PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Grundläggande kommandon för din hund

+2
Sanna&Kelly
BeeBronx
6 posters

Gå ner

Grundläggande kommandon för din hund Empty Grundläggande kommandon för din hund

Inlägg  BeeBronx sön jan 04, 2009 11:44 pm

Oavsett om man tränar för att tävla eller tränar bara för att aktivera sin hund och ha kul och hemma lydnad så kan det vara bra att ha några kommandon som man aldrig ger vika för – saker som skall fungera i alla lägen, konsekvent.

Enligt min uppfattning finns det inget som heter lite eller ganska konsekvent, antingen är man det eller inte. MEN jag tror inte det finns någon som skulle orka med att vara konsekvent i alla situationer.

Våra är - utan inbördes ordning.....
* Stanna
* Fot
* Sitt
* Stå - har blivit Stay ....
* Kom hit (ofta att förväxla med hundens namn för matte... de är ju så många;) )
* Gå och lägg dig
* "Varsegod"
* Backa
* Bakom

Hur ser det ut för er - vilka är de "absoluta-måstena" i kommandon?
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Grundläggande kommandon för din hund Empty Sv: Grundläggande kommandon för din hund

Inlägg  Sanna&Kelly mån jan 05, 2009 1:03 am

Abslout krav:

Hit
Stanna
Sitt
Ligg
Nej

Och så försöker jag hålla att hans namn betyder att han ska ge mig uppmärksamhet men det är tyvärr lätt att slänga ur sig för ofta och därför blir det inte riktigt så strikt som jag egentligen vill och har som målsättning.


Men jag försöker hålla absoluta krav på allt, även som puss, backa, stå (från sitt eller ligg alltså), alla lydnadsmoment, hopp osv. men det blir ju inte riktigt så eftersom det ska vara kul också med dessa grejer.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Grundläggande kommandon för din hund Empty Sv: Grundläggande kommandon för din hund

Inlägg  BeeBronx mån jan 05, 2009 1:29 am

Glömde ju - Vegas ingår självklart inte i dessa måsten ... Hon har ju bestämt sig för att man kommer längst här i livet om man bara är söt Wink

Henne är det stanna, varsegod och stay som fastnat ... men skam den som ger sig ....
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Grundläggande kommandon för din hund Empty Sv: Grundläggande kommandon för din hund

Inlägg  Elenya's mån jan 05, 2009 1:22 pm

Det allra viktigaste komandot jag har på mina hundar, som dom SKA klara villkorslöst är STANNA. Och detta sen Troja blev påkörd av en bil (och tro mej, dom stannar på fläcken när jag säger de nu Wink )
Andra ord är:
-sitt
-ligg
-nej
-sakta
-varsegod
-gå å lägg dej
-på bädden (typ som gå å lägg dej, men dom måste lägga sig i sin bädd)
-hit
-häråt (är vi ute och går och töserna går åt fel håll där stigen delar sig säger ja häråt så byter som riktning)
Elenya's
Elenya's

Antal inlägg : 103
Age : 39
Ort : Älvsbyn
Registration date : 08-10-12

http://www.elenyas.se/

Till överst på sidan Gå ner

Grundläggande kommandon för din hund Empty Sv: Grundläggande kommandon för din hund

Inlägg  Fotofreaket tor jan 08, 2009 1:25 am

Min acd har jag stora krav på då jag tycker hon kan leva upp till dem som att hon ska helst lägga sig eller åtminstone stanna när vi möter en annan hund så jag kan koppla upp, hon kan "gå fint vid sidan " lös, kommer när man ropar. Hon är även psykiskt mycket uppbunden på mig precis som Kilo och håller sig nära. Hon är inte bara sol & solsken...(men nästan he-he) Hon är lite osäker på andra hundar som hon gärna skäller på. Hon skäller och låter gärna mycket överhuvudtaget. Jag har tyvärr uppmuntrat det lite tex när jag fotat henne för det har blivit bra bilder när hon skällt.. Kilo har jag inte så mycket krav på fast det ska ju vara ordning. Om jag vill att hon inte ska äta förrän jag säger till så blir det så tex. Hon är bara lös i skogen och där går jag inte varje dag. Då ska hon komma när jag ropar och gå fint när sikten fram är dålig och följa med om vi går av stigen , in i skogen vid möte. Kilo är en jäkel på att hitta mat därför kan hon inte vara lös i bostadsområden. Hon är BESATT av mat!!! Very Happy Very Happy Very Happy
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Grundläggande kommandon för din hund Empty Sv: Grundläggande kommandon för din hund

Inlägg  ligistenzelda fre jan 09, 2009 11:12 am

Nu har jag ingen 100% lydnad på Zelda hon är ju trots allt en slyngel ännu, men jag tränar för att få dessa att sitta oavsett vad:

Stanna
Hit
Nej
Varsågod
Fot

Resten är jag inte alls speciellt konsekvent med. Och vissa komandon tycker inte jag är speciellt viktiga, som Sitt tex, hur ofta måste hunden sitta ner? Men om jag säger Sitt vill jag att hon sitter tills jag säger varsågod.
Försöker att bara ge ett kommando när jag vet att hon kan lyda. Tex beordrar jag inte ligg när det spöregnar ute för det är dömt att misslyckas tongue

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Grundläggande kommandon för din hund Empty Sv: Grundläggande kommandon för din hund

Inlägg  Maiken fre jan 09, 2009 12:29 pm

Viktigste kommandoenen i vår hverdag:

Nei
Væresgod
inkalling
ligg -- når det kommer folk eller bil ber jeg han ligge (sier dekk i lp)
"gå her" ikke fri ved for øvelsen, men at han kan gå løs ved siden av med når vi går på tur ved veier og liknende
gå og legg deg
vær dær-- hverdagsordet for bli (stanna), bruker ikke lp-kommandoer i hverdagen..

Er nok ganske streng og konsekvent på hvordan jeg vil ha ting, men til gjengjell får jeg en lydig og avbalansert hund og det er det jeg ønsker meg.. Prøver å være flink til å ikke bruke lp-kommandoer i hverdagen for da er det fort gjort å overse noe eller ikke være konsekvent nok på å få det perfekt. F.eks "ligg" betyr at han må legge seg, mens "dekk" (lp) betyr at han må slenge seg i bakken fortest mulig..
Men syntes inkalling er den absolutt viktigste kommandoen for meg siden jeg syns det er så deilig at han får gå løs.. Very Happy
Maiken
Maiken

Antal inlägg : 70
Age : 36
Registration date : 08-10-23

http://www.trayan.no

Till överst på sidan Gå ner

Grundläggande kommandon för din hund Empty Sv: Grundläggande kommandon för din hund

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet