PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Spindeldiagram raser

+3
stina o canyo
herrHarry
ligistenzelda
7 posters

Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Spindeldiagram raser

Inlägg  ligistenzelda fre mar 13, 2009 4:30 pm

Var inne på genetica.se för skoj skull och kollade såklart på pinschern. Ni som har mer koll kanske kan förklara mer ingående men i mina ögon så har alltså pinschern som ras mycket rädslor och är skotträdda, ligger lite högt på hot, medan tex jakt, lek och kontakt ligger i botten?

Här är pinscher

http://www.genetica.se/_mh_data/pinscher.pdf

och så jämförde jag med labben ;P

http://www.genetica.se/_mh_data/labrador.pdf

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  Gäst fre mar 13, 2009 4:55 pm

Inlägget borttaget p.g.a. tillfällig sinnesförvirring Wink


Senast ändrad av Cuthalion den lör mar 14, 2009 8:54 pm, ändrad totalt 1 gång

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  ligistenzelda fre mar 13, 2009 4:57 pm

Fanken jag som trodde det skulle vara lätt Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  herrHarry fre mar 13, 2009 5:36 pm

Nä, jag tolkar det precis som Zelda!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  stina o canyo fre mar 13, 2009 6:15 pm

har fått för mig att den gröna ringen är där bruksraserna öftas ligger, innanför eller strax utom. o man strävar efter att få medlevärdet så nära den gröan ringen som möjligt. men kan ha helt fel här

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  ligistenzelda lör mar 14, 2009 1:08 pm

Jag har för mig att min upfödare sa att den gröna ringen är medelvärdet och att allt utanför är överstigande. Och om det är så oavsett bruksras eller inte (klart alla raser har ju en viss mall som är "standard", pinscher ska inte ha en bruksras värden/poäng) så borde min tolkning mer eller mindre vara korrekt?

Pinschern brukar ju vara lite reseverad mot främlingar så där får väl de flesta hundarna låga poäng på kontakt, skotträdsla är väl också ett problem i rasen osv.

Satt och kollade på Zeldas MH, det var ganska intressant Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  ligistenzelda lör mar 14, 2009 1:26 pm

En intressant sak som vår testledare sa var att förmålsintresse/kamplust hängde ihop med jaktlusten. Det känns ju rimligt. Kamp = döda bytet. Jakt = förfölja bytet.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  herrHarry lör mar 14, 2009 1:54 pm

ligistenzelda skrev:En intressant sak som vår testledare sa var att förmålsintresse/kamplust hängde ihop med jaktlusten. Det känns ju rimligt. Kamp = döda bytet. Jakt = förfölja bytet.

Ja, precis. En viltintresserad hund med lågt föremålsintresse bryr sig oftast nada om lilla jakten.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  ligistenzelda lör mar 14, 2009 2:40 pm

herrHarry skrev:
ligistenzelda skrev:En intressant sak som vår testledare sa var att förmålsintresse/kamplust hängde ihop med jaktlusten. Det känns ju rimligt. Kamp = döda bytet. Jakt = förfölja bytet.

Ja, precis. En viltintresserad hund med lågt föremålsintresse bryr sig oftast nada om lilla jakten.

Nu blir jag förvirrad, menar du att hunden genomskådar att det inte är en riktig hare direkt om den är viltintresserad och därför struntar i jakten?

Zelda kampade ju ganska bra och sprang efter låtsasharen, men vid andra tillfället fattade hon ju att det inte var en riktig hare och sket i den. Varför skickar man hunden efter "haren" två ggr eg? Vad är det man vill se där?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  Tapper lör mar 14, 2009 2:45 pm

Sådant här är riktigt intressant tycker jag... Finns det någon mall/riktlinjer för hur en pinscher ska va?
Tapper
Tapper

Antal inlägg : 24
Age : 39
Ort : Skövde
Registration date : 09-01-06

http://my.opera.com/Super_Wendy/blog/

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  herrHarry lör mar 14, 2009 3:34 pm

ligistenzelda skrev:
herrHarry skrev:
ligistenzelda skrev:En intressant sak som vår testledare sa var att förmålsintresse/kamplust hängde ihop med jaktlusten. Det känns ju rimligt. Kamp = döda bytet. Jakt = förfölja bytet.

Ja, precis. En viltintresserad hund med lågt föremålsintresse bryr sig oftast nada om lilla jakten.

Nu blir jag förvirrad, menar du att hunden genomskådar att det inte är en riktig hare direkt om den är viltintresserad och därför struntar i jakten?

Nej, jag menar att en hund med lågt föremålsintresse som gärna jagar vilt eller fåglar på "fritiden" inte bryr sig om trasan på själva MH:t. Eftersom, precis som du sa, jaktlusten hänger ihop med kamplusten.

Många tror att hunden är duktig för att den inte springer efter trasan, vilket den också kan vara, när den i själv verket inte bryr sig för den har lågt föremålsintresse.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  frida & elis lör mar 14, 2009 7:54 pm

Hur definierar man lågt/högt föremålsintresse?
frida & elis
frida & elis

Antal inlägg : 76
Age : 37
Ort : Tumba
Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  Gäst lör mar 14, 2009 8:47 pm

Angående skott så var det jag som blandade ihop ruta 2 och 4 Embarassed .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  herrHarry lör mar 14, 2009 10:04 pm

frida & elis skrev:Hur definierar man lågt/högt föremålsintresse?

En hund som gärna kampar och leker har högt föremålsintresse. Sedan kan en hund mycket väl ha högt föremålsintresse hemma med ägaren, men kanske inte på ett MH. För där handlar det även om hur social och öppen hunden är.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  frida & elis lör mar 14, 2009 10:47 pm

herrHarry skrev:
frida & elis skrev:Hur definierar man lågt/högt föremålsintresse?

En hund som gärna kampar och leker har högt föremålsintresse. Sedan kan en hund mycket väl ha högt föremålsintresse hemma med ägaren, men kanske inte på ett MH. För där handlar det även om hur social och öppen hunden är.

Jag tänkte, angående lilla bytet, att Elis helt enkelt såg att det var bara en tråkig trasa som dessutom inte rörde sig speciellt fort och därför tyckte det var mer spännande att kissa på buskarna! Men du har nog rätt, Elis har kanske ett ganska medel-föremålsintresse. Om han inte är på ordentligt bus-humör. Eller, jag vet inte! Får nog undersöka saken. Smile
frida & elis
frida & elis

Antal inlägg : 76
Age : 37
Ort : Tumba
Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  ligistenzelda sön mar 15, 2009 3:40 pm

herrHarry skrev:
ligistenzelda skrev:
herrHarry skrev:
ligistenzelda skrev:En intressant sak som vår testledare sa var att förmålsintresse/kamplust hängde ihop med jaktlusten. Det känns ju rimligt. Kamp = döda bytet. Jakt = förfölja bytet.

Ja, precis. En viltintresserad hund med lågt föremålsintresse bryr sig oftast nada om lilla jakten.

Nu blir jag förvirrad, menar du att hunden genomskådar att det inte är en riktig hare direkt om den är viltintresserad och därför struntar i jakten?

Nej, jag menar att en hund med lågt föremålsintresse som gärna jagar vilt eller fåglar på "fritiden" inte bryr sig om trasan på själva MH:t. Eftersom, precis som du sa, jaktlusten hänger ihop med kamplusten.

Många tror att hunden är duktig för att den inte springer efter trasan, vilket den också kan vara, när den i själv verket inte bryr sig för den har lågt föremålsintresse.

Nä Emma jag hajar inte Very Happy

Hundens jaktinstinkt borde ju vakna iom rörelsen från "haren". Jag kan köpa att hunden inte springer efter haren för att den har lågt föremålsintreese OCH låg jaktlust, men inte att den skulle strunta i att springa efter på MH, men jaga på fritiden?
Om det inte är så att hunden går igång på viltdofter och inte synintryck? Är det det du menar?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  ligistenzelda sön mar 15, 2009 3:50 pm

frida & elis skrev:
herrHarry skrev:
frida & elis skrev:Hur definierar man lågt/högt föremålsintresse?

En hund som gärna kampar och leker har högt föremålsintresse. Sedan kan en hund mycket väl ha högt föremålsintresse hemma med ägaren, men kanske inte på ett MH. För där handlar det även om hur social och öppen hunden är.

Jag tänkte, angående lilla bytet, att Elis helt enkelt såg att det var bara en tråkig trasa som dessutom inte rörde sig speciellt fort och därför tyckte det var mer spännande att kissa på buskarna! Men du har nog rätt, Elis har kanske ett ganska medel-föremålsintresse. Om han inte är på ordentligt bus-humör. Eller, jag vet inte! Får nog undersöka saken. Smile

Fast långsamt rörde den sig väl knappast? Laughing

Jag har upptäckte på MH:t att Zelda har ett väldigt stort föremålsintresse, större är jag insåg. Väldigt användbart Smile Önskar jag kunde behålla föremålsintresset och ta bort jaktlusten Razz

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  frida & elis sön mar 15, 2009 7:20 pm

ligistenzelda skrev:
frida & elis skrev:
Jag tänkte, angående lilla bytet, att Elis helt enkelt såg att det var bara en tråkig trasa som dessutom inte rörde sig speciellt fort och därför tyckte det var mer spännande att kissa på buskarna! Men du har nog rätt, Elis har kanske ett ganska medel-föremålsintresse. Om han inte är på ordentligt bus-humör. Eller, jag vet inte! Får nog undersöka saken. Smile

Fast långsamt rörde den sig väl knappast? Laughing

Nej, men så pass långsamt att man såg tydligt att det bara var en trasa. Smile
frida & elis
frida & elis

Antal inlägg : 76
Age : 37
Ort : Tumba
Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  Suvi med Sniff sön mar 15, 2009 7:27 pm

Rätt kul läsning för mej som inte är insatt och som inte tänkt testa lille Sniff. Han har ju fasligt lågt föremålsintresse och ingen jakt (utöver nån enstaka fågel) men har aldrig reflekterat över att det skulle kunna finnas ett samband. Men det låter ju helt logiskt nu!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  Sanna&Kelly sön mar 15, 2009 7:45 pm

Suvi med Sniff skrev:Rätt kul läsning för mej som inte är insatt och som inte tänkt testa lille Sniff. Han har ju fasligt lågt föremålsintresse och ingen jakt (utöver nån enstaka fågel) men har aldrig reflekterat över att det skulle kunna finnas ett samband. Men det låter ju helt logiskt nu!


Som nästan alla med pinscher borde hört vid det här laget så är det en beskrivning och inte ett test. Wink Wink Wink Man beskriver hur hunden reagerar helt enkelt.
Men om du skulle ha råd och möjlighet så skulle det nog vara intressant för dig att beskriva Sniff, du kan nog lära dig en hel del om honom och hans reaktioner genom en sådan eftersom man ställs inför många situationer som man inte stöter på till vardags. Det är kul med MH också!

Samtidigt kanske ett MH blir lite mycket för Sniff som är så pass osäker ute så det kanske är dumt att utsätta honom för massa situationer som kanske skrämmer skiten ur honom (ursäkta uttrycket Smile ).
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  Suvi med Sniff sön mar 15, 2009 8:47 pm

Hey, jag beskriver Sniffen i bloggen vareviga dag! Var dag ställs vi inför nya utmaningar. Wink
Ja ursäkta att jag kallade det ett test, jag har problem med terminologin. Jag har fortfarande inte koll på vad som är vad och det har inte känts aktuellt för oss tidigare heller. Tror inte det finns nåt allmänintresse av att Sniffen blir utvärderad heller, men det kanske skulle vara kul att göra det ändå?
Bara han inte springer till skogs och gömmer sig som när den arga tomten dök upp...
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  stina o canyo sön mar 15, 2009 8:53 pm

det e kul med mh precis som Kelly skriver att det är så många situationer som hunden ställs inför som man annanrs inte kommer komma i kontakt med. jag tror jag visst hur canyo skulle reagera på momenten men det visade sig vara helt tvärt om. trodde can yo va en lite fegstrumpa men det va hon inte, mest nöjd med spöket o dumpe där jag trodde hon skulle flyga till skogs men stod kvar på båda o boffade lite grann på spöket i dumpe sket hon i.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  ligistenzelda mån mar 16, 2009 12:25 pm

Jag tycker det var väldigt lärorikt och kul med MH! är väldigt glad att jag gjorde det. Very Happy

Zelda reagerade på det mesta som jag trodde hon skulle, men det fanns överaskningar, hennes föremåls/kampintresse tex. Jag fick se hur resten av kullen var och jag fick en mer objektiv syn på hur min hund är, positivt som negativt. För hon betedde sig verkligen precis som hon gör hemma, men man är ju så hemmablind.

Dessutom var det viktigt för mig just då att verkligen få se svart på vitt vissa av Zeldas rädslor, att det inte bara satt i mitt huvud.

Jag undrar om man gjorde ett MH i dagsläget om hunden skulle reagera likadant?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spindeldiagram raser Empty Sv: Spindeldiagram raser

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet