PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nu kanske jag får smisk

+6
Jenni
Poppis
Suvi med Sniff
helena&ingo
herrHarry
ligistenzelda
10 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  agentx lör mar 21, 2009 4:46 pm

Nej jag har på det endast när jag går själv med honom, när min sambo går så har han vanligt halsband och det funkar bra. Anledningen att han har det är att han vid hund möten får för sig att spänna sig lite väl mycket och han väger nästan 60 kg så då får man ha lite muskler för att orka hålla han.
agentx
agentx
Admin

Antal inlägg : 74
Age : 44
Ort : Landskrona
Registration date : 08-10-09

http://www.pinstripes.dinstudio.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Jenni sön mar 22, 2009 8:42 pm

Usch! Jag lät alldeles för stöddig i mitt förra inlägg! Det var absolut inte meningen och det var inte riktat mot dig Suvi, hoppas att du inte uppfattade det så. Jag har inte haft tillgång till internet på hela helgen och gått och tänkt på min klumpiga komentar. Tur att alla är så snälla här! Very Happy

Sköldkörteln (thyroidea) är en centimeterstor, avlång, parig körtel som sitter på vardera sidan om luftstrupen, en bit nedanför struphuvudet. Den producerar två hormoner; thyroxin (T4) och trijodthyronin (T4) som är ämnesomsättningshormoner som uppreglerar metabolismen i cellerna. Produktionen av hormonerna regleras av ett hormon som heter TSH (thyroideastimulerande hormon)och kommer från hypofysen. Det är möjligt att sköldkörteln kanske kan komma i klämm av ett halsband och att det eventuellt kan läcka ut mer hormon om cellerna kläms sönder lite (fast det verkar inte så troligt) men det gör inte att det tillverkas mer hormon. Kroppen är dessutom så snillrik att utsöndringen av TSH från hypofysen hämmas av förhöjda halter T4 och T3. Den känner alltså av att det börjar bli för mycket och stryper på tillverkningen.
Har man för mycket thyroideahormoner (hyperthyroidism) blir både ämnesomsättningen och individen speedade, hos hundar är dock hyperthyroidism mycket ovanligt (vanligt hos katter), hundar blir oftast hypothyroida dvs de får för lite hormoner och blir tröga och feta istället.

När man pratar om stresshormoner är det ffa adrenalin och kortison som tillverkas i binjurarna och de sitter inne i bukhålan en bit innan- och ovanför njurarna, ganska nära ryggraden och där är det svårt att klämma åt med ett halsband... Smile Men jag vet inte allt så det är möjligt att det finns någon hormonell koppling till tryck på sköldkörteln ändå fast jag har svårt att se den.

Sedan tror jag att många hundar blir stressade av att strypas lite när de drar i kopplet och att strypet gör dem stressade så att de drar ännu mer. Så verkar det i alla fall vara med mina föräldrars parson. Ju mer han stryps, desto mer drar han men går han lös tar han det lugnt.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Suvi med Sniff sön mar 22, 2009 10:00 pm

Jag tog inte åt mej ett dugg! Smile Tvärtom tycker jag det är bra att du reder ut mysteriet. Så som du förklarar verkar det inte spela nån roll vilken typ av sele man använder, att det bara är halsband som kan trycka på sköldkörteln?
Och att det ändå inte borde spela nån roll vad gäller stresshormonutsöndring...

Ja det är intressant detta! Undrar om jag ska be hundpsykologen utveckla hur hon egentligen menade...

Nåja, jag är nöjd med din förklaring så långt! Smile
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Jenni sön mar 22, 2009 11:34 pm

Sköldkörteln sitter inte alltid där den ska, ibland kan den sitta rätt långt ner vid främre bröstapperturen (övre öppningen på bröstkorgen om man inte pratar fikonspråk) och där skulle ju en sele också kunna klämma.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda mån mar 23, 2009 1:54 pm

Jag läste nånstans att hunden kan slita ut sig och få skador när den drar i sele också? Någon som vet vad som tar skada?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Jezzi & Desti mån mar 23, 2009 2:01 pm

Länkar till en artikel skriven av Anders Hallgren angående halsbandet...

http://www.dogma.nu/artiklar/farligt-halsband
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  herrHarry mån mar 23, 2009 2:38 pm

Jezzi & Desti skrev:Länkar till en artikel skriven av Anders Hallgren angående halsbandet...

http://www.dogma.nu/artiklar/farligt-halsband

Det är ju inte samma halsband?
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Gäst mån mar 23, 2009 2:41 pm

Jezzi & Desti skrev:Länkar till en artikel skriven av Anders Hallgren angående halsbandet...

http://www.dogma.nu/artiklar/farligt-halsband

Det där är ett liknande som fungerar på ungefär samma sätt, d.v.s. att när hunden "dummar" sig så stryps det åt högt upp på halsen och orsakar obehag/smärta. Dock är ju slutsatserna ungefär desamma eftersom trycket blir på samma ställe oavsett vilket man använder. Nyttig läsning oavsett och man får en rejäl tankeställare.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda mån mar 23, 2009 3:01 pm

Fast cannycollar stryper inte hunden..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Gäst mån mar 23, 2009 3:40 pm

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=4400356

Här finns ett par olika åsikter. En del som är jättenöjda, andra som är mindre nöjda. Som sagt så prova och se vad du tycker. Har du tur så kan det hjälpa dig.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Linnea och Lysa mån mar 23, 2009 7:40 pm

Jag tycker helt klart att man kan änvända ett hjälpmedel och prova sej fram. Hittar man något som fungerar så fortsätter man sin koppelträning med hjälpmedlet så man kan så småning om ta bort de. Jag har dock ingen erfarenhet av canny collar. Bara av halti som jag använde på Pepi. Lysa har varit en evig dragare trotts träning sen bäbis ålder. Fick ett jätte bra tips av en kursledare och det har faktiskt hjälp oss mycket. Dock får man inte slarva.

Vi började hemma i köket med halsband och koppel. Jag drog i halsbandet åt sidan medans lysa satt/stod framför mej och tillslut tack vare mitt dragande tog hon ett steg mor kopplet så det slackade efter och där kom berömmet.! Vi övade så flera gånger till hon fattade.. Drag i koppel = lika med släppa efter för trycket= köttbulle Basketball . Då förflyttade vi oss in i nästa rum osv. När hon kunde det utantill inne så började vi förflytta oss ut och fortsatte träningen. Sen så övergår man i att så fort hon drar ute o kopplet åt något håll stannar man och väntar på att hon ska släppa för trycket och gör dem inte det kan man hjälpa till med att backa något steg och berömma. Dock får man aldrig slarva vilket jag blivit medveten om. När jag körde stenhårt på det här så var hon hur duktig som helst men har slarvat Embarassed på senaste och hon är inte lika duktig längre. (man kan även använda lukter som berömm ute i detta träningsätt.. te.x. om hon vill fram till ett speciellt ställe och drar och jag väntar på salket och hon slakar.. då kan hon få ett v-god till lukten)

lycka till med att få bukt med dragandet.. Jag tror du kommer få till det.
Linnea och Lysa
Linnea och Lysa

Antal inlägg : 18
Registration date : 09-01-06

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  ligistenzelda tis mar 24, 2009 3:36 pm

Linnea och Lysa skrev:Jag tycker helt klart att man kan änvända ett hjälpmedel och prova sej fram. Hittar man något som fungerar så fortsätter man sin koppelträning med hjälpmedlet så man kan så småning om ta bort de. Jag har dock ingen erfarenhet av canny collar. Bara av halti som jag använde på Pepi. Lysa har varit en evig dragare trotts träning sen bäbis ålder. Fick ett jätte bra tips av en kursledare och det har faktiskt hjälp oss mycket. Dock får man inte slarva.

Vi började hemma i köket med halsband och koppel. Jag drog i halsbandet åt sidan medans lysa satt/stod framför mej och tillslut tack vare mitt dragande tog hon ett steg mor kopplet så det slackade efter och där kom berömmet.! Vi övade så flera gånger till hon fattade.. Drag i koppel = lika med släppa efter för trycket= köttbulle Basketball . Då förflyttade vi oss in i nästa rum osv. När hon kunde det utantill inne så började vi förflytta oss ut och fortsatte träningen. Sen så övergår man i att så fort hon drar ute o kopplet åt något håll stannar man och väntar på att hon ska släppa för trycket och gör dem inte det kan man hjälpa till med att backa något steg och berömma. Dock får man aldrig slarva vilket jag blivit medveten om. När jag körde stenhårt på det här så var hon hur duktig som helst men har slarvat Embarassed på senaste och hon är inte lika duktig längre. (man kan även använda lukter som berömm ute i detta träningsätt.. te.x. om hon vill fram till ett speciellt ställe och drar och jag väntar på salket och hon slakar.. då kan hon få ett v-god till lukten)

lycka till med att få bukt med dragandet.. Jag tror du kommer få till det.

Tack för tipsen Smile
Det som jag är sååå trött på är att man aldrig kan få ta en vanlig långpromenad när man koppeltränar och mitt tålamod åker ut genom fönstret..Zelda vet att hon ska slacka på kopplet när det spänns åt och hon gör det men det tar lång tid och jag orkar inte stanna och vänta på henne varannan meter och inkonsekvensen är ett faktum. Men det är väl här hjälpmedelena kommer in och hjälper en att orka. Hur lång tid bör det ta innan dom slutar kuta på tills kopplet tar slut? Jag tycker jag har koppeltränat i en evighet utan resultat, hon fyller 2 år i sommar.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nu kanske jag får smisk - Sida 2 Empty Sv: Nu kanske jag får smisk

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet