PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Problem med storleken på utställningar

+6
Tacos
Suvi med Sniff
Sanna&Kelly
Lystra
Nina
herrHarry
10 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst mån mar 30, 2009 12:27 pm

Efter några år nu med en hund på "den större sidan", som domarna så diplomatiskt uttrycker det, har jag nu fått en liten tjej som är just liten. Eller inte för liten sett till rasstandarden men fortfarande liten, typ som en pet-flaska Laughing .

I vilket fall som helst är jag nyfiken på ifall andra stött på problem på grund av att ha en mindre hund. Är domare lika maniska på att mäta de mindre hundarna som de är att mäta de större?

OBS! Jag tycker absolut inte att det är något fel med att mäta en hund domaren tror/vet/inser är utanför rasstandarden utan jag är mest nyfiken på hur de mindre hundarna hanteras.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  herrHarry mån mar 30, 2009 12:38 pm

Jag har ju en hund som är lagom, men jag tror så här: Om det är hundar i en klass som man tydligt ser skillnad på så blir nog domaren mer uppmärksam. Är det fler hundar som är jämna i storlek så kanske domaren "struntar" i att mäta. Sen finns det domare som ofta mäter en hund för att ha något att utgå från. Då kan hon/han jämföra den hunden med de övriga.
Sen tror jag att domare ofta mäter de stora hundarna än de små. Jag tycker att det är lättare att se att en hund är stor än liten. Sen kanske de tär vanligare med större hundar än små? Det här är en gissning och inte vad jag sett eller vet! Wink

Men, å andra sidan... Harry har fått höra att han är liten, up to size och bra storlek. Laughing Fast flest gånger får han höra att han är av bra storlek.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst mån mar 30, 2009 12:46 pm

Gissningar och spekulationer är lika välkomna som erfarenheter och fakta Laughing . Allt är kul att läsa när man sitter på jobbet Wink

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst mån mar 30, 2009 12:48 pm

Det kanske är så dessutom att storleken uppåt klassas som ett problem i rasen just nu och att domarna därför blir hårdare på att mäta stora hundar medan små hundar inte är samma problem?

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Nina tis mar 31, 2009 1:34 pm

Som det blir sagt, så blir ofte dommerne usikre dersom det er en hund som skiller seg ut fra de andre på den ene eller andre måten, og da blir det ofte til at de måler.... Det er helt klart mer greit" å ha en liten tispe enn en liten hannhund, og jeg tror nok dommeren vil være mye raskere til å måle når det kommer en veldig liten hannhund inn i ringen, og noen dommere mener da at hannhunder som er veldig små blir for tispete for dem...

Men hvor liten er denne tispen din da?! Idéelt sett vil man jo ha tisper på den nedre halvdelen av standarden og hannene i den øvre halvdelen av standarden på alle raser, så det vil jo si at en tispe idéelt sett skal være 45-47,5 cm...så om dommeren syns dette er lite har han/hun et problem, hehe... Wink
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 42
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Lystra tis mar 31, 2009 9:40 pm

Lystra blev mätt i december på utställningen i Sthlm. Blev förvånad men det gick bra. Domaren sa bara att hon var för liten, nyfiken som jag är frågade jag hur hög hon fick henne,, 44.5 cm var svaret. Jag blev bara nöjd över att det inte var mindre, men 44.5 är väl okej, är det inte okej enl standaren att dom är + - 1 cm?? Jag har väl inte läst standarden helt..
Samma domare uttryckte kritiken "dominanta ögon", hmm hur kan dom vara dominanta? Nog för att dom är runda men men smaken är som baken.. Razz

Lystra blev även mätt på WDS och då var hon bara 43 ( 11 månader gammal) och åkte ut med ett "Good".

Jag tror att domarna ser att hunden är liten jämfört med dom andra och då kanske vill mäta. Men det borde ju itne vara helt omöjligt att få en liten hund till champion,det finne väl ett par st mindre tikar som blivit champions..

Om jag ser det rent personligt så är det en MKT behändig storlek Wink
Lystra
Lystra

Antal inlägg : 17
Ort : Haninge
Registration date : 08-10-11

http://www.lexlystra.cybersite.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst tis mar 31, 2009 10:03 pm

Upp till 1 cm från rasstandarden räknas som ett godtagbart fel. Upp till 3 cm som ett grovt fel och mer än 3 cm diskvalificerande.

Dominanta ögon? Den domaren måste verkligen ha letat efter något att kritisera Laughing .

Min lilla fjant tror jag har växt till sig så att hon är 45 cm. Eller så är det jag som vant mig vid hennes storlek efter att ha fått en chock när hon landade på Arlanda. Men jag håller med om att storleken är behändig även om hon ändå kan ta upp en hel säng Suspect

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly tis mar 31, 2009 11:03 pm

Dominanta ögon? Vad menar han med det, uttrycket eller att de är dominerande i ansiktet pga storleken?

Personligen tycker jag att Kelly har en perfekt storlek, jag ville ha en mellanhund och han är perfekt till lydnadsträning och agility och är ändå en behändig storlek. Jag tycker också att det är bra att han inte är för liten när man är i rastgårdar och möter andra hundar och så och en lite större hund är inte lika kvick och speedad som en mindre.
Sedan hade han väl inte behövt bli riktigt 54 cm, han kunde ju nöjt sig med att stanna på 52 cm så att han kanske klarat sig bättre i utställningsringen.

Jag tror nog att det går att få en champion av både en lite för liten och en lite för stor hund, bara de är tillräckligt korrekta.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Suvi med Sniff tis mar 31, 2009 11:29 pm

affraid Wow Sanna, din är 12 cm större än min...! Razz
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst ons apr 01, 2009 9:29 am

Sanna&Kelly skrev:
Personligen tycker jag att Kelly har en perfekt storlek, jag ville ha en mellanhund och han är perfekt till lydnadsträning och agility och är ändå en behändig storlek.

Jag hade gärna sett att den tillåtna maxgränsen höjdes 5-10 cm eftersom jag tycker Tottes och Kellys storlek är perfekt Laughing. Men men, skaffar man en pinscher får man stå ut med litenheten Wink .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly ons apr 01, 2009 9:42 am

Suvi med Sniff skrev:affraid Wow Sanna, din är 12 cm större än min...! Razz

I like it big! afro
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly ons apr 01, 2009 9:55 am

Cuthalion skrev:
Sanna&Kelly skrev:
Personligen tycker jag att Kelly har en perfekt storlek, jag ville ha en mellanhund och han är perfekt till lydnadsträning och agility och är ändå en behändig storlek.

Jag hade gärna sett att den tillåtna maxgränsen höjdes 5-10 cm eftersom jag tycker Tottes och Kellys storlek är perfekt Laughing. Men men, skaffar man en pinscher får man stå ut med litenheten Wink .


Klart du tycker det, du som helst vill ha en dobermann... Wink Själv tycker jag det räcker bra med max 50-53 cm.
Om jag skulle köpa en tik någon gång så skulle jag definitivt försöka köpa en från linjer där tikarna brukar vara stora. Fördelen med en stor tik är att den ändå är inom standarden, liksom en småväxt hane. Ja, utom Sniff då... Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Tacos ons apr 01, 2009 11:51 am

Very Happy Very Happy mina hundar är precis perffa ca 48 cm Laughing Ja Tacos är mätt på en utställning till 48 cm Laughing Laughing

Jag gillar inte när dom blir för stora Laughing nää men när det kryper upp mot 54 55 cm då är det för stort tycker jag men det är ju va jag tycker och andra tycker säkert annat och så det är lugnt Laughing Laughing bäst att sätta några gula gubbar här.

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly ons apr 01, 2009 12:03 pm

Tacos skrev:Very Happy Very Happy mina hundar är precis perffa ca 48 cm Laughing Ja Tacos är mätt på en utställning till 48 cm Laughing Laughing

Jag gillar inte när dom blir för stora Laughing nää men när det kryper upp mot 54 55 cm då är det för stort tycker jag men det är ju va jag tycker och andra tycker säkert annat och så det är lugnt Laughing Laughing bäst att sätta några gula gubbar här.

Mvh Linda

You better sätta gula gubbar, annars skulle jag bli vansinnig! Wink Laughing
Nä, men som du säger så tycker ju alla olika. Jag skulle såklart inte tackat nej till en pinscher på de mer acceptabla 50-51 cm men om jag måste välja så tar jag hellre en bamse på 54 cm än en pluttis på 45 cm, för det passar mig bättre. Bättre för stor än för liten! (Eller vad säger du, Kattis? Wink Laughing )
I utställningsringen tycker jag att det är tråkigt att Kelly är så stor men i övrigt finns det värre nackdelar.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Tacos ons apr 01, 2009 12:12 pm

Laughing Laughing ja bäst att köra med lite gula gubbar här Laughing Laughing det känns bäst så

Jag tycker inte storleken är det största problemet när man ställer ut sin hund det finns saker som är värre faktiskt

Jag fick ett brev idag och vet nu vilka raser jag ska gå elev för på Lilla S så jag ska faktiskt läsa lite om dom raserna inte för att jag kan påverka bedömningen men kan vara kul att veta lite om raserna
Kanske dom mäter där oxå inte vet jag Laughing Laughing

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst ons apr 01, 2009 12:17 pm

Tacos skrev:Laughing Laughing ja bäst att köra med lite gula gubbar här Laughing Laughing det känns bäst så

Jag tycker inte storleken är det största problemet när man ställer ut sin hund det finns saker som är värre faktiskt

Jag fick ett brev idag och vet nu vilka raser jag ska gå elev för på Lilla S så jag ska faktiskt läsa lite om dom raserna inte för att jag kan påverka bedömningen men kan vara kul att veta lite om raserna
Kanske dom mäter där oxå inte vet jag Laughing Laughing

Mvh Linda

Inte mäta på Lilla S! Mad Wink Ställer ju både mini och mighty!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly ons apr 01, 2009 12:43 pm

Cuthalion skrev:

Inte mäta på Lilla S! Mad Wink Ställer ju både mini och mighty!


Lite lustigt att du har lyckats pricka in en av varje! Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Tacos ons apr 01, 2009 12:45 pm

Inte mäta på Lilla S! Ställer ju både mini och mighty!

Laughing Laughing


Men när ska pinschern in i ringen kanske jag kan titta förbi om jag inte är i någon annan ring eller gör något annat då!och vilken dag ska dom in i ringen?
Jag kommer att vara på mässan från tors-söndag lite kul faktiskt att får vara på andra sidan och lära sig lite där oxå

Visst skulle man ju vilja ställa själv men det kommer det kommer Laughing Laughing Surprised jag lär mej nu va jag inte ska göra för fel nästa gång jag ställer av att titta på alla som ställer Very Happy

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst ons apr 01, 2009 12:52 pm

Sanna&Kelly skrev:
Lite lustigt att du har lyckats pricka in en av varje! Wink

Jo, Totte är min älskling och Rebel är sambons älskling. Han vill ha en liten hund, jag vill ha en stor hund. Vette tusan hur kompromissen blev en dvärgdobber istället för en rottis eller dobber nu som andra hund men men. Laughing

Linda m Tacos - Tror pinschrarna ska in sent. De är sist i ring 13 på lördagen. Men det betyder sovmorgon iaf Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Suvi med Sniff ons apr 01, 2009 4:38 pm

Jag som inte är så insatt undrar om det är vanligt att det tillåtna spannet bara är 5 cm inom andra raser?
Och om det nu är så att rasen tenderar att bli större och större (beror det på avel eller annat?), finns det inget utrymme att ändra i rasstandarden?
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Gäst ons apr 01, 2009 5:17 pm

Suvi med Sniff skrev:Jag som inte är så insatt undrar om det är vanligt att det tillåtna spannet bara är 5 cm inom andra raser?
Och om det nu är så att rasen tenderar att bli större och större (beror det på avel eller annat?), finns det inget utrymme att ändra i rasstandarden?

Just vad gäller rasstandarden så tror jag inte det finns någon, speciellt inte i Tyskland, som på allvar vill få pinschern större. På ett par utställningar så har det kommenterats just angående för stora pinschrar och att det börjar bli ett problem eftersom de normalstora hundarna plötsligt framstår som väldigt små.

Vad storleken beror på vette katten. För att ta Totte som exempel: Hans föräldrar är av medelstorlek. Samtliga kullsyskon är av medelstorlek. Tottes valpar är av medelstorlek (som jag har uppfattat det. Där är i och för sig mamma Pelinne lagom stor). Totte själv är STOR.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Rivendells Kattis ons apr 01, 2009 5:47 pm

Hmmm... Sanna.... vad menar du nu?? (ang bättre för stor än för liten) Question Sant är förstås att jag gillar dem på den större sidan, både för hane och tik. Ghibli är nog 49 och Blessin är mätt till 46. Jag kan känna att Blessin borde vara större egentligen... för hon ser större ut än många andra tikar... Men hon är ju dock rätt kraftig.

Det är ju som Lotta skriver, Tottes storlek kommer ju från både Ghibli och Blessin så klart... men båda dom är lagom. Hmmm... konstigt det där! Men det förstås... det finns ett antal rätt stora hundar på båda sidor i stamtavlan...

ja ja... jag tror att det är lättare att slinka igenom med en liten hund än med en stor. Det är min teori!

Hej hopp!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly ons apr 01, 2009 6:26 pm

Rivendells Kattis skrev:Hmmm... Sanna.... vad menar du nu?? (ang bättre för stor än för liten) Question Sant är förstås att jag gillar dem på den större sidan, både för hane och tik.


Ha ha, menade inget speciellt egentligen, det kändes bara som din sorts av humor helt enkelt. Cool
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sanna&Kelly ons apr 01, 2009 6:43 pm

När det gäller Kellys size kan jag ju bara spekulera i att det beror på att Winnie är rätt stor för att vara tik och Leo lämnar väl mest avkommor på den övre halvan av skalan, inte sant? Winnies kullsyster Walencia lämnar ju också rätt stora hundar efter sig om jag förstått det rätt.
Fast Winnies A-kull är ju inte så stor förstås, vad jag vet... Kanske var det just kombinationen Leo-Winnie som gav storslam... Wink

Eftersom varken Kellys föräldrar eller kullsyskon är riktigt lika stora som han är så inbillar jag mig att han är lite av ett undantag och jag har svårt att tro att någon av hans valpar skulle bli större än honom utan jag tror max lika stora. Men det återstår att se!


Jag hoppas inte att standarden kommer ändras, och jag antar att det inte direkt är aktuellt heller. Jag tycker att den är bra som den är och det finns så mycket små- och storhundar så mellanvarianterna borde värnas om.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Rivendells Kattis ons apr 01, 2009 7:59 pm

Sanna&Kelly skrev:
Rivendells Kattis skrev:Hmmm... Sanna.... vad menar du nu?? (ang bättre för stor än för liten) Question Sant är förstås att jag gillar dem på den större sidan, både för hane och tik.


Ha ha, menade inget speciellt egentligen, det kändes bara som din sorts av humor helt enkelt. Cool

Hehehehe.... jo men visst... Gillar dem stora... *asg* Hundarna alltså!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Problem med storleken på utställningar Empty Sv: Problem med storleken på utställningar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet