PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

OBS! Back-on-track = Doping!

5 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Gäst tis apr 14, 2009 7:14 pm

SKK har nu gått ut med en varning om att västen Back-on-track är att klassa som doping och därmed har en karenstid på 14 dagar! Bra att veta för de som använder täckena regelbundet.

För mer information: http://skk.se/ovrigt/hundvast20090414.htm

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Tacos tis apr 14, 2009 8:51 pm

Nationella Dopingkommissionen (NatDopK) vill uppmärksamma SKKs medlemmar på att västen Back-On-Track marknadsförs med information om att den har egenskaper som påskyndar bland annat läkning av olika skador på hundar, och/eller häver smärta för hunden och att detta sker genom att västen är preparerad med ospecifiserade keramiska substanser

Läbbigt med dessa ospecifiserade keramiska substanser. Shocked skulle vara intresssant och veta vad det är för substanser Shocked

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  herrHarry tis apr 14, 2009 9:25 pm

Äsch! Det här tyckte jag att var rätt trist... Har ett Back on Tracktäcke till Harry och han mår jäkligt gott av det!

Sen kanske man ska läsa vad BoT skriver om sina produkter:
Back on Track är namnet på våra unika textilprodukter, som utvecklats ur kombinationen av gammal kinesisk erfarenhet och moderna vetenskapliga rön tillsammans med goda kunskaper inom textilframställning. Resultatet är ett tyg av polyester/polypropylen med insmält keramikpulver. Keramiken reflekterar kroppsvärme i form av infraröd strålning.
Infrarött ljus har dokumenterad smärtlindrande effekt, värmen lindrar inflammation, minskar spänningar i musklerna och ökar blodcirkulationen. Spända muskler slappnar av och läkningsprocesser i muskler och leder kan påskyndas.
Back on Track används för att värma muskler inför fysisk träning eller arbete, men viktigast är skyddens förmåga att förebygga skador samt lindra och påskynda läkning av redan uppkomna skador. (från BoTs hemsida)


Jag använder täcket i förebyggande syfte och efter ett hårt träningspass eller tävling. Han sover med det på nätterna, har det aldrig på dagarna. Säkert 60 % av alla agilityhundar som är aktiva på tävlingsbanan har BoTs produkter.

Skit att det ska klassas som doping, jag förstår ärligt talat inte varför. Eller jo, jag förstår, men kan tycka att det här är lite fånigt, precis som att klassa massage som doping! För jag hoppas och tror att ingen tar ut sin småskadade hund på tävlingsbanan som kanske kan verka bra med lite massage eller BoTanvändning.

Undrar om det är likadant för hästar och människor som använder dessa produkter. Alltså att det också klassas som doping menar jag...
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  herrHarry tis apr 14, 2009 9:35 pm

En lite (mycket) rolig grej i det hela är att Back on Track sponsrar det svenska agilitylandslaget... Dubbelmoral eller? Laughing
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Gäst tis apr 14, 2009 9:42 pm

herrHarry skrev:En lite (mycket) rolig grej i det hela är att Back on Track sponsrar det svenska agilitylandslaget... Dubbelmoral eller? Laughing

Synd om de skulle förlora sponsringen för en sådan sak.

Jag förstår också den kalla och enkla logiken i det hela men med tanke på hur bra de verkar vara för att förebygga skador och återupprepningar av gamla skador önskar man att de var okay och att t.ex. veterinärkontrollerna utökades. Å andra sidan så kan man ju se det så också att en "trasig" hund kan få utlopp för sin energi på hobbynivå medan det ska vara fullt friska som inte behöver täckena som tävlar och utsätts för den ansträngningen.

Gränsdragningar är svåra att dra men som pressmeddelandet skrev så anger ju BoT själva att täcket har sådana egenskaper som dopingreglementet försöker mota bort.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  herrHarry tis apr 14, 2009 9:45 pm

Cuthalion skrev:
herrHarry skrev:En lite (mycket) rolig grej i det hela är att Back on Track sponsrar det svenska agilitylandslaget... Dubbelmoral eller? Laughing

Synd om de skulle förlora sponsringen för en sådan sak.

Nejnej, nu missförstod du mig lite. SKK har alltså godkänt att BoT sponsrar landslaget med täcken. De bryter med andra ord mot sitt eget dopingreglemente.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Sanna&Kelly tis apr 14, 2009 9:54 pm

Jäkla skit... Jag köpte ju täcket för två flugor i en smäll: dels för att jag skulle ha ett varmare täcke att ha mellan loppen under kyliga dagar och för att det ska ha en bra effekt... Då har jag ju fortfarande inget täcke att ha på tävlingar! Täcken är så jäkla tråkigt också så jag vill inte ödsla mer pengar och plats hemma för att köpa ännu ett... vad irriterad jag blir! Mad
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Gäst tis apr 14, 2009 10:00 pm

herrHarry skrev:
Cuthalion skrev:
herrHarry skrev:En lite (mycket) rolig grej i det hela är att Back on Track sponsrar det svenska agilitylandslaget... Dubbelmoral eller? Laughing

Synd om de skulle förlora sponsringen för en sådan sak.

Nejnej, nu missförstod du mig lite. SKK har alltså godkänt att BoT sponsrar landslaget med täcken. De bryter med andra ord mot sitt eget dopingreglemente.

Fast beslutet kom ju idag så de har väl inte hunnit med att ta tillbaka godkännandet än Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  herrHarry tis apr 14, 2009 10:04 pm

Cuthalion skrev:
herrHarry skrev:
Cuthalion skrev:
herrHarry skrev:En lite (mycket) rolig grej i det hela är att Back on Track sponsrar det svenska agilitylandslaget... Dubbelmoral eller? Laughing

Synd om de skulle förlora sponsringen för en sådan sak.

Nejnej, nu missförstod du mig lite. SKK har alltså godkänt att BoT sponsrar landslaget med täcken. De bryter med andra ord mot sitt eget dopingreglemente.

Fast beslutet kom ju idag så de har väl inte hunnit med att ta tillbaka godkännandet än Very Happy

Helt sant, men den här diskussionen har hängt med länge. Det har ju inte bestämts hux flux bara tror jag.
Landslaget hade sina täcken på sig i höstas under VM och NM. Då fanns inte denna regel, men SKK visst lika väl då som nu vad täcket innehåller.

Jag undrar om inte alla täcken kommer att förbjudas nu... Wink
Hur är det med Obtrack? Det har ju liknande funktioner som BoT.

Sedan är det lustigt att hästar som lyder under samma Djurskyddslag får använda täcket utan att det klassas som doping. (Har ägnat den senaste timmen att lusläsa internet... Rolling Eyes Wink )
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Gäst ons apr 15, 2009 8:24 am

herrHarry skrev:
Jag undrar om inte alla täcken kommer att förbjudas nu... Wink
Hur är det med Obtrack? Det har ju liknande funktioner som BoT.

Sedan är det lustigt att hästar som lyder under samma Djurskyddslag får använda täcket utan att det klassas som doping. (Har ägnat den senaste timmen att lusläsa internet... Rolling Eyes Wink )

Vanliga täcken är fortfarande okay som bara har en värmande funktion enligt notisen på SKK. Tror att det blir svårt att förbjuda dessa eftersom de är en nödvändighet för många raser i det här landet.

Hästar är många gånger så känsliga att bara man tittar på dem så går de sönder Laughing . Det är väl SRF (Svenska ridsportföbundet) som ansvarar för den frågan men jag har väldigt svårt att tro att de kommer driva den även om slutsatsen borde bli densamma hos dem.

Intressant angående Obtrack. En skillnad är väl att Obtrack marknadsförs som skyddande medan Back-on-track marknadsförs som ett täcke som tar bort befintlig smärta. Därigenom blir väl Obtrack aktiva hundmänniskors nästa val om de nu har den effekten som anges.

Synd för oss som vill tävla men man får hoppas att Back-on-trak inte tar för stor smäll av det hela så att de hundar som inte är på tävlingsbanorna kan få fortsätta ha täckena.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  herrHarry ons apr 15, 2009 11:12 pm

Det här går att läsa på BoT´s hemsida: Klicka här
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Appealing Grace tor apr 16, 2009 9:54 am

Men, så fånigt. Personligen skulle jag använda täcket ändå (om jag nu hade ett)!
Appealing Grace
Appealing Grace

Antal inlägg : 75
Age : 46
Ort : Surahammar
Registration date : 08-10-11

http://www.moudi.se/

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  herrHarry tor apr 16, 2009 11:37 am

Ja, jag har ett och kommer att använda det...

Jag hoppas verkligen att SKK och Nationella Dopingkomissionen snarast kommer att inse att de begått ett stort fel och rättar till sitt misstag! Det borde ju finnas viktigare saker för dem att göra än att förbjuda en "väst"....
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  herrHarry tor apr 16, 2009 11:50 am

Nu är det någon lustigkurre som gjort en hemsida där man marknadsför vanligt kranvatten som att det lindrar smärta och inflammationer. Klicka här

Jag hittade den här länken via agilitylistan där diskussionerna går heta kring det här med BoT. Den egentliga orsaken till att BoT klassas som doping av SKK och Nat DopK är enligt Kjell Bräster (ordf i DopK) att BoT marknadsförs som att det lindrar smärta.

Det ska verkligen bli spännande att se hur detta slutar. Wink
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Gäst tor apr 16, 2009 12:01 pm

herrHarry skrev:Nu är det någon lustigkurre som gjort en hemsida där man marknadsför vanligt kranvatten som att det lindrar smärta och inflammationer. Klicka här

Jag hittade den här länken via agilitylistan där diskussionerna går heta kring det här med BoT. Den egentliga orsaken till att BoT klassas som doping av SKK och Nat DopK är enligt Kjell Bräster (ordf i DopK) att BoT marknadsförs som att det lindrar smärta.

Det ska verkligen bli spännande att se hur detta slutar. Wink

Fast skillnaden är ju att huvudsyftet med att använda Back-on-track är just att inte bara förebygga skador utan även lindra och motverka smärta uppkommen av skador. Det är ju inte för inte som produkterna marknadsförs som bra för whiplash-skadade.

Själv har jag funderat på att köpa produkten just på grund av de läkande egenskaperna eftersom det skulle vara en dröm för mig om det fungerar. Vill jag istället förebygga skador så kan jag lika gärna ta på mig en adidas-tröja för att inte bli för nedkyld vid olika aktiviteter, eller för hundar då Obtrack som ska fungera som en träningsoverall i princip om man får tro deras egen information.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  herrHarry tor apr 16, 2009 12:26 pm

Cuthalion skrev:
herrHarry skrev:
Jag hittade den här länken via agilitylistan där diskussionerna går heta kring det här med BoT. Den egentliga orsaken till att BoT klassas som doping av SKK och Nat DopK är enligt Kjell Bräster (ordf i DopK) att BoT marknadsförs som att det lindrar smärta.

Det ska verkligen bli spännande att se hur detta slutar. Wink

Fast skillnaden är ju att huvudsyftet med att använda Back-on-track är just att inte bara förebygga skador utan även lindra och motverka smärta uppkommen av skador. Det är ju inte för inte som produkterna marknadsförs som bra för whiplash-skadade.

Själv har jag funderat på att köpa produkten just på grund av de läkande egenskaperna eftersom det skulle vara en dröm för mig om det fungerar. Vill jag istället förebygga skador så kan jag lika gärna ta på mig en adidas-tröja för att inte bli för nedkyld vid olika aktiviteter, eller för hundar då Obtrack som ska fungera som en träningsoverall i princip om man får tro deras egen information.

Nja, håller inte helt med dig! Av de jag känner som använder BoT är 100 % för att förebygga och för att täckena är så pass bra. Inte för att de vill lindra smärta. Sen finns det säkerligen folk som använder detta för att lindra smärta, men största delen (tror jag) använder det för att det är ett bra täcke och värmer hundens muskler och förhindrar skador. Samt att det hjälper hundens muskler att "svalna" på ett bra sätt. (Obtrack marknadsförs på detta vis. Har även två sådana täcken, både Roogle och Skrylle... Köptokig och vill ha det bästa till min hund!) Även Obtrack skriver "för att undvika skador på din hund". Så kanske det snart klassas som doping det med...

Jag tror säkert att ett BoT skulle vara bra för dig, du förlorar inget på att testa. Jag tror att människor använder det just för att lindra smärta, men hundens användningsområde är ett helt annat. Men jag har inga vetenskapliga belägg för det utan detta är bara vad jag tror och till viss del vet. Jag vet inte alls hur man använder det på hästar.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Gäst tor apr 16, 2009 12:33 pm

herrHarry skrev:
Nja, håller inte helt med dig! Av de jag känner som använder BoT är 100 % för att förebygga och för att täckena är så pass bra. Inte för att de vill lindra smärta. Sen finns det säkerligen folk som använder detta för att lindra smärta, men största delen (tror jag) använder det för att det är ett bra täcke och värmer hundens muskler och förhindrar skador. Samt att det hjälper hundens muskler att "svalna" på ett bra sätt. (Obtrack marknadsförs på detta vis. Har även två sådana täcken, både Roogle och Skrylle... Köptokig och vill ha det bästa till min hund!) Även Obtrack skriver "för att undvika skador på din hund". Så kanske det snart klassas som doping det med...

Jag tror säkert att ett BoT skulle vara bra för dig, du förlorar inget på att testa. Jag tror att människor använder det just för att lindra smärta, men hundens användningsområde är ett helt annat. Men jag har inga vetenskapliga belägg för det utan detta är bara vad jag tror och till viss del vet. Jag vet inte alls hur man använder det på hästar.

Jag förstår vad du menar men problemet blir ju att man ändå använder en produkt som har dopingklassade egenskaper (smärtlindrande och inflammationsdämpande) även om ens huvudsyfte var de övriga delarna.

För att ta en extrem jämförelse så blir heroin inte mindre olagligt för att man vill ta det som smärtstillande och inte för att bli hög på (jag vet, långsökt och inte riktigt samma sak men får återkomma när jag har kommit på en bättre jämförelse Laughing )

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Poppis tor apr 16, 2009 8:10 pm

Nu måste ju jag med skriva vad jag tycker, och jag anser att det är så jäkla löjligt rent ut sagt!
Ett täcke är ju inget ämne som hunden får in i kroppen eller dylikt, det är ju endast något som värmer kroppen. Hadde jag ett sånt täcke så skulle jag använda det endå och sätter man på täcket efter hunden gjort sitt "arbete" på tävling så kan ju ingen säga nått för karenstiden gäller ju först efteråt då. Ett sätt att visa sitt missnöje anser jag.
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Tacos tor apr 16, 2009 9:22 pm

Men vad är det som gör detta täcke som gör att hunden är dopad?
Det är 14-dagars karens på detta täcke och som en tidigare tråd ang HD är bara 7 dagar karens.
Då kan jag fatta att det är karens....man tillför något men va kan ett täcke tillföra värme och mera eller?

Länka så kan jag läsa själv

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Gäst tor apr 16, 2009 10:26 pm

Tacos skrev:Men vad är det som gör detta täcke som gör att hunden är dopad?
Det är 14-dagars karens på detta täcke och som en tidigare tråd ang HD är bara 7 dagar karens.
Då kan jag fatta att det är karens....man tillför något men va kan ett täcke tillföra värme och mera eller?

Länka så kan jag läsa själv

Mvh Linda

http://backontrack.se/shownode.php?id=1883

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Tacos tor apr 16, 2009 11:02 pm

Oki har läst Tack för länken Smile men vad är det man vill komma åt
Att Skydda inför tävling/träning så det inte ger skada eller Bota/Lindra vid skada eller?

Är tanken att man inte ska tävla med skadade hundar och tar man detta täcke till hjälp om hunden är skadad( inte stor skada) och kan gå sitt lopp bana ring spår mm och döljer en skada(mindre) med detta täcke är då dopad??

Eller kan en fullt frisk hund få bättre resultat med detta täcke?

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Gäst fre apr 17, 2009 8:24 am

Som jag har förstått det vill man undvika att sjuka hundar eller hundar som har ont får på sig täcket och sedan, tillfälligt, blir tillräckligt bra med hjälp av täcket för att ge sig ut på banorna utan att vara frisk.

Jag förmodar att det största motståndet från hundägare beror på att man inte tror att man själv eller någon annan skulle utnyttja täcket som smärtlindring innan en tävling utan att man är övertygad om att ingen hundägare skulle tävla såvida hunden inte var fullt frisk.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Sanna&Kelly fre apr 17, 2009 9:32 am

Tyvärr finns det ju hundägare som skulle tävla även om hunden inte var frisk. Men sedan är det ju inte dem man kommer komma åt heller med detta förbud.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Gäst fre apr 17, 2009 9:48 am

Sanna&Kelly skrev:Tyvärr finns det ju hundägare som skulle tävla även om hunden inte var frisk. Men sedan är det ju inte dem man kommer komma åt heller med detta förbud.

Visserligen inte men var drar man gränsen för smärtstillande preparat/åtgärder?

De som vill dopa sina hundar, oavsett sätt, lär inte sättas dit om vi nu inte börjar ha slumpmässiga dopingkontroller på alla tävlingar.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Tacos fre apr 17, 2009 9:58 am

Ja oki då fattar jag lite i alla fall tror jag Very Happy
Ja det finns säkert en mening bakom det beslutet oxå!

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

OBS! Back-on-track = Doping! Empty Sv: OBS! Back-on-track = Doping!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet