PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

fästingjävlar

+2
Sanna&Kelly
helena&ingo
6 posters

Gå ner

fästingjävlar Empty fästingjävlar

Inlägg  helena&ingo tis maj 05, 2009 9:53 am

vad använder ni för grejer?

finns det creme brulé-brännare man kan leka med hemma för fästingar?? Laughing

helena&ingo

Antal inlägg : 33
Registration date : 08-11-09

Till överst på sidan Gå ner

fästingjävlar Empty Sv: fästingjävlar

Inlägg  Gäst tis maj 05, 2009 10:04 am

Jo det finns på Duka etc. Nackdelen är bara att hår brinner som fnöske så man måste få bort fästingen från hunden innan man kan börja leka tortyrkammare Wink Laughing

Vi har fästinghalsband från veterinären på våra vovvar. Lyckligtvis har ingen av dem reagerat mot halsbanden utan det är bara fästingarna som skyr dem. Fungerar lika bra på Totte som på de långhåriga varianterna.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

fästingjävlar Empty Sv: fästingjävlar

Inlägg  Sanna&Kelly tis maj 05, 2009 10:55 am

Jag kör Exspot på Kelly. Har testat Frontline men det gav inte så bra effekt tycker jag, Kelly fick kanske lite färre fästingar men han fick ändå en del så det känns bortkastat. Scalibor var för starkt, Kelly kliade hur mycket som helst den enda dagen han hade det på sig och flera dagar efteråt, trots att jag duschade honom direkt efteråt.
Jag gillar droppar bättre än att hunden måste ha ett halsband på sig konstant under hela sommaren. Nackdelen är förstås om hunden badar mycket, då är det bättre med ett halsband som man kan ta av under badandet.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

fästingjävlar Empty Sv: fästingjävlar

Inlägg  herrHarry tis maj 05, 2009 11:37 am

Jag har alltid använt Scalibor, det är tveklöst det bästa om hunden tål det.
Men detta år måste jag använda Exspot, dels för att jag har två hundar som gärna tuggar på varandra och främst för att Harry tuggade sönder sina Scalibor halsband typ fyra (!) gånger förra sommaren. Det blev lite för dyrt i längden för att vara bra...
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

fästingjävlar Empty Sv: fästingjävlar

Inlägg  ligistenzelda tis maj 05, 2009 12:15 pm

Jag köpte Frontline till Zelda och hon har inte fått några fästinagr ännu *ta i trä*. Det är det enda medlet som fungerar med katt i huset då de andra medlena är skadligt (dödligt?) för katter.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

fästingjävlar Empty Sv: fästingjävlar

Inlägg  AzaBouleau tis maj 05, 2009 3:04 pm

Vi använde Scalibor till Texie i början av förra sommaren, men hon kliade sig också för mycket så vi fick ta av det. Därefter köpte vi ett bärnstenhalsband till henne och det fungerade perfekt! Hon hade bara en fästing på sig under hela förra sommaren. Hon tappade halsbandet i skogen en gång och var utan halsband i 3 dagar. De dagarna fick hon massor av fästingar. I år kör vi med samma halsband och hon har haft en fästing hittills på sig. Har hört att det fungerar på vissa hundar och andra inte. Jag tycker att det är det bästa fästingmedlet eftersom det är inte giftigt som scalibor t.ex. det är också livslång hållbarhet och sen är det ju ett plus att det är fint också Very Happy
AzaBouleau
AzaBouleau

Antal inlägg : 38
Age : 40
Ort : Alingsås
Registration date : 08-10-14

Till överst på sidan Gå ner

fästingjävlar Empty hmm

Inlägg  helena&ingo tis maj 05, 2009 3:13 pm

Ja, det blir väl å testa sig fram hur man bäst torterar de små kräken (fästingarna alltså...)

Vi hade ngt ört-halsband förra året som var snällt mot små valpar som ingo ändå fick räknas som då 6-7 månader gammal. Men ett sådant där bärnstenshalsband låter faktiskt rätt coolt. Vi hade en hundtränare, som visserligen var typen som trodde på auror, magiska stenar och annat kufiskt, men hennes dalmatiner hade bärnsten också.

Jaja, det löser sig. Tack för alla tips!

helena&ingo

Antal inlägg : 33
Registration date : 08-11-09

Till överst på sidan Gå ner

fästingjävlar Empty Sv: fästingjävlar

Inlägg  ZetaNova tis maj 12, 2009 2:52 pm

Jag köpte ett örthalsband förra året men använde det aldrig så tänkte testa det i år men så hörde jag att de var giftiga och att man förbjudit dem, vet inte om det är sant. men har nog inte sett dem i djuraffärerna i år. Så det kommer att kastas.

Ska nog testa Exspot i år, har aldrig haft fästingmedel på Zeta då hon får ca 3 per säsong som mest men i år verkar det vara massor, har tagit flera krypande och två fastsittande på Zeta redan i år. Hittade en krypande på min fot igår morse, vidrigt! (nackdel med att ha hundarna i sängen Very Happy )

Mina föräldrar har köpt något nytt Tic-Clip, det är en nyckelring man fäster i halsbandet. De köpte sin här och där finns lite info: Tex and terry Vet att han har haft några fästingar sen de tog på det men när jag passade honom i lördags ploppade det upp krypande fästingar från honom flera timmar efter promenaden så de verkade inte vilja sätta sig på honom. Men jag är lite skeptisk men funkar det så är det ju bra, men Emil får vara försökskanin i år Wink

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

fästingjävlar Empty Sv: fästingjävlar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet