PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Försvarar lillasyster?

4 posters

Gå ner

Försvarar lillasyster? Empty Försvarar lillasyster?

Inlägg  herrHarry ons maj 20, 2009 11:52 am

Jag har ett "problem". Efter att vi skaffade lilla Hilja så har Harry tagit sin roll som storebror på lite väl stort allvar. Han har börjat vakta henne, han har aldrig vaktat något i hela sitt liv förut, vare sig mat eller bil.

Det visar sig som så att när det är rörigt med många hundar så biter han ifall han anser att någon kommer för nära Hilja. Han biter hårt och håller fast, släpper när jag hugger tag i hans skinn först. Han släpper inte självmant alltså.

Han säger inte ett ljud före, jag kan inte se ifall han blir spänd i kroppen eller visar någon signal på något sätt. Utan det händer blixtsnabbt. Eftersom jag fortfarande inte "vanmt mig" vid hans beteende så kan jag inte förhidnra det eller se några signaler.

Det har hänt tre gånger under ca en månads tid, men han har även bitit en annan hund i ett annat sammanhang en gång. Fast då sa han till flera gånger och den andra hunden struntade i hans signaler så det bitandet kan jag förstå även om det förstås inte är ok. Pratade med en klubbkompis som hade haft samma beteende på sin tik när hon hade valp, hon bet ifrån på exakt samma sätt, utan förvarning. Den tiken slutade med det när valpen blev äldre. Och det här är alltså en väldigt tydlig och bra tik annars.

Nu ska jag förstås vara extra uppmärksam och absolut inte låta andra hundar komma fram till oss när både Harry och Hilja är med. Är det bara Harry är han precis som vanligt, sur mot hanar men snäll mot tikar. Wink

Nu till frågorna.
Har era hundar reagerat liknande när ni skaffat en till hund?
Hur agerar jag bäst när det väl händer? Som nu så suger jag tag i Harry, blir förbannad och lägger ner honom på marken och förklarar att så där gör man bara inte. Är det rätt? Jag tycker ju att han ska få en ganska ordentlig tillsägelse när han gör något så dumt. Min ambition i fortsättningen är ju att undvika att det sker och på så vis ska han inte behöva känna att han ska behöva vakta Hilja.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Försvarar lillasyster? Empty Sv: Försvarar lillasyster?

Inlägg  Fotofreaket ons maj 20, 2009 1:35 pm

Så har inte mina hundar reagerat, de tyr sig inte alls till varandra. Jag tror som du säger du får vara ännu mer uppmärksam och se upp om han stirrar på en annan hund och ser lite halvlömsk ut, det är säkert jättesvårt men ändå..men säga till i tid är nog det som gäller. Dessutom ska man som alltid straffa så milt som möjligt. Att brotta ner hunden är sällan bra för samarbetet i längden tex. Det är ju a och o att man uppför sig auktoritärt men vänligt och "vuxet" mot hunden som du vet och gör;)
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Försvarar lillasyster? Empty Sv: Försvarar lillasyster?

Inlägg  Gäst ons maj 20, 2009 8:47 pm

Inte varit med om att det hänt i samband med att man skaffat en till hundmen däremot så är mina föräldrars shiba sådan som hugger utan förvarning. Det finns ingen möjlighet att se när hon ska hugga utan plötsligt smäller det. Hon får inte träffa några nya hundar utan endast familjens.

Min åsikt är att har man en hund som av olika anledningar (rädsla, försvar, aggressivitet etc) ger sig på andra hundar så ser man till att den hunden inte får tillfälle att göra något. Man håller hunden kopplad och på behörigt avstånd från de andra som man promenerar med (detta gäller såklart inte om den andra hundens ägare vet om de ökade riskernaochändå tycker att det är värt att chansa).

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Försvarar lillasyster? Empty Sv: Försvarar lillasyster?

Inlägg  Arcan ons maj 20, 2009 9:27 pm

Jag tycker nog att du gör rätt... Det är ju trots allt ditt jobb att "skydda" flocken och inte Harrys..
Enda gången jag inte skulle göra som du är om jag såg att det var pga rädsla han högg.. Då anser jag inte att det är hans fel.

Men som i tidigare svar så ska man nog inte ens sätta honom i en sån situation just nu eftersom det inte blir bra och det skapar ju trots allt en fajt mellan er två oxå.
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Försvarar lillasyster? Empty Sv: Försvarar lillasyster?

Inlägg  Poppis tor maj 21, 2009 12:14 am

Ingen av mina vovvar har reagerat med vakt när de fick sin bror och syster, enda gången Poppis reagerade var när hon höglöpte o vi var på utställning, då vakta han henne riktigt ordentligt för andra hundar men inte mot Frost, vilket e ganska självklart.

Jag själv tror inte på metoden att lägga ner och hålla fast, varken på djur eller människor. Jag tycker det e en förnedring och att det förstör sammarbetet, men det e så jag ser det o som tur e så e vi alla olika. Hoppas allt löser sig.
Kramizz
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

Försvarar lillasyster? Empty Sv: Försvarar lillasyster?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet