PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kamphund övergiven på Råby

5 posters

Gå ner

Kamphund övergiven på Råby Empty Kamphund övergiven på Råby

Inlägg  BeeBronx mån nov 03, 2008 9:45 am

Kamphund övergiven på Råby
Stod flera timmar i kylan bunden vid ett träd.

Oroliga Råbybor ringde till polisen under lördagen. De berättade om en övergiven hund som stått bunden vid ett träd en längre tid utan att någon brytt sig om den. Jycken var en Amstaff, en av de hundraser som ofta pekas ut som så kallade kamphundar.

Då ingen ägare syntes till tog polisen till sist beslutet att åka ut och hämta hunden. Just nu bor den i polisens garage och rastas av konstaplarna.
- För oss är det ingen kamphund, den är jättesnäll, säger Sven-Åke Hammar vid Västeråspolisen.
**********************************

Det är så otroligt synd om hunden - men ... vad F*N är en kamphund för ras ... att de inte kan skriva ras ist!

Inte sjutton är det en chihuahua som varit bunden - men om det varit en pinscher kanske det stått samma sak ...

När jag, innan jag bytte jobb letade efter dagmatte till mina två hannar som jag hade då - fick jag svaret från henne som hade hundpensionatet "jag tar inte in sånna kamphundar. De biter ju fast och släpper aldrig"

HON var aldrig aktuell och jag talade nog om för henne hur okunnig jag ansåg hon var - för att utge sig vara hundkunnig med pensionat.

trött blir man iaf....
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Kamphund övergiven på Råby Empty Sv: Kamphund övergiven på Råby

Inlägg  Aquiro mån nov 03, 2008 2:49 pm

Men stackars hund!
Jag bor i Västerås & har haft en hund i "förvar" som jag hittade, en jättestor & jättesnäll rottis som jag önskar att jag inte hittat ägarna till eftersom jag fick veta att de lämnat hunden, på sommaren, varmt var det, i bilen med bara liite öppet på nåt fönster & bakluckan, de skulle ju bara äta lunch & gå i butiker Evil or Very Mad som tur var lyckades hunden rymma ur bilen & hitta mig & Kiro, men jag kan erkänna att jag blev smått livrädd när en stor rottis kom gående mot oss.. som tur var han lugn som en filbunke. Poliserna som lämpligt nog stod i rondellen i närheten såg lite förvånade ut när jag sa att jag hade ett problem.. Vad då frågade de? Den här sa jag & pekade på rottisen Razz

Vad gör de med hundar som de får in sådär? Försöker hitta ägaren? Även om jag inte tycker att någon som knutit fast en hund & lämnat ska ha hund alls, men om det hänt nåt så ja kanske.. Men placerar de om den annars eller i värsta fall avlivar? Någon som vet?

& folks fördomar om raser tor jag att de flesta raser skulle klara sig bra utan, även om tyvärr endel fördomar stämmer ibland, både när det gäller "kamphundar" som amstaff & pinscher.. & ibland blir folk chockade, som polisen här, kamphunden var en snäll kelgris, vilket ofta amstaff är.
Jag har flera gånger fått höra att pinschrar, är inte dom farliga osv, men även åt andra hållet, senast förra veckan en stackars farbror som själv hade dvärgpinscher(men han ville ha pinscher) vilket han tänkt skaffa & även haft en kortare period, men han hade fått en jättetråkig bild av pinschern pga människorna bakom, jag blev illa berörd när han berättade, men han blev väldigt glad när han träffade Kiro & sa att det var ju en sån han ville ha.
Hm, nu har jag tappat tråden helt. Men jag tror att vi kommer få kämpa mer för att få bort fördomarna om vår underbara ras, detta genom ansvarsfulla & vettiga ägare & uppfödare, jag tror på oss/er cheers


Senast ändrad av Aquiro den mån nov 03, 2008 3:19 pm, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : Tillägg om fördomar)
Aquiro
Aquiro

Antal inlägg : 90
Age : 39
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-13

http://aquiro.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Kamphund övergiven på Råby Empty Sv: Kamphund övergiven på Råby

Inlägg  Saila mån nov 03, 2008 3:15 pm

Jag har också flertalet gånger fått frågan om det är en "kamphund" jag har, jag vet inte riktigt, det är väl lite huvudet om de har lite tydliga käkben/kinder som gör att en del tror det. Sen att pinschern ser muskulös ut samt en black and tan hund gör ju att många tänker på en tuffare ras så som dobermann och rottweiler trots att dessa inte heller är kamphundar.
Saila
Saila

Antal inlägg : 110
Age : 43
Ort : Kungsängen
Registration date : 08-10-09

http://www.zepzax.com

Till överst på sidan Gå ner

Kamphund övergiven på Råby Empty Sv: Kamphund övergiven på Råby

Inlägg  Elenya's tor nov 06, 2008 6:04 pm

Saila skrev:Jag har också flertalet gånger fått frågan om det är en "kamphund" jag har, jag vet inte riktigt, det är väl lite huvudet om de har lite tydliga käkben/kinder som gör att en del tror det. Sen att pinschern ser muskulös ut samt en black and tan hund gör ju att många tänker på en tuffare ras så som dobermann och rottweiler trots att dessa inte heller är kamphundar.

haha, förra helgen var jag på sektorskonferens i SBK regi (sitter i RUS för Älvsby brukshundklubb) och där kom de fram en kvinna och berättade att hon varit in på min hemsida och frågade sen om inte mina hundar var otroligt svåra att dressera... Njae, inte speciellt.. lite envisa men annars går de bara bra svarade jag! till svar fick jag: Men är de inte sånna där kamphundar Shocked
Förstå min förvåning då en kvinna som, enligt mej, B Ö R veta relativt mycket om hundar (hon satt ju dock med på en sektorskonferens i SBKs regi!) inte bara är helt säker på att mina hundar är kamphundar (disskutionen slutade inte där utan hon fortsatte försäkra sig om att de verkligen inte var "kamphundar" iaf Rolling Eyes ) utan även använder utrycket Kamphund som om det vore en av SKK godkänd ras... tjaa, vissa människor Rolling Eyes
Elenya's
Elenya's

Antal inlägg : 103
Age : 39
Ort : Älvsbyn
Registration date : 08-10-12

http://www.elenyas.se/

Till överst på sidan Gå ner

Kamphund övergiven på Råby Empty Sv: Kamphund övergiven på Råby

Inlägg  ligistenzelda fre nov 07, 2008 12:49 am

Usch och fy för att lämna sin hund fastbunden sådär Evil or Very Mad

Angående kamphundar så skulle jag mer än gärna äga en staff eller amstaff då dom är världens mysigaste i de flesta fall, men skulle ärligt talat inte klara av folks fördomar.

Ända gången folk blir rädda för Zelda är när jag har halti på henne då förvandlas hon från gullig valp till bitande monster Rolling Eyes Fast har fått höra x antal gånger att dom tror att hon är en pitbullvalp haha. Och vavva också, fast det beror på dumboöronen.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kamphund övergiven på Råby Empty Sv: Kamphund övergiven på Råby

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet