PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Problem med storleken på utställningar

+6
Tacos
Suvi med Sniff
Sanna&Kelly
Lystra
Nina
herrHarry
10 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Lystra ons apr 01, 2009 8:47 pm

Sorry att jag itne hunnit svara..

Dominanta ögon, jag vet inte riktigt vad hon menade. Men som jag nog skrev, hennes ögon är lite runda men jag tycker hon e söt ändå..*S*
Lystra
Lystra

Antal inlägg : 17
Ort : Haninge
Registration date : 08-10-11

http://www.lexlystra.cybersite.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly tor apr 02, 2009 12:06 pm

Lystra skrev:Sorry att jag itne hunnit svara..

Dominanta ögon, jag vet inte riktigt vad hon menade. Men som jag nog skrev, hennes ögon är lite runda men jag tycker hon e söt ändå..*S*


Men varför skulle ett par runda ögon vara dominanta liksom! Rolling Eyes (Jag förstår att du inte kan svara på det, det är mer allmänt undrande bara).
Jag tycker också att hon är söt ändå!
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Nina fre apr 03, 2009 3:08 am

Det er mange andre raser som har en størrelse som ikke spriker mer enn 5 cm, en del som har mindre enn 5 cm, og en del som til og med har oppgitt en opptimalhøyde for tispe og en for hannhund, som går på centimeteren... F.eks. tisper 54 cm og hanner 56 cm... Wink

Pinscheren skal være 45-45 cm, og mange velger da å tolke det som at tispene skal være i den nedre halvdelen og hannene i den øvre, selv om vi er blant de få rasene som ikke har dette oppgitt i standarden.... Er hunden 1 cm over eller under standarden har den en feil, og domemren kan og bør egentlig trekke for dette, men kan veie for og imot andre ting, og eventulet kan man jo da bare holde igjen de høyeste premieringene. Er hunden over eller under 1 cm utenfor standarden, men under 3 cm over eller under standarden har hunden en grov feil, og da skal den i utgangspunktet bli trukket for dette. Er hunden 3 cm eller mer over eller under standarden har den en diskvalifiserende feil, og skal i utgangspunktet ikke premieres.

Problemer med å holde seg innenefor størrelsen har man på så godt som alle raser, og det ville blitt helt håpløst om vi skulle begynne å endre standarden hver gang vi ikke klarer å holde oss til den, da ville vi til slutt endt opp med elefanter, og kommet helt bort fra det rasen opprinnelig var! Om vi øker standarden til 55 cm vil det garrantert ikke ta lang tid før vi ikke klarer å holde oss innenfor den grensen heller, så måtte den kanskje blitt økt til 60 cm osv osv, og hvor skal man da ende?! Da ville jo pinscheren veldig fort blitt en dobermann, og da kan man heller skaffe seg det. Standarden er satt som en retningslinje for oss i vårt avlsarbeid, for å sørge for at en pinscher fortsetter å være en pinscher og ikke en dobermann eller noe helt annet, og det syns jeg vi skal være glad for. Det er selvfølgelig lov å ha sine preferanser, og det er jo flott at det finnes folk som vil ha de som er litt for små og de som er litt for store, for noen som skiller seg ut fra resten av kullet vil det alltid være uansett hva man gjør, men det betyr jo ikke at det er dette som skal være avlsmålet vårt...da ville man fort risikert at noen ville ha pinscheren mindre og andre ville ha den større, og så hadde vi en rase som gikk fra dvergpinscher til dobermann i størrelsevariasjon...

Når det er sagt, så er jeg selv en storhund person, og jeg kunne ikke tenke meg en liten rase, derfor foretrekker jeg mine pinschere i det øvre skiktet, men dog innenfor rasestansarden...og jeg har hatt flaks og fått det jeg ønsket meg på begge mine når det kom til høyden... Laughing

Dette med for store hunder er for øvrig et problem hos dvergpinscheren også, som etter hvert kan risikere å nerme se den nedre størrelsen på en liten pinscher, og hva er det da som skiller disse to rasene?! Bortsett fra at den ene er mer irriterende enn den andre... Laughing Men dette er blitt sett på som et såpass stort problem hos dvergene, at det ble innført obligatoriske målinger på alle utsillinger, for å kartlegge størrelsen på rasen, og dette kan vi jo risikere at kommer til å skje på pinscherne også... Personlig syns jeg det er helt greit at dommerne måler...
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 42
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst fre apr 03, 2009 8:08 am

Nina:

Jo, en pinscher ska ju vara en pinscher och den kommer i ett paket där storleken ingår.

Angående mätningen så är jag den första att skriva på obligatorisk mätning och/eller slutmätning även för vår ras men självklart hoppas jag ändå på att min stora hane får sitt sista cert någon dag. Sedan är ju frågan hur mycket storleken ärvs, som vi var inne på tidigare. En pinscher som är stor men oerhört korrekt eller med en helt otrolig mentalitet kanske inte ska kastas ut från aveln i vår lilla ras (sett till populationen denna gång, inte till höjden Laughing ) till förmån för en pinscher av rätt storlek men med andra brister som i högre grad nedärvs så länge man inte medvetet försöker få upp storleken (självklart gäller detta även de små hundarna).

Det som ska bli intressant att se i ringarna nu i sommar är dock ifall domarna är lika måna om att försäkra sig om att den lilla är inom rasstandarden eller om det är så att en liten tik sticker ut mindre än en stor hane (åker alltid hem efter hanarna så jag har absolut ingen koll på tikarnas storlek).

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly fre apr 03, 2009 10:18 am

Cuthalion skrev:Sedan är ju frågan hur mycket storleken ärvs, som vi var inne på tidigare. En pinscher som är stor men oerhört korrekt eller med en helt otrolig mentalitet kanske inte ska kastas ut från aveln i vår lilla ras (sett till populationen denna gång, inte till höjden Laughing ) till förmån för en pinscher av rätt storlek men med andra brister som i högre grad nedärvs så länge man inte medvetet försöker få upp storleken (självklart gäller detta även de små hundarna).

Det har de ju faktiskt inte gjort, kastats ut från aveln. Totte och Kelly är de två högsta hanarna som jag känner till och de har båda varsin kull, och Bobby som bara är snäppet mindre än våra har ju också en parning på gång.

Jag kan känna så här: det är inte ultimat att Totte & Kelly går i aveln men eftersom de har så många bra sidor så är det ändå okej.

Om jag talar för Kelly (vilket jag gör, ha ha) så är jag glad att han får gå vidare i aveln för jag vet att han har en sådan bra mentalitet som verkligen förtjänar att gå vidare, jag tror helt klart att han har något att tillföra rasen.

Förhoppningsvis blir alla hans valpar friska, trevliga och fina och sedan när de ska gå vidare i aveln så tar man någon av de normalstora individerna. På så sätt går hans mentalitet vidare men inte direkt hans storlek. Så tänker jag men jag är ju inte uppfödare och ytterst amatörmässig i mitt tänk.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Suvi med Sniff fre apr 03, 2009 10:24 am

Alla valpar i Sniffens kull blev ju väldigt små, trots normalstora föräldrar som bägge använts i avel förut och jag förmodar att de då fått normalstora valpar. Jag kan tänka mej att faktorer som stress och näringsbrist påverkat storleken i det här fallet, liksom det påverkat mentaliteten.

Vi människor har ju ökat i medellängd och det kan väl härledas till att vi har gott om mat? Det naturliga är kanske att olika arter blir större ju mer välmående man blir?
Då undrar jag om dvärgpinschern har samma problem med storleksökning! Och: kommer vi i framtiden se avel mellan pinscher och dp för att minska storleken på pinschern?

Så undrar jag om pinschern är så lik dobermann egentligen? Inte är det väl bara storleken som skiljer raserna åt?
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst fre apr 03, 2009 10:39 am

Sanna&Kelly skrev:
Det har de ju faktiskt inte gjort, kastats ut från aveln. Totte och Kelly är de två högsta hanarna som jag känner till och de har båda varsin kull, och Bobby som bara är snäppet mindre än våra har ju också en parning på gång.

Nej, inte än. Jag tänkte mer i framtiden, om man t.ex. skulle införa obligatorisk mätning som utförs korrekt. Totte skulle ryka snabbare än en chokladkaka hemma hos oss Laughing . Förmodligen Kelly också med tanke på att du tyckte Totte var normalstor när du träffade honom Wink .

Och just det du skriver är det jag menar med att storleken kanske är ett litet problem egentligen oavsett om det är neråt eller uppåt, ifall vi vill få friska, sunda, snygga hundar. Det kanske finns andra saker domarna borde vara hårdare på i ringarna. Å andra sidan så ska ju domarna bedöma allt och de kan ju inte bortse från något uppenbart om de inte tycker att andra kvalitéer kompenserar felet. Å tredje sidan visste man att en stor hund ger stora avkommor och en liten hund ger små avkommor så kanske man borde dra öronen åt sig men det verkar ju inte vara fullt så enkelt.

Sedan vet jag att många (för att inte säga alla) uppfödare just är främst intresserade av att få vettiga, mentalt sunda och fysiskt friska hundar vilket gör att vissa avvikelser exteriört kan accepteras oavsett om det är storlek, fladderöron, lustig svans etc.

Just nu känns det som jag svamlar men jag hoppas det går att se poängen med mina tankar ändå Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst fre apr 03, 2009 10:45 am

Suvi med Sniff skrev:
Så undrar jag om pinschern är så lik dobermann egentligen? Inte är det väl bara storleken som skiljer raserna åt?

Dobermann är ju en arbetande ras medan pinschern är mer av sällskapshund. Båda tillhör ju visserligen grupp 2 men jag tror att den främsta likheten mellan dem är utseendet. Hade det bara varit storleken hade jag skaffat dobermann redan från början men som jag har förstått det kräver den genomsnittliga dobermannen mycket mer vad gäller träning och stimulans än vad den genomsnittliga pinschern gör.

Elina (Elenya's) borde ha full koll på skillnaderna Very Happy .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly fre apr 03, 2009 10:47 am

Suvi med Sniff skrev:Alla valpar i Sniffens kull blev ju väldigt små, trots normalstora föräldrar som bägge använts i avel förut och jag förmodar att de då fått normalstora valpar. Jag kan tänka mej att faktorer som stress och näringsbrist påverkat storleken i det här fallet, liksom det påverkat mentaliteten.

Vi människor har ju ökat i medellängd och det kan väl härledas till att vi har gott om mat? Det naturliga är kanske att olika arter blir större ju mer välmående man blir?
Då undrar jag om dvärgpinschern har samma problem med storleksökning! Och: kommer vi i framtiden se avel mellan pinscher och dp för att minska storleken på pinschern?

Så undrar jag om pinschern är så lik dobermann egentligen? Inte är det väl bara storleken som skiljer raserna åt?

Jo, jag tror att dvärgpinscherfolket också har problem med ett hundarna blir större.

Och jo igen, det skiljer massor mellan en dobermann och en pinscher hur de är mentalt! En dobermann är mycket mer krävande och inte en soffhund som en pinscher kan vara.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Tacos fre apr 03, 2009 12:35 pm

Förhoppningsvis blir alla hans valpar friska, trevliga och fina och sedan när de ska gå vidare i aveln så tar man någon av de normalstora individerna. På så sätt går hans mentalitet vidare men inte direkt hans storlek. Så tänker jag men jag är ju inte uppfödare och ytterst amatörmässig i mitt tänk.

Vilken jävla amatör du är Sanna!! Very Happy Very Happy
Hehe nä men jag tycker att det är ett bra tänk faktiskt.... storleken kanske inte är det viktigaste att jobba med men visst ska man ha ett lite vakande öga i alla fall på den biten.
Den mentala biten tycker jag kommer lite före och är lite viktigare ju hundarna ska ju trots allt funka i samhället i en barnfamilj i en 2 familj eller kanske bra med 1 person än att dom är 2 cm för höga sen att dom är friska är ju A och O det är ju viktigt.
Usch såg ju programet i söndags eller i måndags från England fyy får rysningar faktiskt.

Ja nu har jag oxå svamlat Laughing Laughing har ju bara sovit 1.5 timme men jag tyckte det var synd att sova bort hela sem hehe

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly fre apr 03, 2009 12:50 pm

Tacos skrev:
Förhoppningsvis blir alla hans valpar friska, trevliga och fina och sedan när de ska gå vidare i aveln så tar man någon av de normalstora individerna. På så sätt går hans mentalitet vidare men inte direkt hans storlek. Så tänker jag men jag är ju inte uppfödare och ytterst amatörmässig i mitt tänk.

Vilken jävla amatör du är Sanna!! Very Happy Very Happy
Hehe nä men jag tycker att det är ett bra tänk faktiskt.... storleken kanske inte är det viktigaste att jobba med men visst ska man ha ett lite vakande öga i alla fall på den biten.
Den mentala biten tycker jag kommer lite före och är lite viktigare ju hundarna ska ju trots allt funka i samhället i en barnfamilj i en 2 familj eller kanske bra med 1 person än att dom är 2 cm för höga sen att dom är friska är ju A och O det är ju viktigt.
Usch såg ju programet i söndags eller i måndags från England fyy får rysningar faktiskt.

Ja nu har jag oxå svamlat Laughing Laughing har ju bara sovit 1.5 timme men jag tyckte det var synd att sova bort hela sem hehe

Mvh Linda

Meeen Linda, du glömde blinkgubben! Evil or Very Mad Wink


Jo, visst är det viktigare att de är friska och trevliga än att de är några centimeter för höga men det är ju ännu bättre med en frisk, trevlig OCH korrekt hög hund.
Höjden är väl inte absoluta prio ett men borde vara en viktig del i helheten.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  ligistenzelda fre apr 03, 2009 1:00 pm

Sanna&Kelly skrev:
Suvi med Sniff skrev:Alla valpar i Sniffens kull blev ju väldigt små, trots normalstora föräldrar som bägge använts i avel förut och jag förmodar att de då fått normalstora valpar. Jag kan tänka mej att faktorer som stress och näringsbrist påverkat storleken i det här fallet, liksom det påverkat mentaliteten.

Vi människor har ju ökat i medellängd och det kan väl härledas till att vi har gott om mat? Det naturliga är kanske att olika arter blir större ju mer välmående man blir?
Då undrar jag om dvärgpinschern har samma problem med storleksökning! Och: kommer vi i framtiden se avel mellan pinscher och dp för att minska storleken på pinschern?

Så undrar jag om pinschern är så lik dobermann egentligen? Inte är det väl bara storleken som skiljer raserna åt?

Jo, jag tror att dvärgpinscherfolket också har problem med ett hundarna blir större.

Och jo igen, det skiljer massor mellan en dobermann och en pinscher hur de är mentalt! En dobermann är mycket mer krävande och inte en soffhund som en pinscher kan vara.

Jag har stött på en del dps som är lika "stora" som Zelda, så där barkar det väl åt det större hållet också antar jag. Lite synd, jag tycker raserna flyter ihop storleksmässigt mer och mer.

I Zeldas fall beror ju storleken på att mamman är liten, inget konstigt där, fast jag tycker endå det borde vara rekord med Zeldas knappa 40 cm i mankhöjd Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Tacos fre apr 03, 2009 1:04 pm

Meeen Linda, du glömde blinkgubben!


Jo, visst är det viktigare att de är friska och trevliga än att de är några centimeter för höga men det är ju ännu bättre med en frisk, trevlig OCH korrekt hög hund.
Höjden är väl inte absoluta prio ett men borde vara en viktig del i helheten.

Very Happy Very Happy ja du Sanna jag är verkligen en amatör när det gäller dessa hoppande och blinkande gubbar hit och dit.

Jaha så man ska ha en blinkgubbe Smile där!

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly fre apr 03, 2009 1:08 pm

Linda: En sån här alltså: Wink Nu vet du! Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Tacos fre apr 03, 2009 3:33 pm

Sanna&Kelly skrev:Linda: En sån här alltså: Wink Nu vet du! Wink
Haha fan jag vet jag tog fel gubbe bara ähh lite tröttis bara! Very Happy

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Nina lör apr 04, 2009 2:49 am

Ja, i Norge er nok problemet med størrelse på hundene større hos dvergpinscherne enn hos pinscherne... Foreløpig har vi ikke så veldig mange veldig store pinschere her, men vi har veldig mange av de gigantiske dvergene, hehe...

Og jo, det er klart det er man andre forskjeller på pinscher og dobermann enn bare størrelsen! Jeg satt det bare litt på spissen for å tegne et bilde av hvordan man kan risikere at det blir om man ikke tenker på størrelsen i det hele tatt, og heller justerer standarden ettersom hvilken retning vi beveger oss i størrelsemessig... Wink

At størrelse er nok så arvelig vet man jo, MEN, når man bruker en hund i avl og ønsker å danne seg et bilde av hvilken størrelse man kan forvente å få på valpene er det ikke noe poeng å kunn se på hundene man bruker, men man må se på størrelsetendensen generelt i linjene til disse hundene... Det vil alltid være sånn at det innimellom dukker opp en som skiller seg ut fra de andre i kullet når det kommer til størrelse eller andre ting, men er det ikke en tendens for resten av stamtavlen med for store hunder er det fult mulig at denne hunden allikevel vil gi valper av "normal" størrelse etter seg, selv om den selv er for stor...på samme måte som en hund med store hunder flere steder i stamtavlen høyst sannsynlig vil føre dette genet videre...

Jeg ser altså ikke noe problem i å avle på de større hundene, og ser ikke bort fra at jeg kanskje kan finne på å gjøre det selv en gang, men poenget er jo det at man må ikke bare se på den éne hunden, men resten av stamtavlen, og ta det med i betraktningen. Og så er det jo heller ikke sånn at alt er så svart og hvitt, og vi er heldigvis ikke så dårlig stilt i vår rase enda, at man MÅ velge mellom enten riktig størrelse og dårlig helse og mentalitet, eller feil størrelse og god mentalitet og helse...heldigvis har vi ganske mange avlshunder som har både god mentalitet, god helse, en rktig konstruksjon og riktig størrelse.... Wink

Men man må selv velge hva man ønsker å avle på, det får være opp til en hver og en hva man ønsker å prioritere i sitt oppdrett og ikke, men da må man også godta at man fra tid til annen kan risikere å treffe akkurat den dommeren som velger å slå ned på akkurat dette... Very Happy

En annen ting man skal tenke litt på, er at dersom man har linjer man ser som veldig verdifulle for sitt videre avlsarbeid, men som har problemer med høyden, og ønsker å prøve å jobbe videre med disse linjene men å avle dem ned i størrelse, så er det ikke det lureste å velge en partner som er i andre enden av skalaen når det kommer til størrelsen... Da vil man kunn oppnå å ha krysset to ekstremer, og i teorien vil dette gi veldig store valper, veldig små valper, eller begge deler.... Det man ønsker å komme fram til der jo det gjennomsnittlige, og da bør man pare med hunder fra gjennomsnittlige linjer... Ekstremt + elstremt er dessverre ikke = normalt, hehe.... Dette snakket vi faktisk om med en dommer på vårt Oppdretterseminar i helgen...veldig interessant...! Very Happy
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 42
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Joanna lör apr 04, 2009 9:21 am

Suvi med Sniff skrev:Alla valpar i Sniffens kull blev ju väldigt små, trots normalstora föräldrar som bägge använts i avel förut och jag förmodar att de då fått normalstora valpar. Jag kan tänka mej att faktorer som stress och näringsbrist påverkat storleken i det här fallet, liksom det påverkat mentaliteten.


Lotus hade 4 valpar innan med Asketvetens Eisa. I den kullen är endast 1 normalstor och det är Josefins Coyak. han är ca 48 cm hög. De andra tre, en tik är bara ca 43 cm, hanarna ca 46 cm. Mentalitetsmässigt är tre av fyra osäkra individer, alla på olika sätt.

Eisa har ju en kull till efter den med Lotus. Denna kull är mentalitetsmässigt helt annorlunda. Storleksmässigt är alla tikar utom en lite mindre. Två av tre hanar har normal storlek, den tredje något mindre.

Blev vi klokare nu Question Laughing
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Suvi med Sniff lör apr 04, 2009 12:01 pm

Joanna skrev:
Suvi med Sniff skrev:Alla valpar i Sniffens kull blev ju väldigt små, trots normalstora föräldrar som bägge använts i avel förut och jag förmodar att de då fått normalstora valpar. Jag kan tänka mej att faktorer som stress och näringsbrist påverkat storleken i det här fallet, liksom det påverkat mentaliteten.


Lotus hade 4 valpar innan med Asketvetens Eisa. I den kullen är endast 1 normalstor och det är Josefins Coyak. han är ca 48 cm hög. De andra tre, en tik är bara ca 43 cm, hanarna ca 46 cm. Mentalitetsmässigt är tre av fyra osäkra individer, alla på olika sätt.

Eisa har ju en kull till efter den med Lotus. Denna kull är mentalitetsmässigt helt annorlunda. Storleksmässigt är alla tikar utom en lite mindre. Två av tre hanar har normal storlek, den tredje något mindre.

Blev vi klokare nu Question Laughing

Hmmm... nej jag blev iallafall inte klokare! Jag har redan nått min maxgräns. Wink
Men det var ju intressant måste jag säga! Hur stor var Lotus, undrar jag? Han producerade iallafall småväxt avkomma. Om Lotus själv blev osäker först på äldre dar så blev vissa av hans kullar det redan från start. Kan man göra ett så generellt påstående eller är det orättvist?
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst lör apr 04, 2009 1:58 pm

Nina - Tack för utförligt svar! Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Tråden kapats?

Inlägg  Rivendells Cathrine sön apr 05, 2009 7:40 pm

Hej! Igår läste jag denna tråden och blev lite undrande över debatten som helt plötsligt fördes. Tänkte kommentera det hela idag eftersom jag inte hade tid och möjlighet igår.

Eftersom jag träffat samtliga hundar inblandade i debatten fler gånger än någon annan på detta forum så hade jag gärna kommenterat Very Happy

Det måsta ha spårat ur på något vis för jag ser inte det jag ville kommentera Very Happy

Ha det gott.

Cathrine
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly sön apr 05, 2009 7:51 pm

Rivendells Cathrine skrev:Hej! Igår läste jag denna tråden och blev lite undrande över debatten som helt plötsligt fördes. Tänkte kommentera det hela idag eftersom jag inte hade tid och möjlighet igår.

Eftersom jag träffat samtliga hundar inblandade i debatten fler gånger än någon annan på detta forum så hade jag gärna kommenterat Very Happy

Det måsta ha spårat ur på något vis för jag ser inte det jag ville kommentera Very Happy

Ha det gott.

Cathrine

Tråden är delad och finns under Hälsa/Mentalitet. Jag vill gärna höra vad du har att säga! Smile
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Nina sön apr 05, 2009 8:11 pm

Rivendells Cathrine skrev:Hej! Igår läste jag denna tråden och blev lite undrande över debatten som helt plötsligt fördes. Tänkte kommentera det hela idag eftersom jag inte hade tid och möjlighet igår.

Eftersom jag träffat samtliga hundar inblandade i debatten fler gånger än någon annan på detta forum så hade jag gärna kommenterat Very Happy

Det måsta ha spårat ur på något vis för jag ser inte det jag ville kommentera Very Happy

Ha det gott.

Cathrine

Hehe, da finner du kanskje det du leter etter her...: https://pinscher.swedishforum.se/halsa-mentalitet-f10/mentalitet-fran-storlek-t613.htm Very Happy
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 42
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Tack Nina & Sanna :D

Inlägg  Rivendells Cathrine sön apr 05, 2009 8:53 pm

Nu har jag sagt mitt Smile
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar - Sida 2 Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet