PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rumsrenhet

2 posters

Gå ner

Rumsrenhet Empty Rumsrenhet

Inlägg  petha443 fre okt 17, 2008 9:04 am

Hej!

Nu har vi haft Mojo i en vecka och äntligen har både han och vi börjat förstå varandra lite.
I början var han rätt stressad men nu känns han väldigt mycket lugnare, jag tror vi förstod hur man skulle ignorera och berömma... och om man gör det rätt funger allt mycket bättre.

Nu till saken.
Vi försöker ta ut han så fort det är dags att kissa eller bajsa, vi brukar kunna förutspå det rätt så bra, men nu har det varit ett par dagar med dåligt väder och blött gräs. Naturligtvis har vi fortfarande gått ut med honom men han gillar verkligen inte att kissa i det blöta gräset, det är ju både varmt och tort inne. Bajsa går fortfarande bra, innan han skall bajsa pips det och söks runt lite så man brukar kunna känna igen tecknen väldigt bra.

De senaste gångerna har han kissat på asfalten och när han inte har gjort det kissat direkt när vi kommer upp igen, det känns ju lagom frustrerande när han undviker att kissa ute för att sedan göra det inne.
Det sägs ju att man skall berömma när den kissar ute men samtidigt vill vi inte störa, så vi brukar mest säga duktig hund, fin vovve, pappas lilla super kille osv Smile.

Hur brukar ni berömma och är det något vi bör tänka på?

petha443

Antal inlägg : 7
Ort : Linköping
Registration date : 08-10-11

http://pinscher-mojo.blogspot.com/

Till överst på sidan Gå ner

Rumsrenhet Empty Sv: Rumsrenhet

Inlägg  Meile fre okt 17, 2008 9:44 am

Jag tycker att det låter som om ni gör helt rätt.

Vara påpasslig inne, och sedan berömma när han gör det han ska ute - det är den enda vägen att gå.

Det kommer att ta lite extra tid innan slanten trillar ner eftersom det är kallt och regningt ute - det vädret finns det ingen pinschervalp som gillar - så räkna med att ni kommer att få ha tålamod i ett par månader innan ni märker effekt, men sedan brukar det lossna.

Tänk också på att inte ställa alltför stora krav (nu tror jag inte att ni gör det - men om någon månad kanske det börjar kännas frustrerande) - en valp kan egentligen inte kontrollera sin blåsa helt förrän vid fyra-fem månaders ålder, så före dess kan man egentligen inte räkna med någon 100%-ig rumsrenhet, oavsett hur pedagogisk man är.

Lycka till! Very Happy
Meile
Meile

Antal inlägg : 60
Ort : Limhamn
Registration date : 08-10-12

http://www.asynjans.se

Till överst på sidan Gå ner

Rumsrenhet Empty Sv: Rumsrenhet

Inlägg  Gäst fre okt 17, 2008 4:31 pm

Totte kunde ibland kissa av sig "det värsta", t.ex. ett par gånger när jag inte hann med att ta ut honom. Då kissade han en pöl och sedan kunde det komma dubbelt så mycket till när vi kom ut där han visste att han fick kissa.

I och med att ni märker att han "fuskar" så kan ni försöka vänta ut honom så att han kissar två gånger ute. Förmodligen kommer han ledsna till slut och inse att det är lika bra att kissa allt direkt. Pinschrar gör inget de tycker är obehagligt i onödan Wink

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Rumsrenhet Empty Sv: Rumsrenhet

Inlägg  petha443 fre okt 17, 2008 6:17 pm

Tack för alla råd, kommer nog ha anvädning av forumet framöver!

Det har varit rätt bra väder idag så det har faktiskt funkat lite bättre igen...
Nu vet jag inte om man "skall" göra så här men när vi har sett att han sätter sig för att börja kissa, alltså man upptäcker det lite försent, så har vi gått ut med han ändå. Han var skit sur på mig för att jag störde i hans privata lilla stund men det känndes som om det är okey att göra ändå.
Och då hinner det bara bli en liten pöl coh sedna vänta vi ut han utomhus.

petha443

Antal inlägg : 7
Ort : Linköping
Registration date : 08-10-11

http://pinscher-mojo.blogspot.com/

Till överst på sidan Gå ner

Rumsrenhet Empty Sv: Rumsrenhet

Inlägg  Gäst fre okt 17, 2008 7:38 pm

Det är ett väldigt smidigt sätt! Finns ingen anledning att han skall få fortsätta inomhus bara för att han börjat. Sedan är han en pinscher, han kommer bli sur för allt som inte går exakt enligt hans planer Twisted Evil Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Rumsrenhet Empty Sv: Rumsrenhet

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet