PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Anitskallhalsband

+2
Elenya's
Lotta med Stella
6 posters

Gå ner

Anitskallhalsband Empty Anitskallhalsband

Inlägg  Lotta med Stella ons dec 16, 2009 10:12 am

Jag misstänker att detta är ett ämne där folk har starka åsikter; men jag är ändå intresserad av frågan och era åsikter. Inte minst för att

Stella är nu 10 månader och duktig vid inkallning för det mesta. men för ett par helger sedan var vi i skogen med henne lös och så kom det en joggare som hon satte av efter. Jag ropade, lockade och skrek men hon struntade i mig och sprang fram till joggaren som verkade livrädd. Hon stannade framför honom och skällde morrade. Sen hann jag i fatt henne. Några dagar efter rymde hon från tomten och sprang efter en mamma med barnvagn och skällde och struntade återigen i mina inkallningsförsök.

Ågärd nr 1 är spårlina, men den passar inte i alla situationer och är bökigt och kladdig i detta väder.

Åtgärdsförslag nr 2: Sen fick jag tipset av hunddagis att prova antiskallhalsband med nåt (citron)vatten som sprutar genom fjärrstyrning. Nu undrar jag om någon provat detta och i så fall med vilket resultat? Dessutom vill jag ju absolut inte utsätta Stella för något skadligt eller traumatiserande. Samtidigt verkar det i mina öron inte särskilt mycket djurplågeri med en vattendursch. Jag har förövrigt tränat med vatten i en bliwtvålsspruta med framgång tidigare. Denna stråle räcker dock inte på långa vägar när hon drar iväg.

Sen undrar jag kanske om det kan vara ålder, då jag hört talas om "spökåldern" då dom blir allmänt oborstade och "glömmer" allt de lärt sig tidigare.
Vad tror ni?
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Anitskallhalsband Empty Sv: Anitskallhalsband

Inlägg  Elenya's ons dec 16, 2009 12:39 pm

Jag har ett sånt halsband och använde de på min förra pinscher (lilla enebys Zenya som tyvärr fick somna in i vintras). På henne använde jag de just för att hon hade väldigt lätt för att dra efter vilt eller till andra hundar (som hon gärna muckade med) om hon befann sig på mer än 10 meter avstånd från mej. Valet för mej, som ofta var och red eller promenerade med mina hundar i skogen, var att antingen alltid ha henne i långlinna (väldigt bökigt i skogen) eller koppel eller skaffa ett sånt halsband. Jag skaffade ett sånt halsband och jag var riktigt nöjd med resultatet, jag behövde bara använda de en enda gång sen räkte de att bara ha de på henne nån gång då och då så förblev hon lydigare på promenaderna...
De viktiga är bara att använda de på rätt sätt, ha de på henne nån vecka innan utan att ha de påslaget så hon inte förknippar sprayet med halsbandet när du väl börjar använda de.

De är ingenting som jag tycker gör skada (börja dock med doftfritt, för vissa hundar räcker de gott och väl), om nåt så gav de med och Zenya betydligt bättre relation till varann (slut på irritationen när hon smet och osv.).
Jag vet sen att många kan tycka att de bara är en träningsfråga, och visst är det de och dehär var den träningsmetod jag använde (en sak som är ett stort plus med halsbandet är att man slippet rycket som blir i halsen när man stampar fast långlinan).
Elenya's
Elenya's

Antal inlägg : 103
Age : 39
Ort : Älvsbyn
Registration date : 08-10-12

http://www.elenyas.se/

Till överst på sidan Gå ner

Anitskallhalsband Empty Är det nån som vill sälja

Inlägg  Lotta med Stella ons dec 16, 2009 12:48 pm

Det låter ju effektivt och som en ganska så snäll träningsmetod. Det tråkiga är att de kostar runt tusen spänn, vilket jag inte riktigt har råd med så här i jultider...Det är möjligen inte någon som har en begagnad till salu?
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Anitskallhalsband Empty Sv: Anitskallhalsband

Inlägg  ligistenzelda ons dec 16, 2009 4:31 pm

Jag har varit nyfiken på sprayhalsbandet en lång tid i syfte att bryta jakt men vet itusan om jag skulle våga det med Zelda. Finns det inte stor risk att duschen blir förknippat med obehag för nåt annat ist för att bryta ett felbeteende? Att hunden blir nervös på promenaden tex? Tänker att när hunden väl är blockerad så brukar det vara försent oavsett och det gäller att vara steget före? Jag vet som sagt inte..

Att ha långlina är bökigt värre I know

I övrigt höll Zelda också på sådär, sprang fram till folk och fä och skällde ut dom efter noter men det gick över. Om det är för att hon aldrig får chansen längre, bättre lydnad, ålder det vet jag inte.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Anitskallhalsband Empty Sv: Anitskallhalsband

Inlägg  Gäst ons dec 16, 2009 7:01 pm

Några vänner till mig har ett sådant till sin dp men dom vande honom tyvärr inte vid halsbandet först så han viset att när det är på så kan han inte skälla och när det är av så skäller han på allt och alla och han är snart tre år.

Om du skaffar det så är ett tipps att vänja vovven vid halsbandet ett tag innan du sätter på det Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Anitskallhalsband Empty Sv: Anitskallhalsband

Inlägg  stina o canyo tor dec 17, 2009 12:45 am

antiskäll vet jag inget om. men det där med att springa fram till folk o skälla, det går kanske över. Canyo har gjort så nån gång typ 2-3 ggr. men det gick som sagt över rätt snabbt

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Anitskallhalsband Empty Sv: Anitskallhalsband

Inlägg  Rivendells Kattis lör dec 19, 2009 10:33 pm

Använder man halsbandet som det är tänkt, ska det inte förknippas med mer obehag än en vanlig tillsägelse. Halsbandet är tänkt att användas som en förlängd "arm".

ALDRIG använda det som bestraffning. Man måste veta vad det är man kräver av hunden och man ska veta att hunden oxå förstår det. FÖRSTÅR inte hunden vad du vill ha av den, funkar det inte med halsbandet. Då kan dom bli rädda för både det ena och andra.

Jag kan berätta om en hund vars ägare gjorde den LIVRÄDD för att springa fritt i skogen. Den skakar när den ser träd och vill inte vara nära träd.

Använder man halsbandet på rätt sätt är det inget att vara orolig för. Inte värre än att spruta vatten på dem (vilket många gör utan att blinka).

Det är ju min åsikt och jag lär väl bli överöst med kritik för det. /Kattis
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Anitskallhalsband Empty Sv: Anitskallhalsband

Inlägg  Fotofreaket lör dec 19, 2009 11:10 pm

Vad och en är ju sin dressyr smed så prova om du känner för det. Personligen är jag inte mycket för hjälpmedel förutom godis o leksaker;) Fast lina är ju bra som du sade om du är osäker på om hunden sticker..
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Anitskallhalsband Empty Sv: Anitskallhalsband

Inlägg  Gäst sön dec 20, 2009 8:02 am

Vissa jakthundar tränas på det sättet, fast med el. Det som varnas för är just det Kattis skriver om, att hunden inte förstår vad den straffas för och därmed blir osäker och eventuellt panikslagen, och att dylika metoder inte ska användas av amatörer utan endast av erfarna tränare, då timing är allt.

Själv har jag visserligen lockats av tanken på att kunna få hunden att hejda sig på håll men efter att ha sett bland annat hur antiskallhalsband backfired när det kommer till skällande (inte jag som använt dem. När det kommer till skällande är jag helt emot dem oavsett modell men det är jag det) så är jag mycket tveksam till att använda dem inom andra områden. Har hellre mina hundar kopplade/flexi/lina och släpper dem på inhägnade områden, alternativt där hundarna inte kan skada sig själva eller andra i träningssyfte.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Anitskallhalsband Empty Sv: Anitskallhalsband

Inlägg  Rivendells Kattis sön dec 20, 2009 12:19 pm

Ett litet tillägg bara:

Ett antiskall-halsband är den modell som "pyser" när hunden skäller. Vi har alltså ingen som helst kontroll över det utan det är skallet från hunden som utlöser det.

Ett "commander"-halsband är den modell som man kan kontrollera. Den har en fjärrkontroll som vi sköter halsbandet med. Detta halsband utlöser inte vid skall utan bara då vi trycker.

Än så länge, vad jag vet, så finns inte halsbanden med båda funktionerna. Commander-halsbandet kostar en bra bit över 1000 kr tyvärr. Men jag tycker ju att det är värt det. Men å andra sidan, använder man det som det är tänkt, behöver man sällan använda det mer än ett par gånger! Så det blir rätt dyrt.

Kolla med din djuraffär, vissa hyr ut såna. Så kan man testa innan man köper. Jag säger som Jonas, testa och se vad DU tycker, vi är alla olika med hur vi känner inför olika träningsmetoder. Saker som jag har som "standard" tycker andra är pjosk...! Very Happy Och precis som Lotta (Tottes och Rebels matte) säger, för vissa hundar passar inte det som för andra funkar kanon.

/ Kattis
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Anitskallhalsband Empty Sv: Anitskallhalsband

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet