PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ålder på din hund

+4
Tapper
Rivendells Kattis
Rivendells Cathrine
BeeBronx
8 posters

Gå ner

Ålder på din hund Empty Ålder på din hund

Inlägg  BeeBronx sön dec 28, 2008 4:25 pm

Jag har en fråga - hur gammal är din pinschers?
Hur gammal är den äldsta hund som är representerad här?
Hur gammal blev den älsta pinschern ni känner till?

Hur har du sett hur åldrar påverkar pinscher i allmänhet - är det olika, beroende på dina kunskaper jämfört med andra raser? Är det en ras som har ett okompliserat liv upp i hög ålder?

Så när börjar pinschern bli gammal?
"Medelålder" för de flesta raser är i allmänhet mer än sju år. Jag skulle vilja veta om det finns några siffror på pinscher och hälsa upp i hög ålder - är de en ras som tenderar att leva längre och må bättre ?????

Jag Har Bronx - Ålder 8 (20001224) och han är ...tja, han har alltid levde livet i ett lite lunkande, långsammare sätt - jämfört med mina andra pinchererfarenheter.
Han börjar bli lite grå på hakan - men är mycket blank i pälsen ... lite kul sak om pälsen - är det inte samma struktur som innan ... lite hårdare och mer sträv.
Han är alltid med mig på långa promenader - och inte ett problem alls... men jag har sluat med att ta honom på långa turer när jag cyklar. Jag kan se en skillnad i hans sätt att hålla uppe tempot där.

Tack och lov - pjallig ägare som jag är - Jag gjorde en fullständig hälsa koll i vintras - tänder, blod, organ, prostata och socker ... han är i bra skick och mår bra ....

Så - ålder???
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Gäst sön dec 28, 2008 4:48 pm

Totte är 3 år och har blivit alldeles för mycket gentleman och det oroar mig delvis. Inte att han skulle vara sjuk på något sätt utan det är mer att det är ovant vid att ha en hund som inte röjer genom hela alfabetet dagligen Twisted Evil . Tycker han har blivit väldigt mycket äldre på väldigt kort tid, inte bara i och med Lillans inflytt. Förmodligen har han bara blivit vuxen och att det blir som med mina föräldrars St Bernhard, Bettan.

Bettan var en cool och vuxen hund när hon var runt 3-4 år. Vid 5 återvände hon till valpstadiet och där har hon stannat! Nu är hon 8 och leker i timtal med Lillan som fyller 1 på tisdag. Det är till och med så att Lillan tröttnar först stundtals Laughing .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Ålder.

Inlägg  Rivendells Cathrine sön dec 28, 2008 5:09 pm

Machiavelli - fyller som många nu vet 11 år den 14 februari. Den eviga unghunden har aldrig blivit vuxen, klättrar fortfarande upp på gästernas axlar. Ska jag ut och möta någon och han har hör mig säga i telefonen "då kommer jag ut och möter dig" så snor han runt benen runt mig som en galning, river på dörren och när vi går mot personen (oavsett om det är ngn han känner eller inte) så går han på bakbenen och sliter oftast så mycket att jag släpper kopplet vilket innebär att han rusar som en galning fram till personen GIRAR och hoppar upp för att sedan springa til l närmsta buske och kissa. Sedan hälsar han inte mer utomhus utan väntar till personen är inomhus. Vi kallar honom för packe papegojan ibland.... Han är värdig på det sättet att han inte bryr sig i andra hanar etc men annars så är han ganska ouppfostrad fortfarande.

Sedan har jag ju de andra men han är tuppen i hönsgården. (stackars Emir och Nick som kallas för hönor Wink )
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  BeeBronx sön dec 28, 2008 5:16 pm

Cathrine - har du inte en"gammal, äldre, äldst"
Sveriges.... den älsta du vet ... världen över?
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Rivendells Kattis ons dec 31, 2008 12:12 pm

Ja jag har ju inget mer att komma med än Cathrine... Ghibli fyller 11 i februari.

Pigg som få och fräsch som få. Visst är han grå i mustashen och man märker ett mer stillsamt tempo... Men han är verkligen inte gammal. Han får inte heller följa med på cykelturer längre, jag tar honom ensam med cykeln fram och tillbaka på vägen och han är nöjd och glad med det. Han skulle orka mer, men jag vill inte.

Ghibli har förändrats till det yngre sen han blev frisk från sin inflammerade nerv förra vinern. Innan han blev så dålig så var han sliten och seg väldigt länge. Ålder trodde jag, men han var nog sjuk. Det hande nog legat och grott ett tag. Jag kollade upp honom ett antal gånger... nojjig som jag var... Men allt såg bra ut.

Men nu är han den goa glada gubbe som han ska vara!

Ghiblis och Mackes pappa Basko blev väldigt gammal, tror det var 14 eller 15 (rätta mig om jag har fel Cathrine) och Krabban lever ju än.
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Rivendells Kattis ons dec 31, 2008 12:14 pm

Just det! Haggith, Blessins pappa blev rätt gammal... gick ju bort rätt nyligen. Minns inte hur gammal. Men pigg ända till slutet.
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  BeeBronx ons dec 31, 2008 12:20 pm

Rivendells Kattis skrev:Just det! Haggith, Blessins pappa blev rätt gammal... gick ju bort rätt nyligen. Minns inte hur gammal. Men pigg ända till slutet.

Bronx och Bless pappa blev över 16år

Men sedan har jag ju vetskap om en gammal svensk hund; Bitsikka´s Athlaz Bonzo
som blev 18 år gammal

Finns det någon med vetskap om äldre????
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Rivendells Kattis ons dec 31, 2008 12:26 pm

BeeBronx skrev:

Bronx och Bless pappa blev över 16år

Men sedan har jag ju vetskap om en gammal svensk hund; Bitsikka´s Athlaz Bonzo
som blev 18 år gammal

Finns det någon med vetskap om äldre????

Blev han så gammal... shit... Hoppas vi får behålla våra plutts lika läng! Friska så klart...

OJ! 18 år!! Om Ghibli skulle orka så länge... skulle jag ju få ha honom nästan lika länge til... *ler med tårfyllda ögon* Min Ghibli...
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Tapper tis jan 06, 2009 8:43 pm

Jag har boken German Pinscher. Där står det att en tik blev hela 19år...

Då har min fröken 17år kvar, då hinner jag ju bli gubbe;)
Tapper
Tapper

Antal inlägg : 24
Age : 39
Ort : Skövde
Registration date : 09-01-06

http://my.opera.com/Super_Wendy/blog/

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  ZetaNova ons jan 07, 2009 4:04 pm

Zeta är 6,5 år (020706) och Nova ca 10 månader (080225) så vi är ju varken yngst eller äldst på forumet. Wink

Jag har dålig koll på gamla pinschers, iaf som är äldre än vad som redan nämnts. Smile

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Eva - Cha'diaz kennel fre jan 09, 2009 2:44 am

Inte klokt...min Atlas fyller "veteran", blir 8 år 26 februari, min "lilleman" Hades blir 5 år den 31 januari!! Mina älsklingar!!!!!!!!!!! I love you

Usch, nä vill inte tänka på det där med hundar och deras livslängd, men så kommer det nåt sånt där som skakar om en...kan erkänna att jag grinade som värsta tönten när jag hörde att Atlas och Hades pappa Leo (Lilla Enebys Leonardo) hade dött!! Embarassed Sad
Eva - Cha'diaz kennel
Eva - Cha'diaz kennel

Antal inlägg : 111
Ort : Boden
Registration date : 08-10-12

http://www.chadiaz.com

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Fotofreaket fre jan 09, 2009 3:03 am

Kilo blir 11 år den 5/3 Hon är lika pigg och snabb som vanligt. 3 gånger i livet, länge sedan sist - så har hon liksom tappat balansen under någon timme som om hon fick propp ihjärnan eller så. Jag har dock aldrig märkt att hon skulle fått något men, och intelligensen är oförändrad vad jag kan förstå Wink
Med andra ord 11 år är ingen ålder!
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  BeeBronx lör jan 10, 2009 12:20 am

RedPinz skrev:Inte klokt...min Atlas fyller "veteran", blir 8 år 26 februari, min "lilleman" Hades blir 5 år den 31 januari!! Mina älsklingar!!!!!!!!!!! I love you

Usch, nä vill inte tänka på det där med hundar och deras livslängd, men så kommer det nåt sånt där som skakar om en...kan erkänna att jag grinade som värsta tönten när jag hörde att Atlas och Hades pappa Leo (Lilla Enebys Leonardo) hade dött!! Embarassed Sad

Hörrrrööööö, snyggingen skall väl ut på veteranrunda?

Wink
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Tapper sön jan 18, 2009 4:12 pm

Vad anses vara snitt ålder för en pinscher?
Tapper
Tapper

Antal inlägg : 24
Age : 39
Ort : Skövde
Registration date : 09-01-06

http://my.opera.com/Super_Wendy/blog/

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  BeeBronx sön jan 18, 2009 5:21 pm

Tapper skrev:Vad anses vara snitt ålder för en pinscher?

Det beror på vem du frågar ...

Det finns ingen reell statestik - jag efterfrågade det för ett tag sedan, men eftersom det inte rapporteras när hundar går bort per automatik kan man inte med säkerhet säga snittålder.

Jag hade önskat att vi hade ett upplägg av den typ jag skapade till sektionen på vår site för sektionen;

klickbar för alla att skriva i och skicka in;

Enkät: HUND AVLIDEN

Bakgrund till denna enkät:
Vi har i vårt RAS tagit upp att vi vill öka kunskapen om våra hundars livslängd och dödsorsak. Som ett långsiktigt mål vill vi öka medellivslängden hos våra pinscher. Genom att fylla i denna blankett hjälper du oss i vårt arbete.


Hundens stamtavlenamn: ___________________________________________________


Född: ____________________________ Död: _________________________



Orsak till död/avlivning:

________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________

Övrig information:
(Här kan du fylla i om det är något annat du tror kan vara bra för avelskommittén att känna till tex ”opererades för livmoderinflammation vid 6 års ålder” eller ”medicinerades för sköldkörtelrubbning sedan 3 års ålder”.)

________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________


Ovanstående uppgifter skall behandlas konfidentiellt och får endast användas för statistik; Ja

Ovanstående uppgifter får användas officiellt, dvs klubben har rätt att använda dessa i informationssyfte i sitt avelsarbete; Ja

Datum och underskrift: ________________________________________________________

************************

Men nu sitter inte jag i styrelsen längre och styrelsen har haft SJUKT mycket anat att göra under detta år. Jag hoppas kanske man kan ta tagi lite sånt längre fram -

ANNARS - kanske vi kan göra en avdelning för denna typ av blanketter på detta forum, utskrivningsbara som man sedan kan skicka in till AK och styrelsenför sammanställning...?
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Eva - Cha'diaz kennel sön jan 18, 2009 10:17 pm

BeeBronx skrev:

Hörrrrööööö, snyggingen skall väl ut på veteranrunda? Wink

Jaaaa, men SJÄLVKLART!!! Very Happy
Eva - Cha'diaz kennel
Eva - Cha'diaz kennel

Antal inlägg : 111
Ort : Boden
Registration date : 08-10-12

http://www.chadiaz.com

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Meile mån jan 19, 2009 12:13 am

Meile fyller 10 år den 13:e februari nu i år. Han är fortfarande pigg och frisk, alert och framåt. Han följer fortfarande med på lååånga promenader utan att tappa tempo, och senast idag så var han ute med oss i skogen och spårade bruksspår ihop med Kenzo & rottis-Enya.

De ålderstecken som jag kan märka är vita strån på hakan, kanske lite strävare päls (som Pia skrev), samt att han kanske tar det lite mera lugnt inomhus hemma - sover/vilar mer och behöver inte vara med precis hela tiden. Sedan tycker jag att han har fått lite mer egna idéer om hur saker & ting ska göras också... :-P

Några åldersrelaterade krämpor har jag inte direkt märkt - han hade en godartad testikeltumör hösten 2006 som gjorde att vi tog bort ena testikeln, men det var inget åldersrelaterat sa veterinären, och den kvarvarande testikeln är ju bevisat fortfarande fertil. Något annat kan jag inte komma på...

Jag hoppas verkligen att han får hänga med många år till! :-)
Meile
Meile

Antal inlägg : 60
Ort : Limhamn
Registration date : 08-10-12

http://www.asynjans.se

Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Gäst sön feb 22, 2009 7:20 pm

Hej Wille är precis 10v i dag så han är ju inte bland dom älsta här i alla fall Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Ålder på din hund Empty Sv: Ålder på din hund

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet