PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Cesar Milan

+4
Sanna&Kelly
ligistenzelda
Suvi med Sniff
ZetaNova
8 posters

Gå ner

Cesar Milan Empty Cesar Milan

Inlägg  ZetaNova mån okt 20, 2008 11:31 am

Fick detta mailet av en immi instruktör för ett bra tag sen, men för er som inte sett så lägger jag in länkarna här.

"Första hjälpen för instruktörer med mindervärdeskomplex" från Norska tidningen Canis
http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=47

Från SBK
SBK.pdf

Sen om Cesars halsband, från Anders Hallgren
http://www.hundstunden.se/index.php?func=1500&arg1=53

Vad tycker/tror ni om Cesar och hans metoder?

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Gäst mån okt 20, 2008 1:32 pm

Jag är oerhört skeptisk till Millans metoder och undviker hans program så gott det går.

Tyvärr är min sambo relativt oerfaren vad gäller hundar och för honom så blir visionen en man som får hundarna att göra som mannen vill. När man däremot berättar vad dessa metoder kan göra mot hunden både fysiskt och psykiskt så inser ju sambon att det kanske inte är ett bra sätt som presenteras trots allt men för alla de som inte lever med en redan hundvan så kan förmodligen konsekvenserna för deras hundar bli att Ceasars ord är lag.

Nu tror jag knappast inte att Millan eller hans jämlikar är ondskan personifierad, däremot så är deras syn på hundar en syn jag aldrig kommer ställa mig bakom. Därmed inte sagt att jag bara gullar med min hund. Ibland tar jag rejält tag i honom men jag skulle aldrig drömma om att medvetet skada honom.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Suvi med Sniff mån okt 20, 2008 1:51 pm

Som ny hundägare tyckte jag CM var fascierande. När jag hämtade min hund hos uppfödaren visade det sig att han var något av en husgud där...
Jag kan säga att det nog inte var den bästa starten för varken mej eller min hund! Teori om den strikta hierarkin blev förvirrande hos oss. Men det finns faktiskt en hel del annat man kan ta till sig av hans program! Jag vet inte om karln också blivit med vidsynt med tiden, för nu kan han förvåna mej med en mycket mjukare framtoning och mer hänsyn till känsligare hundar.
Sånt som att utstråla lugn och trygghet som ledare har jag tagit till mej, att inte invänta och spänna sig inför kommande konfrontationer utan att korrigera i den stund den första impulsen yttrar sig.

Å andra sidan finns det fall som jag inte tycker skulle visas i tv, för att "den vanlige hundägaren" kan omöjligt imitera CM och tro att man får samma fantastiska resultat. Jag tror det är direkt farligt om osäkra hundägare tar på sig ett dominant beteende som man sen inte kan följa upp på ett övertygande sätt, då har man bara eskalerat konflikten mellan hund och ägare. Om man inte läser sin hund rätt och applicerar en metod godtyckligt blir det bara fel.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  ligistenzelda mån okt 20, 2008 2:20 pm

Ja du. Jag har inte mycket till övers för Ceasar. Tycker mycket stämmer det som står i mailet. Det är som när man är på kurs, efter ett tag har hundarna spanat in varandra och så beskedliga så. Det är i vardagen men nya situationer och nya möten som man ska jobba. Bara för att hunden är utmattad och trött betyder inte det att problemet är löst. Visst kan man som nybörjare bli lite imponerad ibland, men jag har gjort det till en sport att kolla vad för trix han gjorde för att få hunden att bli beskedlig. sen har inte jag sett alla program direkt. Kommer tydligt ihåg ett program då han ska få en hund att sluta göra utfall, han har en grimma på hunden och går förbi samma hund x antal gånger till slut ger hunden upp, utmattad. Imponerad? Nej.

Halsbandet skulle jag aldrig köpa, löser inte heller något, finns ju nosgrimma räcker inte det?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Sanna&Kelly mån okt 20, 2008 8:25 pm

Jag har inte tittat så mycket på hans program men det jag sett av honom är positivt. Jag är väldigt impad av hans sätt och naturliga pondus. Problemet blir väl sedan när Svensson försöke sig på samma metoder när man sedan inte besitter denna naturliga dominans.

Stödjer dock inte halsbandet, sköter man sina kort rätt ska det inte behövas. Och personligen har jag hellre en hund som drar i kopplet än tar till ett sådant halsband. Skulle min hund någonsin bete sig så illa som att göra utfall så skulle jag inte heller ta till halsband till hjälp utan skulle testa egna metoder och funkar inte det så skulle jag vända mig till en hundinstruktör som inte förespåkar sådana lösningar.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Gäst mån okt 20, 2008 8:36 pm

Sanna&Kelly skrev:Jag har inte tittat så mycket på hans program men det jag sett av honom är positivt. Jag är väldigt impad av hans sätt och naturliga pondus. Problemet blir väl sedan när Svensson försöke sig på samma metoder när man sedan inte besitter denna naturliga dominans.

För mig är det inte att ha naturlig pondus att rycka i kopplet då en hund blir skrämd för att tvinga fram hunden till det den är rädd för vilket han gjorde med en JRT som var rädd för sin husses HD.

På liknande sätt har han tvingat andra hundar att göra saker de tycker är obehagliga genom att straffa fram det.

Visserligen så är det ett sätt som är accepterat av vissa men jag skulle aldrig kunna göra så mot en individ. Självklart måste Totte göra saker han tycker är obehagliga men ifall jag hade börjat straffa honom när han inte vågar så hade jag haft en väldigt osäker hund i slutändan även om han säkert hade gjort som jag bad honom om just där och då.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Poppis mån okt 20, 2008 8:55 pm

Jag tittar inte ofta på Cesars program, händer bara i mellanåt om jag råkar bläddra förbi programmet, en del saker är ju ganska självklara i alla fall. En hund som inte aktiveras får ju tråkigt o ger sig då på olika dummheter och då måste ju självklart ägaren aktivera hunden på alla dessa tänkbara sett.

Sen gillar inte jag bestraffningar och det är inget vi behöver använda här hemma, självklart får mina vovvar tillsägningar om de gör fel men att ta tag i dom eller hålla fast dom är inte min stil, jag tror att det blir värre då faktiskt. Men visst om jag hadde en hund som flög på nån eller så då skulle jag ju vara tvungen att ta tag i den ordentligt, men aldrig hålla fast den.

Halsbandet det talas om har jag faktiskt själv i min ägo, köpte det för nått år sen. Kan då tala om att det är som vilket strypkoppel som helst, mildare än ett vanligt kedjestryp tom. Det som är överst är en helt vanlig dressyr länk(snöre) som miljoner folk använder. Att snöret skulle ligga kvar exakt bakom öronen är inte sant, det åker ner en bra bit till typ halva halsen och det är ju inte tänkt att man ska rycka och slita som en idiot i det, men det är det ju inte meningen att man ska göra med något halsband, hoppas jag. Frost har inte tagit någon som hest skada av halsbandet i alla fall, men jag använder det ju med sunt förnuft så klart, när jag väl använder det vill säga. Jag tycker man ska prova halsbandet innan man ska dissa det.

Ska man förbjuda det halsbandet så ska man absolut förbjuda kedjestrypet, det kan man ju verkligen skada hunden om man nu vill det.
Det var min åsikt.
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Saila mån okt 20, 2008 10:12 pm

Jag är inte heller så emot Cesar Milan. Känns att det lite på sista tiden blivit så väldigt "anti-Cesar" och hans metoder. Nu följer inte jag programmen slaviskt heller, men det jag sett så har inte jag sett honom bestraffa några hundar på något hemskt sett eller varit hårdhänt. Med någon väldigt aggressiv lite mindre hund har han tagit tag i nackskinnet för att inte bli biten.

Däremot så verkar han ju basera alla metoderna på ledarskap och jag ser inget fel med det. Tycker han talar mycket om det som man får som tips av alla att man ska använda sig av, nämligen avledning, detta gör han ju genom sitt "hyssjande" och stöter till hunden. När jag sett så har det ofta varit hundar som vaktar matskål eller skäller vid dörren som tokar (någon som känner igen detta Shocked ) och då har han alltid använt sig av att "äga utrymmet", genom att han blockerar hunden från att komma till matskålen eller dörren innan den lugnar sig så visar han att det är han som "äger" dessa tills hunden ges tillåtelse att komma fram. För mig låter detta som en bra metod och det är ju inget hårdhänt eller bestraffande i detta.

Hans motto brukar väl vara, motion-diciplin-kärlek, det för mig låter likt det man får lära sig av tränare här hemma i sverige också. Nämligen att man ska ignorera hunden när den gör ett beteende som inte är önskvärt för att inte spä på det genom att ge kärlek vilket i så fall berömmer, och det är ju det Cesar säger också.

Tror samtidigt att man måste ha i åtanke att de mycket runt om i USA har en annan form av hundhållning än vi har här. Det där med motion är ju ingen självklarhet alls. Nästan alla verkar ha en inhängnad bakgård som hundarna får komma ut på. Att komma ut på promenader är inte alls så vanligt. Här hos oss är ju motion en självklarhet när man har hund i stort sett. En annan viktig sak att tänka på enligt mig är ju att de hundar Cesar möter i dessa program verkar det ju oftast ha gått väldigt långt med. Han är lite av deras sista utväg så det är nog ganska svåra fall han får möta

Vad gäller halsbandet så kan jag inte uttala mig eftersom att jag inte sett det på riktigt. När jag sett det i programmet har jag tyckt det kanske var något att prova med de 2 olika halsremmarna som sitter ihop. Visste dock inte att det även var ett snöre med, men som sagt, har inte provat så kan inte säga något om det.

/Saila
Saila
Saila

Antal inlägg : 110
Age : 43
Ort : Kungsängen
Registration date : 08-10-09

http://www.zepzax.com

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  ligistenzelda mån okt 20, 2008 10:15 pm

Halsbandet det talas om har jag faktiskt själv i min ägo, köpte det för nått år sen. Kan då tala om att det är som vilket strypkoppel som helst, mildare än ett vanligt kedjestryp tom. Det som är överst är en helt vanlig dressyr länk(snöre) som miljoner folk använder. Att snöret skulle ligga kvar exakt bakom öronen är inte sant, det åker ner en bra bit till typ halva halsen och det är ju inte tänkt att man ska rycka och slita som en idiot i det, men det är det ju inte meningen att man ska göra med något halsband, hoppas jag. Frost har inte tagit någon som hest skada av halsbandet i alla fall, men jag använder det ju med sunt förnuft så klart, när jag väl använder det vill säga. Jag tycker man ska prova halsbandet innan man ska dissa det.

Ska man förbjuda det halsbandet så ska man absolut förbjuda kedjestrypet, det kan man ju verkligen skada hunden om man nu vill det.

Jag tänkte på stackel när jag läste första gången, men nu när du skrev ditt inlägg kom jag på att det finns ett nytt av ceasar.
Har ingen åsikt om det eftersom jag inte provat, men kan hålla med om att kedjestrypet verkar brutalare.
Hjälper halsbandet mot drag?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Poppis mån okt 20, 2008 11:03 pm

Hej igen
Halsbandet jag menar är det med 2 breda remmar (samma tyg som i hästgrimma) och överst ett "dressyr snöre" i helstryp. De breda remmarnas funktion är enbart att hålla det översta snöret på plats så det inte hasar ner för mycket på halsen. Man har alltså själva kopplet fast i det översta snöret, ska se om jag kan ta ett kort på Frost när han har det på sig.

Jag har enbart på halsbandet på Frost pga att han kan dra nått jävulskt i mellanåt o det funkar bra, det bästa jag hittat på hitills i alla fall. Halti hatar han och det sk dragselen gör att han knycklar i hop kroppen och skjuter rygg, men drar lika bra endå,
För oss funkar halsbandet bra i alla fall, och inget vi har på speciellt ofta.
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Sanna&Kelly tis okt 21, 2008 9:24 am

Cuthalion skrev:
Sanna&Kelly skrev:Jag har inte tittat så mycket på hans program men det jag sett av honom är positivt. Jag är väldigt impad av hans sätt och naturliga pondus. Problemet blir väl sedan när Svensson försöke sig på samma metoder när man sedan inte besitter denna naturliga dominans.

För mig är det inte att ha naturlig pondus att rycka i kopplet då en hund blir skrämd för att tvinga fram hunden till det den är rädd för vilket han gjorde med en JRT som var rädd för sin husses HD.

På liknande sätt har han tvingat andra hundar att göra saker de tycker är obehagliga genom att straffa fram det.

Visserligen så är det ett sätt som är accepterat av vissa men jag skulle aldrig kunna göra så mot en individ. Självklart måste Totte göra saker han tycker är obehagliga men ifall jag hade börjat straffa honom när han inte vågar så hade jag haft en väldigt osäker hund i slutändan även om han säkert hade gjort som jag bad honom om just där och då.

Som sagt, är inte så insatt i metoderna som så men Cesar himself utstrålar en självsäkerhet och pondus som jag är jäkligt impad av! Den är det inge fel på även om han sedan kanske inte alltid väljer de bästa metoderna.

I de snuttar jag har sett så har han inte heller använt några oschyssta metoder.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Mirka tis okt 21, 2008 11:10 am

Jag brukar kolla på Cesar och tycker att han har många bra saker han gör som man som erfaren hundägare kan använda sig av så som han "hssssss" å att man petar till hunden. Det e ju samma sak som att jag å många andra hundägare använder oss av vattensprutan sm avledning.

Om man kollar på programmet ser man också att med jämna mellanrum så kommer det upp en inforuta där det står nåt i still av att man inte ska pröva på dessa metoder utan att ha konsulterat en kunnig person i ärendet.

Mirka

Antal inlägg : 42
Registration date : 08-10-10

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Elenya's tis okt 21, 2008 6:41 pm

Jag har ofta kollat på Cesars program och hans grundfilosofi tilltalar mej (motion, diciplin och kärlek). En hund som inte får den motion, både fysisk och psykisk, den behöver mår inte bra, en hund som inte har några som helst regler eller gränser mår inte heller bra och till sist kärlek... ja behöver jag ens säga de, en hund som inte får kärlek mår ABSOLUT inte bra!

Halsbandet han har ser jag absolut inget fel med, bara de används på rätt sätt! Jag kan till och med se att Haltin, som finns i de flesta djuraffärer (även min), kan göra mer skada än vad de halsbandet gör... Men som med alla "dressyrhjälpmedel" så ska de användas med förstånd och försiktighet!

Därmed vill jag absolut inte säga att jag håller med om allt han gör... Det skulle tex aldrig falla mej in att tvinga min hund fram till något hon är livrädd för (som i det tidigare nämda JRT fallet) för att på de sättet tvinga henne att släppa rädslan!

Men som med vilket annat program som helst kan hans metoder självklart bli fel om "fel" person ser det.
Elenya's
Elenya's

Antal inlägg : 103
Age : 39
Ort : Älvsbyn
Registration date : 08-10-12

http://www.elenyas.se/

Till överst på sidan Gå ner

Cesar Milan Empty Sv: Cesar Milan

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet