PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rädd för hala golv

+4
Suvi med Sniff
patcash
herrHarry
AzaBouleau
8 posters

Gå ner

Rädd för hala golv Empty Rädd för hala golv

Inlägg  AzaBouleau tis feb 17, 2009 8:24 pm

Hej!
Vill bara höra mig för om det är någon som har samma problem som min hund. Hon har nämligen blivit rädd för hala golv Shocked . Det började när hon var liten då hon halkade i trapphuset och sen har hon ofta gått väldigt stelt där och varit rädd. Emellanåt går det bättre. Men nu har hon även blivit fjantig inne, både hemma hos oss och andra. Då är det parkett och trägolv som är "farliga" att gå på, plastmatta går bra. Hon har kommit på att det går bättre att gå på det "farliga" golvet om man backar confused . Någon som har varit med om detta eller som har något förslag hur man kan träna bort det?
AzaBouleau
AzaBouleau

Antal inlägg : 38
Age : 40
Ort : Alingsås
Registration date : 08-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  herrHarry tis feb 17, 2009 11:46 pm

Min är exakt likadan och jag kan lätt räkna upp tio andra pinschrar som är likadana. Vad det beror på vete tusan.

Men nu när vi flyttat till hus med i princip bara parkett har det blivit mycket bättre. Wink
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  patcash ons feb 18, 2009 12:15 am

Filo blev värsta lowridern för en stund när vi gick in i hallen där de körde lydnad och agility på Stora Sthlm i dec. Golvet där va bitvis både blankt och halt.

/Patte

patcash

Antal inlägg : 28
Age : 49
Ort : Norrköping
Registration date : 08-10-20

http://www.liljebladhs.se

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  Suvi med Sniff ons feb 18, 2009 12:36 am

Jotack, det är ett dagligt problem här!
Sniffen har fått för sig att trapphuset är dödshalt och det är bökigt VARENDA gång han ska lämna lägenheten. Han kan ta sig fram om han får gå intill väggen, problemet är att dörren svänger ut åt fel håll och det blir jättekrångligt att ta sig ut. In igen går det mycket bättre.

Han får också för sig att golven inomhus är hala och livsfarliga, men det går i perioder. Det räcker med att han har bråttom och en tass glider lite, sen nojar han över den fläcken i en vecka, tills han plötsligt förtränger faran.

Om han har bråttom så väljer han ofta att gå baklänges för att slippa halka. Han går helt normalt fram och tillbaka över golvet, men kallar jag med en godisbit blir han ivrig och stegar sig baklänges över samma yta! clown

Jag tycker det är enklast att lägga ut mattor inomhus och i trapphuset får han visst konstgjort mod genom kopplet.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  Gäst ons feb 18, 2009 8:39 am

Så blir jag också med ett par av mina skor inne på t.ex. CityGross eller i kontorsmiljöer. Har man väl halkat till en gång så blir man mycket försiktigare (tills man glömmer bort sig och halkar igen . . .). Wink

Gällande hala golv för hundar så har vi mattor nästan överallt. Dels skyddar dem golvet och dels skyddar dem hundarna från att fläka sig Very Happy .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  Anna ons feb 18, 2009 10:06 am

Det är som sagt inte helt ovanligt med pinschrar som inte gillar hala golv. Precis som Emma skrev kan jag också rabbla flera hundar som är rädda för golv.

Första gången jag träffade på en hund som var rädd för hala golv var sensommaren 1995, Det var en pinscher och ägaren var tvungen att ha mattor i HELA huset, de hade fått satt fast mattor i trappan till och med. Om det blev en glipa mellan mattorna backade denna hund över till den andra mattan.

Jag har varit med om pinschrar som reagerar negativt på "hala" golv bara för stunden för att sedan aldrig mer reagera medan vissa verkligen har detta med sig för jämnan.

En bekant till mig som har en hund med detta "problemet" har liksom spinnloss märken i mattan på vissa ställen i bostaden då hunden reagerar på vissa ställen bara.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  Gäst sön feb 22, 2009 7:05 pm

Wille har vant sig vid det från dag 1 då han var lite som bambi på hal is hemma eftersom han gled på våra golv. Vi har tydligen hala golv men han klarar det galant cheers

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  ligistenzelda mån feb 23, 2009 2:25 pm

Zelda är en rädd bambi på hal is till och från, men jag ignorerar. Men det händer inte hemma (det vande hon sig med eftersom vi inte hade mattor på golvet i ca 1½ år eftersom hon är en pissfia)), utan det kan slå till lite varstans utan nån förklarlig anledning i ett främmande trapphus tex, då hon slirar och trycker sig mot väggarna. Det är som att hon kommer på att Ja just det där är det läskiga monstret i marken.. Rolling Eyes

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  Jezzi & Desti tis feb 24, 2009 2:50 pm

Desti har också problem med hala golv, oftast är det bara om hon samtidigt är under press. T.ex. om hon är på ett nytt ställe, om hon har bråttom nånstans, om det är mkt runt omkring etc. Då märker man av det mest. När golven är jobbiga ur hennes synpunkt vänder hon helt enkelt på klacken och backar fram istället, har blivit en del av vardagen *s*
Hennes golvrädsla dök upp när hon var 8-9 månader ungefär, innan dess var det inga som helst problem.

Har läst mycket om detta och det är inte ovanligt bland andra raser heller. En ras som är speciellt "drabbad" är Collie. Där är det mer regel än undantag att ha en hund som inte kan gå på hala golv.
Andra raser där det är vanligt är Grand danois och Rottweiler.

Har en arbetskompis med en Münsterländer som är precis likadan. Han och Desti backar ibland fram över golvet på jobbet, ser sjukt roligt ut Laughing
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  ligistenzelda ons feb 25, 2009 4:10 pm

Ok så de flesta hundar backar som lösning? Då är det bara Zelda som kör bambistilen, hon faller platt nästan på mage och sprattlar med benen? Suspect

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  Sanna&Kelly ons feb 25, 2009 7:27 pm

Jezzi & Desti skrev:
Har läst mycket om detta och det är inte ovanligt bland andra raser heller. En ras som är speciellt "drabbad" är Collie. Där är det mer regel än undantag att ha en hund som inte kan gå på hala golv.
Andra raser där det är vanligt är Grand danois och Rottweiler.

Att det drabbar många collies förvånar mig inte med tanke på att de verkar allmänt veka och skygga överlag. Men rottweiler? Som är en bruksras?! Shocked Det går inte riktigt ihop tycker jag.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  ligistenzelda ons feb 25, 2009 7:42 pm

Sanna&Kelly skrev:
Jezzi & Desti skrev:
Har läst mycket om detta och det är inte ovanligt bland andra raser heller. En ras som är speciellt "drabbad" är Collie. Där är det mer regel än undantag att ha en hund som inte kan gå på hala golv.
Andra raser där det är vanligt är Grand danois och Rottweiler.

Att det drabbar många collies förvånar mig inte med tanke på att de verkar allmänt veka och skygga överlag. Men rottweiler? Som är en bruksras?! Shocked Det går inte riktigt ihop tycker jag.
´

Men drabbar detta verkligen bara hundar som är veka/skygga? Och om det är så finns det ju veka/skygga/osäkra rottisar också..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  AzaBouleau ons feb 25, 2009 7:59 pm

ligistenzelda skrev:Ok så de flesta hundar backar som lösning? Då är det bara Zelda som kör bambistilen, hon faller platt nästan på mage och sprattlar med benen? Suspect

Ja det gör Texie också när hon har bråttom och är lite stressad. Hon blir helt blockerad och bara spinner på samma ställe. Det är konstigt att de drar sig ut mot väggarna, för de kan ju inte ta emot sig med händerna som vi kan om vi skulle falla.
AzaBouleau
AzaBouleau

Antal inlägg : 38
Age : 40
Ort : Alingsås
Registration date : 08-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  ligistenzelda tor feb 26, 2009 7:10 pm

AzaBouleau skrev:
ligistenzelda skrev:Ok så de flesta hundar backar som lösning? Då är det bara Zelda som kör bambistilen, hon faller platt nästan på mage och sprattlar med benen? Suspect

Ja det gör Texie också när hon har bråttom och är lite stressad. Hon blir helt blockerad och bara spinner på samma ställe. Det är konstigt att de drar sig ut mot väggarna, för de kan ju inte ta emot sig med händerna som vi kan om vi skulle falla.

Nä men dom kanske ser golvet som ett avgrundshål och längs väggarna som en smal stig längs kanten till det hemska?

Jag läste på nåt av forumen en teori att hundar i en viss storlek inte såg golvet, att dom blev bländade eller hur det var..hm..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  Sanna&Kelly tor feb 26, 2009 7:47 pm

ligistenzelda skrev:
Sanna&Kelly skrev:
Jezzi & Desti skrev:
Har läst mycket om detta och det är inte ovanligt bland andra raser heller. En ras som är speciellt "drabbad" är Collie. Där är det mer regel än undantag att ha en hund som inte kan gå på hala golv.
Andra raser där det är vanligt är Grand danois och Rottweiler.

Att det drabbar många collies förvånar mig inte med tanke på att de verkar allmänt veka och skygga överlag. Men rottweiler? Som är en bruksras?! Shocked Det går inte riktigt ihop tycker jag.
´

Men drabbar detta verkligen bara hundar som är veka/skygga? Och om det är så finns det ju veka/skygga/osäkra rottisar också..

Nä, undantag finns säkert, hunden behöver nog inte vara vek/skygg i övrigt för att få detta beteende men jag har fått intrycket att det är vanligare hos sådana och stressade individer. Och rent spontant skulle jag vilja göra det antagandet (sedan kanske det är fel,vad vet jag) att det är just osäkrare hundar som utvecklar detta beteende.

Det finns säkert individer i alla raser som uppvisar detta beteende men att rottweiler som är en bruksras skulle ha så många "golvrädda" individer så att de blir kända för det förvånar mig. Men jag är inte insatt så jag vet inte hur det verkligen ligger till.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  Sanna&Kelly tor feb 26, 2009 7:47 pm

ligistenzelda skrev:
Sanna&Kelly skrev:
Jezzi & Desti skrev:
Har läst mycket om detta och det är inte ovanligt bland andra raser heller. En ras som är speciellt "drabbad" är Collie. Där är det mer regel än undantag att ha en hund som inte kan gå på hala golv.
Andra raser där det är vanligt är Grand danois och Rottweiler.

Att det drabbar många collies förvånar mig inte med tanke på att de verkar allmänt veka och skygga överlag. Men rottweiler? Som är en bruksras?! Shocked Det går inte riktigt ihop tycker jag.
´

Men drabbar detta verkligen bara hundar som är veka/skygga? Och om det är så finns det ju veka/skygga/osäkra rottisar också..

Nä, undantag finns säkert, hunden behöver nog inte vara vek/skygg i övrigt för att få detta beteende men jag har fått intrycket att det är vanligare hos sådana och stressade individer. Och rent spontant skulle jag vilja göra det antagandet (sedan kanske det är fel,vad vet jag) att det är just osäkrare hundar som utvecklar detta beteende.

Det finns säkert individer i alla raser som uppvisar detta beteende men att rottweiler som är en bruksras skulle ha så många "golvrädda" individer så att de blir kända för det förvånar mig. Men jag är inte insatt så jag vet inte hur det verkligen ligger till.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Rädd för hala golv Empty Sv: Rädd för hala golv

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet