PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hundcoachen i tv

+3
bellabus
Suvi med Sniff
Fotofreaket
7 posters

Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Hundcoachen i tv

Inlägg  Fotofreaket mån maj 18, 2009 10:36 pm

Jag gillar HundCochen men på inkallningsövningen som metod var klockren fast det var lite overkill på tillrättavisningen, han kunde väl hålla i hunden lite lungt o stilla istället. Det där var bara onödigt och dumt att visa på tv som instruktion, det kommer snackas mycket om det...
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Suvi med Sniff mån maj 18, 2009 11:00 pm

Kan du inte beskriva det i detalj för oss som inte såg det?
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Fotofreaket mån maj 18, 2009 11:06 pm

Ja metoden är jättebra. Hunden är kopplad i spårlina så att hunden inte springer ifrån husse och det blir en för hunden underhållande jakt som felbelönar hunden. När hunden är några meter bort ropar husse in hunden. Kommer inte hunden går man fram och håller tag lätt i hunden och säger ifrån, (här tog coachen i som f*n och skakade om i nackskinnet) Sedan backar man och ropar direkt igen vilket gör att hunden kommer nästan alltid, berömmer , lek o godis.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Suvi med Sniff mån maj 18, 2009 11:28 pm

Hmmm... jag undrar om min Sniff skulle fatta sambandet mellan orsak och verkan eftersom sekunder är hela livstider som han ser det. Jag tror han skulle känna sig rätt hotad om jag kom älgande för att korrigera honom.

Jag har börjat använda visselpipa och hittills funkar det kanon! (Så länge jag inte lyser på honom med ficklampa.) Enbart positiv förstärkning.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Fotofreaket mån maj 18, 2009 11:35 pm

Suvi med Sniff skrev:Hmmm... jag undrar om min Sniff skulle fatta sambandet mellan orsak och verkan eftersom sekunder är hela livstider som han ser det. Jag tror han skulle känna sig rätt hotad om jag kom älgande för att korrigera honom.

Jag har börjat använda visselpipa och hittills funkar det kanon! (Så länge jag inte lyser på honom med ficklampa.) Enbart positiv förstärkning.
Man kan ju faktiskt korrigera ALLA hundar utan att de blir de minsta rädda OM man gör rätt. Det gjorde inte hundcoachen idag. Hunden kan om man gör fel bli rädd för en lång tid framöver, dessutom är vissa hundar extremt känsliga för fysiskt våld och tar väldigt snabbt avstånd ifrån en våldsam förare. En förare som utan våld kan korrigera sin hund får av sådana hundar ofta ett oerhört stort förtroende och starkt ledarskap.

Att använda visselpipa är i sig ingen metod mer än att använda rösten, eller hur? Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Suvi med Sniff tis maj 19, 2009 12:20 am

Sniffen är en hispmört och blir superneurotisk om han inte fattar eller om nåt går fel. Och nåt har tydligen gått fel nån gång i inkallningen för han lyder alla kommandon blixtsnabbt (om han bara fattar vad jag är ute efter) utom just "kom". Visslar jag i pipan kommer han dock rusande som han ska!

Vi har inte övat så länge men jag hoppas det ska fortsätta fungera så bra som det gjort hittills för mina muntliga inkallningar har varit katastrofala. Alla andra hundar utom min egen kommer när jag kallar på honom...
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Fotofreaket tis maj 19, 2009 12:59 am

Ja om man säger sitt eller vacker tass hemma i köket lyder väl alla hundar nästan, det är ju ute när hunden är lös det visar sig vad hunden kan och om man har ledarskap o tränat rätt..jag tycker hundcoachen i stort sätt är kanon. Han trycker mycket på att det som krävs för ett gott ledarskap bara är att man leker med hunden, och är rolig emellanåt när hunden är duktig, och däremellan ställer krav.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Suvi med Sniff tis maj 19, 2009 9:33 am

Ja men om man nu är en usel ledare och alltid tränar fel så kommer man ju misslyckas med alla metoder, hur bra de än är. Det känns ju uppmuntrande.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  bellabus tis maj 19, 2009 10:53 am

För alla som missat Hundcoachen så kan man se hela programmen på datorn. Very Happy

Här är länken till gårdagens program => http://tv4play.se/hem_och_fritid/hundcoachen?videoId=1.1003325&renderingdepartment=2.34742
bellabus
bellabus

Antal inlägg : 65
Age : 61
Ort : Västerås
Registration date : 08-11-09

http://www.magleddies.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  ligistenzelda tis maj 19, 2009 12:59 pm

Jag tycker det är knepigt med fysisk korrigering på Zelda, mycket intigritet och känslighet så det är en balansgång.
Jag kan ta tag i henne och säga henne ett par väl valda ord när hon har gått för långt och hon stängt öronen totalt (fast det är dåligt för vår relation tror jag) men det är bättre att bara blåsa upp sig och ha lite barskare röst, stampa i marken, då tar hon till sig och vänder direkt Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Fotofreaket tis maj 19, 2009 3:07 pm

ligistenzelda skrev:Jag tycker det är knepigt med fysisk korrigering på Zelda, mycket intigritet och känslighet så det är en balansgång.
Jag kan ta tag i henne och säga henne ett par väl valda ord när hon har gått för långt och hon stängt öronen totalt (fast det är dåligt för vår relation tror jag) men det är bättre att bara blåsa upp sig och ha lite barskare röst, stampa i marken, då tar hon till sig och vänder direkt Laughing
Ja behöver man inte hålla i hunden utan bara säga till och hunden lyssnar så är ju det kanon - tycker jag med!
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  ligistenzelda tis maj 19, 2009 4:31 pm

Har kollat på programmet nu och jag måste säga att det där skulle inte fungera på Zelda. Han tryckte ner hunden i snön två gånger och sen kom den glatt och dom hade den lös utan lina...

Skulle vara kul å se han ta en riktig utmaning ist för alla dessa lydiga hundar..

Och det där med borzioerna (stavning..) jag tycker det är jättesvårt att leka fysiskt med en sån liten hund som jag har, det där går ju inte. Och sen att hunden plötsligt skulle gå fint i koppel pga av att han puttade lite på den var femte minut? Jag hajar ingenting Laughing
Jag är väldigt aktiv med min hund på promenad, men inte tusan går hon fint för det Rolling Eyes

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Fotofreaket tis maj 19, 2009 5:06 pm

ligistenzelda skrev:Har kollat på programmet nu och jag måste säga att det där skulle inte fungera på Zelda. Han tryckte ner hunden i snön två gånger och sen kom den glatt och dom hade den lös utan lina...

Skulle vara kul å se han ta en riktig utmaning ist för alla dessa lydiga hundar..

Och det där med borzioerna (stavning..) jag tycker det är jättesvårt att leka fysiskt med en sån liten hund som jag har, det där går ju inte. Och sen att hunden plötsligt skulle gå fint i koppel pga av att han puttade lite på den var femte minut? Jag hajar ingenting Laughing
Jag är väldigt aktiv med min hund på promenad, men inte tusan går hon fint för det Rolling Eyes
Hundcoachen har ju en stor fördel i att han är en för hundarna obekant person. Om han gör helt rätt första gången han träffar och handhar hunden är det väldigt lyckosamt samt framför allt är hundarna inte så stöddiga utan snarare oftast avvaktande då de inte vet vad det är för ny person första gångerna de träffas. Medans de vet att matte brukar jag ignorera så det gör jag idag med typ..Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  ligistenzelda tis maj 19, 2009 5:25 pm

Fotofreaket skrev:Medans de vet att matte brukar jag ignorera så det gör jag idag med typ..Wink

Så sant så sant! Laughing Tror nog att ägarna får jobba som tusan efteråt utan herr steen eller så har dom så simpla hundar och inga direkta problem..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Fotofreaket tis maj 19, 2009 7:32 pm

ligistenzelda skrev:
Fotofreaket skrev:Medans de vet att matte brukar jag ignorera så det gör jag idag med typ..Wink

Så sant så sant! Laughing Tror nog att ägarna får jobba som tusan efteråt utan herr steen eller så har dom så simpla hundar och inga direkta problem..
Det är säkert lite sant, en del sanning kan man nog finna med i "De enkla lösningarna är bäst"
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Jezzi & Desti ons maj 20, 2009 1:22 pm

Fotofreaket skrev:Ja metoden är jättebra. Hunden är kopplad i spårlina så att hunden inte springer ifrån husse och det blir en för hunden underhållande jakt som felbelönar hunden. När hunden är några meter bort ropar husse in hunden. Kommer inte hunden går man fram och håller tag lätt i hunden och säger ifrån, (här tog coachen i som f*n och skakade om i nackskinnet) Sedan backar man och ropar direkt igen vilket gör att hunden kommer nästan alltid, berömmer , lek o godis.

Jag kollade på avsnittet idag och tyckte inte att det var speciellt märkvärdigt faktiskt! Visst tog han tag i hunden, men det såg inte ut som han gjorde speciellt hårt eller länge.
Hunden han tränade har varit med i ett tidigare avsnitt och det verkar vara en hund som tycker om att leka väldigt fysiskt och ganska hårt, så att bara ta tag lätt i en sån hund har nog ingen effekt. Att han tog tag på det sättet var nog för att visa hunden att det den gjorde inte var bra, inte att det var en inbjudan till lek.

Vet många hundar, speciellt större, som i princip är helt oberörda av fysisk korrigering, där måste man vara extra tydlig om det öht ska ha effekt, medan vissa hundar räcker det med en röstlig harkling för att de ska förstå poängen.

Jag tycker inte att det han gjorde var konstigt, tycker att han är duktig på att anpassa metoden efter individen, iaf det jag har sett.
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  stina o canyo ons maj 20, 2009 9:12 pm

som sagt beror på vad för hund man har. prova med en pappilon eller dyl o gör likadant. men e det större hundar så funkar det nog. men inget jag skulle göra på mina vovvar. finns bra mkt bättre sätt

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Fotofreaket ons maj 20, 2009 9:15 pm

stina o canyo skrev:som sagt beror på vad för hund man har. prova med en pappilon eller dyl o gör likadant. men e det större hundar så funkar det nog. men inget jag skulle göra på mina vovvar. finns bra mkt bättre sätt
Menar du brotta ner hunden i nackskinnet så är det en dålig metod tycker jag, ras är ganska ointressant.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Jenni ons maj 20, 2009 10:38 pm

Måste säga att jag inte heller tyckte att det var så farligt. Jag hade väntat mig något mycket värre innan jag såg inslaget. Han var ju inte speciellt hårdänt och gjorde inte illa hunden och dessutom fick det den att fatta. Däremot hade det inte funkat med Loke.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Fotofreaket ons maj 20, 2009 10:41 pm

Nä inte var så farligt, men man sätter gärna ribban högt när det sänds i tv tycker jag Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Jenni ons maj 20, 2009 10:46 pm

Jo, det håller jag med om. Risken finns ju att oerfarna hundägare går hem och ruskar om sina hundar.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  ligistenzelda tor maj 21, 2009 2:35 pm

Jag skulle som sagt vilja se herr steen korrigera en pinscher och se om han anpassade metod efter hund..eller vilja och vilja Razz

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Fotofreaket tor maj 21, 2009 2:50 pm

Grejjen var ju att han INTE anpassade efter hunden i tv. När han sade åt tjejen att ta i hunden hajjade hunden då skulle hon ta i hårdare och hunden blev ju paff. Ingen stor grej som sagt men sänds det i tv som instruktion tycker man det ska vara korreckt.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  ligistenzelda tor maj 21, 2009 8:32 pm

Såg jag fel eller var hunden som han tryckte ner i snön på vippen å nafsa efter honom? Då tog han ju i för mycket.

Håller med om att det inte får bli några missar på tv, då folket mer än gärna går ut och apar efter på sina egna hundar.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hundcoachen i tv Empty Sv: Hundcoachen i tv

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet