PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

+2
ligistenzelda
BeeBronx
6 posters

Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  BeeBronx tis okt 14, 2008 8:12 pm

Hmmmm - min BeeJay snurrar sin svans .. som en propeller .. vad betyder det? Att han är lite manodepressiv Wink

Kopierat in texten som publicerades;
Svansviftning till höger är en glad hund
När husse eller matte kommer hem möter alltid en svansviftande hund vid dörren.
Dessa svansviftningar signalerar glädje, men hundar viftar också på svansen av andra
anledningar. Genom att filma och analysera hundars beteenden vid olika situationer
har nu italienska forskare dragit slutsatsen att viftningar riktade åt höger från kroppen
signalerar välbefinnande, medan svansviftningar som är mer riktade åt vänster
kommunicerar negativa känslor.
Forskning på den mänskliga hjärnan har visat att det är vänster hjärnhalva som styr våra positiva
känslor såsom kärlek och lugn medan den högra hjärnhalvan kontrollerar rädsla och ilska. Samtidigt
styr vänster hjärnhalva funktioner i den högra delen av kroppen och tvärtom. Professor Giorgio
Vallortigara vid universitetet i Trieste samt Angelo Quaranta och Marcello Siniscalci vid universitet i
Bari var intresserade av vilken del av hjärnan som styr hundars svansviftningar. För att kunna avgöra
detta konstruerades en studie där hundar konfronterades med fem olika situationer samtidigt som de
filmades ovanifrån. Filmerna analyserades genom att mäta svansviftningens vinkel från kroppen till
höger och vänster.
- Många ägare av sällskapsdjur anger relationen mellan dem och djuret som en av de viktigaste i
hela sina liv. Genom att bättre förstå våra sällskapsdjurs känsloliv kan vi också umgås med
dem på ett bättre sätt, säger Ulla Björnehammar, ordförande i Manimalis.
I studien ingick 30 helt vanliga hundar av olika raser i åldrarna ett till sex år. Hundarna fick vistas i en
mindre inhägnad där de inte stördes av andra intryck. Därefter konfronterades hunden med en katt, en
främmande människa, sin ägare samt till slut med en hund med dominant läggning. Den sista
observationen gjordes när hunden lämnades helt ensam. Resultaten visade att allra längst åt höger
viftade svansen när ägaren kom in. Den viftning som skedde allra mest åt vänster var när
konfrontationen med den dominanta hunden ägde rum. När hunden lämnades ensam var
svansviftningarna mest riktade åt vänster vilket tydde på att hunden ogillade att vara på en okänd plats
utan sin ägare.
- Sverige ses som en internationell förebild inom djurhållning inte minst genom att vi tidigt
förbjöd kupering av hundar och att vi tar våra djur till veterinären ofta, säger Ulla
Björnehammar. När vi nu dessutom ska arrangera kongressen Människa & Djur: För livet i
Stockholm kommer vi stärka uppfattningen om Sverige som ett djurälskande land.
Kongressen Människa & Djur: För livet samlar världens främsta forskare och talespersoner inom
området för att presentera ny forskning och utbyta erfarenheter om vilka effekter vår relation med
sällskapsdjur har för människa och samhälle.
*******************

Tur att Beejay har 50% åt höger då iaf Wink


Senast ändrad av BeeBronx den tis okt 14, 2008 8:28 pm, ändrad totalt 1 gång
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  ligistenzelda tis okt 14, 2008 8:14 pm

Zelda kör också propellern med svansen när hon är superglad! Cool

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  Eva - Cha'diaz kennel tis okt 14, 2008 9:44 pm

Aha, intressant läsning...jaha, då har jag en till manodepressiv här, Hades kör helikoptern...obs, med sin krullsvans! Wink Very Happy
Eva - Cha'diaz kennel
Eva - Cha'diaz kennel

Antal inlägg : 111
Ort : Boden
Registration date : 08-10-12

http://www.chadiaz.com

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  BeeBronx tis okt 14, 2008 9:55 pm

RedPinz skrev:Aha, intressant läsning...jaha, då har jag en till manodepressiv här, Hades kör helikoptern...obs, med sin krullsvans! Wink Very Happy

Helikopter med krull ... det måste ju en syn för ögat Wink

Underbart lol!
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  Madde med Fhebie tis okt 14, 2008 10:18 pm

Här har vi också en som kör propeller med sin krullsvans. Ibland tror man att hon ska lyfta från marken bounce

Madde med Fhebie

Antal inlägg : 9
Age : 40
Ort : Norrköping
Registration date : 08-10-12

http://www.nogg.se/kurrfhe

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  BeeBronx tis okt 14, 2008 10:23 pm

Madde med Fhebie skrev:Här har vi också en som kör propeller med sin krullsvans. Ibland tror man att hon ska lyfta från marken bounce

MEN det kanske stämer på pinschern, denna undersökning ... för vi kan väl alla skriva under på att den är allt lite manodepresiv lol!

Undrar vad svaret hade blivit om han undersöt ett gäng pinscher och hur de reagerar med svans i sina olika humör... Wink
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  Saila ons okt 15, 2008 12:04 am

Samma här, Zorro kör propellen, men om man iaktar noga så håller han dock svansen nog lite riktat åt höger samtidigt.

Fast Pia, och Kattis (ev fler)....håller ni inte med om att något av det sötaste man kan se ibland är den där lilla tippen till svans som viftar så frenetiskt att rumpan till slut viftar lika fort....jag kan titta på Sultys tipp-viftande HUUUUR länge som helst och bara LE!

/Saila
Saila
Saila

Antal inlägg : 110
Age : 43
Ort : Kungsängen
Registration date : 08-10-09

http://www.zepzax.com

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  Eva - Cha'diaz kennel ons okt 15, 2008 12:28 am

Saila skrev: Fast Pia, och Kattis (ev fler)....håller ni inte med om att något av det sötaste man kan se ibland är den där lilla tippen till svans som viftar så frenetiskt att rumpan till slut viftar lika fort....jag kan titta på Sultys tipp-viftande HUUUUR länge som helst och bara LE!

/Saila

Jaaaag, jag, jag, jag, jaaaag kan skriva under på det...vill bara ÄTA upp dem så underbart, gulligt det ser ut!!!! Och jag kan ju meddela Pia om att första svansviftar-stumpen jag förälskade mig i var Bronx', när jag träffade honom första gången för en maaaassa år sedan!!!! Razz

För övrigt så vet jag ingen som kan vifta så med hela kroppen som just pinschern...man blir glad i hela kroppen av att se det!!! Very Happy
Eva - Cha'diaz kennel
Eva - Cha'diaz kennel

Antal inlägg : 111
Ort : Boden
Registration date : 08-10-12

http://www.chadiaz.com

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  BeeBronx ons okt 15, 2008 12:52 am

RedPinz skrev:
Saila skrev: Fast Pia, och Kattis (ev fler)....håller ni inte med om att något av det sötaste man kan se ibland är den där lilla tippen till svans som viftar så frenetiskt att rumpan till slut viftar lika fort....jag kan titta på Sultys tipp-viftande HUUUUR länge som helst och bara LE!

/Saila

Jaaaag, jag, jag, jag, jaaaag kan skriva under på det...vill bara ÄTA upp dem så underbart, gulligt det ser ut!!!! Och jag kan ju meddela Pia om att första svansviftar-stumpen jag förälskade mig i var Bronx', när jag träffade honom första gången för en maaaassa år sedan!!!! Razz

För övrigt så vet jag ingen som kan vifta så med hela kroppen som just pinschern...man blir glad i hela kroppen av att se det!!! Very Happy

Jo, jag kan skriva under på det Wink och när det går fråntippen upp över höften och samtidigt ser man det lilla leendet i mungipan Wink Speciellt på Bronx då ... som ju, host, host har lite för tilltagna läppar Wink

MEN OJ - vilket leende han kan ge med dem Wink
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  ligistenzelda ons okt 15, 2008 1:26 pm

Saila skrev:Samma här, Zorro kör propellen, men om man iaktar noga så håller han dock svansen nog lite riktat åt höger samtidigt.

Fast Pia, och Kattis (ev fler)....håller ni inte med om att något av det sötaste man kan se ibland är den där lilla tippen till svans som viftar så frenetiskt att rumpan till slut viftar lika fort....jag kan titta på Sultys tipp-viftande HUUUUR länge som helst och bara LE!

/Saila

Haha Zelda liksom börjar med att skaka hela kroppen från fram till bak och sen en gång till, ser helfestligt ut. Som en rumpdans lol!

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  Aquiro ons okt 15, 2008 2:58 pm

Rumpdansen är Kiros specialitet Laughing
Man kan fråga honom "hur är det med rumpan" & klia honom där eller bara låta superglad så kommer den igång cheers
Han studsar omkring med bakdelen & viftar som en tok med svansen, man blir lika lycklig varje gång Very Happy

Jag studerade Kiros svansvift igår efter jag läst tråden & konstaterade att vid "normal" svansviftning när han är glad så även om den åker omkring både fram & tillbaka & lite runt så håller han den åt höger, väldigt intressant faktiskt. Får leta på nån hund som viftar av osäkerhet eller annat & så om den åker åt vänster...
Aquiro
Aquiro

Antal inlägg : 90
Age : 39
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-13

http://aquiro.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund Empty Sv: Forskare; Svansviftning till höger är en glad hund

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet