PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur få henne att gilla buren?

4 posters

Gå ner

Hur få henne att gilla buren? Empty Hur få henne att gilla buren?

Inlägg  ligistenzelda sön jul 19, 2009 4:56 pm

Jag har köpt en stålbur som jag vill att Zelda ska kunna gå in i och vila när vi är bortbjudna, men nu är det så att hon har fått för sig att buren är farlig..

Hon är van vid bur i bil och det är inga problem, men nu när den står hemma så undviker hon den som pesten. Vi har provat att lägga in leksaker och godisar, men hon vågar inte helt enkelt.

Vad kan man göra? Vill inte tvinga in henne heller.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur få henne att gilla buren? Empty Sv: Hur få henne att gilla buren?

Inlägg  Sanna&Kelly sön jul 19, 2009 5:19 pm

Jag skulle bädda buren mjukt och skönt, lägga över en filt och sedan låta burdörren stå öppen. Sedan skulle jag bara vänta, även om det kanske tar ett par veckor så borde hon själv gå in förr eller senare. Men på det sättet blir det ju avdramatiserat och inget tvång alls för hunden.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur få henne att gilla buren? Empty Sv: Hur få henne att gilla buren?

Inlägg  Elly sön jul 19, 2009 5:57 pm

Jag köpte en stor canvasbur till Dixan, hon är ju väldigt tuff så hon gick in nästan direkt. Sen knölade jag in hennes BIA-bädd, tog bort alla andra mysiga sovställen, och så fick hon sova där i några veckor med buren öppen (förutom på natten). Nu slappnar hon av när vi är borta men hon går inte direkt in själv, bara ibland, men hon har ju inget stopp heller.
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur få henne att gilla buren? Empty Sv: Hur få henne att gilla buren?

Inlägg  Gäst sön jul 19, 2009 8:23 pm

Har ni någon hundkompis som kan gå in i buren ett par gånger?

Annars så brukar det fungera (har gjort för mig och gjorde för en tjej i Tvååker) att gå in själv först. Det är lite knöligt och stökigt men det kan det vara värt. Man är helt enkelt i buren och lockar på hunden (inte alltid man ens behöver göra det). När hunden är i buren så bara är man en stund innan man kravlar sig ur buren.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur få henne att gilla buren? Empty Sv: Hur få henne att gilla buren?

Inlägg  Suvi med Sniff sön jul 19, 2009 8:57 pm

Gallerburen var inget större problem, men när tygburen kom var den otäck. Den stod framme och öppen och jag slängde in godis där med jämna mellanrum. Ändå stack han bara in huvudet för att nappa åt sig dem, han vågade inte gå in med hema kroppen.
Ett halvår senare hade ingen utveckling skett. Då var jag tvungen att ha den i en bil och lyfte helt sonika in hunden. Det funkade men han går fortfarande inte in frivilligt. Den enda tygbur han klivit in i av fri vilja var den som Emma hade med sig på agilityläger. Förmodligen var den spännande för att den luktade hund, så det kanske kan vara ett knep att ta till?
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur få henne att gilla buren? Empty Sv: Hur få henne att gilla buren?

Inlägg  ligistenzelda mån jul 20, 2009 1:06 am

Jag har lagt in en tjock mysig madrass och buren står på ett av hennes favoställen, öppen dörr..brukar slänga in godis ibland och hon sticker in huvudet och frambenen och roffar åt sig den och sen går hon därifrån. Hon är en riktig fegskit när det kommer till nya saker.

Vi brukar aldrig ha över hundkompisar konstigt nog, man träffas ofta ute.

Elly: Kan inte ta bort alla andra mysiga ställen då den mysigaste av alla är soffan Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur få henne att gilla buren? Empty Sv: Hur få henne att gilla buren?

Inlägg  ligistenzelda mån jul 20, 2009 1:08 am

Cuthalion skrev:Har ni någon hundkompis som kan gå in i buren ett par gånger?

Annars så brukar det fungera (har gjort för mig och gjorde för en tjej i Tvååker) att gå in själv först. Det är lite knöligt och stökigt men det kan det vara värt. Man är helt enkelt i buren och lockar på hunden (inte alltid man ens behöver göra det). När hunden är i buren så bara är man en stund innan man kravlar sig ur buren.

Hm jag vet i tusan om jag får plats i buren! Laughing ska prova å se om det går imorrn.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur få henne att gilla buren? Empty Sv: Hur få henne att gilla buren?

Inlägg  ligistenzelda mån jul 20, 2009 4:28 pm

Nä nu har jag knökat in halva kroppen i buren och lockade på Zelda. Hon fick inte plats med mig där inne om hon ens hade velat, vilket hon inte ville. Så det gick i stöpet. Just nu ligger hon på en filt precis utanför buren Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur få henne att gilla buren? Empty Sv: Hur få henne att gilla buren?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet