PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Huvet på sned?

+8
Elenya's
Suvi med Sniff
Fotofreaket
herrHarry
ligistenzelda
Jezzi & Desti
helena&ingo
Sanna&Kelly
12 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Huvet på sned? Empty Huvet på sned?

Inlägg  Sanna&Kelly tor apr 02, 2009 1:28 pm

De flesta hundar som man pratar med brukar lägga huvudet på sned och verkligen se ut som de lyssnar. Så brukar dock Kelly aldrig göra, utan han tittar en rakt i ögonen och ser ut att lyssna och förstå ändå, inte minsta vridning på huvudet.

Brukar era pinschrar lägga huvudet på sned när ni pratar med dem eller är det ovanligt hos rasen?
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty hmm

Inlägg  helena&ingo tor apr 02, 2009 1:38 pm

jag tror inte ingo gör det... bra koll man har på sin hund då... tongue

helena&ingo

Antal inlägg : 33
Registration date : 08-11-09

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Jezzi & Desti tor apr 02, 2009 1:40 pm

Jag läste om just detta med att lägga huvudet på sne för några år sedan. Det är något som hundar gör, även vargar, när dom koncentrerar sig väldigt mycket.
Anledningen till att de vickar på huvudet är från början att de försöker lokalisera ett ljud eller annat intryck, och genom att röra på huvudet får de ett begrepp om var ljudet kommer ifrån på ett annat sätt än när de sitter helt still.

Att våra tamhundar gör detta tror jag inte har så mycket med ursprunget (jakten) att göra, men man ser det mer just när hunden ska koncentrera sig på något.

Jag har sett att Desti ofta gör så när hon vaktar eller får span på något långt bort, ett djur eller människa. Då står hon helt still och rör på huvudet för att liksom analysera situationen och lyssna från olika lägen.
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Gäst tor apr 02, 2009 2:05 pm

Njae, Totte brukar sitta och stirra rakt in i ens ögon om han vill något. Pratar man med honom på eget initiativ så lyssnar han men lägger inte huvudet på sned.

Pratar man med den lilla och hon inte vet vad som förväntas av henne eller om hon vet att man är arg på henne så vrider hon på huvudet och trycker kinden mot en så att man ser huvudet i profil oavsett hur kroppen är vinklad. Samtidigt försöker hon gärna trycka upp ansiktet i våra ansikten och viftar på stumpen.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  ligistenzelda tor apr 02, 2009 2:07 pm

Zelda gör så när hon försöker luska ut hur hon ska få en godbit Laughing Först sätter hon sig, om inte det funkar,lyfter hon på tassen lite, hon fortsätter stirra, sen vrider hon lite på huvudet och tittar en djupt i ögonen. Tiggarmästaren Rolling Eyes

Men om jag bara säger hennes namn spetsar hon öronen och tittar på mig, inga huvudvridningar då (tror jag)

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  herrHarry tor apr 02, 2009 2:33 pm

Harry lägger huvudet på sned! Gölligt!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Fotofreaket tor apr 02, 2009 2:35 pm

Kilo gör det ibland sällan, Gips gör det oftare. Man kan berömma det och få det mer frekvent. Det är ju optimalt vid hundporträtt fotografering
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Suvi med Sniff tor apr 02, 2009 4:25 pm

Jag är sååå avundsjuk på våra kompisar, Kerstins Oscar lägger jämt huvet på sned när hon pratar med honom och det är sååå rart! Sniffen kan blåstirra på mej men helt utan huvudtilt. (Och ute bryr han sig knappt om att vända huvet åt mitt håll ens.)
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Sanna&Kelly tor apr 02, 2009 4:33 pm

Undrar varför pinschrar verkar ha en mindre benägenhet att luta på huvudet än andra raser? Om det från början handlar om att lokalisera var ljudet kommer ifrån så borde ju alla hundar vicka på huvudet.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Gäst tor apr 02, 2009 4:46 pm

Sanna&Kelly skrev:Undrar varför pinschrar verkar ha en mindre benägenhet att luta på huvudet än andra raser? Om det från början handlar om att lokalisera var ljudet kommer ifrån så borde ju alla hundar vicka på huvudet.

För att pinschern är så smart att de inte behöver fokusera för att förstå vad matte och husse vill? Wink

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  ligistenzelda tor apr 02, 2009 4:48 pm

Fotofreaket skrev:Kilo gör det ibland sällan, Gips gör det oftare. Man kan berömma det och få det mer frekvent. Det är ju optimalt vid hundporträtt fotografering

Smart Cool

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  ligistenzelda tor apr 02, 2009 4:51 pm

Sanna&Kelly skrev:Undrar varför pinschrar verkar ha en mindre benägenhet att luta på huvudet än andra raser? Om det från början handlar om att lokalisera var ljudet kommer ifrån så borde ju alla hundar vicka på huvudet.

Det undrar jag också scratch

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Suvi med Sniff tor apr 02, 2009 5:28 pm

Nej, det har säkert något med inställsamhet att göra. Man ser vänlig och gullig ut med huvudet på sned. (Mindre hotfull än ögonstirr rakt på.) Jag tror tyvärr inte på intelligensteorin, snarare att det har med will to please att göra, men det är bara nåt jag fick för mej precis nu, inget jag lagt ner nån större tankemöda på.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  ligistenzelda tor apr 02, 2009 6:21 pm

Suvi med Sniff skrev:Nej, det har säkert något med inställsamhet att göra. Man ser vänlig och gullig ut med huvudet på sned. (Mindre hotfull än ögonstirr rakt på.) Jag tror tyvärr inte på intelligensteorin, snarare att det har med will to please att göra, men det är bara nåt jag fick för mej precis nu, inget jag lagt ner nån större tankemöda på.

Så tänker jag också, att en hund med will to please är mer mån om att ta reda på vad ägaren vill. En pinscher kollar efter godis och om man inte har nån så går den sin väg. Ingen mening å fjäska för matte om det inte bjuds på nåt gott! Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Elenya's tor apr 02, 2009 6:22 pm

Cuthalion skrev:Pratar man med den lilla och hon inte vet vad som förväntas av henne eller om hon vet att man är arg på henne så vrider hon på huvudet och trycker kinden mot en så att man ser huvudet i profil oavsett hur kroppen är vinklad. Samtidigt försöker hon gärna trycka upp ansiktet i våra ansikten och viftar på stumpen.

Haha, kan de va så att den lilla rebellen å Nicken e syskon måntro Rolling Eyes tycker ja känner igen dedär Razz
Elenya's
Elenya's

Antal inlägg : 103
Age : 39
Ort : Älvsbyn
Registration date : 08-10-12

http://www.elenyas.se/

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Gäst tor apr 02, 2009 6:48 pm

Elenya's skrev:
Haha, kan de va så att den lilla rebellen å Nicken e syskon måntro Rolling Eyes tycker ja känner igen dedär Razz

Haha, jo de är läskigt lika varandra både till utseende och mentalitet Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Suvi med Sniff tor apr 02, 2009 6:57 pm

ligistenzelda skrev:
Suvi med Sniff skrev:Nej, det har säkert något med inställsamhet att göra. Man ser vänlig och gullig ut med huvudet på sned. (Mindre hotfull än ögonstirr rakt på.) Jag tror tyvärr inte på intelligensteorin, snarare att det har med will to please att göra, men det är bara nåt jag fick för mej precis nu, inget jag lagt ner nån större tankemöda på.

Så tänker jag också, att en hund med will to please är mer mån om att ta reda på vad ägaren vill. En pinscher kollar efter godis och om man inte har nån så går den sin väg. Ingen mening å fjäska för matte om det inte bjuds på nåt gott! Laughing
Ha ha, typ så ja!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Sanna&Kelly tor apr 02, 2009 7:26 pm

Jag kan tänka mig att det har lite att göra med självförtroendet och will-to-please.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  ligistenzelda tor apr 02, 2009 8:29 pm

Hur menar du Sanna?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Emma & Eroz tor apr 02, 2009 8:41 pm

Eroz lägger jämt huvudet på sned när man pratar med han, jag har fått MÅNGA kommentarer om detta genom åren!! De allra flesta smälter som smör men några har frågat varför han är så sned Laughing Om man säger såhär så får inte jag höra att min hund ser farlig ut, utan istället att han är så otroligt söt med huvudet på sned Wink

Jag tror varken det har med will to please eller självförtroende att göra i Eroz fall, han är däremot extremt nyfiken. Och sen så är han ju otroligt söt när han gör det och lyckas på så sätt charma de allra flesta....ett vinnande koncept helt enkelt Cool

Jag har för mig att Cathrine har sagt att även syrran Gracie lägger huvudet på sned en del.
Emma & Eroz
Emma & Eroz

Antal inlägg : 21
Age : 38
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

http://www.geocities.com/rivendells_eroz

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Gäst tor apr 02, 2009 10:04 pm

Emma & Eroz skrev:

Jag har för mig att Cathrine har sagt att även syrran Gracie lägger huvudet på sned en del.

Det går inte att säga nej till Gracie när hon fäller fram öronen, lägger huvudet på sned och tittar på en med rådjursögon Laughing .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Sanna&Kelly tor apr 02, 2009 11:12 pm

Jag menar att pinschrar generellt sett har bra självförtroende och liten will-to-please (ja visst, finns 1000 undantag...).

Det är ju bara spekulation såklart men jag tänkte att liten will-to-please, hunden bryr sig inte riktigt om att förstå vad matte säger när hon ändå bara blajjar och självförtroende nog att titta rakt på utan att göra lite avledande huvudtiltningar...

Ha ha ha, kanske inte den bästa teorin! Laughing
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Fotofreaket fre apr 03, 2009 12:15 am

Då kommer jag med min teori!Wink Det är ett tiggande-beteende tror jag...kanske .. Razz
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Nina fre apr 03, 2009 3:25 am

Jonas har aldri gjort det, mens Otto gjør det hele tiden... Jeg syns det er sååå herlig når de skrur på hodet, ser jo bare sååå søte ut... I love you Men selv om Jonas ikke gjør det konsentrerer han seg veldig når man snakker til han, og man kan se at han tar til seg ting og tenker nøye gjennom om han forstår ting riktig, og det gjør han alltid! Otto derimot, som vrir og vrir på hodet, forstår ofte ikke hva det er jeg står og snakker om! Laughing
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 42
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  ligistenzelda fre apr 03, 2009 12:51 pm

Fotofreaket skrev:Då kommer jag med min teori!Wink Det är ett tiggande-beteende tror jag...kanske .. Razz

Mycket möjligt! Jag testade idag och plåga vovven lite, genom att dröja med att servera maten och dessutom prata med henne, efter ett tag vred hon huvudet på sne lite. Men jag vill ju få fram det där rejäla tiltandet med huvudet, så sött Very Happy

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Huvet på sned? Empty Sv: Huvet på sned?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet