PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Canyo har blivit biten

+8
Pinscherflickorna
Suvi med Sniff
ligistenzelda
Tacos
herrHarry
Arcan
patcash
stina o canyo
12 posters

Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Canyo har blivit biten

Inlägg  stina o canyo lör mar 14, 2009 7:59 pm

idag så va det först gången på vår agility o canyo blev biten i baken av en staff. lilla snorpan. blev jätte skärrad, o canyo med. hon kunnde inte försvara sig för hon var kopplad o staffen bet sig fast. fick loss dem och canyo o jag gick i väg o lungnade ner oss. kom tillbaka o körde på som vanligt igen o allt va frid och fröjd. märktes inget på henna alls o hon va jätte duktigt. men så kom samlingen o jag såg att hon blödde lite, kom hem o kollade igenom henne ordentligt såg att hon hade ettt litet bett i svansroten. nu e frågan ska man ta stelkrampspruta för detta? såret et litet o ytligt blöder inte längre o det e ett köttsår? man ser inte benet. vem ska betela?
vad tycker ni om staffen ska den få vara med nu. för jag vet inte om jag vill släppa henne lös när staffen är i närheten.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Gäst lör mar 14, 2009 8:41 pm

stina o canyo skrev:idag så va det först gången på vår agility o canyo blev biten i baken av en staff. lilla snorpan. blev jätte skärrad, o canyo med. hon kunnde inte försvara sig för hon var kopplad o staffen bet sig fast. fick loss dem och canyo o jag gick i väg o lungnade ner oss. kom tillbaka o körde på som vanligt igen o allt va frid och fröjd. märktes inget på henna alls o hon va jätte duktigt. men så kom samlingen o jag såg att hon blödde lite, kom hem o kollade igenom henne ordentligt såg att hon hade ettt litet bett i svansroten. nu e frågan ska man ta stelkrampspruta för detta? såret et litet o ytligt blöder inte längre o det e ett köttsår? man ser inte benet. vem ska betela?
vad tycker ni om staffen ska den få vara med nu. för jag vet inte om jag vill släppa henne lös när staffen är i närheten.

Det är aldrig kul när ens hund blir biten men shit happens, d.v.s. ett misstag kan hända hur noga och ordentlig än ägaren är. Skiter ägaren i det hela och hunden verkar ilsk av sig så skulle jag inte vilja ha den lös i närheten av mina hundar men i annat fall skulle jag ge den en chans till med sträng uppsikt över min egen hund så att jag kan få tag i den andra hunden om den börjar dumma sig.

Ang stelkrampsspruta så har jag inget tips även om det säkert är bra för att vara på den säkra sidan. Jag har aldrig ens tänkt tanken när jag eller mina hundar har fått rispor av tänder Embarassed .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  patcash lör mar 14, 2009 8:48 pm

Filo blev biten för ett tag sedan så att vi var tvugna att söka veterinärvård. Han fick lite lugnande och syddes ihop, Alltså inget prat om någon stelkram eller så vad han däremot fick var antibiotika att äta morgon och kväll i fem dagar.

Om det är så att ni behöver söka hjälp för skador tycker jag absolut att staffens ägare skall betala och inte du eftersom din hund var kopplad.

/Patte

patcash

Antal inlägg : 28
Age : 49
Ort : Norrköping
Registration date : 08-10-20

http://www.liljebladhs.se

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Arcan lör mar 14, 2009 8:48 pm

Trist när sånt händer...

Detta med stelkrampsspruta vet jag inte riktigt men jag har aldrig varit med om att en hund fått det vid hundbett.. Däremot nästan alltid antibiotika av något slag.. Men då är det ju ganska ordentliga bett det handlat om..

Om hunden kräver vetvård efter en sådan incident så skall väl alltid ägaren till hunden som bet betala.. Det hade jag ivf krävt och om min hund skulle vara inblandat i nått liknande så skulle jag självklar betala om min hund var orsak till skada..
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Gäst lör mar 14, 2009 8:52 pm

Och angående betalningen: Man har som ägare strikt ansvar vilket betyder att även om staffen hade kommit fram till din kopplade tjej och Canyo bitit ifrån så hade du blivit ansvarig för den skada din hund åsamkat den andra hunden. Nu var det staffen som bet Canyo och då blir dennes ägare ansvarig för skadorna, även ekonomiskt.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  herrHarry lör mar 14, 2009 10:01 pm

Fy Stina! Stackars er!
Det här är min mardröm som instruktör, att en hund blir biten. När jag håller nybörjarkurs så får bara en hund i taget vara lös de första tillfällena. När man ser att det fungerar så kan max två vara lösa samtidigt.

Jag tycker inte satt det är shit happens! En annan hund ska inte bita en annan oprovocerat! Okej att de gruffar, men att gå steget längre och bita är INTE ok!

Ett litet sår är ingen fara, men blir Canyo hängig ska du gå till veterinären genast. Bitsår kan lätt bli infekterade och behöver då behandlas med antibiotika som flera redan skrivit. Givetvis ska staffeägaren betala! Hur var förresten staffeägarens reaktion när det hände?
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  stina o canyo lör mar 14, 2009 10:44 pm

jo hon var ångerfull, gav mig sitt nummer så om det va nåt så skulle jag ringa.svårt å säga om hon verkar hängig om sover mest hela tiden juh.sen så idag så är hon nog bara trött efter kursen. men ska hålla ögonen öppna i morgon med.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Gäst sön mar 15, 2009 12:35 am

herrHarry skrev:Jag tycker inte satt det är shit happens! En annan hund ska inte bita en annan oprovocerat! Okej att de gruffar, men att gå steget längre och bita är INTE ok!

Eftersom det var jag som skrev shit happens så känner jag mig manad att svara.

Det är levande varelser vi pratar om. En hund kan ibland bete sig på ett sätt som ägaren aldrig hade kunnat förutse. Det kan finnas saker som gör att staffen tände till på just Canyo och hade den velat skada Canyo på allvar så hade det varit mer än en rispa/litet sår. Det ser otäckt ut när det händer men något som kan hända precis vem som helst ifall hunden känner sig provocerad (vilket kan bero på så subtila signaler att vi människor inte hinner lägga märke till det. Den kanske är irriterad eller osäker eller grinig eller tål inte just den tiken).

Jag kan hålla med om att en hund inte ska bita hål oprovocerat men rispor händer. Hunden använder ofta munnen när den tillrättavisar/markerar och då kan en tand hamna fel. Som sagt, otäckt när det händer och man kan alltid vara extra vaksam men att haussa upp en enstaka händelse med en hund alltför mycket är bara onödigt.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  herrHarry sön mar 15, 2009 1:25 am

Cuthalion skrev:
herrHarry skrev:Jag tycker inte satt det är shit happens! En annan hund ska inte bita en annan oprovocerat! Okej att de gruffar, men att gå steget längre och bita är INTE ok!

Eftersom det var jag som skrev shit happens så känner jag mig manad att svara.

Det är levande varelser vi pratar om. En hund kan ibland bete sig på ett sätt som ägaren aldrig hade kunnat förutse. Det kan finnas saker som gör att staffen tände till på just Canyo och hade den velat skada Canyo på allvar så hade det varit mer än en rispa/litet sår. Det ser otäckt ut när det händer men något som kan hända precis vem som helst ifall hunden känner sig provocerad (vilket kan bero på så subtila signaler att vi människor inte hinner lägga märke till det. Den kanske är irriterad eller osäker eller grinig eller tål inte just den tiken).

Jag kan hålla med om att en hund inte ska bita hål oprovocerat men rispor händer. Hunden använder ofta munnen när den tillrättavisar/markerar och då kan en tand hamna fel. Som sagt, otäckt när det händer och man kan alltid vara extra vaksam men att haussa upp en enstaka händelse med en hund alltför mycket är bara onödigt.

Det jag reagerade främst på var att hunden bet sig fast. Då är det inte att en tand råkade hamna fel. Jag menar inte att haussa upp denna händelse, men jag tycker det är extra olyckligt att det händer på en kurs! Jag anser fortfarande inte att en hund ska bita en annan helt oprovocerat. Nu har varken jag eller du sett händelsen. Stod de nära varandra, sprang staffen och bet Canyo från flera meter osv. Är det en liten rispa eller ett större sår.

Harry har blivit biten oprovocerat (och bitit själv!) flera gånger. När Harry bet så blev jag fly förbannad och kastade mig över honom och förklarade väldigt tydligt att man inte gör så. Jag trodde inte att Harry skulle bita Ture, men det gjorde han. Vi tog dock en promenad tillsammans och sedan kunde de leka.

Jag hoppas att Canyo och staffen kan vara på samma kurs utan att det händer fler saker. Men som ägare till den hund som blev biten skulle iaf jag inte kunna slappna av och njuta av kursen. Jag hoppas att du kan det Stina! (Obs, skulle det vara en liten händelse där båda hundarna gruffade hade jag tänkt annorlunda).
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Tacos sön mar 15, 2009 9:12 am

Att staffen biter och släpper inte är ju tyvärr en egenskap dom har......dom är framavlad till det men det är inge ursäkt!Och jag vet inte va som har hänt innan.
Men
Det är inte alls oki att hunden biter tycker jag!

Hoppas ni kommer fram till en lösning och jag hoppas att ni kan träna som vanligt!

Mvh Linda
Hoppas att såren inte blir infekterade att dom läker som dom ska.
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  ligistenzelda sön mar 15, 2009 3:24 pm

Tråkigt Sad Min värsta mardröm, vet inte riktigt hur jag skulle reagera om min hund blev biten eller bet själv..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  stina o canyo sön mar 15, 2009 8:23 pm

det som jag reagerade på var att staffen va intensiv från början på alla redan i klubbhuset, cayno bryr sig inte om sånt utan lägger sig ner på golvet o sover, tänkte inte mer på det o träningen gick bra, båda var lösa vi några tillfällen o när jag kopplade henne kom den farandes, vågar inte tänka på om canyo hade stått med nosen i den riktiningen. Idag är canyo ok inte ont eller så alls. Lite gruffande kan jag ta att hunda sinsemelan gör. men ser man på sin hund att den är intensiv redan innan kursen börjar o dessutom kampar med den så den blir mer stirrig dessutom en ras som gärna kampar o drar. så borde man väl inte trigga upp det mer. visst ska det va kul men träning. men borde man då inte lägger ner mer energi på att lugna ner det behovet?
jag kommer nog ha såvrt att släppa henne lös nästa gågn om ens vara i närheten av den andra hunden om den är kvar.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Suvi med Sniff sön mar 15, 2009 8:37 pm

Läskig grej att råka ut för. Hittills har vi klarat oss från allt sånt.
Om det är en kurs med en hundkunnig ledare hade jag nog förväntat mej att denne instruerade och styrde upp det så att var och en fick den nödvändiga hjälpen för att kunna genomföra ett pass på bästa sätt. Om ägaren stressat upp staffen, borde h*n då inte få veta hur man kan göra det bättre? Kanske har de redan diskuterat saken så ingen ska behöva oroa sig i fortsättningen? Om man känner sig otrygg smittar det ju lätt av sig på hunden och det är ju inte optimalt för inlärning. Man vill ju ha kul också!
Hoppas det löser sig på ett bra sätt för er!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Gäst sön mar 15, 2009 8:48 pm

stina o canyo skrev:det som jag reagerade på var att staffen va intensiv från början på alla redan i klubbhuset, ...
jag kommer nog ha såvrt att släppa henne lös nästa gågn om ens vara i närheten av den andra hunden om den är kvar.

Har man en hund som är så intresserad av andra hundar så förstår jag inte att man släpper den på ett sådant ställe Suspect . Skönt att Canyo mår bra iaf Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Pinscherflickorna sön mar 15, 2009 10:55 pm

När Izzan blev påflugen av samma hund vid två tillfällen gjorde vi så att de bara fick vara lösa en i taget. D.v.s. att när den andra hunden körde gick jag iväg med Izzan kopplad och hade järnkoll och sedan bytte vi.

Funkade okej men glädjen med kursen tycker jag ändå försvann på något sätt när jag hela tiden var tvungen att tänka på den andra hunden.

Hoppas ni hittar ett sätt som funkar för er!

Pinscherflickorna

Antal inlägg : 36
Registration date : 08-10-10

http://pinscherflickorna.bloggagratis.se

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  ZetaNova mån mar 16, 2009 11:20 am

Usch vad otäckt, aldrig kul när ens hund blir biten. Särskilt inte när man sedan har en hel kurs framför sig med denna hunden. Nova har med blivit påflugen, men med ytliga rispor, där gjorde vi ingenting utan vi bara höll koll på såret.

Hoppas såret läker fint och ni slipper åka in på djursjukhuset, och ang. betalningen är som det skrivits tidigare självklart att den andra hundens ägare ska betala.

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  ligistenzelda mån mar 16, 2009 12:33 pm

Men är det inte svårt att se om hunden vill attackera eller bara leka, såmnt där går väl på en sekund? Det kanske var första gången hunden bet. Var staffen en tik/hane? Tycker (ok nu kommer fördomarna) att staffarna verkar ha en läggning åt aggression mot samma kön.

Kampa gör jag med min hund men inte fasiken flyger hon på andra hundar pga av det..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  stina o canyo mån mar 16, 2009 12:37 pm

Staffen var en tik o canyo är en tik, så om det var den drivande faktorn vet jag inte. Canyo är 3 år och ett säkert kroppsspråk då det gäller andra hundar. Bråka aldrig med någon,, bättre fly än illa fäkta Canyos motto. Staffen va 17 månader.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Sanna&Kelly mån mar 16, 2009 12:48 pm

ligistenzelda skrev:. Var staffen en tik/hane? Tycker (ok nu kommer fördomarna) att staffarna verkar ha en läggning åt aggression mot samma kön.

Fast det gäller ju alla raser.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  ligistenzelda mån mar 16, 2009 6:02 pm

Sanna&Kelly skrev:
ligistenzelda skrev:. Var staffen en tik/hane? Tycker (ok nu kommer fördomarna) att staffarna verkar ha en läggning åt aggression mot samma kön.

Fast det gäller ju alla raser.

Ah jo, men jag tycker raser med mer go i brukar ha mer såna tendenser.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Wendy tis mar 17, 2009 10:31 am

stina o canyo skrev:idag så va det först gången på vår agility o canyo blev biten i baken av en staff. lilla snorpan. blev jätte skärrad, o canyo med. hon kunnde inte försvara sig för hon var kopplad o staffen bet sig fast. fick loss dem och canyo o jag gick i väg o lungnade ner oss. kom tillbaka o körde på som vanligt igen o allt va frid och fröjd. märktes inget på henna alls o hon va jätte duktigt. men så kom samlingen o jag såg att hon blödde lite, kom hem o kollade igenom henne ordentligt såg att hon hade ettt litet bett i svansroten. nu e frågan ska man ta stelkrampspruta för detta? såret et litet o ytligt blöder inte längre o det e ett köttsår? man ser inte benet. vem ska betela?
vad tycker ni om staffen ska den få vara med nu. för jag vet inte om jag vill släppa henne lös när staffen är i närheten.


hej. när det kommer till betalning. så är det hemförsäkringen som gäller!! detta blir en "sakförsäkrings" fråga!
hon får då alltså betala en självrisk och inget mer och du kan kräva för allt i stort sett.. vet.besöket, behandling osv....
bara så du är medveten om det.. tråkigt när det blir så... hoppas han inte har några större mén... annars kan du kräva för det med... i form av rehab...
Wendy
Wendy

Antal inlägg : 3
Ort : Skövde
Registration date : 08-11-11

http://my.opera.com/super_wendy/

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Jenni tis mar 17, 2009 8:18 pm

Hundar får i princip inte stelkramp så någon spruta behövs inte. Det som däremot kan gå illa när en hund blir biten av en annan är att hundar (till skillnad från tex människor) har mycket mer lös hud och att det därför kan bildas stora sårfickor. Dessutom slits huden ofta loss från underliggande vävnader och sårfickan kan alltså vara mycket större än själva "hålet" och i sårfickan kan infektion uppstå. Hade det varit min hund och jag tyckt att det sett hyfsat ut hade jag bara försökt spola ur så gott det går med NaCl (koksalt), lämnat det öppet och hållt koll på att det inte börjar soppa och att hunden inte får feber. Blir det ömt eller svullet runt omkring, om det vätskar sig mycket eller om hon får feber behöver såret dräneras av en veterinär.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  stina o canyo tis mar 17, 2009 10:02 pm

canyo är sitt vanliga slöa jag igen tråkhund. ingen feber eller nåt sånt o såret läkt fin fint. men tack alla för era tips o svar man blir så orolig av sånt här

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Canyo har blivit biten Empty Sv: Canyo har blivit biten

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet