PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Morgon illamående, blir tokig snart!

4 posters

Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  Arcan fre sep 11, 2009 9:22 am

Man skulle ju kunna tro att det är mig det handlar om gravid som man är men Nej! haha...

Men nej, Arcan spyr.. VARJE morgon om vi inte hinner upp för att ge honom mat. Detta började för några veckor sen när han hade pressat i sig skal från en hel honungsmelon som jag hade glömt kvar på soffbordet.. Tänkte att det bara var melonens fel men han har fortsatt...

Nu får han mat 4 ggr om dagen, vanliga frukosten och middagen plus lite extra innan vi lägger oss och sen får någon av oss kasta sig upp för att ge honom tidig frukost.

Igår kväll fick han middag kl 22 och kvart över 7 i morse började han kräkas.

Igår började jag med ett nytt foder för att se om det blir bättre, har gått från eukanuba till purina..

Jag frågade vår vet som kommer till jobbet varje torsdag om vad hon trodde och hon sa att det finn hundar som har Morgon illamående helt enkelt... Men jag vet inte, tycker det känns konstigt att det har kommit nu. Han har ju aldrig varit så förut.

Vad tror ni? Nått man borde vara orolig över? För övrigt har han ju god aptit och mår bra..

Moa
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  agentx fre sep 11, 2009 9:34 am

Kanske någon slags magkatarr?
Tänkte föreslå att du ska ge han nåt att äta innan ni går och lägger er, men det läste jag att ni redan gjort.
Tror inte det är något farligt men kan vara värt att kollas upp om det inte går över.
Coffee kan oxå spy på morgonen om det gått för lng tid sen han fått mat.
Hoppas det blir bättre med din kille snart.
agentx
agentx
Admin

Antal inlägg : 74
Age : 44
Ort : Landskrona
Registration date : 08-10-09

http://www.pinstripes.dinstudio.se

Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  ligistenzelda fre sep 11, 2009 12:01 pm

Kanske lika bra att kolla upp magen om det fortsätter. Jag tänker spontant att hans matsmältning kommit i obalans.

Zelda är en "kräkare" fast är mycket bättre nu för tiden. När hon spyr så händer det på natten/tidig morgon.

Spyr han upp maten osmält eller är det slem/vatten? Om det bara är vatten/slem så tror jag på teorin att det gått för lång tid mellan målen. Lite knäckebröd på kvällen har jag hört kan hjälpa.
Om det är mat han spyr upp så har inte magen hunnit ta hand om det, för täta måltider.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  Gäst fre sep 11, 2009 1:39 pm

Du har ingen möjlighet att ge honom fri tillgång till foder? Med flera hundar i hushållet kan det bli struligt men ifall hans mage krånglar kan det vara värt det. Till och med Blessin, matens gudinna, accepterade motvilligt att Tottes skål var Tottes och att hon fick hålla sig till sina måltider när jag hade henne hos mig ett par dagar.

Jag vet att många är emot fri tillgång och att jag låter som någon sektledare när jag pratar om det men oavsett ras har alla våra hundar trivts bäst med att få bestämma över sina måltider själva. Vissa äter ett par gånger per dag och stora portioner, andra småäter under hela dagen och tar gärna med sig ett par bitar och tuggar klart i ens knä Laughing .

Hoppas det löser sig för er!

Förresten, det borde väl finnas någon form av losec mups (vem kom på det namnet? Shocked ) eller Novalucol som hundar kan äta och som hjälper till att hålla ph-värdet på en vettig nivå? Det är ju varken nyttigt för magen eller tänderna att behöva spy Sad

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  Jezzi & Desti fre sep 11, 2009 6:20 pm

Min första tanke var om det finns några löptikar i närområdet som han kan vara påverkad av?

Om inte det tycker jag att ni ska åka till veterinären, det låter som att något inte står rätt till med magen, speciellt inte om det började sådär plötsligt. Det kan ju vara allt från magsår till nån störning av tarmsystemet, alltid bäst att kolla upp med veterinär - då kan man iaf slippa vara orolig om det visar sig att det inte är något farligt.

Hoppas det blir bättre!
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  Jezzi & Desti fre sep 11, 2009 6:23 pm

Cuthalion skrev:Förresten, det borde väl finnas någon form av losec mups (vem kom på det namnet? Shocked ) eller Novalucol som hundar kan äta och som hjälper till att hålla ph-värdet på en vettig nivå? Det är ju varken nyttigt för magen eller tänderna att behöva spy Sad

Det finns faktiskt en magkur för hundar! Det är receptfria tabletter som man ska ge om hunden åkt på magsjuka eller liknande, kanonbra! Canikur heter tabletterna och ska ges två ggr om dagen i två dagar och det botar de flesta magsjukor och diarrérer hos hundar. Smile

Desti fick en släng av hund-magsjuka i mitten av sommaren och veterinären rådde mig att ge henne Canikur och magen blev bättre redan efter första dosen. cheers
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  Gäst fre sep 11, 2009 6:34 pm

Jezzi & Desti skrev:
Cuthalion skrev:Förresten, det borde väl finnas någon form av losec mups (vem kom på det namnet? Shocked ) eller Novalucol som hundar kan äta och som hjälper till att hålla ph-värdet på en vettig nivå? Det är ju varken nyttigt för magen eller tänderna att behöva spy Sad

Det finns faktiskt en magkur för hundar! Det är receptfria tabletter som man ska ge om hunden åkt på magsjuka eller liknande, kanonbra! Canikur heter tabletterna och ska ges två ggr om dagen i två dagar och det botar de flesta magsjukor och diarrérer hos hundar. Smile

Desti fick en släng av hund-magsjuka i mitten av sommaren och veterinären rådde mig att ge henne Canikur och magen blev bättre redan efter första dosen. cheers

Tack för infon! Bra att veta inför framtiden Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  Arcan fre sep 11, 2009 7:45 pm

Jezzi & Desti skrev:Min första tanke var om det finns några löptikar i närområdet som han kan vara påverkad av?

Om inte det tycker jag att ni ska åka till veterinären, det låter som att något inte står rätt till med magen, speciellt inte om det började sådär plötsligt. Det kan ju vara allt från magsår till nån störning av tarmsystemet, alltid bäst att kolla upp med veterinär - då kan man iaf slippa vara orolig om det visar sig att det inte är något farligt.

Hoppas det blir bättre!

Vilya är precis på väg ur sitt höglöp nu men efter kastreringen så har han inte brytt sig det minsta.. Så jag tror inte att det är det..

Om det fortsätter så får jag helt enkelt kolla upp det..
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  Arcan fre sep 11, 2009 7:46 pm

Cuthalion skrev:Du har ingen möjlighet att ge honom fri tillgång till foder? Med flera hundar i hushållet kan det bli struligt men ifall hans mage krånglar kan det vara värt det. Till och med Blessin, matens gudinna, accepterade motvilligt att Tottes skål var Tottes och att hon fick hålla sig till sina måltider när jag hade henne hos mig ett par dagar.

Jag vet att många är emot fri tillgång och att jag låter som någon sektledare när jag pratar om det men oavsett ras har alla våra hundar trivts bäst med att få bestämma över sina måltider själva. Vissa äter ett par gånger per dag och stora portioner, andra småäter under hela dagen och tar gärna med sig ett par bitar och tuggar klart i ens knä Laughing .

Hoppas det löser sig för er!

Förresten, det borde väl finnas någon form av losec mups (vem kom på det namnet? Shocked ) eller Novalucol som hundar kan äta och som hjälper till att hålla ph-värdet på en vettig nivå? Det är ju varken nyttigt för magen eller tänderna att behöva spy Sad

Störst problemet med att ha fri tillgång är att han skulle äta upp allt... Han har en väldig aptit så han skulle nog äta ihjäl sig.. Very Happy
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  Arcan fre sep 11, 2009 7:49 pm

ligistenzelda skrev:Kanske lika bra att kolla upp magen om det fortsätter. Jag tänker spontant att hans matsmältning kommit i obalans.

Zelda är en "kräkare" fast är mycket bättre nu för tiden. När hon spyr så händer det på natten/tidig morgon.

Spyr han upp maten osmält eller är det slem/vatten? Om det bara är vatten/slem så tror jag på teorin att det gått för lång tid mellan målen. Lite knäckebröd på kvällen har jag hört kan hjälpa.
Om det är mat han spyr upp så har inte magen hunnit ta hand om det, för täta måltider.

Mest slem, segt som attan.. Jag vet ju att det betyder att magen är helt tom men jag tycker inte att 8-9 timmar är särskilt länge, det har ju inte varit ett problem förut. Och det går 9 timmar mellan frukost och middag så då borde han ju börja spy då med tycker man..

Funderar på om den där honungsmelonen har ställt till det i magen eftersom det var då han började att spy.
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  ligistenzelda lör sep 12, 2009 12:58 pm

Arcan skrev:
ligistenzelda skrev:Kanske lika bra att kolla upp magen om det fortsätter. Jag tänker spontant att hans matsmältning kommit i obalans.

Zelda är en "kräkare" fast är mycket bättre nu för tiden. När hon spyr så händer det på natten/tidig morgon.

Spyr han upp maten osmält eller är det slem/vatten? Om det bara är vatten/slem så tror jag på teorin att det gått för lång tid mellan målen. Lite knäckebröd på kvällen har jag hört kan hjälpa.
Om det är mat han spyr upp så har inte magen hunnit ta hand om det, för täta måltider.

Mest slem, segt som attan.. Jag vet ju att det betyder att magen är helt tom men jag tycker inte att 8-9 timmar är särskilt länge, det har ju inte varit ett problem förut. Och det går 9 timmar mellan frukost och middag så då borde han ju börja spy då med tycker man..

Funderar på om den där honungsmelonen har ställt till det i magen eftersom det var då han började att spy.

Ja det kanske blev för mycket av det goda och magen kom ur balans. Tycker inte heller att 8-9 timmar är för lång tid, han sover mesta delen av den tiden dessutom. Vet i tusan vad som skulle hjälpa isf men håller tummarna att det går över snart Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Morgon illamående, blir tokig snart! Empty Sv: Morgon illamående, blir tokig snart!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet