PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

2 posters

Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  ligistenzelda ons okt 21, 2009 6:37 pm

Ringde precis och beställde en vaccinations tid till både hund och katt och blev väldigt förvirrad. På veterinärens hemsida står det att man ska ta Nobivac DHP (den Zelda tagit, är mot valpsjuka, hepatit och parvo) var 3:e år men på telefon sa hon att jag gått för långt tid över tiden (2-3 mån) och måste börja om med grundvaccination...tänkte bara vaccinera Zelda för rabies när vi endå var där med katten, men blev helt ställd.

Stämmer detta verkligen eller vill dom tjäna pengar? På hemsidan står det dessutom att de vacc. som jag gett både hund och katt ska påfyllas var 3:e år...? men i mitt vacc-papper står att man ska komma in varje år.. Question

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  Jenni ons okt 21, 2009 7:11 pm

Enligt tillverkaren (Intervet) ska man vaccinera vart 2-3 år efter att hunden är grundvaccinerad. 1-årssprutan ger man för att fånga upp de hundar som eventuellt svarat dåligt på grundvaccineringen. Har hon bara fått 1-årssprutan ska hon ha tillräckligt grundskydd.
Om du vaccinerar mot parainfluensa också (kennelhosta) ska du vaccinera varje år (med Nobivac Pi de år hunden bara vaccineras mot parainfluensa och DHPPi de år hon ska ha mot parvo, valpsjuka och HCC också).
Jag vet inte hur SKKs regler ser ut men det kan ju vara så att de inte tycker att det är ok om det gått några månader över tiden och att det är det som veterinären menar. Om man inte vaccinerar mot kennelhosta behöver man alltså inte vaccinera varje år.
Många kattvacciner ska däremot ges årligen. http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=nobivac&searchtext2=&searchtext10=&area=all&allCategories=false&searchtype=
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  Jenni ons okt 21, 2009 7:16 pm

Själv vaccinerar jag vartannat år med DHP.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  ligistenzelda tor okt 22, 2009 12:10 am

Tack för utförligt svar Smile

Ok då vet jag i alla fall att det garanterat blir en grundvacc för katten igen eftersom det gått över tiden, skönt att veta.

Hittade Zeldas vacc papper och såg att hon fått första året :DHPPI och en månad senare DHP och årssprutan DHPPI igen. Så det "enda" jag missar är skydd mot kennelhostan om jag inte vacc i år, hur orolig behöver man vara över den?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  Gäst tor okt 22, 2009 3:41 am

ligistenzelda skrev:Tack för utförligt svar Smile

Ok då vet jag i alla fall att det garanterat blir en grundvacc för katten igen eftersom det gått över tiden, skönt att veta.

Hittade Zeldas vacc papper och såg att hon fått första året :DHPPI och en månad senare DHP och årssprutan DHPPI igen. Så det "enda" jag missar är skydd mot kennelhostan om jag inte vacc i år, hur orolig behöver man vara över den?

Kennelhosta kan de få trots vaccineringen, vilket tillexempel Totte råkade ut för. Dock var hans sjukdomsförlopp mycket lindrigare än en tidigare hund jag hade hand om som inte var vaccinerad mot det.

Skälet till varför jag vaccinerar mot det är för att det är som kikhosta för hundarna och det är en mardröm att ligga bredvid medan hunden hostar tills den spyr under en hel natt och sedan fortsätter få kraftiga hostanfall ytterligare ett par dagar. Dessutom kostar sprutan bara någon 50-lapp extra så enligt mig är det värt det Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  Jenni tor okt 22, 2009 8:43 am

Kennelhosta är ett helt komplex av sjukdomar. Med DHPPi täcker man in två möjliga orsaker, HCC och parainfluensa. Mot parainfluensa ges inte ett fullgott skydd. Hunden kan bli smittad men får mildare symptom. Nu har det kommit ett nytt vaccin som innehåller både parainfluensa och Bordetella. Detta ges som näsdroppar och kan ges i kombination med vanliga DHP. Det ges varje år och kan vara vettigt att ge om man bor i hundtäta områden eller träffar mycket andra hundar. Kennelhosta kan vara besvärligt men är för de allra flesta hundar inte farligt utan går över av sig självt med lite vila.
Loke fick kennelhosta förra året trots att han är den enda hund i min familj som någonsin vaccinerats mot parainfluensa. Jag misstänker att han fick Bordetella-varianten och den komplicerades sedan med en lunginflammation så att han blev riktigt dålig och fick dropp och antibiotikakur. Nu är det inte särskilt vanligt att det går så illa och vi bor i ett av sveriges hundtätaste områden så han utsätts nog för ett ganska högt smittryck. I år funderar jag på att ge honom näsdropps-vaccinet (Nobivav KC).
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  Jenni tor okt 22, 2009 8:45 am

Du behöver alltså inte vara särskilt orolig för att du missar kennelhostevaccineringen. Väldigt många hundar är inte vaccinerade mot kennelhosta.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  ligistenzelda tor okt 22, 2009 1:12 pm

Förlåt min "tröghet" men det är endå varje år som gäller oavsett om jag väljer DHP eller DHPPI? Varannat år den ena och sen nästa år den andra?
Kan jag ge sprutan 3 månader försent som den är nu eller vänta tills nästa år lika gärna?

Känns skönt att prata med nån som inte blir sur som hon på veterinärkliniken Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  Jenni tor okt 22, 2009 7:23 pm

DHP ger du vart 2-3 år. Om du vill ha skydd mot parainfluensa ger du DHPPi vart 2-3 år och Pi åren i mellan.
(D = distemper = valpsjuka, H = HCC, P = parvo, Pi = parainfluensa).

Tillverkaren garanterar bara fullgott skydd om man vaccinerar inom den tiden de angett. Går tiden över garanterar de inget skydd men det är inte så att antikropparna försvinner allihop på en gång.
Kennelklubben verkar tycka att man kan vänta ännu längre (max 4 år sedan för utställning).


Senast ändrad av Jenni den tor okt 22, 2009 7:30 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Förtydligande)
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  Jenni tor okt 22, 2009 7:32 pm

Kan jag ge sprutan 3 månader försent som den är nu eller vänta tills nästa år lika gärna?

När fick hon en spruta sist?
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  ligistenzelda tor okt 22, 2009 8:53 pm

Förra året i början av augusti fick hon senaste sprutan

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  Jenni tor okt 22, 2009 9:20 pm

Men det är ju bara lite drygt ett år! Människan vet inte vad hon pratar om! Hundar över 12 veckor ges bara en spruta årligen med parainfluensa. Mot pi behövs ingen grundvaccinering. Det är bara valpar som vaccineras före 12 v som behöver en spruta till. De andra kan du ju vänta med till någongång efter nästa sommar, eller ytterligare ett år om du vill.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  ligistenzelda tor okt 22, 2009 11:59 pm

Jag tyckte väl att hon pratade i nattmössan! tack Jenni Smile Då vet jag vad som gäller

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje? Empty Sv: Hur ofta ska man vaccinera, varje år eller var tredje?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet