PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

SKK INT VÄXJÖ 2008

+12
Joanna
Arcan
Poppis
ZetaNova
Emma & Eroz
herrHarry
Rivendells Cathrine
Tacos
Sanna&Kelly
BeeBronx
stina o canyo
Anna
16 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Anna sön mar 15, 2009 6:42 pm

Den tik som blev av med sitt cert i efterhand har jag vrålkoll på (som Cathrine skriver) det var en tyskägd hund som var anmäld i fel klass...det var en SSPK utst i Österbybruk där tiken var anmäld i fel klass och tilldelades certet. Detta uppdagades i efterhand och en Lilla Enebys Ophelia tilldelades certet i efterhand. Just den här SSPK utställningen saknar därför en 1a bästa tikklass.

Det har även hänt en snarlika grej för några år sedan. Det var under Nyköping och Norrköpingsutställningarna. En hund var anmäld i öppenklass på båda utställningarna och under lördagen i Norrköping vann hunden cert och blev därmed champion. Dagen efter i Norrköping tävlade då denne hane i championklass men efter kontroll i katalogen så kunde man konstatera att hunden inte alls blev champion under lördagen då hunden blev 2 år under lördagen. Så under söndagen flyttades hunden tillbaka till öppenklassen och fick tävla om cert igen vilket hunden också fick. Nu var ju hunden två år den här dagen men eftersom SKK har regler som säger att hunden måste uppnått 2 års ålder dagen innan första utställningsdag dvs på fredagen i det här fallet inte uppfylldes kunde alltså hunden inte bli champion. På nästkommande utställning var hunden anmäld i öppenklass och fick där sitt sista efterlängtade cert och kunde därefter titulera sig champion.

När man anmäler till en utställning gör man samtidigt ett godkännande på att man känner till SKKs tävlingsreglemente. Detta sker även via internetanmälningar. Just därför bör man nog ta sig en titt i dessa regler lite då och då för att inte glömma bort den och för att insuga annan nytillkommen information.

Jag vet FLERA hundar som tävlat "drogade" om man nu skall hårddra detta med reglerna gällande sederingar men för egen del finner jag det inte aktuellt att göra något åt det, dumt kanske andra tycker, men för min del har det faktiskt inte påverkat eventuella resultat.

Men för att vara på den säkra sidan bör man ta sig en regäl planering när det gäller HD. Man räknar 7 dagars karens vid HD röntgen oavsett sedering om man utgår ifrån att hunden är friskt. Gör man en sedering på grund av att hunden är dålig/sjuk då gäller andra karenstider utifrån sederingsform så man kan då ställa sig frågan om man röntgar om för att en hund fått C eller D om hunden klassas som frisk eller sjuk???? Detta har jag inte riktigt koll på så för er som planerar att röntga om i ett sådant här fall att kontrollera vilken karens som kommer att gälla.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  BeeBronx sön mar 15, 2009 7:27 pm

Tacos skrev:
Visst är det trist för den aktuella hunden och dess ägare men det är ju tyvärr något man ska känna till och det är bra att det kommer upp till ytan så att fler tänker till lite extra.

Klippte lite där men det var ju lite så jag tänkte att detsom va bra blev något dåligt och en klocka till alla som ska HD kolla sina hundar att man planerar innan och efter kanske !

//Linda

Nu tycker jag du har en liten tråkig attityd - det är din F****ande skyldighet att veta reglerna som reglerar tävling och undersökningar!!!

Att man som ringsek inte lägger större vikt vid detta tycker jag är lite tråkigt - det är ju för hundens skull man har en karenstid. OCH visst måste man planera upp och kolla av hur man undersöker och tävlar, avlar och ställer - det finns en hel del regler som reglerar allt kring detta.

Ytterligare en gång - dessa regler - samtliga regler är det din skylidhet att kunna!

Och koll - SKK behöver bara samköra sina data så ringer en klocka.

Att ha koll - rasen är så iten och jag tror att de flesta som har lite undersökningsstatestik vet det flesta om de mesta - det handlar inte om kontrollbehov eller lite annat och göra. Det handlar om rasens undersökningar och linjeintresse!!!
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Tacos sön mar 15, 2009 8:41 pm

Jaa det var nog inte reglerna jag tyckte det var fel på!!
Och även om jag ska bli ringsekretrare så har jag åsikter eller får faktiskt tycka oxå.
Jag kan inte se någonstans att jag skriver att det är fel på reglerna eller regler är till för att brytas

Och det är knappast jag som ringsekretrare ska ta den diskussion med utställaren utan det är bestyret man vänder sig till om man tycker att det är något som inte har gått rätt till eller om man misstänker att det förekommer doping mm

Såå jag kan reglerna och jag vet vart jag ska lägga min vikt när jag sitter som ringsekreterare på utställaren och se till att det blir en trevlig dag för den som ska ställa och skulle det visa sig sen att det inte har varit rent spel den dagen för någon utställare/hund så kommer det alltid fram men det är inte min uppgift som ringsekrterare att döma ut hundar höger till vänster det är därför vi har regelverket att det ska gå korrekt till.


Att man som ringsek inte lägger större vikt vid detta tycker jag är lite tråkigt - det är ju för hundens skull man har en karenstid. OCH visst måste man planera upp och kolla av hur man undersöker och tävlar, avlar och ställer - det finns en hel del regler som reglerar allt kring detta.
Kan du förklara hur min roll som ringsekreterare kommer in här hur ska jag ha koll på alla hundar som kommer in i ringen om dom har karenstid?
Och om någon skulle viska i mitt öra att det finns en hund som är under karens som ställer ut ska jag slänga ut den hunden ur ringen? är det inte då vi kanske har dessa regler precis som i detta fall.

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  herrHarry sön mar 15, 2009 8:54 pm

Tacos skrev:Ironi kanske lika med dessa smilisar inte vet jag!

Nää jag tror inte det är det jag skriver som är fel eller jo visst kanske jag är lite otydlig mm utan det är annat har jag en känsla av...det är ju inte första gången som du hackar på mej men det är lugnt jag kan ta det fast visst blir man lessen.

//Linda

Shocked Nej vet du vad Linda! Nu blir jag fundersam och lite arg. När har jag hackat på dig?
Jag minns en tråd där jag skrev något och du tolkade det som om jag gav mig på Tacos, men jag skrev då privat till dig och trodde vi hade rett ut det?

Jag kanske var onödig i mitt första inlägg där jag tolkade dina inlägg, och det har jag bett om ursäkt för och jag skrev även att jag ska tänka efter en gång till nästa gång. Jag tycker det är svårt att tolka dig rätt, för du har en speciell stil när du skriver. Men nu vet jag att du oftast (eller alltid?) menar gott.

Men det här du skrev gjorde mig upprörd!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Poppis sön mar 15, 2009 11:00 pm

Är det någon som vet om det är någon karens på ögonlysning, dropparna de får i ögonen???
Ska ögonlysa Poppis i morgon måndag och e det karens så får jag avboka tiden i så fall, man vill ju inte
riskera att bli anmäld för doping.
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Anna mån mar 16, 2009 12:36 am

Jag har nu på kvällen fått följande mail och jag har blivit uppmanad att lämna följande info (jag lägger ut mailet i sin helhet)

"Från: Quebec [mailto:quebec@telia.com]
Skickat: den 15 mars 2009 19:43
Till: Romfartuna Pinschers
Ämne: Pinscher forumet

Hej Anna
Du som kommer ut och kan skriva på forumet kan väl lägga ut att det inte bara är Sanna.
Som gjort tabben med röntgen vid en snabb koll så har jag hittat 5 till bland annat 2 st från din uppfödning.
Så drabbas Sanna av diciplinära åtgärder certet skiter jag i för det får han fler men om Sanna drabbas så hon inte får ställa ut då kommer jag oxså att sätta mig och leta för att anmäla.
Även om hundarna gått dåligt för som någon skrev så präktigt rätt ska va rätt.
Mvh Håkan Skoglund"

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  ZetaNova mån mar 16, 2009 11:16 am

Jag är helt övertygad att ingen tror att Sanna ställde ut med vetskap av regeln, heller inte att Emma eller någon annan anmälde för att skada Sanna eller att hon skulle råka ut får några diciplinära åtgärder. Utan för just den anledning som Emma skriver att Eroz var berättigad certet och Active Pine inte "behövde" det själv.

Jag ber er ta personliga diskussioner privat och tänka en extra gång innan man skriver publikt, detta gäller givetvis även mig. Ingen behöver ta åt sig av detta utan tänk bara på det mer generellt i framtiden så vi kan behålla den trevliga stämningen vi faktiskt har här på forumet! Smile

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Gäst mån mar 16, 2009 11:46 am

Svar till Håkan:

Det finns inget som hindrar att du anmäler oavsett. Man har som utställare av en hund skyldighet att känna till bland annat dopingreglementet, som andra har påpekat. Det är tråkigt att du formulerar det som ett hot istället för att helt enkelt anmäla de hundar som det har blivit fel med. Anmälan är inte ett sätt att vara dum mot någon annan utan ett sätt att se till att de regler som finns efterföljs.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Poppis mån mar 16, 2009 11:58 am

Jag är också helt övertygad om att Sanna inte hadde en aning om 7 dagars regeln på hd röntgen men jag kan tycka att man då kunnat tagit kontakt med personen/hunden det gällde och talat om hur det låg till, då hadde personen kunnat ringa själv till SKK och tala om att man hadde missat den informationen och Skk fick då reglera resultatet efter det.
En smidigare och bättre lösning tycker jag i alla fall, hoppas man kan lösa det så om det händer igen i så fall.
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Ögonlysning har karens på 7 dagar

Inlägg  Poppis mån mar 16, 2009 12:01 pm

Har kollat upp med SKK nu på fm och all ögonlysning har karenstid på 7 dagar, inte många som vet det tror jag, så tänk på att det är 7 dagar som gäller vid ögonlysning. Så det blir ingen ögonlysning för Poppis i dag.
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Gäst mån mar 16, 2009 12:51 pm

Poppis skrev:Har kollat upp med SKK nu på fm och all ögonlysning har karenstid på 7 dagar, inte många som vet det tror jag, så tänk på att det är 7 dagar som gäller vid ögonlysning. Så det blir ingen ögonlysning för Poppis i dag.

Tack för infon! Smile

Vilket helsike det var att få reda på det över nätet! Mad

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Poppis mån mar 16, 2009 12:57 pm

Ja det var helt omöjligt att få fram den informationen över nätet, det märkte du ju om inte annat i går:) I bland e telefonen väldigt bra att ha fortfarande som tur e. Fast jag tycker vel att det e lite väl onödigt med 7 dagars karens på ögonlysning, hadde ju räckt med 1 eller 3 dagar, min åsikt i alla fall
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Emma & Eroz mån mar 16, 2009 2:01 pm

Jag är otroligt ledsen att det blivit sådan här hätsk stämning angående det här. Jag kollade både med utställningskommittén och dopingkommittén innan jag skickade in mailet om vilken hund det gällde. Svaren jag fick på vad som hände var att hundens resultat i fråga ströks och tillföll hunden efter och sen inget mer. Samma svar fick jag i stort sett idag när jag ringde, att man skulle gå vidare med något sådant här var ytterst osannolikt. Jag har inte hört ett ord om att det skulle vara någon som helst risk att hunden inte får ställas ut mer. Mannen jag pratade med i dopingkommittén sa att man brukar skicka ett brev där man upplyser att man har en skyldighet att känna till bestämmelserna men sen inget mer.

Min mening var inte att på något sätt skada Sanna eller Active Pine. Det verkade inte som en så stor grej och han ”behövde” som sagt inte certet, men skulle jag kunna ta tillbaka det så skulle jag lätt göra det. Jag tror inte det hade vart så svårt att få det tredje certet på Eroz ändå, han är FIN och han har varit så nära att få fler cert flera gånger samt att massa av de hundarna som han slagit är champions eller har blivit champions senare. Eroz och Active Pine har till exempel mötts två gånger vad jag vet, i Växjö vann Active Pine över Eroz och i Göteborg vann Eroz över Active Pine. Så är det ju på utställningar, det är en bedömningssport. Som sagt skickade jag in det här mailet innan han tog certet i Göteborg och det var framförallt för att jag blir sjukt nervös på utställningar och Eroz inte tycker det är kul alls. Men som sagt, det är inte värt det här!!! Jag vill inte heller vara orsaken till att folk börjar anmäla varandra hit och dit bara för sakens skull. Så jag ber om ursäkt igen till de som har tagit illa vid sig!!!!!
Emma & Eroz
Emma & Eroz

Antal inlägg : 21
Age : 38
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

http://www.geocities.com/rivendells_eroz

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Gäst mån mar 16, 2009 2:52 pm

Emma & Eroz - Du har absolut ingenting att be om ursäkt för. Du gjorde precis enligt de riktlinjer och regler som finns.

Om det så hade varit Active Pines sista cert för championat och han hade blivit avstängd för en tid så hade du fortfarande gjort rätt. Att andra väljer att se mellan fingarna gör inte det agerandet regelmässigt. Reglerna finns där av en orsak.

Njut av att du med största sannolikhet har en champion (fick du något besked gällande det?) och att han är så oerhört go och fin Very Happy .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Arcan mån mar 16, 2009 3:27 pm

Jag tycker det är tragiskt att någon kan tro att man rapporterar något sådant för att "sätta" dit någon och att man faktiskt hotar med att leta upp andra fall där detta hänt bara för att. Det är ju inte troligt att hunden i fråga blir avstängd från att ställas ut. Varför då denna fientlighet? Som han själv skrev, hunden i fråga har ju redan en hel hög CERT och kommer få många fel.. Vad är då problemet med att förlora ett CERT?

Självklart ska man rapportera om man får veta om att nått är fel och detta handlar ju inte om att man letat efter fusk eller doping. Det viktiga är ju att man verkligen känner till alla regler som gäller och jag tror att väldigt få vet alla karenser osv.

det är ju bättre att se detta som en lärdom för framtiden, alla kan ju göra misstag.

Emma & Eroz: Du gjorde helt rätt och jag tycker inte du ska be om ursäkt för något.
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Anna mån mar 16, 2009 3:48 pm

Att jag la in denna information på forumet har ingeting med att jag vill hänga ut någo negativt till höger eller vänster. Jag har delgivit forumet en allmän information som finns offentlig på SKKs hemsida.

Jag skrev också att jag känner till flera hundar som tävlat trots att sedering i och med HD varit gjord och jag VET att det finns hundar i mitt kennelnamn som varit i en sådan här situation MEN inte har jag räknat med att andra skall i flera år i efterhand ev sitta och anmäla mina valpköpare för detta.

Skulle det bli en diciplinär åtgärd för aktuell hunds ägare med ev avstängning låter mkt hårt och jag tror inte det går så långt. Men skulle det nu göra det kommer säkert mailskrivaren att anmäla alla andra hundar också för detta och då hoppas jag innerligt att det blir ALLA hundar och i så fall även hundar som varit ögonlysta och sedan på något sätt tävlat.

Nu är det ju så att vissa tävlingsresultat inte syns hos SKK vilket gör det hela lite svårare att verkligen kontrollera...men men det får tiden utvisa. Jag ser i allafall ingen som helst anledning till att anmäla någon men om andra vill det så är det upp till var och en.

SKK har haft nog med saker rörande våran ras med allehanda ärenden och skulle en sådan här massanmälan komma till SKK så kan man ju undra vad de kommer att tänka om oss efter det....

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Joanna mån mar 16, 2009 3:54 pm

I detta fall är jag säker på att man inte visste om karenstiden. Det finns dock tyvärr fall där man är ytterst medveten om att man bryter mot SKK:s regler när det gäller detta med att "räkna dagar".
"Fel" födelsedag finns det pinschrar som har och det finns de som fått titel fast de egentligen inte alls borde ha deltagit.

Jag kollar avelsdata nästan varje dag, är ju mammaledig Wink, och jag uppmärksammade detta fall med Active Pine så fort jag såg hans HD resultat. Har jag mer kontrollbehov mer än någon annan då kanske? Nä verkligen inte Laughing För det första är jag mammaledig och sitter ofta vid datorn och har numera som rutin att kolla vissa sidor varje dag plus att jag var i Växjö och visste vem som tog cert och när jag såg HD resultatet veckan efter Växjö var det inte så svårt att lägga ihop ett och annat.
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Arcan mån mar 16, 2009 4:05 pm

Att hundar har "fel födelsedag", fått tex vaccinationer för sent men med ett datum som passar en kommande utställning, Deltagande i tävling under karenstid är inget som är unikt för Pinschern..

Skulle Skk verkligen ta sig en titt så är det säkert både en och fler hundar som sitter på CERT och titlar som inte är deras av ovanstående själ.

Och vad spelar det för roll vad SKK tycker om Pinschern? Detta förekommer som sagt i alla raser och det finns mkt fler "smutskastare" i vissa andra raser som gör allt för att sätta dit varandra..

Detta handlar ju inte ens om att smutskasta eller maniskt leta efter hundar/ägare som bryter mot regler.. Vad jag förstår så kom detta fram av en slump och rapporterades dessutom efter noga övervägande.

Jag skulle rapporterat och även rappotera min egen hund och jag kom på att jag lyckats med en liknande händelse. Alla kan vi göra fel men om man erövrar ett CERT eller får ett championat på grunder som klart bryter mot reglementet så skall detta åtgärdas.
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Sanna&Kelly mån mar 16, 2009 4:05 pm

Emma, jag tycker absolut inte att du har gjort något fel och jag tolkar inte alls denna tråden och situationen som att du har varit ute efter att sätta dit någon. Jag blir ledsen för din skull och för rasen att det blev en sådan negativ reaktion på händelsen och jag kan inte heller förstå det. Ett fel har begåtts och sedan rapporterats för att kunna rättas till, jag kan inte förstå att man blir så arg över det. Det är ju knappast ditt fel att det blev fel från början om vi säger så!

Du ska veta att du har mitt stöd i alla fall! Jag tycker att du handlat rätt och upplever dig inte som någon som är ute efter att skapa problem eller sätta dit någon.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Joanna mån mar 16, 2009 4:12 pm

Att hundar har "fel födelsedag", fått tex vaccinationer för sent men med ett datum som passar en kommande utställning, Deltagande i tävling under karenstid är inget som är unikt för Pinschern..

Jag kanske skulle ha skrivit hundar stället för pinschrar för jag menar inte med det att det bara förekommer i vår ras. I det fall jag menar är det pinschrar....därför skrev jag så.
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Arcan mån mar 16, 2009 4:22 pm

Joanna skrev:
Att hundar har "fel födelsedag", fått tex vaccinationer för sent men med ett datum som passar en kommande utställning, Deltagande i tävling under karenstid är inget som är unikt för Pinschern..

Jag kanske skulle ha skrivit hundar stället för pinschrar för jag menar inte med det att det bara förekommer i vår ras. I det fall jag menar är det pinschrar....därför skrev jag så.

Jag tänkte nog mest på inlägget innan om vad SKK ska tro om Pinscher om det skulle bli massanmälningar.. Klart du skrev Pinsher eftersom det handlar om det just nu.. Very Happy Jag ville mer lyfta fram att problemet finns överallt i hundvärlden..
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Joanna mån mar 16, 2009 4:47 pm

Arcan skrev:
Joanna skrev:
Att hundar har "fel födelsedag", fått tex vaccinationer för sent men med ett datum som passar en kommande utställning, Deltagande i tävling under karenstid är inget som är unikt för Pinschern..

Jag kanske skulle ha skrivit hundar stället för pinschrar för jag menar inte med det att det bara förekommer i vår ras. I det fall jag menar är det pinschrar....därför skrev jag så.

Jag tänkte nog mest på inlägget innan om vad SKK ska tro om Pinscher om det skulle bli massanmälningar.. Klart du skrev Pinsher eftersom det handlar om det just nu.. Very Happy Jag ville mer lyfta fram att problemet finns överallt i hundvärlden..

Jo visst är det så! Det finns överallt.
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Nina ons mar 18, 2009 5:06 am

Hmm...nå har jeg ikke lest så nøye gjennom hele tråden, men jeg syns hele denne greien virker ganske merkelig... scratch

Jeg er hvert fall veldig glad for at ikke det er jeg som eier hunden som kom som nr 2, for jeg syns det hadde vært utrolig flaut å motta et cert på denne måten, og i tillegg bli chapion pga det... Personlig ville jeg følt at det var ufortjent...men det er nå meg... Jeg syns det virker veldig rart å anmelde noen pga en HD-røntging, for hvordan skulle liksom den HD-røntgingen hjelpe denne hunden å bli en bedre hund sånn at den vant?! Hadde min hund blitt slått av denne hunden og jeg fant ut at den stakkars eieren hadde stilt hunden sin uvitende om at en dum røntging ikke var lovlig ville det aldri falt meg inn å melde ifra om dette...dommeren mente denne hunden var den beste, og siden en HD-røntging ikke fungerer fremmende på hundens eksteriør syns jeg den har fortent den seieren...såpass unner jeg de som kommer foran meg i utstillingsringen...

Hadde en eieren i all hemmelighet utført plastisk kirurgi på hunden for å bedre de feilene hunden hadde og dermed gjøre hunden til en korrekt hund med bedrede sjanser i ringen, ja, DA hadde jeg blitt provosert over å bli slått av denne hunden...men en HD-røntging?! Nei, sånt er jeg for lat til å henge meg opp i, og jeg gleder meg nok alt for mye på andres vegne når noen gjør det bra til å bry meg om sånne småting. Jeg syns det er ganske åpenlyst at ikke eieren av hunden gjorde dette med vilje, for å bedre hundens sjanser, for da regner jeg med at hun er smart nok til å finne på noe som faktisk fungerer fremmende på hunden...hvordan skal en HD-røntging gjøre en ufortjent hund fortjent til å vinne?!

La meg understreke at jeg ikke kjenner noen av de det er snakk om her, så dette er ikke et angrep mot noen eller en støtte til andre, men KUN MIN MENING! Wink
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 43
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Gäst ons mar 18, 2009 10:43 am

Nina skrev:Hmm...nå har jeg ikke lest så nøye gjennom hele tråden, men jeg syns hele denne greien virker ganske merkelig... scratch

Jeg er hvert fall veldig glad for at ikke det er jeg som eier hunden som kom som nr 2, for jeg syns det hadde vært utrolig flaut å motta et cert på denne måten, og i tillegg bli chapion pga det... Personlig ville jeg følt at det var ufortjent...men det er nå meg... Jeg syns det virker veldig rart å anmelde noen pga en HD-røntging, for hvordan skulle liksom den HD-røntgingen hjelpe denne hunden å bli en bedre hund sånn at den vant?! Hadde min hund blitt slått av denne hunden og jeg fant ut at den stakkars eieren hadde stilt hunden sin uvitende om at en dum røntging ikke var lovlig ville det aldri falt meg inn å melde ifra om dette...dommeren mente denne hunden var den beste, og siden en HD-røntging ikke fungerer fremmende på hundens eksteriør syns jeg den har fortent den seieren...såpass unner jeg de som kommer foran meg i utstillingsringen...

Hadde en eieren i all hemmelighet utført plastisk kirurgi på hunden for å bedre de feilene hunden hadde og dermed gjøre hunden til en korrekt hund med bedrede sjanser i ringen, ja, DA hadde jeg blitt provosert over å bli slått av denne hunden...men en HD-røntging?! Nei, sånt er jeg for lat til å henge meg opp i, og jeg gleder meg nok alt for mye på andres vegne når noen gjør det bra til å bry meg om sånne småting. Jeg syns det er ganske åpenlyst at ikke eieren av hunden gjorde dette med vilje, for å bedre hundens sjanser, for da regner jeg med at hun er smart nok til å finne på noe som faktisk fungerer fremmende på hunden...hvordan skal en HD-røntging gjøre en ufortjent hund fortjent til å vinne?!

La meg understreke at jeg ikke kjenner noen av de det er snakk om her, så dette er ikke et angrep mot noen eller en støtte til andre, men KUN MIN MENING! Wink

Eftersom hunden hade HD-röntgats och blivit sederad, oavsett medel, så räknas den som dopad då den kliver in i ringen innan karenstiden har gått ut. I och med det har hunden inte rätt att delta och har inte heller rätt att vinna vilket gör att 2:an har all rätt på sin sida att överklaga och få en bedömning av vilka pris som sedan vandrar ner till denne (bara för att man kommer 2:a har man inte alltid rätt till cert).

Eftersom alla har sina egna gränsdragningar vad gäller acceptabelt beteende så är det praktiskt att det finns en officiell gränsdragning. Det har inte att göra med ifall en hundägare har uppsåt till att fuska eller ifall det är ett misstag utan räknas hunden som dopad så gör den.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Rivendells Kattis ons mar 18, 2009 9:04 pm

Nu känner jag att det lixom vattnats ur hela den här tråden!

Emma har förklarat hur hon tänkt och agerat, hon har även talat om hur det känns att allt blåst upp till dessa proportioner. Jag tycker inte det kan tillföras nåt mer i frågan. Alla får tycka precis vad dom vill ang hela grejjen, men jag som vet hur allt gått till och hur Emma tänkt anser att har man ytterligare funderinger kring det så kontakta Emma direkt eller mig om man vill.

Det finns ingen mening att lägga mer ved på elden tycker jag. Vill man snacka skit och trivs med det kan man göra det sinsemellan och inte på ett publikt forum.

Jag ser gärna denna tråden avslutad nu. Jag blir ledsen å Sannas vägnar, å Emmas vägnar och alla andra som känner sig påhoppade i frågan.

//Kattis
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

SKK INT VÄXJÖ 2008 - Sida 2 Empty Sv: SKK INT VÄXJÖ 2008

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet