PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Olika beteenden..

5 posters

Gå ner

Olika beteenden.. Empty Olika beteenden..

Inlägg  Arcan ons mar 11, 2009 11:36 am

Jag har funderat ganska länge på om det inte är så att Arcan beter sig annorlunda med Joakim än med mig. Jag ha egentligen inte fått det bekäftat fören idag när jag lämnade Arcan hos veterinären..

Tidigare så har jag bara kännt att Arcan speedar upp lite ibland och lyssnar inte så bra när Joakim kommit hem från jobbet, pomenaderna har känts annorlunda när vi gått tillsammans än när jag går själv med alla...

När Arcan skulle vaccineras så var Joakim med och han var även den som höll i Arcan och det var mkt protester, mkt gnäll och Veterinären fick tillslut sätta vaccinet i låret för att det inte gick i nacken pga av att Arcan stressade upp.. Nu är det ju så oxå att Joakim inte är lika hundvan som jag, Arcan är hans första egna hund som han har varit med från början, så jag tror att Joakim är lite nervös och spänd ibland även om han inte säger nått.. Ni vet ju hur killar kan vara... Rolling Eyes Very Happy Plus att jag har varit hemma med hundarna på heltid sen Arcan kom hem till oss så att jag har ju naturligtvis mkt mer tid med honom på dagarna och har stått för den största uppfostran.. Kan ju ha med det att göra oxå.. Jag är mer konsekvent, bestämd och direkt.. Joakim är mer beskyddande, roliga farbrorn och mindre konsekvent.

Idag så pep Arcan bara lite, mest för att det var lite trist att sitta och vänta.. Uppe på bordet så var han jätte duktig och sa ingenting.. Dock syndes det att han var lite stressad med tanke på mängden mjäll han började släppa och han luktade lite stress men han höll det i schack själv.. Han följde gärna med veterinären och jag kände mig faktiskt stolt när jag åkte därifrån.. Det var ju en sån otrolig kontrast från förra veterinär besöket..

En till grej jag tänkte på häromdagen var när Arcan var lös.. Han kom inte när Joakim ropade, utan först när jag gjorde det.. MEN efter min inkallning så gick han automatiskt först till Joakim, han gör samma sak om jag och Sofie är ute. Han kommer direkt på min inkallning, men går först till Sofie, sen till mig?? Varför undrar man ju..


Har ni märkt att era hundar ändrar beteende beroende på vem den är med i familjen...?
Mina Russllar kollar alltid med mig innan dom gör som Joakim säger, lixom checkar att dom verkligen ska göra det han ber om.. Det är väl ända sättat dom ändrar sig..

Jag blev ivf väldigt nyfiken om detta är vanligt... Very Happy
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Olika beteenden.. Empty Sv: Olika beteenden..

Inlägg  herrHarry ons mar 11, 2009 11:43 am

Harry lyssnar inte lika bra på husse som på mig. Jag tror det beror på (i vårt fall alltså) att Andreas inte har något intresse för hundar, att lära dem saker eller att gosa med dem. Han tycker det är roligast att busa, om han nu måste göra något. Så husse är en lekfarbror som man, enligt Harry, inte behöver ta på allvar.

Alltså, det är inte så att Harry alltid struntar i husses tillsägelser, men ibland. Husse är dock toppenlugn med Harry, jag är ju lite mer speedad. Wink
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Olika beteenden.. Empty Sv: Olika beteenden..

Inlägg  Sanna&Kelly ons mar 11, 2009 12:37 pm

I vår familj är det ju husse, matte & Kelly. Matte är ju den som är hemma med Kelly varje dag, tar honom på i stort sett alla promenader, är ansvarig för all uppfostran plus att det är ag som ger honom mat.

Kelly är nog ganska olika med oss två. Husse är den roliga som man helst busar med och som man går fram till (inne) och gosar med. Aldrig att han gör det med mig. Husse får också mer pussar.

De få gånger husse går ut med Kelly på promenad så är han allmänt mer lugn och skötsam, förmodligen för att husse satt lite stramare gränser än vad matte gjort.

I övrigt så har jag inte märkt ngn skillnad på att han skulle vara osäkrare eller lyda bättre eller sämre med någon av oss. Däremot så är han alltid gladast när både och husse och matte är hemma eller går på promenaderna.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Olika beteenden.. Empty Sv: Olika beteenden..

Inlägg  Jezzi & Desti ons mar 11, 2009 12:45 pm

Arcan skrev: En till grej jag tänkte på häromdagen var när Arcan var lös.. Han kom inte när Joakim ropade, utan först när jag gjorde det.. MEN efter min inkallning så gick han automatiskt först till Joakim, han gör samma sak om jag och Sofie är ute. Han kommer direkt på min inkallning, men går först till Sofie, sen till mig?? Varför undrar man ju..

Jag tror att anledningen till att han går till någon annan före dig när du ropar är att det är en lugnande signal. Hundar har många signaler för att dämpa aggresioner hos varandra och att springa rakt mot, rakt på någon är i hundspråk en ganska hotfull signal. Därför gör han nog så när han kommer på inkallning att han vill visa att han inte är hotfull och därför gör lite avsvängar innan han kommer till dig.

Tydliga exempel på sådana signaler är att hunden går i en böj mot dig, hunden nosar lite innan den kommer, hunden går sakta m.m. Oftast går det långsammare och med mer distraktioner ju argare du låter när du ropar, just för att hunden vill visa att den har fredliga avsikter när den kommer och försöker lugna ner dig lite.
Nu menar jag givetvis inte att du låter arg när du ropar, men det är ändå en väldigt "rätt på" situation för en hund att gå rakt mot en annan individ, speciellt för en signalkänslig pinscher. Smile
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Olika beteenden.. Empty Sv: Olika beteenden..

Inlägg  ligistenzelda ons mar 11, 2009 1:17 pm

Ja det är skillnad, men det tror jag endast beror på att jag är hemma med Zelda och husse ägnar för lite egentid med henne. Husse Niklas vill mest gosa i soffan och leka och en och annan gemensam promenad, resten lämnar han i princip till mig Laughing Så Zelda lyssnar mer på mig, hon kan checka med mig om det verkligen är okej fastän husse sagt ja/nej.

Husse är lekfarbrorn som hon älskar för att han är rolig men han är också en bra ledare i stressituationer som tex att det dyker upp en hare eller när hon tokstressar i allmänhet - där jag brister. Niklas är lugnet själv och jag försöker lära mig av mästaren I love you Har fått rapporten att Zelda kan släppa katter osv med blicken när han är ute med henne.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Olika beteenden.. Empty Sv: Olika beteenden..

Inlägg  Arcan ons mar 11, 2009 1:32 pm

Jezzi & Desti skrev:
Arcan skrev: En till grej jag tänkte på häromdagen var när Arcan var lös.. Han kom inte när Joakim ropade, utan först när jag gjorde det.. MEN efter min inkallning så gick han automatiskt först till Joakim, han gör samma sak om jag och Sofie är ute. Han kommer direkt på min inkallning, men går först till Sofie, sen till mig?? Varför undrar man ju..

Jag tror att anledningen till att han går till någon annan före dig när du ropar är att det är en lugnande signal. Hundar har många signaler för att dämpa aggresioner hos varandra och att springa rakt mot, rakt på någon är i hundspråk en ganska hotfull signal. Därför gör han nog så när han kommer på inkallning att han vill visa att han inte är hotfull och därför gör lite avsvängar innan han kommer till dig.

Tydliga exempel på sådana signaler är att hunden går i en böj mot dig, hunden nosar lite innan den kommer, hunden går sakta m.m. Oftast går det långsammare och med mer distraktioner ju argare du låter när du ropar, just för att hunden vill visa att den har fredliga avsikter när den kommer och försöker lugna ner dig lite.
Nu menar jag givetvis inte att du låter arg när du ropar, men det är ändå en väldigt "rätt på" situation för en hund att gå rakt mot en annan individ, speciellt för en signalkänslig pinscher. Smile

Det har du ju alldeles rätt i! Very Happy Att man inte kommit på det själv.. Rolling Eyes Jag har ju uppfattat Arcan som en väldigt signalkänslig individ så nu förstår jag ju.. Jag låter ju alltid överdrivet glad när han är på väg mot mig för att verkligen uppmuntra honom att komma.. Han är ju verkligen toppen på inkallning.. Very Happy
Men jag har verkligen sett det med andra hundar som du säger att ju argare man blir desto längre tid tar det för hunden att komma ända fram.. Min vän har det problemet med sin hund ibland.. Laughing
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Olika beteenden.. Empty Sv: Olika beteenden..

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet