PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

En liten fundering...

3 posters

Gå ner

En liten fundering... Empty En liten fundering...

Inlägg  Rivendells Kattis mån aug 31, 2009 1:34 pm

Jag har ju endast en tik hemma, Blessin. Och jag har egentligen bara henne som referens. Jag pratar ju med och möter vår valpköpares problem med just denna fråga lite då och då.

Jag tänker på löpen. Blessin löper tätt, med ca 3-4 månaders mellanrum mellan första löpdagen i varje löp. Hon blir sällan skendräktig och i så fall blir det som mest lite dingel under magen.

Min funderin är som följer:

Upplever många som har tik att det här med löp är ett problem? Rent hälsomässigt? (jag menar inte det uppenbara... fläckar och lösaktigt beteende i samband med höglöp...hihi)
Är det mycket som händer i tikarnas beteende och hur dom mår?
Hur gör ni under löpen? Sjåpas det mer med tikarna då eller behandlar ni dem som vanligt?

Jag undrar mest faktiskt... för att jag upplever så lite problem med just henne, Blessin. Hos oss är det Ghibli som blir problemet. Han knasar ju mest hela löpet och slemmar munnen full på promenaderna. Han är som en igen på henne och hon bjuder ut sig... Hon skuttar runt på promenaderna som en liten slampa... hihi! Hon gör lekinviter till alla som kan tänkas vilja ha lite mysigt och vänder sen upp sin muff och säger "Kolla vad jag har.... och jag är VILLIG!!"

Blessin själv är alltså väldigt lite problem... hon är mest lustig att se på! Medans Ghibli är ju lagom festlig med sin besatthet av den hoppande svanslösa lilla slinkan...!

Hur har ni det hemma under löpen??
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

En liten fundering... Empty Sv: En liten fundering...

Inlägg  Gäst mån aug 31, 2009 5:25 pm

Rebel kan lukta lite starkare under löpet och hon är urusel på att städa upp efter sig. Det ordnar Totte istället Laughing .

Annars så hade vår kelpietik mycket problem med skendräktighet. Hon bar omkring på sina "valpar" i tid och otid och man såg hur mycket sjå hon hade med det. Men det är det enda problemet vi har stött på. St Bernharden drabbades av livmoderinflammation men det skedde i samband med en abortspruta.

Min fasta övertygelse är att om hunden inte ska gå i avel/är klar i aveln så är kastrering det bästa. Man behöver inte oroa sig om hunden smiter, man behöver inte oroa sig för livmoderproblem, man behöver inte krångla extra mycket med hundvakt etc.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

En liten fundering... Empty Sv: En liten fundering...

Inlägg  stina o canyo tis sep 01, 2009 10:49 pm

canyo är ju som ho9n är mest slö, underlöp är hon jätte slö lite mer liggar näääära.sen är det ett evigt sniffandes överallt o kissande. blir knäpp tar dubbelt så lång tid som vanligt att gå sin prommis.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

En liten fundering... Empty Sv: En liten fundering...

Inlägg  ligistenzelda ons sep 02, 2009 3:35 pm

Zelda blir helt omöjlig, en pain in the ass under löp så ja jag ser det som ett problem lite mer än att det blir kladdigt på golvet Wink Hon verkar inte må bra alls och slår lättare över under löp. Jag lägger ner allt som heter träning under löp och håller ett stadigt grepp i kopplet Rolling Eyes Senaste löpet fick hon ju uvi och ont dessutom..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

En liten fundering... Empty Sv: En liten fundering...

Inlägg  Rivendells Kattis tor sep 03, 2009 9:03 pm

Mmm... ok... jag antar att det är väldigt individuellt. Eller det är klart att det är. Intressant ändå att det är så himla olika! Men det är väl som med oss och vår PMS...!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

En liten fundering... Empty Sv: En liten fundering...

Inlägg  ligistenzelda fre sep 04, 2009 5:00 pm

Rivendells Kattis skrev:Mmm... ok... jag antar att det är väldigt individuellt. Eller det är klart att det är. Intressant ändå att det är så himla olika! Men det är väl som med oss och vår PMS...!

Precis! Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

En liten fundering... Empty Sv: En liten fundering...

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet