PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Orolig!!

4 posters

Gå ner

Orolig!! Empty Orolig!!

Inlägg  ligistenzelda tis aug 04, 2009 1:46 pm

Kom in från en långpromenad med Zelda. Sista 40 minuterna började hon pipa av smärta när hon kissade. Trodde först att nån myrab bitit henne men det upprepade sig varje gång hon kissade därefter. Ibland kom det ingenting, men eftersom hon inte fått vatten på hela promenaden skyndade jag mig att få i henne vatten och då kunde hon kissa lite granna, men som sagt en 2 timmars promenad då är ju blåsan nästan tom.. Skyndade mig hem såklart men det vi var långt hemmifrån. Har precis pratat med en veterinär och jag har en tid imorrn 14:15 men ska hålla noga uppsikt på allmäntillståndet. Om hon blir hängig och dricker mer än vanligt och framförallt om hon försöker men inte kan kissa blir det akuten. Det kan tydligen vara något med livmodern i så fall, (ovanligt på unga tikar, men kan hända) men dom vill utesluta urinvägsinfektion först och främst eller om det bara är ömhet. Zelda har haft urinvägsinfektion tidigare men då hade hon inte ont..

Sitter här och är så nojig och orolig Sad

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  Fotofreaket tis aug 04, 2009 1:52 pm

När Gips hade urinvägsinfektion hade hon ont så hon ville inte gärna kissa, då blev det att hon kissade inne... Jag menar det är inte omöjligt att det är uv.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  ligistenzelda tis aug 04, 2009 1:55 pm

Tack för svar, sant det kan ju vara en allvarligare UV denna gång.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  Gäst tis aug 04, 2009 2:13 pm

Måla inte fan på väggen än, det kan ju som Fotofreaket säger, vara en vanlig uvi som är lite värre än förra gången. Och även om det skulle vara något annat så märker ni det imorgon. Vad skönt att få en tid så snabbt Very Happy

Hoppas hon kryar på sig snabbt!

(Eftersom du har varit inne på sterilisering förut kan du ju passa på att fråga veterinären lite mer om det när du ändå är där och hur de tror att det kommer påverka din lilla tjej)

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  ligistenzelda tis aug 04, 2009 2:34 pm

Cuthalion skrev:Måla inte fan på väggen än, det kan ju som Fotofreaket säger, vara en vanlig uvi som är lite värre än förra gången. Och även om det skulle vara något annat så märker ni det imorgon. Vad skönt att få en tid så snabbt Very Happy

Hoppas hon kryar på sig snabbt!

(Eftersom du har varit inne på sterilisering förut kan du ju passa på att fråga veterinären lite mer om det när du ändå är där och hur de tror att det kommer påverka din lilla tjej)

Jag har lugnat mig nu, ska försöka hålla huvudet kallt till imorrn. Verkligen skönt att jag slipper vänta så länge, gillar verkligen min klinik även om den ligger långt bort. Zelda är iaf helt normal inne. Bra att du påminde mig, ska ta upp kastrerings-frågan med vett. Uppdaterar imorrn Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  stina o canyo tis aug 04, 2009 6:40 pm

hoppas att det löser sig. o att det är UV. Alla som har haft det nån gång kan säkert intyga att det är inget skönt att att kissa då. säkert så för våra hundar med

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  ligistenzelda ons aug 05, 2009 7:15 pm

Har fått antibiotika och smärtstillande nu. Nåt urinprov lyckades Zelda inte bjuda på men efter vad symtomen säger så är det UVI.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  Fotofreaket ons aug 05, 2009 8:36 pm

ligistenzelda skrev:Har fått antibiotika och smärtstillande nu. Nåt urinprov lyckades Zelda inte bjuda på men efter vad symtomen säger så är det UVI.
Fungerar inte medicinen kanske du får prova igen med att fixa urinprov. Det kan ju vara olika bakterier som kräva olika medicin. Jag tror att en del lindrar det med c-vitamin på med inte alla bakterie-sorterna. Gips, min ena vovve hade det som valp och blev så dålig att hon var timmar ifrån att dö. Hon spydde i samband med uvi'n och blev lite torr. Valpar är ju väldigt sköra när det gäller sådana saker. Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  ligistenzelda tor aug 06, 2009 3:35 pm

Ja jag väntar ju å ser, men just nu går det knappt å få ihop till ett uriprov. Det kommer helt enkelt för lite ur jycken för att det ska gå att sticka ner en sticka å testa det Wink

C-vitamin gav jag till Zelda när hon var valp då de trodde hon hade vaginit. Min vovve verkar ha en hel del problem med urinvägarna.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  Elly tor aug 06, 2009 4:04 pm

Massor av c-vitamin botar uvi! Du kan fundera på att ge det då och då om hon har problem, det är vattenlösligt så det är ingen fara att överdosera.
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  Gäst tor aug 06, 2009 9:10 pm

Vad sade veterinären om sterilisering/kastrering?

Vår St Bernhard hade mycket problem med UVI när hon var liten/ung men sedan hon blev kastrerad så är det ett minne blott Very Happy

(Förlåt att jag tjatar men som jag har sagt förut så har kastrering/sterilisering på tikarna bara inneburit positiva effekter)

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  ligistenzelda fre aug 07, 2009 12:41 pm

Cuthalion skrev:Vad sade veterinären om sterilisering/kastrering?

Vår St Bernhard hade mycket problem med UVI när hon var liten/ung men sedan hon blev kastrerad så är det ett minne blott Very Happy

(Förlåt att jag tjatar men som jag har sagt förut så har kastrering/sterilisering på tikarna bara inneburit positiva effekter)

Det blev så stressigt (som vanligt hos vet) att jag inte han prata med henne om det Neutral . Jag trodde att kastrering gav mer urinvägsproblem eftersom blåsan inte får nåt stöd osv? Fast det har kanske inget med det å göra då det är bakterier som orksaker infektioner. Undrar varför uvi-problemen försvann iom kastreringen? Är det hormoner som orsakar uvi eller löpen? Jag är helt okunnig på det här som du hör Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  Gäst fre aug 07, 2009 5:03 pm

ligistenzelda skrev:
Det blev så stressigt (som vanligt hos vet) att jag inte han prata med henne om det Neutral . Jag trodde att kastrering gav mer urinvägsproblem eftersom blåsan inte får nåt stöd osv? Fast det har kanske inget med det å göra då det är bakterier som orksaker infektioner. Undrar varför uvi-problemen försvann iom kastreringen? Är det hormoner som orsakar uvi eller löpen? Jag är helt okunnig på det här som du hör Laughing

Läser man på Agrias hemsida så är finns det en gemensam nämnare för UVI och livmoderinflammation och det är E. Coli-bakterien. Eftersom bakterien i perioder kan vandra upp i livmoderhalsen så minskar man förmodligen risken för UVI om det inte finns någon livmoderhals att vandra upp i. Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  ligistenzelda tis aug 11, 2009 1:05 pm

Intressant! Very Happy
Funderar som sagt på det jämt och ständigt. Hon är en riktig plåga detta löp också och hon mår inte bra. Hon bara piper, stressar och är mer rädd och nervös än i vanliga fall..Sad

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Orolig!! Empty Sv: Orolig!!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet