PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Är Pedigreepal ett dåligt foder

5 posters

Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Lotta med Stella ons sep 23, 2009 11:23 am

Hej,
Jag har en 7 mån tik, Stella (Rivendells Joop Jeanie). Hon har alltid varit kräsen, men äter lite bättre efter kastrering. Dock måste torrisarna alltid blandas med något typ a-fil och korv, för att hon ska äta. Torra torrisar rör hon inte. Vi har provat lite olika foder. Just nu äter hon Bonzita Robur. På hunddagis smular de tydligen på pedigreepal och då äter hon som en häst. Hon älskar tydligen det. Nu är min fråga om pedegreepal är ett torrfoder som fungerar som helfoder eller är det dåligt som typ Frolic?.
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Anna ons sep 23, 2009 12:59 pm

Lotta med Stella skrev:Hej,
Jag har en 7 mån tik, Stella (Rivendells Joop Jeanie). Hon har alltid varit kräsen, men äter lite bättre efter kastrering. Dock måste torrisarna alltid blandas med något typ a-fil och korv, för att hon ska äta. Torra torrisar rör hon inte. Vi har provat lite olika foder. Just nu äter hon Bonzita Robur. På hunddagis smular de tydligen på pedigreepal och då äter hon som en häst. Hon älskar tydligen det. Nu är min fråga om pedegreepal är ett torrfoder som fungerar som helfoder eller är det dåligt som typ Frolic?.

Jag skulle personligen inte ge Pedegreepal från en vanlig matvaruaffär som helfoder till min/a hund/ar. Som en nödlösning när det vanliga fodret tagit slut har hänt men inte använt det som grundfoder var dag.

Tänk dig så här....att ju billigare kilopris ett torrfoder har så är det ofta ett foder av mindre bra kvalite vilket också märks då man måste ge mer mängd mat av det för att tillgodo se hundens giva. Nu är ju din tik inte så gammal så mycket kan hända och eftersom hon är i en växtfas är det viktigt att ge ett bra foder men jag tipsar dig att höra med din hunds uppfödare vad de anser kan vara bäst för din hund.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Gäst ons sep 23, 2009 2:54 pm

Vi använde Pedigree till alla våra hundar förut. Det var det enda fodret alla åt och de mådde kanon av det. Totte kan vara känslig för vissa foder, artar sig genom att han börjar klia sig frenetiskt, men Pedigree fungerade som en dröm.

Nu använder vi Magnussons men hade Totte reagerat negativt på det hade vi fortfarande haft Pedigree.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Rivendells Kattis ons sep 23, 2009 3:26 pm

Lotta med Stella skrev:Hej,
Jag har en 7 mån tik, Stella (Rivendells Joop Jeanie). Hon har alltid varit kräsen, men äter lite bättre efter kastrering. Dock måste torrisarna alltid blandas med något typ a-fil och korv, för att hon ska äta. Torra torrisar rör hon inte. Vi har provat lite olika foder. Just nu äter hon Bonzita Robur. På hunddagis smular de tydligen på pedigreepal och då äter hon som en häst. Hon älskar tydligen det. Nu är min fråga om pedegreepal är ett torrfoder som fungerar som helfoder eller är det dåligt som typ Frolic?.

Hej Lotta!

Vilken söt bild på pluttan! Jag skulle fortsätta ge det du ger henne nu och gör som dagis, smula på pedigree. Jag skulle helst inte heller ge pedigree som enda mat, alla skolor är olika. En del hundar mår toppen av vilket foder som helst, men de billigare fodren är det, som Anna säger, en lägre kvalitet på.

Jag vet dock fler än Totte som ätit Pedigree, Doggy, Friskies som enda mat och mått bra.

Jag är ju av den skolan att hunden äter till slut. Dom svälter sällan av vilja utan nu vet hon att du trugar med hennes mat och hon väntar tills gottet kommer. Men funkar smulad pedigree... så smula det över. Eller hitta nåt annat torrt som funkar som du har hemma.

En del hundar äter bättre om man duttar lite olja på maten... prova dig fram. Det finns färskfoder som nästan alla hundar äter med god aptit. Det finns olika märken men Nordic eller Klass är det som brukar finnas lätt att få tag på.

Linda med Poppis, Frost och Tempest ger Bravo till sina hundar, det är som hamburgare som är väldigt smakliga för hundarna och inte så äckligt för oss att hantera. Nordic och Klass är lite kladdigt och geggigt men Bravo är bättre konsistens.

Det finns "strössel" på hundaffären som man kan strö på maten för att det ska bli mer smak. Fråga i affärn så ska du se att det löser sig.

Ring annars... Wink

Kram Kattis
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Gäst ons sep 23, 2009 3:52 pm

Cuthalion skrev:Vi använde Pedigree till alla våra hundar förut. Det var det enda fodret alla åt och de mådde kanon av det. Totte kan vara känslig för vissa foder, artar sig genom att han börjar klia sig frenetiskt, men Pedigree fungerade som en dröm.

Nu använder vi Magnussons men hade Totte reagerat negativt på det hade vi fortfarande haft Pedigree.

Jag tror jag behöver förtydliga en liten del som kan göra skillnaden för våra hundar med till exempel Pedigree: Vi ger torrfoder som basfoder. De har alltid torrfoder tillgängligt och så får de allt annat vi andra äter vilket gör att de får i sig det mesta. Torrfoder som enda mat överlag är jag tveksam till oavsett kvalitén men det är jag det. Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Lotta med Stella ons sep 23, 2009 11:04 pm

Cuthalion skrev:
Cuthalion skrev:Vi använde Pedigree till alla våra hundar förut. Det var det enda fodret alla åt och de mådde kanon av det. Totte kan vara känslig för vissa foder, artar sig genom att han börjar klia sig frenetiskt, men Pedigree fungerade som en dröm.

Nu använder vi Magnussons men hade Totte reagerat negativt på det hade vi fortfarande haft Pedigree.

Jag tror jag behöver förtydliga en liten del som kan göra skillnaden för våra hundar med till exempel Pedigree: Vi ger torrfoder som basfoder. De har alltid torrfoder tillgängligt och så får de allt annat vi andra äter vilket gör att de får i sig det mesta. Torrfoder som enda mat överlag är jag tveksam till oavsett kvalitén men det är jag det. Very Happy

Ok, jag har alltid känt ett styng av dåligt samvete när jag smugglat ner annan mat i hennes torrfoder. Har fått intrycket av att det allra bästa för hunden är bara torrfoder. Efter kastreringen fick hon Science Diet på burk och det älskade hon, men jag orkar inte med att släpa hem massa burkar plus att det blir alldeles för dyrt. Vi fortsätter väl att blanda ut torrisarna med pedigree och vanliga rester. tack för era svar!
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Gäst tor sep 24, 2009 12:12 am

Lotta med Stella skrev:
Ok, jag har alltid känt ett styng av dåligt samvete när jag smugglat ner annan mat i hennes torrfoder. Har fått intrycket av att det allra bästa för hunden är bara torrfoder. Efter kastreringen fick hon Science Diet på burk och det älskade hon, men jag orkar inte med att släpa hem massa burkar plus att det blir alldeles för dyrt. Vi fortsätter väl att blanda ut torrisarna med pedigree och vanliga rester. tack för era svar!

Det finns ju sjuhundrafemtioelva olika läror om hundar och foder men våra har som sagt alltid fått samma mat som vi har fått i olika mängder. Sedan beror det på vad man klassar som bäst för hunden. Är det näringsmässigt så hamnar man ju på en nivå som är omöjlig att nå upp till utan att ha ett labb hemma medan om man endast tänker själsmässigt så kanske hunden inte orkar leva ett fullvärdigt liv, precis som för oss människor.

Har du en kräsen hund så kan du ju prova att ge vid lite andra tider än du brukar om du inte vill ge hunden fri tillgång. De av våra hundar som har varit kräsna äter gärna nattetid t.ex. av någon anledning, och då blandar vi aldrig ut torrfodret (i vårt fall står det alltid framme en full skål så att blötlägga det eller blanda i saker gör bara att det blir dåligt). Det kanske finns möjlighet att låta just middagen stå kvar över natten en period för att se hur det fungerar om du fortfarande vill ha koll på mängden hon äter?

Om hon älskade Science Diet så kanske det fungerar att blanda ner lite sådant i torrfodret så att hon får smaken samtidigt som att det inte går åt sådana mängder?

Det är ett pussel att hitta ett sätt som passar både en själv och hunden Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Jenni tor sep 24, 2009 8:48 am

Marie Sallander på SLU har undersökt en massa olika hundfoder för att se om de håller måttet. Jag hittar inte på rapporten nu men jag har för mig att fler än man tror faktiskt höll måttet, i alla fall för en frisk vuxen hund med normal aktivitetsnivå.
Pedigree är väl kanske inte det mest högkvalitativa fodret men jag var på en föreläsning med Royal Canin en gång och de sade en bra sak. "Det går inte att säga vilket foder som är bäst. Det foder hunden tycker om att äta och som den mår bra av är det bästa fodret för den hunden." Tycker man att hunden funkar bra på ett visst foder finns det ingen anledning att byta och ett foder kan hålla hur hög kvalitet som helst men det är ändå värdelöst om hunden inte vill äta det.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Lotta med Stella tor sep 24, 2009 1:28 pm

Jenni skrev:Marie Sallander på SLU har undersökt en massa olika hundfoder för att se om de håller måttet. Jag hittar inte på rapporten nu men jag har för mig att fler än man tror faktiskt höll måttet, i alla fall för en frisk vuxen hund med normal aktivitetsnivå.
Pedigree är väl kanske inte det mest högkvalitativa fodret men jag var på en föreläsning med Royal Canin en gång och de sade en bra sak. "Det går inte att säga vilket foder som är bäst. Det foder hunden tycker om att äta och som den mår bra av är det bästa fodret för den hunden." Tycker man att hunden funkar bra på ett visst foder finns det ingen anledning att byta och ett foder kan hålla hur hög kvalitet som helst men det är ändå värdelöst om hunden inte vill äta det.

Det Stella verkar gilla bäst i torrfoderväg är Frolic, som jag använder som belöningsgodis. Funkar dock bara om man har svultit henne i förväg och hon är riktigt hungrig. Men Frolic har jag hört kan vara nästan farligt att använda som vanligt foder, för mkt salt eller nåt. De vi provat än så länge är Magnusson, Royal Canin, Proplan och det vi har nu, Robur. Ingen av dessa har hon ätit utan att vi blandar i något och hon har blivit en expert på att äta det andra och spotta ut torrisarna, efter att hon ätit ligger torrisar över hela köksgolvet!
Lotta med Stella
Lotta med Stella

Antal inlägg : 44
Age : 53
Ort : Nacka
Registration date : 09-09-06

Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Jenni tor sep 24, 2009 6:07 pm

Frolic räknar jag som godis, oavsett vad det står på förpackningen... Loke får dock en hel del godis Very Happy
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Arcan tor sep 24, 2009 8:55 pm

Man får inte glömma heller att en hund som väljer att inte äta upp sin mat faktiskt helt enkelt kan vara mätt... Så länge hunden inte är mager eller visar sjukdomstecken så brukar det inte finnas nått att oroa sig för.. Jag har två som äter som om dom svultit hela deras liv och en tredje som kan lämna mat för att hon är mätt. Då är det bättre att bara ta bort maten ist för att truga och blanda i massa annat, svälters sig själva är det få hundar som gör och då oftast dom som faktiskt har fri tillgång till sin mat.

Det är ju inte heller svårt att göra sin hund kräsen om man säger så.. Varför äta sitt torrfoder när man får massa annat gott när man inte äter?
Visst, går matvägrandet till överdrift så får man ju tänka om, men mina hundar får vara utan mat om dom inte vill äta.. Jag skulle ju aldrig tvinga i mig själv mat om jag inte är hungrig eller inte vill ha av andra anledningar.

Jag personligen anser att Pedigree, doggy och andra "ICA" foder är skräp.. Alldeles för mkt vegetabiliskt protein i och det är ju faktiskt det animaliska proteinet som ska dominera i ett foder.. Man måste dessutom ge dom så mkt mer för att tillgodose deras behov med skräpmat än med ett kvalitetsfoder...
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Rivendells Kattis tor sep 24, 2009 10:19 pm

Om man ser det lite som för oss... Dom flesta av oss mår bra och får fina naglar och så där av "bra" mat. Grönsaker, frukt... väl sammansatt kost. Motion är bra för oss.

En del av oss lever på skräpmat och går upp i vikt... blir lite slöa och matta... dåliga värden på hälsokollen osv...
Andra av mänsklig sort kan äta vad som helst utan att påverkas alls... Mår prima och kan träna direkt efter en pizza..

Andra äter lite både och och har inga problem med magen och så... Vi har olika allergier... Olika smak på vad vi gillar.

Summan... : Alla individer är olika, vi mår bra av olika saker.

Det finns inget facit för hundmat. Jag fick tillbaka en hund för ett tag sen som har ätit Doggy hela livet (vad jag vet) och han var jättefin! Välmusklad och hade inga allergier eller känslig mage. Blank päls och klara ögon.

Jag äter gärna hamburgare och pizza... chips och godis... Men viss sjutton mår jag bättre av "mat och potatis"! Har en kompis som äter mest snabbmat i olika former... får problem med magen av för mycket grönsaker och frukt. Alla lika, alla olika!

Ha det gott!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Gäst fre sep 25, 2009 1:20 am

Arcan skrev:, svälters sig själva är det få hundar som gör och då oftast dom som faktiskt har fri tillgång till sin mat.

Där har vi olika erfarenheter. Våra hundar har hållt vikten mycket bättre med fri tillgång oavsett om de har haft problem med att lätt lägga på sig eller magra ur.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Arcan fre sep 25, 2009 9:51 am

Cuthalion skrev:
Arcan skrev:, svälters sig själva är det få hundar som gör och då oftast dom som faktiskt har fri tillgång till sin mat.

Där har vi olika erfarenheter. Våra hundar har hållt vikten mycket bättre med fri tillgång oavsett om de har haft problem med att lätt lägga på sig eller magra ur.

Självklart så är det ju inte så i alla fall.. Very Happy
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Är Pedigreepal ett dåligt foder Empty Sv: Är Pedigreepal ett dåligt foder

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet