är om det ens finns nåt underlag för avel om man önskar gå tillbaka till hur de olika raserna såg ut för 100 år sen. Går det att backa tillbaka bandet?

Jag var precis nyss inne på en uppfödarsida. Det var en person som fastnat för en av de extremt plattnosade raserna som man nu gått ut och flaggat för och hennes sätt att lösa problemet var blandrasavel. En plattnost hund parades med en "liknande" ras som har nos och resultatet blev då valpar med nos de kunde andas genom.
Jo, jag vet att blandrasavel är av ondo, jag tycker det är förfärligt när man avlar raser med egenskaper som krockar! Men om man nu parar hundar inom samma grupp? Hur tokigt kan det egentligen bli om man parar två hundar från sällskapsgruppen?

Jo jag vet att jag lämnar ämnet lite nu, men jag undrar om det går att rädda de mest extrema raserna. Ska man ens försöka? Var det inte cavalieren som var så utarmad genetiskt sett att det i England bara fanns 50 olika distinkta individer?
Jag ställer en dum fråga så ni ska kunna ge smarta svar! tongue

Risken är ju att man får in sjukdomar i rasen som inte funnits förut men som finns i den inkorsade rasen. Dessutom, se på vilken skillnad det är på hundarna inom grupp 2. Korsa en St bernhard med en pinscher så blir det nog inte så lyckat i slutändan för att ta till extremer.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

raser som avlas ..... Empty Sv: raser som avlas .....

Inlägg  Suvi med Sniff fre maj 08, 2009 8:46 pm

Ja nu var ju tanken att man skulle avla sig bort från extremerna och sjukdomarna... men fatta vilket lyft för st Bernharden att få tajtare pinscherskinn! Wink
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

raser som avlas ..... Empty Sv: raser som avlas .....

Inlägg  Gäst fre maj 08, 2009 10:03 pm

Suvi med Sniff skrev:Ja nu var ju tanken att man skulle avla sig bort från extremerna och sjukdomarna... men fatta vilket lyft för st Bernharden att få tajtare pinscherskinn! Wink

Haha. Fast risken är ju att man får en pinscher som har lika mycket päls och dräggel som en st bernhard Laughing -

Jo men när det kommer till sjukdomar så är det ju svårt att avla sig bort från sjukdomar när man inte är helt säker på vad man kan få av båda hundarna. Pinschern är ju en frisk ras t.ex. om man jämför med många andra hundar. Även om den individ man använder från en annan ras är frisk så finns ju risken att eventuella sjukdomar som inte finns hos pinschern plötsligt uppenbarar sig eftersom individen var anlagsbärare men inom sin ras inte klassas som någon risk. Exempel på en sådan sjukdom torde vara von Willebrandt som inte är farligt så länge hunden bara är bärare av ett anlag. Korsas två individer med anlag för det och nedärver fel/rätt (beror på hur man ser det, negativt och positivt är ju lite bakvänt inom sjukvården Razz ) anlag till samma valp så kan valpen plötsligt vara allvarligt sjuk p.g.a. sina föräldrar som i sig själva förefaller helt friska.

Tror säkert att t.ex. Cathrine eller Anna kan förklara mycket bättre och ingående men det jag vill komma fram till är att det är en stor risk att korsa två raser med varandra i syfte att göra en friskare ras sett till mer än en sjukdom.

Kommer inte ihåg var jag läste det så jag kan inte komma med någon länk men t.ex. blandraser är tydligen ofta väldigt friska i första ledet, förutsatt att föräldrarna är någorlunda friska. Deras avkommor blir dock oftare sjuka än genomsnittet.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

raser som avlas ..... Empty Sv: raser som avlas .....

Inlägg  Suvi med Sniff fre maj 08, 2009 10:55 pm

Cuthalion skrev:

Suvi med Sniff skrev:Ja nu var ju tanken att man skulle avla sig bort från extremerna och sjukdomarna... men fatta vilket lyft för st Bernharden att få tajtare pinscherskinn! Wink

Haha. Fast risken är ju att man får en pinscher som har lika mycket päls och dräggel som en st bernhard Laughing -
Åh fy så hemskt det vore! Wink

Cuthalion skrev:
Kommer inte ihåg var jag läste det så jag kan inte komma med någon länk men t.ex. blandraser är tydligen ofta väldigt friska i första ledet, förutsatt att föräldrarna är någorlunda friska. Deras avkommor blir dock oftare sjuka än genomsnittet.
Jag har hört det nån annanstans förut och undrar hur det isåfall kan bli så! Jag är inte så insatt i detta med genetik, går det att överföra samma tänk och förutsättningar till människor tro? Jag har fått för mej att ju större genbank desto bättre och att det är när släktingar producerar avkomma med nära släktingar så "koncentreras" även problemen. Geparden sägs ha så liten genpool att en enda sjukdom skulle kunna slå ut hela beståndet, såg jag i nåt program.

Jaja. Jag bara undrar hur alla de hundar som inte kan andas, som tappar ögonen, som inte orkar para sig utan hjälp och inte kan valpa utan kejsarsnitt ska kunna återgå till att göra det när det gått såhär långt?
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

raser som avlas ..... Empty Sv: raser som avlas .....

Inlägg  Gäst fre maj 08, 2009 11:03 pm

[quote="Suvi med Sniff"]
Cuthalion skrev:
Jaja. Jag bara undrar hur alla de hundar som inte kan andas, som tappar ögonen, som inte orkar para sig utan hjälp och inte kan valpa utan kejsarsnitt ska kunna återgå till att göra det när det gått såhär långt?

Antingen får man börja leta efter individer som inte är så extrema och försöka använda dem (med risken att de har andra nackdelar) eller så kanske man anser att risken för nya sjukdomar är godtagbar i förhållande vad man kan vinna genom att ha en hund som kan andas (hört att det ska vara en grundförutsättning för att hunden ska få ett långt liv Wink ).

Har man lyckats hitta individer som gör att hundarna ser ut som de gör idag borde man kunna hitta det motsatta också även om det kanske är svårt för många att orka och vilja vända skeppet.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

raser som avlas ..... Empty Sv: raser som avlas .....

Inlägg  Tacos fre maj 08, 2009 11:22 pm

Jaja. Jag bara undrar hur alla de hundar som inte kan andas, som tappar ögonen, som inte orkar para sig utan hjälp och inte kan valpa utan kejsarsnitt ska kunna återgå till att göra det när det gått såhär långt?

Man får ju hoppas att det vänder i alla fall åt rätt rikning lite och inte låter det bara få trampa på i fel riktning ännu mera det liksom räcker som det är just nu för vissa raser.
Jag kan inte heller fatta att det har gått så långt i vissa raser för man behöver ju knappast vara Einstein när man ser på vissa raser att det är inte friskt så som vi har avlat fram dessa att se ut som dom gör idag.

Jag hoppas att man tar lärdom av detta nu och att det inte kommer att drivas extrem osund avel på någon ny ras utan att man sätter ner foten i tid då.

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

raser som avlas ..... Empty Sv: raser som avlas .....

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet