PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Att bli fodervärd

3 posters

Gå ner

Att bli fodervärd Empty Att bli fodervärd

Inlägg  Suvi med Sniff tis okt 06, 2009 3:29 pm

Vänner till mej funderar på att ta en chihuahuatik på foder och undrar vad man ska tänka på.
Då jag inte varit med om det själv kunde jag bara ge generella råd, så nu frågar jag er!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Att bli fodervärd Empty Sv: Att bli fodervärd

Inlägg  Gäst tis okt 13, 2009 5:11 pm

Suvi med Sniff skrev:Vänner till mej funderar på att ta en chihuahuatik på foder och undrar vad man ska tänka på.
Då jag inte varit med om det själv kunde jag bara ge generella råd, så nu frågar jag er!

Personligen anser jag att man ska tänka igenom det noga. Det är ett antal år (upp till 5 för tikar och 7 för hanar) som ens ögonsten ägs av någon annan. Under denna tid har ofta ägaren rätt att ta med hunden på utställningar, ta valpar etc (antal gånger regleras i avtalet). I värsta fall så visar det sig att man inte kommer helt överens med uppfödaren eller att man inte känner sig bekväm med honom eller henne men måte ändå lämna över hunden.

Själv är jag ju fodervärd till Rebel och har en väldigt enkel och smidig relation till Kattis och Cathrine. Dessutom litar jag på dem vad gäller hundhållning och att de kommer ta hand om Rebel på bästa sätt. Ändå så är jag övertygad om att fodervärd inte är något för mig igen just på grund av att jag vill kunna bestämma allt själv och ha full kontroll utan att ha i bakhuvudet att planerna kan ändras om de vill ställa ut Rebel eller plötsligt ta valpar (nu har jag svårt att tro att det skulle ske men det är ändå något man måste vara beredd på när man åtar sig att vara fodervärd).

Så jag både rekommenderar det och avråder från det beroende på hur genomtänkt det är Smile .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Att bli fodervärd Empty Sv: Att bli fodervärd

Inlägg  Rivendells Kattis ons okt 14, 2009 12:40 am

Suvi med Sniff skrev:Vänner till mej funderar på att ta en chihuahuatik på foder och undrar vad man ska tänka på.
Då jag inte varit med om det själv kunde jag bara ge generella råd, så nu frågar jag er!

Mina råd:

  • Tänk igenom noga innan om uppfödaren är en person du känner att du vill ha en relation med ett antal år framåt.

  • Läs igenom avtalet.

  • Fråga uppfödaren om vad just denna vill ha med i avtalet.

  • Gör upp frågan om vem som står för vad, alla vill ha det på olika sätt.


Och framför allt, våga fråga om det är nåt du inte förstår eller greppar kring det ni kommer överens om.
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Att bli fodervärd Empty Litet tillägg från mig :)

Inlägg  Rivendells Cathrine sön okt 25, 2009 9:33 am

Hej! På uppkommen anledning vill jag också poängtera att det är SKK:s foderavtal som gäller. Allt annat är helt oseriöst och vill ngn skriva ngt annat avtal så skall man definitivt dra öronen åt sig.

Det avtalet är skrivet med hjälp av konsumentverket och "gynnar" kanske inte alltid den som placerar en hund på foder men det är i mina ögon riktigt eftersom man annars som fodervärd kan känna sig väldigt utsatt.

Jag gav bort en hund i sommras eftersom han inte fungerade i sitt förra hem (mycket bra ägare) och eftersom han var på foder tog jag honom tillbaka och bestämde mig för att jag skulle ge honom en chans och därför skulle han ges bort. Dock skickade en annan uppfödare en fantastisk valpköpare till mig som hört av sig till henne om en hund på foder, valpköparen ville av ngn anledning ha hunden på foder fast jag erbjöd mig att hon skulle få honon.... Ett par dagar senare hörde hon av sig och ville ha hunden eftersom en kompis till henne kände en tjej som hade flera Pinschertikar på foder och den tjejen hade påstått att eftersom jag var så utställningsintresserad skulle jag tvinga fodervärden att ställa ut honom och meritera honom och en massa andra märkliga saker...
Jag svarade att självklart är jag fortfarande beredd att ge bort honom eftersom det enda jag vill är att ge honom en chans att få ett bra liv, MEN att ingen uppfödare har rätt att tvinga en fodervärd att åka på utställning enligt Skks fodervärdsavtal.

Men det fick mig verkligen att fundera, vad hade den tjejen för slavavtal med sin uppfödare eftersom hon hade den bilden av fodervärdsskapet.

Sedan har vi förstås vissa fodervärdar som tar en hund på foder för att dom gillar utställning och sedan meriterar sina hundar alldeles själva för den sakens skull och det är ju självklart för mig som uppfödare fantastiskt smidigt. MEN det är inget jag kan förvänta mig eller begära.

Summan av kardemumman är iallafall att pojken bor där han bor utan fodervärdsavtal och det gynnade ju förstås mig eftersom det i och med det innebar en foderhund mindre. Har man redan bestämt sig att man inte ska avla finns det som väldigt lite anledning att just behålla den rättigheten.

Men troligen har vi väl alltså uppfödare även inom vår ras som inte följer SKKs avtal och det är ju skrämmande, så det får mig att konstatera se till att aldrig gå med på att bli fodervärd om ngn inte tänker använda det.

Ha det gott

Cathrine
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Att bli fodervärd Empty Sv: Att bli fodervärd

Inlägg  Suvi med Sniff sön okt 25, 2009 11:57 am

Tack för era synpunkter! Jag framför dem vidare till den det gäller. Kanske återkommer om det dyker upp fler frågor angående detta.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Att bli fodervärd Empty Sv: Att bli fodervärd

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet