PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

långlöpning

+2
Sanna&Kelly
helena&ingo
6 posters

Gå ner

långlöpning Empty långlöpning

Inlägg  helena&ingo tor apr 16, 2009 7:34 pm

hej hej

jag undrar hur långt den längsta rundan är som ni brukar springa med era pinschrar? Jag har haft en långt löparuppehåll nu pga skada och har ju inte den bästa löparkondisen. I dagsläget springer jag typ 8 km som mest, men tanken är ju att successivt öka detta och till hösten är jag anmäld till diverse långlopp som halvmara och lidingöloppet.

Kan Ingo hänga med mig på långpass såvida han också får vattenslurkar vid lämpliga platser alt medhavd flaska med vatten? Eller är det bara helt onödigt att han springer längre sträckor än en mil? Nu klarar han ju fysiskt 8 km utan problem, men är mentalt trött av att sköta sig i koppel så länge Laughing

Vad tror ni?

helena&ingo

Antal inlägg : 33
Registration date : 08-11-09

Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty Sv: långlöpning

Inlägg  Gäst tor apr 16, 2009 8:02 pm

Så länge det inte är kokhett ute och ni gradvis utökar sträckan så skulle inte jag se några problem till att springa långt. Okay, maraton kanske är i värsta laget men en riktigt vältränad hund, varför inte?

Det viktigaste skulle jag gissa på är att läsa av hunden kontinuerligt och märker man att det tar för mycket på krafterna får man promenera tillbaka utan att bli irriterad. Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty såklart

Inlägg  helena&ingo tor apr 16, 2009 8:56 pm

Jo exakt, det är ju på hans villkor såklart, men för hans del är det ju det mentala som måste orka med. Men samtidigt vill man ju inte slita ut leder på hunden. Vi pratar ju inte om vargar här utan pinschrar, iofs ingen hund som är sönderavlad. Man kanske ska kolla höftleder och sådant först?

Jag tycker det vore coolt om han blev världens (?) första hund att springa ett marathon Very Happy

helena&ingo

Antal inlägg : 33
Registration date : 08-11-09

Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty Sv: långlöpning

Inlägg  Sanna&Kelly tor apr 16, 2009 10:06 pm

Viktigt att tänka på underlaget också så att det inte är för mycket asfalt. Ingo kan ju inte gärna snöra på sig ett par Nike-pjuck att jogga i och långa sträckor på asfalt är nog varken bra för trampdynor eller leder. Fast klorna borde ju bli ganska korta förstås!
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty Sv: långlöpning

Inlägg  Nina tor apr 16, 2009 10:37 pm

Jeg løper ikke med mindre noen løper etter meg med et gevær, og det er ikke sikkert jeg hadde løpt da en gang, haha, så hvor langt jeg løper med hundene kan jeg ikke svare på... Laughing Men fra spøk til revolver, jeg har hofteleddsdysplassi, ryggprolaps og litt forkjellig, som gjør at det ikke er så mye poeng for meg å prøve å bruke løping som treningsmetode av hundene, men hundene løper etter hestene når jeg er ute og rir på tur, og jeg sykler med dem...

Om jeg var deg ville jeg hofteleddarøntget hunden din før du begynner å legge han i hardtrening...hvor gammel er hunden forresten...? Er han ferdig å vokse i kroppen og fri på HD-røntgingen er det ikke noe problem å begynne å ta han med på lengre turer, det vil jo bli en gradvis opptrening av ham akkurat som det blir for deg, så så lenge han har lyst til å være med er det greit... Det du må passe på er å ikke tvinge han når han viser at han ikke orker mer, ikke legg ut på hardtrening på de varmeste sommerdagene, men vent heller til solen har gått ned om kvelden, og følg med på om hunden begynner å bli sårbent... Løper du mye på grus og asfalt vil den høyst sannsynlig bli sårbent, og da må du kanskje gi ham litt fri, smøre potene med litt salve og begynne å bruke gode potesokker på han når dere løper...

Du er jammen sprek, blir helt imponert, jeg hadde nok aldri kunnet løpe så langt, hehe! Laughing
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 42
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty Sv: långlöpning

Inlägg  ligistenzelda fre apr 17, 2009 11:00 am

"Bara" 8 km? Shocked Laughing Nu får jag skämmas som inte ens kommit igång med löpträningen..Zelda brukar bli törstig på våran långpromenad som är ca 7 km och där stannar hon och dricker vatten på vägen.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty bra tips

Inlägg  helena&ingo tis apr 21, 2009 1:20 pm

Mm, han är ju 18 månader i maj, så i princip är han väl färdigvuxen. Eller? Han kanske kan lägga på sig mer muskler men det känns som om att han är klar nu. Förhoppningsvis kanske hjärnan växer lite mer på honom... Wink

Men det där med trampdynorna och asfalt och grus är ju bra att tänka på! Det hade jag nog inte gjort förrän det var försent och stackars hunden hade slitna och ömma trampdynor... Embarassed

Var gör man en höftledsröntgen? Vad kostar det?

helena&ingo

Antal inlägg : 33
Registration date : 08-11-09

Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty Sv: långlöpning

Inlägg  Gäst tis apr 21, 2009 1:35 pm

helena&ingo skrev:Mm, han är ju 18 månader i maj, så i princip är han väl färdigvuxen. Eller? Han kanske kan lägga på sig mer muskler men det känns som om att han är klar nu. Förhoppningsvis kanske hjärnan växer lite mer på honom... Wink

Men det där med trampdynorna och asfalt och grus är ju bra att tänka på! Det hade jag nog inte gjort förrän det var försent och stackars hunden hade slitna och ömma trampdynor... Embarassed

Var gör man en höftledsröntgen? Vad kostar det?

Totte var "klar" i kroppen vid nästan 3 års ålder. Då hade de sista bitarna fallit på plats. Man brukar räkna med att en hund är vuxen vid 2 år.

Höftledsröntgen går att göra hos flera olika veterinärer men Audell i Upplands Väsby har t.ex. extra bra rykte. Han tar runt 1200:- om jag minns rätt för en HD-röntgen. Sedan tillkommer avläsningen hos SKK på 180:-.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty gaaahh

Inlägg  helena&ingo tis apr 21, 2009 10:49 pm

men jösses vad dyrt! Hmmm... vi får väl se om hunden får följa med på mer än de "kortare" rundorna Wink runt 10 km...

nu låter det ju som om vi springer jämt med honom, vilket vi inte gör här på hemmaplan... det är nog snarare en eller två gånger i veckan. Och skulle nog förbli så också. Intervaller springer man ju inte direkt med en hund Laughing

helena&ingo

Antal inlägg : 33
Registration date : 08-11-09

Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty Sv: långlöpning

Inlägg  Ulrika(Gangland) ons apr 22, 2009 9:33 am

Jag sprang 1 mil igår med mina 2 hundar. Underlaget bestod mest av grus och asfalt.
Vito är en van "joggare" så han drar inte och springer fint med samma tempo som jag bredvid mig. Pinky däremot sicksackade och drog men det ären träningssak.

Vi brukar stanna efter ca 5 km så att hundarna ska få dricka vatten vid ett bäck och strechta lite. Sen fortsätter vi att springa. Jag anser de båda klarar sig bra men det ärsom nån annan skrev innan, det gäller att kunna läsa av hunden.

Jag tycker absolut man ska höftröntga hunden så man vet ungefär hur mycket hunden klarar av. En kompis till mig har HD C och när hunden kom upp i ett visst ålder såg man att han led av det på grund av mycket motion och träning.

Pilar är 10 år gammal och i mycket bra form, jag cyklar ibland fortfarande med henne och det händer hon hänger med i joggning.
Ulrika(Gangland)
Ulrika(Gangland)

Antal inlägg : 68
Age : 46
Ort : Sjöbo
Registration date : 08-10-11

http://www.gangland.biz

Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty Sv: långlöpning

Inlägg  Maiken ons apr 22, 2009 9:46 am

Trayan trakk meg ca 2 mil på ski flere ganger i vinter uten problemer,
men jeg hadde nok ikke gjort det om han ikke var røntget han fri..
Så lange joggeturer er nok ingen problem, men kan som sagt være lurt å bruke eventuelt noen sokker
for å hindre å slite så på potene og selvfølgelig også lese hunden din..

Når jeg sykler mine 4 km til stallen med Trayan på asvalt,
bruker jeg noen gode lærsokker så han ikke skal bli sår Very Happy
Utrolig morsomt å se de ha på sokkene for første gang også Laughing Hopper og hinker på så få ben som mulig! Laughing
Men de vender seg veldig fort på de Wink
Maiken
Maiken

Antal inlägg : 70
Age : 36
Registration date : 08-10-23

http://www.trayan.no

Till överst på sidan Gå ner

långlöpning Empty Sv: långlöpning

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet