PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Blandade frågor, del 2

+8
ZetaNova
Jenni
Elenya's
Maiken
Sanna&Kelly
AzaBouleau
ligistenzelda
Suvi med Sniff
12 posters

Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Blandade frågor, del 2

Inlägg  Suvi med Sniff tis dec 02, 2008 8:13 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?

Sniffen gräver en gång till Kina genom vardagsrumsgolvet. När överkastet på soffan glidit ner på golvet gräver han frenetiskt och blir helt låst i det. Vi bor på nionde våningen, så han vet att det är en bit att gräva.
När jag hade ont i knät och hoppade på kryckor mördade han tre kuddar på tre dagar.

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?

Sedan vi började barfa brukar han få ett märgben i veckan, på helgerna går han ibland en kycklingfot. Tuggrullar är bra sysselsättning, det brukar märkas att han blir rastlös utan nåt att tugga på på kvällarna.

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?

Sniffen har nog en 4-5 av vardera! Ett par har han tuggat sönder, andra har han tagit sig ur, några har jag själv sytt. Jag har inte hittat nån favorit än, jakten fortsätter!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  ligistenzelda tis dec 02, 2008 8:30 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?

Hon blir väl mer rastlös än vanligt på promenaderna, inne är hon relativt lugn.

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?

Eftersom Zelda har magproblem får hon endast de vita tuggbenen, men inte alls ofta.

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?

Hm har avverkat en hel del. Nu har hon bara en sele. Sen har jag ett läderhalsband, ett blinkhalsband och det viktigaste av allt - haltin. Ett tygkoppel som är bra, ett flexi också.
Favoriten är haltin eftersom hon går så fint i den. Ska köpa ett läderkoppel som jag alltid velat ha.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  AzaBouleau tis dec 02, 2008 10:07 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?
Hon piper ända tills jag går ut med henne. Det där pipandet är ju vanligt hos pinschern men det är otroligt jobbigt att lyssna på. Ibland kan hon börja trotsa och klänga på mig, allt för att få min uppmärksamhet

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?
Hon har ett nästan jämt, ett torkat hudben. Men vi kan plocka undan det ibland om hon tuggar för mycket. Hon dricker otroliga mängder vatten om hon tuggat för länge. Då blir det skyttetrafik i trapphuset =)

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?
Ett läderkoppel och ett läderhalsband, ett retriverkoppel (som vi nästan aldrig använder), två selar (varav en till sök), en reflexsele och ett utställningskoppel.
AzaBouleau
AzaBouleau

Antal inlägg : 38
Age : 40
Ort : Alingsås
Registration date : 08-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  Gäst tis dec 02, 2008 10:46 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?

Totte blir ivrigare när vi är ute men annars accepterar han att matte har ont och inte kan gå långa turer. Han är kanon på det sättet.

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?

Han har alltid något att tugga på här hemma oavsett om det är leksak, skor eller dylikt. På så sätt kan han aktivera sig själv till stor del. Märgben får han med jämna mellanrum hos morfar.

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?
Lagom många Twisted Evil . Favoritkopplet just nu är Hurttaa-kopplet med reflexhalsband.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  Sanna&Kelly ons dec 03, 2008 11:22 am

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?

Kelly blir rastlös inne och sover bara kortare stunder innan han är uppe igen. Han vandrar runt lite, kikar i fönstret, lägger sig en tio minuter en kvart, upp och kikar igen... Rolling Eyes
Han är inte pipig och härjig men det där är nog enerverande.


Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?

Kelly har en back med diverse tuggben och urtuggade gamla märgben som alltid står framme. Det går väl lite upp och ner hur mkt han tuggar på dessa, ibland är det flera kvällar (oftast kvällar) i rad och ibland är det bara någon gång i veckan. Om det kommer hundbesök så blir det oftast bentugg!
När det gäller grisöron och andra rökta grisdelar så blir det kanske någon gång per vecka, ibland oftare och ibland mer sällan. Oftast ratar Kelly dock öron och så om han inte har någon kompis på besök, då är de genast godare... Rolling Eyes
Märgben får han väldigt sällan, ibland kan det gå ett par månader mellan gångerna. Grejjen med märgben är att Kelly verkar tycka att de är äckliga och om han får ett så kan han inte börja tugga på det själv. Om någon annan hund däremot börjat tugga på det och slabbat ner det med dreggel, då är det hur gott som helst och han kan tugga i säkert en timme.
Överlag så är det ju så att halvtuggade, mjuka och blöta ben är bäst, oavsett sort... tongue


Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?

Inte så fasligt många ändå. Jag har ett par snygga kedjor och ett kort läderkoppel som aldrig används och lyshalbandet är mkt sparsamt använt (måste byta batterier).

Ska köpa ett nytt långt läderkoppel på mässan tänkte jag för vi använder tre uppsättningar till vardags:

Ett kort retriverkoppel
Ett mjukt och brett fleecehalsband som används antingen med ett hyfsat långt koppel (det nya läderkopplet som ska köpas!)
eller med flexikopplet

Allt är beroende på var vi ska gå eller hur mkt jag misstänker att han kommer att vara kopplad.

Dessutom har vi en sele, en lydnadstävlingsuppsättning (läderhalsband utan stryp och camokoppel som är kortare än 2 meter och ganska lätt att knöla ner i fickan) och ett camohalsband som vi använder när vi viltspårar.

Hm, egentligen ganska mycket koppel och halsband som oftast går naken, hi hi! Razz

Jag gillar retrieverkopplet bäst för det är så lätt och smidigt att bära, får plats i fickan och har perfekt längd att hänga och knyta runt nacken. Dessutom är det så smidigt att dra snaran på och av Kellys hals om jag behöver koppla upp honom vid något hundmöte eller så. Den enda nackdelen är om det dyker upp något så att han behöver gå kopplad en längre bit, då är det alldeles för kort tycker jag.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  Maiken ons dec 03, 2008 12:14 pm

[quote="AzaBouleau"]Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?
Han piper mye og vandrer rundt huset uten å slå seg til ro.. Så nå som jeg har sitti å lest til eksamen i ca tre uker er han temmelig undestimulert. Han er jo vandt til å trene hver kveld også plutselig blir det ingenting på en lang stund, ikke rart han blir litt stessa.. Heldigvis har det blitt litt bedre med tiden.. Var på lp-trening i går og da var han så høy at under fri ved foten var det omtrent ingen bein i bakken samtidig.. Laughing

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?
Siden jeg jobber i dyrebutikk blir det ofte med litt snaks hjem, ett par ganger i uka tenker jeg..
Og da det somregel: vomskinn, muskel eller strupe som gjelder Very Happy

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?
Vi har mange halsbånd:
Et tynt lærhalsbånd med lenke-halvstrup -favoritten
Et lærhalsbånd med blinkende diamanter Laughing
Et halvstrup fleece med refleks
Et blinkehalsbånd som lyser opp i mørket
Et lær retriverbånd

Ellers har vi vel bare ett kobbel i vanlig læ for han går som oftest løs Very Happy

Også har vi jo et par seler, en til trekk og en til spor Wink
Maiken
Maiken

Antal inlägg : 70
Age : 36
Registration date : 08-10-23

http://www.trayan.no

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  Elenya's ons dec 03, 2008 2:23 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?
Zenya bryr sig inte, hon njuter istället av att få ligga helt ostört och sova i sängen under täcket! Troja blir en liten Twisted Evil Hon busar med allt hon hittar tex leksaker, toarullar, katterna ja allt möjligt! Dock så är det inte såå svårt att få henne att varva ner igen, en aktiveringsleksak så är hon nöjd sen! Ett plus är att hon är otroligt bra på att aktivera sig själv, hon kräver inget av oss hur rastlös hon än blir!

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?
Hmm, svårt att räkna med tanke på att dom går och hämtar så fort jag vänder ryggen till.... Jag måste nog flytta upp allt som töserna tycker om på en högre hylla i butiken Smile

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?
Ojoj, ingen aning... Selar har dom fem var och halsband har dom nog så dom skulle kunna ha ett för varje dag i månaden Rolling Eyes Koppel, kanske sex var...
Elenya's
Elenya's

Antal inlägg : 103
Age : 39
Ort : Älvsbyn
Registration date : 08-10-12

http://www.elenyas.se/

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  Jenni ons dec 03, 2008 7:28 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad? Loke blir jättedryg och ska brottas och bitas så jag försöker se till att han får springa av sig ordentligt. Jag bor mer eller mindre ute på landet med stora öppna gräsytor. Nu när det är mörkt på kvällarna hänger jag på honom diverse reflexer och blinklampor så ser jag honom ändå när han kutar omkring. Very Happy

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?
Han har alltid vanliga tuggben. Grisöron, knorrar, tjursnoppar och märgben får han lite då och då. Mest för tändernas skull. Vi försöker borsta tänderna så ofta som möjligt också. Jag gjorde lika dant med förra hunden. Han blev 12 år och hade nästan ingen tandsten alls.

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?
Loke är bara 8 månader så vi har inte hunnit samla på oss så mycket. Om jag inte räknar det han växt hur har han fyra halsband, två i läder och två hemmagjorda nomehalsband, två koppel varav det ena är ett reserv ifall det fina kopplet går sönder. Han har inga selar än men jag ska knåpa ihop ett spårsele och ett nomesele så fort jag får tid. Favorithalsband är ett i läder med snälla nitar på i form av solar (från Ferplast). elephant (ville bara använda elefanten Very Happy )
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  ZetaNova tor dec 11, 2008 12:36 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad? Zeta märker man ingenting på, hon är nöjd oavsett vad man gör eller inte gör. Nova är oftast nöjd hon med, men emellanåt oftast när jag sitter i soffan lägger hon tassarna på mina axlar från ryggen sett och naggas lite i mina öron och sånt, och pussa intensivt så det kan hända en framtand kommer med i allt iver med, fast det kan också vara ett frusterat tiggningsbeteende då det oftast hände rom jag äter på något typ som...hallå eller har du inte sett att jag sitter här brevid och är söt... Very Happy

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt? Innan när jag bara hade Zeta så hade hon tillgång till tuggben jämt, numer så får de lite varierat när jag är hemma. Men de får nog något dagligen eller varannan dag iallafall. "Tomma" märgben att tugga på ligger alltid framme och aktiveringbollar med godis i dock.

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?
10 koppel av div typer, 6 selar och runt 10 halsband tror jag och fler ska det bli nu när Nova är nästan färdigvuxen Wink

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  Meile tor dec 11, 2008 1:23 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?

Ja, den här hösten har tyvärr varit väldigt jobbig för mig - jag har inte mått så toppenbra vare sig fysiskt eller psykiskt, och det har naturligtvis återspeglat sig i hundträningen. Givetvis får de sina promenader, och visst har jag tränat en del - men promenaderna och träningspassen har inte blivit så långa/varierade som de i normala fall är, och det påverkar ju förstås hundarna.

Meile - med sina snart tio år är han numera en äldre herre som gärna hänger med på vad som erbjuds, men som är minst lika nöjd om han snart får komma hem till soffan igen. Så länge han får pinka in reviret så är han nöjd även med en kortare runda, särskilt om vädret är sisådär. Visst är det kul att träna lite (om vädret är fint) och få lite korv, men inget måste. Inomhus är det soffan eller sängen - busar lite med Enya ibland, men mest avkoppling.

Kenzo - som är lite över två år, har betydligt mer energi. Han vill ha långa promenader med en del träning och gärna springa mycket lös så han blir av med allt spring. Oavsett väder. Får han inte tillräckligt ute så reagerar han på tre sätt - antingen tokbusar han med Enya tills ingen av dem orkar mer (eller vi tappar tålamodet), eller så tigger han uppmärksamhet och kel av oss genom att sätta sig tätt intill och lägga tass eller huvud på oss, eller så ligger han ihoprullad i fåtöljen och suckar djupt och blänger på oss och visar på alla sätt hur synd det är om honom.

Rottis-Enya - är nu elva månader och ett hår av hin. Hon måste egentligen ha ordentlig träning och ordentlig aktivering minst ett par timmar om dagen (utöver promenaderna) för att inte vara jobbig inne, och nu när hon inte riktigt har fått det alla dagar så märks det. Hon busar med Kenzo inomhus så att stickor och strån flyger, och får hon inte busa med honom (vi tröttnar) så busar hon med Meile tills han tröttnar. Får hon inte busa alls med de andra så tigger hon uppmärksamhet av oss - väldigt påtagligt genom att krypa upp i knät eller sätta sig bredvid och slicka en överallt. Jobbigt när man vill se tv - hon väger ändå 37 kilo redan nu, och det mesta är muskler. Hon har märkt att vi "aktiveras" automatiskt när hon hämtar grejer hon inte får ha, så det gör hon emellanåt - skor & strumpor och sådant. Och är vi inte hemma så kan vad som helst som vi har i "rottis-höjd" ryka - hittills har det gått åt två fjärrkontroller, en bärbar telefon, x antal pennor, ett fint handgjort brödfat i näver, tre grytunderlägg i kork, fodralet till en hyrd dvd-film (det kostade 50 spänn), ett par cd-skivor, en av husses badtofflor, några innersulor till olika skor, och x antal strumpor. Samtidigt är hon absolut inte sur eller elak, utan tvärtom så glad och mjuk till sättet så att det är väldigt svårt att bli arg på henne. Så vi har det lite jobbigt just nu... *suck*

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?

Färska råa märgben får de oftast 1-2 gånger i veckan, ibland varannan dag. Grisöron och tuggben får de också ofta när jag har det hemma. Jag tycker det är en naturlig och bra sysselsättning som håller matsmältningsfunktion, tänder, och sysselsättningsbehov i trim.

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?

Meile har tio halsband - ett vanligt halsband (nylonstryp) med långt läderkoppel, ett kedjestryp (för lydnadsträning) med kortare läderkoppel, ett halsband med norskrulle (för sök), ett halvstryp med kamouflagenäsduk och kamouflagefärgat koppel (bara snyggt), ett orangt Harley Davidson-halsband med kort orangt koppel (som vi fått), tre utställningskoppel/halsband i olika varianter, ett reflexhalsband, och ett blinkhalsband (för kolsvart mörker).

Kenzo har egentligen bara två halsband - ett vanligt halsband (nylonstryp) med långt läderkoppel, och ett reflexhalsband. Men så lånar han ju av Meile så fort han behöver något annat. :-)

Enya har egentligen inget eget alls, utan har ärvt alla sina av föregående rottisar, vilket innebär att det är lite olika storlek på dem så att de passar mer eller mindre bra. Men totalt har hon väl tolv halsband - tre olika vanliga kedjestryp (varav ett passar just nu) med långt läderkoppel, ett halvstryp med treradig kedja (urtjusigt!), ett alldeles för stort halvstryp i läder, ett halsband med norskrulle (för sök), ett halvstryp med kamouflagenäsduk och kamouflagefärgat koppel (bara snyggt), ett orangt Harley Davidson-halsband med kort orangt koppel (som vi fått), två utställningskoppel/halsband, ett reflexhalsband, och ett blinkhalsband (för kolsvart mörker).
Meile
Meile

Antal inlägg : 60
Ort : Limhamn
Registration date : 08-10-12

http://www.asynjans.se

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  ligistenzelda tor dec 11, 2008 1:38 pm

Kom på hur Zelda visar att hon har tråkigt: hon GÄSPAR och gäspar och gäspar och stirrar ut mig Laughing När hon är frustrerad och inte får som hon vill blir hon megabusig och lekmorrar och ska kampa med allt å inget. Ganska söt mitt troll.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  herrHarry tor dec 11, 2008 2:07 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?
Harry blir tydligt understimulerad ibland. Då hämtar han strumpor och kvitton och lägger sig under vardagsrumsbordet. Men för det mesta nöjer han sig med soffan om vi inte tränat på ett tag. Man märker en tydlig skillnad i om vi under en period tränat mycket och sen vilat några dagar, då blir det mer hämtning...

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?
Harry är dålig på att tugga på ben... Han har alltid ben framme. Men tuggar på dem gör han lite nu och då.

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?
Alldeles för många... Min favorit är ett läderhalsband med nitar, Harry är rackarns snygg i det. bild
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  ligistenzelda tor dec 11, 2008 2:34 pm

Emma: Oh ett sånt halsband vill jag också ha, var har du köpt det? Very Happy

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  herrHarry tor dec 11, 2008 4:09 pm

ligistenzelda skrev:Emma: Oh ett sånt halsband vill jag också ha, var har du köpt det? Very Happy

Jag köpte det på en hundaffär här i Örebro, vet inte vad den heter, men den ligger på Aspholmen... Wink
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  Celma & Dora tor dec 11, 2008 7:56 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?
De börjar terrorisera mig Rolling Eyes Krafsar på mig med tassen och ger inte upp, ska ha uppmärksamhet så de är på mig och i vägen så mycket det bara går Very Happy

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?
Det varierar och går i perioder hur mycket det blir och hur intresserade de är av det.

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?
Två selar, en var alltså, och tja ca 10 halsband sammanlagt kanske och tre koppel, ett var och ett gammalt i reserv. Till vardags använder vi oftast limex halvstryp i camo men det finaste är ett svart läderhalsband med blingbling på Very Happy
Celma & Dora
Celma & Dora

Antal inlägg : 26
Ort : Borlänge
Registration date : 08-10-11

http://celma.se

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  BeeBronx tor dec 11, 2008 10:25 pm

Ibland kommer man inte ut så mycket som man skulle velat. Hur visar din hund att den är understimulerad?

Jag har inte det problemet - går så mycket med mina hundar och de är dessutom tränade till passivitet - om det skulle behövas.
Senast var nu när jag var sjuk i helgen - jag går vanligtvis timvis med mina hundar och husse fixar inte det - men inga problem.
Jag tror dessutom att om man aktiverar dem så som jag gör skall de ha vilodagar med - för kropp och muskelmassa - precis som vi skall.

Hur ofta får din hund tuggpinnar, märgben, grisöron och sånt?
i perioder och inte alls efter några system....

Hur många halsband, selar och koppel har din hund? Har du nån favorit?
för mycket - och sedan är det ändå mest en per hund som blivit favvo - men bling, bling kan åka på Vegas när det är utställningsdags Wink
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  ligistenzelda mån dec 15, 2008 2:50 pm

herrHarry skrev:
ligistenzelda skrev:Emma: Oh ett sånt halsband vill jag också ha, var har du köpt det? Very Happy

Jag köpte det på en hundaffär här i Örebro, vet inte vad den heter, men den ligger på Aspholmen... Wink

Synd Sad får väl leta efter nåt likvärdigt i 08-land Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Blandade frågor, del 2 Empty Sv: Blandade frågor, del 2

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet