PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Märgben+lever

2 posters

Gå ner

Märgben+lever Empty Märgben+lever

Inlägg  Lotta med Stella ons okt 28, 2009 12:31 pm

Till min kräsna Stella har jag just köpt frysta märgben av nöt och undrar hur man ska tillreda dessa. Ska jag koka eller bara tina?

Sen köpte jag fryst kycklinglever som jag kokade (det luktade helvete). Sen skärde jag i bitar och in i ugnen på knappt 100 grader. Nu är frågan hur länge de ska stå där i ungen för att torka?
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Märgben+lever Empty Sv: Märgben+lever

Inlägg  Gäst ons okt 28, 2009 1:24 pm

Märgbenen ger vi alltid råa. Oftast får de dem otinade, ungefär som isglass Laughing . På sommaren är de faktiskt kanon för att svalka hundarna med.

Är hunden ovan vid att få annat än torrfoder/sitt vanliga foder så kan magen komma igång av märgbenen så att man är beredd på både fisande och lösare avföring än normalt. Efter någon dag brukar det dock stabiliseras (vi ger våra hundar allt möjligt att äta och låter dem förfoga fritt över benen utan att reglera hur mycket de får gnaga).

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Märgben+lever Empty Sv: Märgben+lever

Inlägg  Jenni ons okt 28, 2009 7:15 pm

Jag ger också otinade märgben. Om hunden käkar mycket av själva benet och inte bara det goda gucket blir den hård i magen dagen efter. De bajsar vita, torra kulor men det brukar gå över på någon dag.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Märgben+lever Empty Sv: Märgben+lever

Inlägg  Lotta med Stella tor okt 29, 2009 9:40 am

om de blir så konstiga i magen (lös/hård) är det då verkligen bra att ge märgben? Ger man dom bara för att hunden tycker om dom eller tillför de något annat nyttigt? Kan man lika gärna ge ett gammalt grisöra? pig
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Märgben+lever Empty Sv: Märgben+lever

Inlägg  Jenni tor okt 29, 2009 8:45 pm

Om hunden blir väldigt dålig i magen av att äta något skulle jag inte ge det men lite lös eller hård någon dag är inget konstigt. Ben har hög torrsubstans, alltså blir bajset torrt och hårt. Märg innehåller mycket fett, det gör bajset löst.
Om hon är ovan vid att äta ben kan du ju bara låta henne ha det en liten stund och se hur det går. Lägg det i kylen över natten. Går det bra kan hon få ha det längre nästa gång.
Märgben är bra sysselsättning och gör rent tänderna bättre än något annat tugg.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Märgben+lever Empty Sv: Märgben+lever

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet