PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Roliga sysselsättningar

4 posters

Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Roliga sysselsättningar

Inlägg  Suvi med Sniff tis dec 02, 2008 12:50 am

Min hund är inte som andra hundar. Haha, har jag sagt det förut? Inomhus är han villig att träna och är uppmärksam på mej, men ute är han upptagen med sitt. Hur får jag kontakt med honom? Hur ska han tycka att jag är kul?

Han älskar att gå med nosen i backen, men lägger jag ett spår orkar han bara fokusera fem meter. Gömmer jag godis i ett träd tar han en bit och drar sen i kopplet för att gå vidare. Om jag viftar med en pinne tittar han inte åt den, tar jag med en leksak bär han möjligen bort den en bit och släpper den sen. Han vill inte hoppa upp på saker, han klättrar på berg om han inte har nåt annat val. Det inns ingen anledning att hoppa upp på stenar om jag står på backen. Han kampar inte, bryr sig inte om bollar och är sällan sugen på godis. Han är ursvår att motivera, han blir mest störd om man försöker klappa om honom.

Jag skyller detta på stressen, ovanan att interagera med människor och att han inte haft några leksaker som valp. Kommer det en hund vet han precis hur man kommunicerar och leker, men han verkar inte förstå eller tycka att han och jag kan ha kul tillsammans.
Men nu tycker jag att hans självförtroende ökar och att han känner sig tryggare. Nu borde han kunna göra mer än att speja och nosa på våra promenader!

Jag tänkte bara fråga om det är nån som har förslag på vad man kan göra när "vanliga" aktiviteter inte går hem. Något som är helt oemotståndligt, helst! Smile
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Gäst tis dec 02, 2008 1:06 am

Haha, Totte är likadan till husses förtret. Är vi ute så finns det så mycket annat att göra än att leka med matte Laughing . Så länge han kommer på inkallning och beter sig när vi är ute så bryr jag mig inte så mycket om det. Mysa och leka kan vi göra inne istället Smile .

Vill du verkligen komma igång med något, anmäl dig till en viltspårskurs eller liknande där du får hjälp med tips och råd och en utomståendes synpunkter. Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Sanna&Kelly tis dec 02, 2008 1:20 am

Jag tror problemet i Sniffs fall bottnar i ovana. Jag har ju busat och aktiverat Kelly på promenaderna sedan han var valp men ändå är det långt ifrån alltid han är med på noterna och ibland kan han tröttna fort. Så för en ovan hund är det nog svårt, han förstår nog inte ens varför.

Jag tror att det bara är att kämpa och inte ge upp så kommer han förhoppningsvis upptäcka tjusningen med att göra roliga saker med matte.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Suvi med Sniff tis dec 02, 2008 2:35 am

Cuthalion skrev:Haha, Totte är likadan till husses förtret. Är vi ute så finns det så mycket annat att göra än att leka med matte Laughing . Så länge han kommer på inkallning och beter sig när vi är ute så bryr jag mig inte så mycket om det. Mysa och leka kan vi göra inne istället Smile .

Vill du verkligen komma igång med något, anmäl dig till en viltspårskurs eller liknande där du får hjälp med tips och råd och en utomståendes synpunkter. Smile

Åh, vilken lättnad att det finns fler! Jag har fått för mej att man måste kunna leka ihop för att få kontakt, och kontakt måste man väl ha för att kunna träna ute? För här funkar ju inte inkallningen. (Måste hunden tycka att man är kul för att slita sig och komma när matte kallar?)

Jag har så hemska minnen från när vi gick grundkursen och alla andra lärde sig så fint medan Sniffen pep och gjorde lekinviter och var helt hundfixerad istället för att lyssna på mej. Jag är så rädd att alla ska tycka Sniffen förstör om vi dyker upp på en kurs... Crying or Very sad
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Suvi med Sniff tis dec 02, 2008 2:40 am

Sanna&Kelly skrev:Jag tror problemet i Sniffs fall bottnar i ovana. Jag har ju busat och aktiverat Kelly på promenaderna sedan han var valp men ändå är det långt ifrån alltid han är med på noterna och ibland kan han tröttna fort. Så för en ovan hund är det nog svårt, han förstår nog inte ens varför.

Jag tror att det bara är att kämpa och inte ge upp så kommer han förhoppningsvis upptäcka tjusningen med att göra roliga saker med matte.

Ovana och oförmåga att koncentrera sig på en uppgift, ja! Fast det är skönt att höra att även Kelly kan tappa sugen ibland! Jag har ju inte så mycket att jämföra med så jag tycker Sniffen är väldigt avvikande i sitt extrema ointresse. Men det kanske kommer? Annars får jag smörja in mej med leverpastej!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Gäst tis dec 02, 2008 3:15 am

Suvi med Sniff skrev:

Åh, vilken lättnad att det finns fler! Jag har fått för mej att man måste kunna leka ihop för att få kontakt, och kontakt måste man väl ha för att kunna träna ute? För här funkar ju inte inkallningen. (Måste hunden tycka att man är kul för att slita sig och komma när matte kallar?)

Jag har så hemska minnen från när vi gick grundkursen och alla andra lärde sig så fint medan Sniffen pep och gjorde lekinviter och var helt hundfixerad istället för att lyssna på mej. Jag är så rädd att alla ska tycka Sniffen förstör om vi dyker upp på en kurs... Crying or Very sad

Kurser är till för att lära sig att samarbeta med sin hund. En instruktör som anser att ni förstör en kurs är inte en tillräckligt bra instruktör Wink . Gå om grundkursen om du är orolig för att andra kurser är för svåra. Å andra sidan kanske ni båda tycker agility eller viltspår är så roligt ihop att det fungerar.

Angående lekande så gör vi det inomhus. Totte har fullt upp ändå när vi är ute Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Pinscherpojkarna tis dec 02, 2008 5:06 am

Suvi med Sniff skrev:Min hund är inte som andra hundar. Haha, har jag sagt det förut? Inomhus är han villig att träna och är uppmärksam på mej, men ute är han upptagen med sitt. Hur får jag kontakt med honom? Hur ska han tycka att jag är kul?

Det är inget konstigt med att Sniff fungerar inomhus men inte utomhus. Så är det med de flesta hundar! Ute finns det för många störningar och om hunden ännu inte har lärt sig att det är lönsamt att jobba ute är det inget konstigt med att man blir nonchalerad. Trots att mina hundar alltid har aktiverats både ute och inne finns det fortfarande för mycket störningar ute för att de helt ska släppa omgivningen. Allt beror förstås på omständigheterna. Om de är hungriga, på lekhumör, mattesugna, rastade, varit soffpotatis i ett par dagar, vilken hund/hundar som gått i gräset, är det blåsigt, har det passerat en katt, är det kl. 8 eller kl. 13, m.m. Inomhus finns det nästan inga hinder för hur länge de orkar jobba! Very Happy

Suvi med Sniff skrev:Han älskar att gå med nosen i backen, men lägger jag ett spår orkar han bara fokusera fem meter. Gömmer jag godis i ett träd tar han en bit och drar sen i kopplet för att gå vidare. Om jag viftar med en pinne tittar han inte åt den, tar jag med en leksak bär han möjligen bort den en bit och släpper den sen. Han vill inte hoppa upp på saker, han klättrar på berg om han inte har nåt annat val. Det inns ingen anledning att hoppa upp på stenar om jag står på backen. Han kampar inte, bryr sig inte om bollar och är sällan sugen på godis. Han är ursvår att motivera, han blir mest störd om man försöker klappa om honom.?

Du kanske kan försöka klura ut hur du kan använda nosandet som belöning? Tex kan du stå på asfalten en bit ifrån dofterna i gräsmattan och när han drar mot gräset för att nosa så hindrar du honom med kopplet utan att säga något. Söker han kontakt ger du ett varsågod så får han tillgång till att nosa! Så här kan man göra med allt (i alla fall när man har en hund! tongue ). Använd att han tittar på andra hundar som ni möter genom att vända er bort från hunden/hundarna och be honom sitta eller ligga och belöna med ett "varsågod du får titta". Eller nöj dig med att han följer med i kopplet. Det är bara ens egna fantasi som sätter käppar i hjulet! Wink Överallt i vår omgivning finns det förstärkningar som man kan använda som belöning. Det gäller bara att titta och fundera. scratch

Suvi med Sniff skrev:Jag skyller detta på stressen, ovanan att interagera med människor och att han inte haft några leksaker som valp. Kommer det en hund vet han precis hur man kommunicerar och leker, men han verkar inte förstå eller tycka att han och jag kan ha kul tillsammans.
Men nu tycker jag att hans självförtroende ökar och att han känner sig tryggare. Nu borde han kunna göra mer än att speja och nosa på våra promenader!

Visst har en hund som interagerat med människor på rätt sätt från början en hel del försprång än Sniff, men jobba bara på så kommer det att lossna även för honom! Vi hejar på er! lol!
Pinscherpojkarna
Pinscherpojkarna

Antal inlägg : 23
Age : 46
Ort : Linköping
Registration date : 08-11-09

http://www.pinscherpojkarna.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Sanna&Kelly tis dec 02, 2008 10:43 am

Suvi med Sniff skrev:Annars får jag smörja in mej med leverpastej!

Det kanske inte är en så dum idé! Wink Närå, men använder du tillräckligt gott godis när du är ute?
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  ligistenzelda tis dec 02, 2008 2:45 pm

Okej nu vet jag inte hur lika våra hundar är, men jag har ju jobbat en massa med att bygga upp zeldas självförtroende och öka hennes tålamod. Jag började med balans,nosövningar, kontakt och passivitet. Finns massor man kan göra.

Vägrar han att hoppa upp på saker och balansera? Trädstammar är perfekt att öva på! Första gångerna fick jag lyfta Zelda och hålla henne/ hjälpa henne att hålla balansen medan jag sakta lät henne stå på egna tassar men alltid beredd ifall hon tappade balansen. Detta gjorde att hon lärde sig lita på mig mera och hennes självförtroende ökade. Sen ökade jag mina påhitt och hon ville plötsligt göra saker med mig Smile

Hundar har ju bra och dåliga dagar dom med, Man får checka med sin hund hur dagsformen är och lägga upp efter det. Viktigt är ju att hitta en belöning för honom, gillar han verkligen inget godis eller är det bara att han inte tar godis ute? Inget konstigt isåfall. Men desto godare godis och mindre störningar, större chans att han tar godis. Sen kanske inte nosövningar är hans grej helt enkelt, vem vet..

Zelda är väldigt arbetsvillig och kontaktbar nu, men förut var hon helt blockerad utomhus av alla intryck.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Suvi med Sniff tis dec 02, 2008 7:50 pm

Pinscherpojkarna skrev:
Du kanske kan försöka klura ut hur du kan använda nosandet som belöning? Tex kan du stå på asfalten en bit ifrån dofterna i gräsmattan och när han drar mot gräset för att nosa så hindrar du honom med kopplet utan att säga något. Söker han kontakt ger du ett varsågod så får han tillgång till att nosa! Så här kan man göra med allt (i alla fall när man har en hund! tongue ). Använd att han tittar på andra hundar som ni möter genom att vända er bort från hunden/hundarna och be honom sitta eller ligga och belöna med ett "varsågod du får titta". Eller nöj dig med att han följer med i kopplet. Det är bara ens egna fantasi som sätter käppar i hjulet! Wink Överallt i vår omgivning finns det förstärkningar som man kan använda som belöning. Det gäller bara att titta och fundera. scratch

Tack för bra tips! Det är nåt vi skulle kunna jobba på! Sniffen är inte så lätt att träna, dels för att han inte orkar fokusera så länge och dels för att han blir frustrerad och ger upp om han inte fattar direkt. Vilket ställer stora krav på mej att vara tydlig och inte ställa för höga krav på honom. Det är ju inte kul om vi båda känner oss misslyckade. Men eftersom nosandet och andra hundar är den stora behållningen med promenaderna enligt Sniff så är det nåt som vore bra om jag kunde utnyttja!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Suvi med Sniff tis dec 02, 2008 7:53 pm

Sanna&Kelly skrev:
Suvi med Sniff skrev:Annars får jag smörja in mej med leverpastej!

Det kanske inte är en så dum idé! Wink Närå, men använder du tillräckligt gott godis när du är ute?

Tja, hur vet man det? Inomhus är allt godis gott! Ute har han visst högre krav? Man kan ju inte stå och torka lever och blodpudding i ugnen hela dagarna... eller det kanske man måste. Jag testade ost på tub efter att ha läst det nånstans, men det orkade jag aldrig ta med utomhus, för kladdigt! Men man får kanske inte tänka så när man ska träna hunden.

Frolic brukar funka bra, så länge Sniffen inte är lös eller med andra hundar, då har Frolicen ingen chans!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Suvi med Sniff tis dec 02, 2008 7:57 pm

ligistenzelda skrev:Okej nu vet jag inte hur lika våra hundar är, men jag har ju jobbat en massa med att bygga upp zeldas självförtroende och öka hennes tålamod. Jag började med balans,nosövningar, kontakt och passivitet. Finns massor man kan göra.

Vägrar han att hoppa upp på saker och balansera? Trädstammar är perfekt att öva på! Första gångerna fick jag lyfta Zelda och hålla henne/ hjälpa henne att hålla balansen medan jag sakta lät henne stå på egna tassar men alltid beredd ifall hon tappade balansen. Detta gjorde att hon lärde sig lita på mig mera och hennes självförtroende ökade. Sen ökade jag mina påhitt och hon ville plötsligt göra saker med mig Smile

Hundar har ju bra och dåliga dagar dom med, Man får checka med sin hund hur dagsformen är och lägga upp efter det. Viktigt är ju att hitta en belöning för honom, gillar han verkligen inget godis eller är det bara att han inte tar godis ute? Inget konstigt isåfall. Men desto godare godis och mindre störningar, större chans att han tar godis. Sen kanske inte nosövningar är hans grej helt enkelt, vem vet..

Zelda är väldigt arbetsvillig och kontaktbar nu, men förut var hon helt blockerad utomhus av alla intryck.

Hmmm... jag har inte velat lyfta upp Sniffen eftersom han inte gillar att bli fasthållen, men det kanske är dags att vi börjar träna på det också? Det kanske visar honom att det kan finnas fördelar med att bli buren på, plus att han kanske vågar sig upp på höga höjder på egen hand sen!

Jag upplever också att Sniffen blir blockerad av alla intryck, men den senaste tiden har jag sett en förbättring. Jag tror han skulle vara mer mottaglig nu. Det hänger bara på mej att hitta nåt kul och vettigt på en lagom nivå.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  ligistenzelda tis dec 02, 2008 8:36 pm


Hmmm... jag har inte velat lyfta upp Sniffen eftersom han inte gillar att bli fasthållen, men det kanske är dags att vi börjar träna på det också? Det kanske visar honom att det kan finnas fördelar med att bli buren på, plus att han kanske vågar sig upp på höga höjder på egen hand sen!

Jag upplever också att Sniffen blir blockerad av alla intryck, men den senaste tiden har jag sett en förbättring. Jag tror han skulle vara mer mottaglig nu. Det hänger bara på mej att hitta nåt kul och vettigt på en lagom nivå.

Tjaa om han backar undan och känner sig trängd kanske det är bättre att locka upp honom, du får prova dig fram Very Happy Slår iaf helt klart ett slag för balansövningar.

Fram med kletgodiset och träna utifrån Sniffs nivå.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  ligistenzelda tis dec 02, 2008 8:39 pm

Tja, hur vet man det? Inomhus är allt godis gott! Ute har han visst högre krav?

Oh JA! utomhus blir det svårare för hunden och därför krävs godare/mer lättsvalt godis. Sen är godis ett bra test på hur mottaglig hunden är. Jag testade ofta Zeldas stressnivå, när det blev för mycket slutade hon ta godis och då ökade vi avståndet från störningen.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Suvi med Sniff tis dec 02, 2008 8:45 pm

Ja precis! Jag kan stoppa godiset i munnen, men han "tappar" det för att han är för stressad för att äta.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  ligistenzelda tis dec 02, 2008 8:47 pm

Suvi med Sniff skrev:Ja precis! Jag kan stoppa godiset i munnen, men han "tappar" det för att han är för stressad för att äta.

Där har du vägledningen. Om han tappar godiset är det för mycket för honom. När tar han godis?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Suvi med Sniff tis dec 02, 2008 8:56 pm

När det inte finns nåt annat att utforska. Han är en väldigt lättdistraherad herre.
Jag får klura på det där.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  ligistenzelda tis dec 02, 2008 9:08 pm

Är han miljötränad? För det kan ju vara ett bra sätt för honom att tagga ner men endå spana in omvärlden Very Happy

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Suvi med Sniff tis dec 02, 2008 9:23 pm

Hn var inte miljötränad alls när jag fick honom vid 10 månaders ålder. I början var ju allt nytt och skrämmande för honom och det är först nu han känner sig trygg i vår närmiljö. Men vi har åkt buss och tåg och varit på stan och miljötränat lite här och var. Men då är han svår att få kontakt med, såklart. Han måste hålla koll på allt och blir väldigt rastlös och pipig av att tvingas vara still.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  ligistenzelda tis dec 02, 2008 10:34 pm

Miljöträning och passivitetsträning kan nog ingen pinscher få nog av Wink Personligen skulle jag satsa på den biten också. Öva tills han går att få kontakt med, tills han är relativt lugn. Och börja där han kan ta emot godis, en lugnare miljö alltså. För jag tycker det låter som att det skulle hjälpa, håller du med?

Jessica , hundpsykologen talade inte med dig om sånt här? hennes råd har hjälpt oss tusen ggr om.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Roliga sysselsättningar Empty Sv: Roliga sysselsättningar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet