PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Täta löp?

2 posters

Gå ner

Täta löp? Empty Täta löp?

Inlägg  ligistenzelda tis jul 21, 2009 9:35 pm

Jag blev lite halvt chockad just nu när jag hittade blod på golvet igen Det är 14 veckor (3,5 mån) sen hon påbörjade sitt senaste löp.

Min fråga är när stabiliseras en tiks blödningar? Kommer hon fortsätta löpa var 4 månad eller kan det jämna ut sig? Hon fyller 2 år denna månad.

Nu kommer jag inte ihåg hur täta de första två löpen var, men jag har för mig att det var längre tid emellan.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Täta löp? Empty Sv: Täta löp?

Inlägg  Gäst tis jul 21, 2009 9:47 pm

En del tikar löper ju ofta men jag skulle ta kontakt med en veterinär om det inte är något hon gjort tidigare.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Täta löp? Empty Sv: Täta löp?

Inlägg  ligistenzelda tis jul 21, 2009 11:03 pm

Ojdå, kan det tyda på nån sjukdom?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Täta löp? Empty Sv: Täta löp?

Inlägg  Gäst ons jul 22, 2009 12:13 am

Hrm, nu såg jag att det kanske såg lite värre ut än vad jag tänkte.

Förmodligen är det inget alls men jag har blivit varnad förut för att blödningar mellan löpen etc kan vara tecken på t.ex. livmoderinflammation eller liknande. Nu när jag läste om det däremot så verkade det inte stämma in helt men å andra sidan kostar ett samtal till en veterinär inte så mycket och så blir man lugnad Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Täta löp? Empty Sv: Täta löp?

Inlägg  ligistenzelda ons jul 22, 2009 11:35 am

Ja det har du rätt i Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Täta löp? Empty Sv: Täta löp?

Inlägg  Rivendells Kattis ons jul 22, 2009 12:46 pm

Ok, det här med löp är ju alltid lagom kul. För dom som tränar mycket med sina hundar kan löpen vara väldigt jobbiga. Tikarna är ju olika påverkade av sina löp...

Enligt Blessins uppfödare i Australien skulle Blessin löpa 2 gånger om året. Ca 6 månader emellan. Så kom hon hit och fick sin första kull. Sen drog hon igång och löpte 4 gånger om året. Oftast är det just 3,5 månader mellan dag ett i löpen. Så man kan säga att det är knappa tre månader mellan som är löpfria. INTE kul! Ibland går det bara två månader utan löp...

Men det är normalt. Jobbigt för oss men helt normalt. Givetvis ska man kolla upp det om man känner sig orolig, speciellt om det är en förändring från förut.

Blessins döttrar har tagit efter henne, iallafall en del av dem. Många har täta löp. En del har jobbiga, hormoniga löp. Medans andra inte alls påverkas. Blessin själv kan inte bry sig mindre om att löpa... Det heta dygnen mitt i raggar hon så stumpen nästan går av...! Men annars är hon som vanligt, kanske ännu mer gosig och mysig.

Täta löp är trist... men inte onormalt.

Kram!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Täta löp? Empty Sv: Täta löp?

Inlägg  ligistenzelda ons jul 22, 2009 1:24 pm

Ja jag är inte direkt orolig att det skulle vara nåt fel på henne egentligen. Det är hennes fjärde löp, det kan ju vara ett undantag man vet aldrig.
Det känns bara smått jobbigt om det fortsätter såhär eftersom det förstör träningen med en hormonstinn hund. Innan löp = PMS Wink . Under löp = trött och ofokuserad hund. Sen ska vi inte snacka om hur jobbigt det är med alla intresserade hanar * gnäll gnäll* Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Täta löp? Empty Sv: Täta löp?

Inlägg  Rivendells Kattis tor jul 23, 2009 8:36 pm

ligistenzelda skrev:Ja jag är inte direkt orolig att det skulle vara nåt fel på henne egentligen. Det är hennes fjärde löp, det kan ju vara ett undantag man vet aldrig.
Det känns bara smått jobbigt om det fortsätter såhär eftersom det förstör träningen med en hormonstinn hund. Innan löp = PMS Wink . Under löp = trött och ofokuserad hund. Sen ska vi inte snacka om hur jobbigt det är med alla intresserade hanar * gnäll gnäll* Laughing

Precis! Och lägg till att då BO ihop men en flåsande hane... HUVVA!

Men håll lite koll och räkna dagarna emellan till nästa löp. Det kan ju vara nån annan tik som dragit igång henne oxå.

Kattis
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Täta löp? Empty Sv: Täta löp?

Inlägg  ligistenzelda fre jul 24, 2009 8:03 pm

Hehe ja jag är glad att jag slipper en hane i huset just nu! Du ska höra och se hanarna på stan dom flåsar och piper helt kära Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Täta löp? Empty Sv: Täta löp?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet