PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sökes: Förslag på mental träning/aktivering?

Gå ner

Sökes: Förslag på mental träning/aktivering? Empty Sökes: Förslag på mental träning/aktivering?

Inlägg  zavano mån dec 06, 2010 10:57 pm

Hej har en blandraslabrador, med några aktivitetslystna raser i sig =)

Vill ha lite nya förslag på aktiveringar.


När jag är ute med min hund så brukar vi träna en del vanliga saker som att söka å spåra, samt lite agility, samt lydnad.
Men då jag märker att han är ibehov av mer aktivering så har jag infört lite nya moment.

Ena saken vi brukar göra är att jag lägger en godis/pinne på ett ställe där man måste ta sig runt, eller klättra, samt finna rätt väg för att komma fram till belöningen.
Ibland så brukar jag stå på andra sidan av ett hinder, staket, flod osv, sedan får hunden hitta en bra väg att ta sig runt. ibland hoppar jag över hindret så att han inte får det för lätt med luktsinnet..

ibland så låter jag honom ta en annan väg när jag är ute med honom, för att sedan möt aupp honom på andra sidan så att säga, exempel en tunnel, eller en bro av någotslag, öven byggnader funkar.

låter honom gå på höga höjder (självklart med sele), klättra å så, höga murar osv.

ibland lägger jag ut saker å säger till honom att hämta specifika föremål.

hemma så säger han till när han vill ha mat å visar gärna vart maten finns eller vart jag har lagt den, är inte mattokig som tur är, säger till när han vill gå ut. jag frågar även vad han vill å han visar gärna vad han vill mig.


nå förslag ? =) gärna fantasifulla seriösa förslag!




zavano

Antal inlägg : 4
Registration date : 10-12-06

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet