PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Stark könsdrift, Kastering?

+3
Suvi med Sniff
herrHarry
Arcan
7 posters

Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Arcan lör mar 07, 2009 11:18 pm

Efter Vilyas löp så funderar jag starkt på att kastrera Arcan.. Jag har nog aldrig mött en hund med så stark könsdrift att det blivit jobbigt både för oss och hund.. (då brukade Pricken jucka på ardennerstonas bakben när dom brunsta! Shocked droppen var när han juckade på årsfölets huvud... Rolling Eyes Han kastrerades ganska omgående.)

hur som helst.. .Eftersom jag först och främst har en liten uppfödning av Parsons så kommer vi ju alltid ha en fertil avelstik i hemmet och jag vet ärligt inte om det är riktigt hållbart.. Jag minns inte riktigt hur Pricken ändrades efter kastreringen mer än att han inte är så vass på andra hanhundar längre, göka kan han ju ff men han har ingen riktig könsdrift..

Ni som har kastrerat era pinscher pojkar, hur har deras beteende förändrats? Possitivt och negativt vad gäller känsdriften, agg osv? Kan dom lugna sig lite gällande "hispigheten" oxå?? Question
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  herrHarry sön mar 08, 2009 12:33 am

Jag kastrerade Harry i vintras, då var han 5,5 år gammal.
Jag har bara märkt bra saker. Han är gladare, mer lekfull, lyssnar bättre, vill samarbeta, mysigare och känns som en helt annan hund - den hund jag ville ha! Han har aldrig varit speciellt intresserad av löptikar och är det inte nu heller.
Jag har bara märkt en dålig sak och det är att han kanske är lite mer osäker och feg. Men det var han innan också.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Suvi med Sniff sön mar 08, 2009 2:28 pm

Jag kastrerade Sniffen i december och han fyller 2 år i slutet på denna månad.
Det känns som om det kanske är lite tidigt att uttala sig om kastreringens verkan på Sniffen, jag är inte helt säker på vad som ska tillskrivas vad.
Han har bara haft en asjobbig period (på en vecka om jag minns rätt) precis innan kastreringen då han matvägrade och skulle ut hela tiden och nåt sånt har jag inte upplevt sedan dess. Men jag har inte upplevt hans könsdrift som så överdrivet stark, han har aldrig juckat mot något, tex.

Han "behöver" inte skvätta hela tiden och kan gå ut och göra sina behov och gå in igen utan att sniffa maniskt överallt, men han har absolut inte slutat med det beteendet. Han nosar för att det roar honom, men det är nog också ett uttryck för stress ibland.
Han haft en jobbig vinter, men nu verkar det vara på väg att släppa!

Vet som sagt inte hur mycket som beror på kastreringen, på att han håller på bli vuxen eller han varit hos mej ett år och att förtroendet mellan oss växt, men han har blivit gosigare och mer kontaktsökande. Jag ser fram emot sommaren, då tror jag det kanske märks mer hur han förändrats.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Sanna&Kelly sön mar 08, 2009 7:58 pm

Jag har ju ingen egen erfarenhet av att kastrera ngn hane men av det som ni berättat så låter det ju som om ni har en del att vinna på att kastrera honom. Och eftersom han är av den stressiga typen så är han väl förmodligen inte aktuell för avel så ni har ju inte så mycket att förlora på det heller. Men massor att vinna tror jag! Han borde bli mindre sexuell och en kastrerad hane är ju oftast lite lugnare än en okastrerad.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Arcan sön mar 08, 2009 10:33 pm

Så tänker jag med.. Han är ändå inget avelsmaterial och jag har inte lust att ta honom på utställningar eftersom han har svårt för sådanna situationer.. Jag ringer troligtvis vet i morgon och bokar tid, är nog bäst att få det gjort så snart som möjligt...
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Sanna&Kelly mån mar 09, 2009 10:31 am

Arcan skrev:Så tänker jag med.. Han är ändå inget avelsmaterial och jag har inte lust att ta honom på utställningar eftersom han har svårt för sådanna situationer.. Jag ringer troligtvis vet i morgon och bokar tid, är nog bäst att få det gjort så snart som möjligt...

Ja, han är ju ändå över året så om du bestämt dig så är det bra att göra det så snart som möjligt. Lycka till och berätta hur det går.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Joanna mån mar 09, 2009 11:51 am

Hej!

Jo, det är nog mest bara fördelar med en kastrering.

Dock kan förtjusningen över flickor som luktar gott inte alltid försvinna faktiskt, kan vara bra att veta det också.

Jag vet om 2 hanar, pinschrar båda två, som är kastrerade och den ena vädrar fortfarande efter löptikar och den andra vädrar också efter löptikar och han parar dem också om han får en chans. Han har parat 2 gånger med full hängning och allt och han var bara över året när han kastrerades. Snacka om stark könsdrift som inte ens försvinner efter att bollarna är borta bounce
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Arcan mån mar 09, 2009 12:27 pm

Min parson hanne är kastrerad och har parat efter kastering med full hängning.. Men han gör det bara om Vilya "tjatar" tillräckligt mkt och ett lugnt nej räcker för att han ska avbryta, (Vilya kan verkligen tjata oxå! haha).. Dom har lyckats helt en gång, då smög dom iväg så att jag inte hade koll just då och inget skydd hade hon på sig... Tänk att hundar som är i färd med att göra nått förbjudet alltid är knäpptysta! Rolling Eyes

Han vädrar dock inte efter övriga löptikar.. Så den delen är borta...
Däremot "säger" han till när Vilya är påväg in i löp och när hon går in i höglöp, det är enda gångerna han visar något direkt intresse för henne... Tycker faktiskt jag är jätte bra, då har jag hundra koll när det är dags för parning Very Happy
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Nina ons mar 18, 2009 5:20 am

Én ting som kan være greit å vite i forbindelse med kastrasjon er at nervøse/utrygge hunder som ofte reagerer på ting med frykt, kan fort bli veldig mye værre når man kastrerer... Hunder som sliter med fryktaggresjon bør f.eks som regel aldri kastreres, så har man en hund som man ønsker å kastrere fordi at man sliter med problematferd er det viktig å vite hva denne atferden bunner i...

Nå kjenner jeg jo ikke din hund, men nevnte dette kun fordi at du skriver han er litt usikker...hvir ikke jeg har missforstått deg helt, hehe...og fordi du lurer på hva slags innvirkning kastrasjon har hatt på andres hunder... Smile Men dersom det kunn er snakk om overdreven kjønnsdrift og ikke noe annet, og hunden allikevel ikke er avlsmateriale, som du sier, så ser jeg ingen grunn til ikke å kastrere han... Very Happy

Selv har begge mine hunder ballene i behold, så jeg kan dessverre ikke dele noen erfaringer fra mine egene hunder...selv om jeg har en som av helsemessige grunner ikke skal i aveln, så han kunne jeg selvfølgelig kastrert, men velger foreløpig å ikke gjøre det av forskjellige grunner... Smile

Lykke til, enten det ender med kastrasjon eller ikke! Very Happy
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 42
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  ligistenzelda ons mar 18, 2009 1:04 pm

Jag har också läst att hundar som är lite nervösa/stressad/osäkra osv kan bli värre efter kastrering. Ingen aning varför, har inte forskat vidare i det, men läst det vid flera tillfällen.

Jag tycker det är orättvist att tikar blir blir mer hane av kastrering, ingen chans till en lugnare hund för oss inte Razz

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Sanna&Kelly ons mar 18, 2009 1:25 pm

ligistenzelda skrev:

Jag tycker det är orättvist att tikar blir blir mer hane av kastrering, ingen chans till en lugnare hund för oss inte Razz

Men tänk vad galen hon hade varit om hon vore en hane till att börja med! Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  ligistenzelda ons mar 18, 2009 1:31 pm

Sanna&Kelly skrev:
ligistenzelda skrev:

Jag tycker det är orättvist att tikar blir blir mer hane av kastrering, ingen chans till en lugnare hund för oss inte Razz

Men tänk vad galen hon hade varit om hon vore en hane till att börja med! Wink

Ja DET är jag tacksam för Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  herrHarry ons mar 18, 2009 2:11 pm

ligistenzelda skrev:Jag har också läst att hundar som är lite nervösa/stressad/osäkra osv kan bli värre efter kastrering. Ingen aning varför, har inte forskat vidare i det, men läst det vid flera tillfällen.

Jag tror det beror på att de producerar mindre (ingen alls?) testosteron. Det gör att de blir mer osäkra och räddare. Harry är ju ingen jättetuff hund och han är nervös. Men, jag har inte sett den stora försämringen som Nina skriver om. Ibland kan jag se att han är lite mer osäker, men det är bara ibland.

Överlag har Harry blivit en mycket bättre hund sen han blev av med sina kulor! Very Happy
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Arcan ons mar 18, 2009 3:02 pm

Jag hoppas att Arcan oxå blir en bättre hund nu.. Very Happy
Just nu längtar vi bara tills tratten kan tas av... Han är ju livsfarlig i den... haha
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  ligistenzelda ons mar 18, 2009 7:09 pm

herrHarry skrev:
ligistenzelda skrev:Jag har också läst att hundar som är lite nervösa/stressad/osäkra osv kan bli värre efter kastrering. Ingen aning varför, har inte forskat vidare i det, men läst det vid flera tillfällen.

Jag tror det beror på att de producerar mindre (ingen alls?) testosteron. Det gör att de blir mer osäkra och räddare. Harry är ju ingen jättetuff hund och han är nervös. Men, jag har inte sett den stora försämringen som Nina skriver om. Ibland kan jag se att han är lite mer osäker, men det är bara ibland.

Överlag har Harry blivit en mycket bättre hund sen han blev av med sina kulor! Very Happy

Vissa hundar kanske förstår att dom förlorat sin mandom? Wink

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Nina tor mar 19, 2009 2:45 am

Arcan skrev:Jag hoppas att Arcan oxå blir en bättre hund nu.. Very Happy
Just nu längtar vi bara tills tratten kan tas av... Han är ju livsfarlig i den... haha

Opps, jeg så den andre tråden hvor du skriver han nå er kastrert først etterpå, så da ble mitt innlegg litt unødvendig, hehe... Embarassed Men dette er som sagt kunn en problemstilling for hunder som sliter med fryktproblemer, og det er derfor atferdsspesialister som får inn aggresive hunder må finne ut om hunden lider av fryktaggresjon eller ikke før de kan anbefale kastrering...

Jeg regner ikke med at dette er tilfellet hos dere, så da har sikkert kastrasjonen bare de ønskede effektene hos dere! Lykke til med sårhelingen, og heldigvis gror det fort, så snart er skjermen av! Very Happy
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 42
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

Stark könsdrift, Kastering? Empty Sv: Stark könsdrift, Kastering?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet