PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Viftningar med rumpan

+3
Suvi med Sniff
Elenya's
Lotta med Stella
7 posters

Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Viftningar med rumpan

Inlägg  Lotta med Stella mån feb 01, 2010 2:09 pm

När Stella är på riktigt bra humör, tex ute på långpromenader, eller på skridskobanan, så börjar hon vifta med rumpan medan hon går. Detta ser väldigt festligt och gulligt ut. Very Happy Min kollega hade en intressant teori som går ut på att hundraser som tidigare haft kuperad svans har utvecklat detta beteende för att visa andra hundar att de är glada, då de inte kunnat vifta med svansen. Detta tycker jag låter som en vettig förklaring. Men det bygger ju på att fler än Stella har detta beteende. Känner ni igen det, är det vanligt förekommande?
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Elenya's mån feb 01, 2010 4:23 pm

De lät ju faktiskt som en bra teori och visst min Dobbis gör så och rottisen jag hade på halvtid förut... MEN däremot vet jag många fler raser som gör så... Väldigt vanligt hos labradorer och stövare. Så jag tror inte teorin håller ändå...
Elenya's
Elenya's

Antal inlägg : 103
Age : 39
Ort : Älvsbyn
Registration date : 08-10-12

http://www.elenyas.se/

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Suvi med Sniff mån feb 01, 2010 6:30 pm

Du pratar om rumpadansen! Smile

Vet inte hur länge pinschrar varit kuperade, tror nog inte att ett beteende kan nedärvas på så kort tid som det måste röra sig om. Men det var en intressant teori!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  kiwi tis feb 02, 2010 1:31 pm

Här är det väldigt förekommanda Laughing Så otroligt gulligt! Men dissar nog teorin, svansvift är mer signal, jag tycker rumpdans kommer oftare av inre glädje.
kiwi
kiwi

Antal inlägg : 17
Age : 53
Registration date : 09-12-30

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Jenni tis feb 02, 2010 10:45 pm

Jag tror inte heller att det är ett bettende som nedärvs på några generationer...

Men Loke dansar en rumba varje gång vi kommer hem. Och går han på plogad snö tar han en långsam kutryggig rumpdans... Laughing
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Lotta med Stella ons feb 03, 2010 9:36 am

Jenni skrev:Jag tror inte heller att det är ett bettende som nedärvs på några generationer...

Men Loke dansar en rumba varje gång vi kommer hem. Och går han på plogad snö tar han en långsam kutryggig rumpdans... Laughing

Jag dom har säregna rörelsescheman våra små pinschrar Smile Är det någon som vet hur länge pinschern funnits och om den alltid (fram tills förbud) har varit kuperad? När ni dissar teorin, tar ni då hänsyn till att hundar har betydligt kortare generationscykler än människor? Fast jag håller med om att teorin haltar en smula eftersom det verkar vara ett vanligt förekommande beteende även hos okuperade raser.
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Suvi med Sniff ons feb 03, 2010 11:11 am

Nedärvda beteenden är ju en fråga om evolution, en arts förmåga att anpassa sig till rådande omständigheter. Jag tror inte det räcker med enstaka individer som fått sitt beteende ändrat genom yttre påverkan för att detta ska föras över på avkomman. En kupering är ju en mekanisk manipulation av kroppen, inte en biologisk. En hund som föds med svans borde alltså inte förändra sitt beteende för att den "förväntar" sig att bli stympad. Det är så jag ser på det.
Har du nåt jämförbart exempel på något beteende som man kan påvisa ett sådant samband som uppstått under en hundraårsperiod så vore det intressant, förstås. (Jag vet inte hur lång tid kupering var inne men kan inte tänka mej att det varit länge, eller att det använts på alla individer under den epoken.)

Många av de rastypiska skillnaderna vi ser idag handlar om att människan styrt urvalet utifrån önskvärda egenskaper. Kanske har generationer av rumpdansare avlats på just för denna egenskap? Wink Skojar bara. Men nog är det charmigt med hundar som visar med hela kroppen hur glada de är!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Gäst ons feb 03, 2010 12:08 pm

Jag skulle tycka teorin var trovärdig om det endast var kuperade hundar som visade med hela kroppen hur överlyckliga de är. Som det är nu så finns det "rumpviftare" inom många, många raser oavsett storlek, kupering, pälskvalité etc.

Däremot kanske man lägger märke till det mer hos en kuperad hund eftersom svansen inte stjäl hela uppmärksamheten? För att ta mina egna hundar (en kuperad och en okuperad) så använder de svansen och rumpan på samma sätt med skillnaden att man snabbare ser svansen på den okuperade och rumpan på den kuperade.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Jenni tor feb 04, 2010 9:05 pm

Jag har läst en del etiologi, fast det var rätt länge sedan så jag kan ju minnas fel men jag har för mig att de beteenden som finns hos domesticerade djur är samma som hos den vilda varianten. Genom avel kan man förstärka eller dämpa beteenden men det tillkommer inte några nya. Evolutionärt är ju den tid pinschern funnits (och varit kuperad) ganska kort.

Jag tror att det handlar mer om att pinschern är rätt impulsiv och att de har alla känslor utanpå. Alla Lokes känslor är väldigt översvallande. Han kan liksom inte hålla dem inom sig. Förra hunden var mer en cool kille som helst inte visade så mycket känslor alls. När han var glad visade han det med en liten viftning på svanstippen medan Loke kör sin fjäsk-rumba och helst gnyr under tiden. Det är som om han spricker om han inte får ge utlopp för sin glädje (som kan vara att jag kommer tillbaka från toaletten...). Beteendemässigt mer ursprungliga rader är oftare lite mer värdiga i sina känsloyttringar än tex en pinscher. Very Happy
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Lotta med Stella fre feb 05, 2010 9:03 pm

Jenni skrev:Jag har läst en del etiologi, fast det var rätt länge sedan så jag kan ju minnas fel men jag har för mig att de beteenden som finns hos domesticerade djur är samma som hos den vilda varianten. Genom avel kan man förstärka eller dämpa beteenden men det tillkommer inte några nya. Evolutionärt är ju den tid pinschern funnits (och varit kuperad) ganska kort.

Jag tror att det handlar mer om att pinschern är rätt impulsiv och att de har alla känslor utanpå. Alla Lokes känslor är väldigt översvallande. Han kan liksom inte hålla dem inom sig. Förra hunden var mer en cool kille som helst inte visade så mycket känslor alls. När han var glad visade han det med en liten viftning på svanstippen medan Loke kör sin fjäsk-rumba och helst gnyr under tiden. Det är som om han spricker om han inte får ge utlopp för sin glädje (som kan vara att jag kommer tillbaka från toaletten...). Beteendemässigt mer ursprungliga rader är oftare lite mer värdiga i sina känsloyttringar än tex en pinscher. Very Happy

Intressant, jag trodde faktiskt att pinschern var en ursprunglig ras, som andra hundar härstammar från typ dobberman...stämmer inte det? Är pinschern en ny ras?
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  stina o canyo lör feb 06, 2010 5:58 pm

Men dobermann är ingen ursprungsras utan är en bladning som framavlades runt 1870. pinscher ingår EJ i blandningen. Pinscher är en en gammal ras med anor från 1400-talet. Pia, BeeBronx kennel finns en bra artikel om Pinscherns historia.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Jenni sön feb 07, 2010 10:18 pm

Nja, jag vet inte om jag tycker att pinschern är så ursprunglig Very Happy Jag tycker i alla fall att den är väldigt hundig och domesticerad och långt ifrån vargen i sitt beteende. De flesta raser vi avlat fram behåller ju sitt valpiga beteende hela livet medan många spetsar, en del vinthundar och en del urhundsraser blir vuxna på ett sätt som de flesta andra raser inte blir (tråkiga enligt somliga). Smile
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  kiwi sön feb 07, 2010 11:55 pm

stina o canyo skrev:Men dobermann är ingen ursprungsras utan är en bladning som framavlades runt 1870. pinscher ingår EJ i blandningen. Pinscher är en en gammal ras med anor från 1400-talet. Pia, BeeBronx kennel finns en bra artikel om Pinscherns historia.
http://www.beebronx.com/page/historia/
Det där med dober och pinscher tycker jag är ett väldigt vanligt ämne när man träffar folk som inte känner till rasen.
kiwi
kiwi

Antal inlägg : 17
Age : 53
Registration date : 09-12-30

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Rivendells Kattis fre feb 12, 2010 12:08 am

Blessin kör denna rumpa-dans som mest när hon passerar över oljefläckar på gatan... eller om hon har täcke på sig. Det kanske killar uppe på länden på nått vis! Hon kan ibland gå på bara frambenen en lång sträcka och den lilla stumpen viftar frenetiskt medans bakbenen står rätt ut. (Jag tror dom klippte bort hennes vett och sans när dom kuperade henne... Rolling Eyes )

Ghibli däremot har aldrig visat tillstymmelse till dans av denna karaktär!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Suvi med Sniff fre feb 12, 2010 10:57 pm

Fast när det är fråga om särskilda dofter dansar Sniffen inte rumpadansen utan fylledansen! Det är nåt helt annat det, då skjuter han rygg och baktassarna snuddar knappt vid marken. Han ser gravt påverkad ut då! Very Happy

Rumpadansen är bara vanlig, men stor, glädje så hela bakdelen svänger med svansen.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Rivendells Kattis lör feb 13, 2010 1:01 am

Suvi med Sniff skrev:Fast när det är fråga om särskilda dofter dansar Sniffen inte rumpadansen utan fylledansen! Det är nåt helt annat det, då skjuter han rygg och baktassarna snuddar knappt vid marken. Han ser gravt påverkad ut då! Very Happy

Rumpadansen är bara vanlig, men stor, glädje så hela bakdelen svänger med svansen.

Aha... I see! Jooo... men då kör hon rumpadansen typ ALLTID...! 180 km timmen, here we come! Har man ingen svans så går det jäääääkligt fort att vifta rumpa!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Gäst lör feb 13, 2010 11:28 am

Rivendells Kattis skrev:
Suvi med Sniff skrev:Fast när det är fråga om särskilda dofter dansar Sniffen inte rumpadansen utan fylledansen! Det är nåt helt annat det, då skjuter han rygg och baktassarna snuddar knappt vid marken. Han ser gravt påverkad ut då! Very Happy

Rumpadansen är bara vanlig, men stor, glädje så hela bakdelen svänger med svansen.

Aha... I see! Jooo... men då kör hon rumpadansen typ ALLTID...! 180 km timmen, here we come! Har man ingen svans så går det jäääääkligt fort att vifta rumpa!

Blessin är rumpdansen personifierad. Med henne verkar stumpen sakna eget liv utan bara vara the mastermind för att styra rumpan Very Happy .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Viftningar med rumpan Empty Sv: Viftningar med rumpan

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet