PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nu kanske jag får smisk

+6
Jenni
Poppis
Suvi med Sniff
helena&ingo
herrHarry
ligistenzelda
10 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda fre mar 20, 2009 3:29 pm

Men jag är sugen på att köpa ett Canny collar åt Zelda för att lära henne å gå fint.

Länk: http://www.cannyco.co.uk/

Erfarenheter?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Gäst fre mar 20, 2009 4:03 pm

Jag tycker den ser ut att fungera ungefär som ifall du sätter på ett utställningshalsband som ska bäras högt, förutom att det här dessutom verkar trycka i nacken. En varning utfärdades för inte allt för längesedan om liknande halsband/promenadhjälpmedel för att de kan orsaka nackskador i värsta fall.

Själv hade jag aldrig satt det på min hund. Är till och med restriktiv med vanliga halsband eftersom jag har en hund som skiter i vilket tryck det blir på halsen när han vill något.

I och för sig beror min sjåpighet på att jag själv har problem med nacken och är rädd för att utsätta mina jyckar för detsamma. Vet andra pinscherägare som använt ungefär samma typ av utrustning och som är mycket nöjda med resultatet Smile .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda fre mar 20, 2009 4:32 pm

Zelda är en envis dragare, så jag vill ju ha halsbandet just därför, men är också skraj för riskerna. Men kan inte skryta med att hon inte får nackskador i dagens läge heller iof..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  herrHarry fre mar 20, 2009 4:39 pm

En vanlig halti då? Jag tycker inte att det är så stor skillnad på den och cannycollar.

Sen kan jag tycka att det är bättre att använda ett hjälpmedel än att låta hunden dra. Och jag vet ju att du kämpat hårt med Zelda och hennes dragande.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda fre mar 20, 2009 4:47 pm

herrHarry skrev:En vanlig halti då? Jag tycker inte att det är så stor skillnad på den och cannycollar.

Sen kan jag tycka att det är bättre att använda ett hjälpmedel än att låta hunden dra. Och jag vet ju att du kämpat hårt med Zelda och hennes dragande.

Har en vanlig halti, men den skaver i ögonen på stackarn så jag använder den nästan aldrig längre..Canny collar skulle enligt personalen inte göra det.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Gäst fre mar 20, 2009 5:00 pm

ligistenzelda skrev:
herrHarry skrev:En vanlig halti då? Jag tycker inte att det är så stor skillnad på den och cannycollar.

Sen kan jag tycka att det är bättre att använda ett hjälpmedel än att låta hunden dra. Och jag vet ju att du kämpat hårt med Zelda och hennes dragande.

Har en vanlig halti, men den skaver i ögonen på stackarn så jag använder den nästan aldrig längre..Canny collar skulle enligt personalen inte göra det.

Fungerar inte sele då eller tar hon sig ur det?

Vi har sele på båda galningarna och ifall jag kombinerar med godis och tååålaaamoood så fungerar det fint. De gånger jag slarvar så skadar det inte honom åtminstone Laughing .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda fre mar 20, 2009 5:03 pm

Cuthalion skrev:
ligistenzelda skrev:
herrHarry skrev:En vanlig halti då? Jag tycker inte att det är så stor skillnad på den och cannycollar.

Sen kan jag tycka att det är bättre att använda ett hjälpmedel än att låta hunden dra. Och jag vet ju att du kämpat hårt med Zelda och hennes dragande.

Har en vanlig halti, men den skaver i ögonen på stackarn så jag använder den nästan aldrig längre..Canny collar skulle enligt personalen inte göra det.

Fungerar inte sele då eller tar hon sig ur det?

Vi har sele på båda galningarna och ifall jag kombinerar med godis och tååålaaamoood så fungerar det fint. De gånger jag slarvar så skadar det inte honom åtminstone Laughing .

Konstigt nog blir hon helt okontrollerbar i sele, flyger praktiskt taget fram..och vi ska int etala om hur katastrofala hundmöten blir.. Hon får sådan kraft i sele. Kan det bero på att det är en spårsele eller gör det ingen skillnad med Y-sele tex?
Tålamod har jag inte nog av, det blir inga långpromenader i sele för våran del då jag får så ont i händer, armar och axlar, utan där är det kort koppel som gäller eller henne i långlina.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty ang koppelfrågan

Inlägg  helena&ingo fre mar 20, 2009 5:13 pm

hej hej

vi provade ett kort tag att ha en annan variant på sele som ströps vid armbågarna istället för kring halsen. Så om Ingo tog sig fram för fram för fort/hårt/stretandes så nöp de relativt tunna bannen vid armbågarna. Det fungerade väl absolut, men olyckan i hans ögon var inte kul att se.

Sedan läste jag att fysisk smärta verkligen kan öka hundens stressnivåer i kroppen, och eftersom vi försöker hålla Ingo så låg som möjligt ur det avseendet så var det en självklarhet att välja bort en sele som påverkade honom så.

Ingen värdering i hur du gör, utan bara erfarenheter från vårt håll! Lycka till!

helena&ingo

Antal inlägg : 33
Registration date : 08-11-09

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda fre mar 20, 2009 5:22 pm

helena&ingo skrev:hej hej

vi provade ett kort tag att ha en annan variant på sele som ströps vid armbågarna istället för kring halsen. Så om Ingo tog sig fram för fram för fort/hårt/stretandes så nöp de relativt tunna bannen vid armbågarna. Det fungerade väl absolut, men olyckan i hans ögon var inte kul att se.

Sedan läste jag att fysisk smärta verkligen kan öka hundens stressnivåer i kroppen, och eftersom vi försöker hålla Ingo så låg som möjligt ur det avseendet så var det en självklarhet att välja bort en sele som påverkade honom så.

Ingen värdering i hur du gör, utan bara erfarenheter från vårt håll! Lycka till!

Dom där antidragselarna verkar plågsamma, så det är inte aktuellt. Osäker på om canny collar gör ont, men det ser inte ut som så. Dock måste jag få ordning på dragandet med nåt hjälpmedel, för hon är på god väg att få skador i vanligt halsband pale

Hur går det med koppledragandet i dagsläget? Tack för din input

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Suvi med Sniff fre mar 20, 2009 5:32 pm

Vår hundpsykolog pratade om att ha en sele som inte trycker mot sköldkörteln när hunden drar för att det då skulle utsöndras mer stresshormon, men jag vete sjutton var exakt den sitter... Har för mej att hon tyckte Y-sele var bättre i det avseendet.

Jag har aldrig märkt att en sele skulle fungera bättre än halsband mot dragande! Är Sniffen stressad så drar han vad han än har på sig och vi har testat gå-fint-selar. Han är helt ointresserad av att försöka undvika obehag i såna situationer. Har inte fått haltin att sitta kvar på honom och som du skriver så skär det in i ögonen. Klart vi inte använder det då! En liten måttsydd grimma kanske skulle vara nåt... *suck*
Det är skönt att han kan gå fint i koppel när han är lugn, men rätt som det är hör han nåt ljud som jagar upp honom och då börjar dragandet igen. (Om han inte tar myrsteg och nosar överallt.)

Jag tror inte det finns nån lösning som passar alla, man får helt enkelt prova sig fram! Om du vill testa tycker jag du ska göra det!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Gäst fre mar 20, 2009 5:38 pm

ligistenzelda skrev:[

Konstigt nog blir hon helt okontrollerbar i sele, flyger praktiskt taget fram..och vi ska int etala om hur katastrofala hundmöten blir.. Hon får sådan kraft i sele. Kan det bero på att det är en spårsele eller gör det ingen skillnad med Y-sele tex?
Tålamod har jag inte nog av, det blir inga långpromenader i sele för våran del då jag får så ont i händer, armar och axlar, utan där är det kort koppel som gäller eller henne i långlina.

Men ifall du köper ett bälte att kunna avlasta armarna med då? Det kan ju vara så att hon märker att det inte spänner åt runt halsen och allt blir så roligt ifall man då får ha sele. Är helt övertygad om att sele är som med allt annat en vanesak. I en vanlig sele så kan man ju lyfta tillbaka hunden utan att skada den, skillanderna med en spårsele är jag tyvärr inte bekant med men å andra sidan så är väl de framtagna för att hindra hunden så lite som möjligt.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  herrHarry fre mar 20, 2009 6:15 pm

Cuthalion skrev:Men ifall du köper ett bälte att kunna avlasta armarna med då?

Ja, det är annars en bra lösning! Jag har ett Baggenbälte, värd varenda öre, som jag använder när vi går långpromenader. Då har jag sele på Harry, annars har han halsband.

Sen finns det koppel som är som en bogserlina, dvs de expanderar när hunden drar, det blir jobbigare för hunden att dra och du känner mindre. Tror det finns sådana på Vibri, och säkert på andra ställen också.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Poppis fre mar 20, 2009 7:01 pm

Du kan sy på ulligull över nosen på Haltin, då skaver den inte och åker heller inte upp i ögonen eftersom nosgrimman blir mindre med ulligullet. Man använder ofta sånt på hästar och nosgrimmor där och det funkar jätte bra och skaver inte alls.
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda fre mar 20, 2009 7:04 pm

Ah ni kommer med bra lösningar Smile Jag tror jag bestämt ska köpa en Y-sele+ förarbälte och expanderkoppel och vänta och se. Det farliga med expanderkopplet (läste på vibri att kopplet expanderar upp till dubbel längd) är att hunden lätt når det den vill till, så inge vidare vid hundmöten Wink fast jag såg att snowdogs.se hade ett med extra ring eller handtag? när man vill hålla hunden kort.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda fre mar 20, 2009 7:05 pm

Poppis skrev:Du kan sy på ulligull över nosen på Haltin, då skaver den inte och åker heller inte upp i ögonen eftersom nosgrimman blir mindre med ulligullet. Man använder ofta sånt på hästar och nosgrimmor där och det funkar jätte bra och skaver inte alls.

Smart! men jag är smått ovän med symaskinen dock Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda fre mar 20, 2009 7:08 pm

skillanderna med en spårsele är jag tyvärr inte bekant med men å andra sidan så är väl de framtagna för att hindra hunden så lite som möjligt.

Ja hon i djuraffären sa iaf att spårselar/dragsele (dom med ett rakt band över bröstet) gav hunden extra kraft. Vi får se Cool

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Jenni fre mar 20, 2009 7:12 pm

Suvi med Sniff skrev:Vår hundpsykolog pratade om att ha en sele som inte trycker mot sköldkörteln när hunden drar för att det då skulle utsöndras mer stresshormon, men jag vete sjutton var exakt den sitter... Har för mej att hon tyckte Y-sele var bättre i det avseendet.

Suck, dessa hundpsykologer och deras fysiologikunskaper.... Laughing
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda fre mar 20, 2009 7:22 pm

Suvi med Sniff skrev:Vår hundpsykolog pratade om att ha en sele som inte trycker mot sköldkörteln när hunden drar för att det då skulle utsöndras mer stresshormon, men jag vete sjutton var exakt den sitter... Har för mej att hon tyckte Y-sele var bättre i det avseendet.

Jag har aldrig märkt att en sele skulle fungera bättre än halsband mot dragande! Är Sniffen stressad så drar han vad han än har på sig och vi har testat gå-fint-selar. Han är helt ointresserad av att försöka undvika obehag i såna situationer. Har inte fått haltin att sitta kvar på honom och som du skriver så skär det in i ögonen. Klart vi inte använder det då! En liten måttsydd grimma kanske skulle vara nåt... *suck*
Det är skönt att han kan gå fint i koppel när han är lugn, men rätt som det är hör han nåt ljud som jagar upp honom och då börjar dragandet igen. (Om han inte tar myrsteg och nosar överallt.)

Jag tror inte det finns nån lösning som passar alla, man får helt enkelt prova sig fram! Om du vill testa tycker jag du ska göra det!

Jag har ingen aning om det stämmer det där med sköldkörteln, men obehag stressar ju och det är väl inte så konstigt Wink halsband stressar lika mycket som sele, själva dragandet blir stress! men obehaget fysiskt i sele är bara för mig.
Ska prova sele+ förarbälte först och om det inte blir bättre så blir det ett canny collar i slutändan.
Det här med att gå fint i koppel är två varianter för mig. Den ena är när hunden kan gå fint i i hela kopplets längd samt gå fint i kort men slakt koppel. Jag vill ofta korta in kopplet då hon far som en vindrutetorkare över gångvägen Rolling Eyes så jag vet inte, det finns nog ingen lösning. Men jag kan iaf minska mitt och hennes obehag.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Suvi med Sniff fre mar 20, 2009 11:21 pm

Jenni skrev:
Suvi med Sniff skrev:Vår hundpsykolog pratade om att ha en sele som inte trycker mot sköldkörteln när hunden drar för att det då skulle utsöndras mer stresshormon, men jag vete sjutton var exakt den sitter... Har för mej att hon tyckte Y-sele var bättre i det avseendet.

Suck, dessa hundpsykologer och deras fysiologikunskaper.... Laughing

Berätta, berätta, var sitter den?! Very Happy
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Suvi med Sniff fre mar 20, 2009 11:23 pm

Jag var inne på Rusta ikväll och såg Canny collar där, till min förvåning. Fast bara stora storlekar för ca 250:-
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda lör mar 21, 2009 12:19 am

[quote="Suvi med Sniff"]Jag var inne på Rusta ikväll och såg Canny collar där, till min förvåning. Fast bara stora storlekar för ca 250:-[/quote

Ah dom mindre är billigare, så där är det väl tur att man har en liten hund Wink

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  stina o canyo lör mar 21, 2009 11:05 am

ska du alltid ha canny collar på då? risken finns ju att hon vänjer sig vid den o när du tar av den o byter så vet hon att den inte längre sitter på o gör "ont" när hon drar. nu vet jag inte hut mkt ni har lagt ner på kontakt övningar men det kan underlätta. läste lite i din blogg om att hon skärper sig när halsbandet sitter högt. det gör varje hund o skulle vi oxå göra om vi hade ett halsband där uppe. men lycka till

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  agentx lör mar 21, 2009 12:04 pm

Jag har det till vår Bullmastiff och är nöjd med det, kan inte hålla honom annars höggravid som jag är.
Funkar betydligt bättre än ett vanligt halti!
agentx
agentx
Admin

Antal inlägg : 74
Age : 44
Ort : Landskrona
Registration date : 08-10-09

http://www.pinstripes.dinstudio.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda lör mar 21, 2009 3:51 pm

stina o canyo skrev:ska du alltid ha canny collar på då? risken finns ju att hon vänjer sig vid den o när du tar av den o byter så vet hon att den inte längre sitter på o gör "ont" när hon drar. nu vet jag inte hut mkt ni har lagt ner på kontakt övningar men det kan underlätta. läste lite i din blogg om att hon skärper sig när halsbandet sitter högt. det gör varje hund o skulle vi oxå göra om vi hade ett halsband där uppe. men lycka till

Jag vet inte vad du menar med kontaktövningar, men vi har provat det mesta och hon är väldigt lyhörd, men hon vill framåt framåt NUU Rolling Eyes och inga medel som stopp vid varje drag, vändningar, komma tillbaka till sidan, beröm när hon gör rätt - inget fungerar. det blir bara så nerverande eftersom hon aldrig ger upp. Hon är envisare än mig. Ett hjälpmedel gör ju så att hon får sin motion och allt annat, men visst vore det toppen om man kunde få henne att gå fint ist..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda lör mar 21, 2009 3:53 pm

agentx skrev:Jag har det till vår Bullmastiff och är nöjd med det, kan inte hålla honom annars höggravid som jag är.
Funkar betydligt bättre än ett vanligt halti!

Låter lovande! Han har inte vant sig vid halsbandet?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet