PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tjockisfoder?

+4
Anna
Jezzi & Desti
Sanna&Kelly
frida & elis
8 posters

Gå ner

Tjockisfoder? Empty Tjockisfoder?

Inlägg  frida & elis tis mar 03, 2009 3:19 pm

Jag gör en 180 på Sannas fråga, någon som har tips på foder till en hund som inte vill gå upp i vikt?

Elis åter Royal Canin Medium tidigare, tills han började kräkas upp maten. Pratade med veterinär som sa att vi skulle byta till Hills I/D, att han förmodligen var känslig mot RC-fodret och att det kunde ta ganska lång tid innan sånt visade sig.
Han har ätit Hills I/D i kanske ett halvår nu och det funkar bra, han äter som han ska, ärr pigg och glad osv. Däremot är han så spinkig! Han är väll rätt liten, men jag tycker han gott skulle kunna lägga på sig något kilo, ibland ser man nästan revbenen på honom. Han får gärna lägga på sig lite muskler, men det kanske är såhär han ska se ut?

I alla fall, någon som har nån fundering på vad det kan vara i RC-fodret han reagerar mot? Och något man skulle kunna ge honom istället för I/D, det är ju så jäkla dyrt!
frida & elis
frida & elis

Antal inlägg : 76
Age : 37
Ort : Tumba
Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Sanna&Kelly tis mar 03, 2009 4:04 pm

Håna oss med denna tråd, gör det! Wink


Ni borde ge honom färskfoder! Det brukar ju fungera utmärkt för hundar som är känsliga i magen och som behöver gå upp i vikt.
De säljer ju Priima i Hamringe (mellan Tumba & Tullinge), det kostar 15 kr / 1 kg-korv. Vet inte hur mkt Elis ska ha av det, men kan tänka mig att han ska ha ett halvt kilo om dagen el ngt för att gå upp i vikt. Ni får kolla rek för hans vikt om ni köper det.
Annars finns det Nordic och Klass men jag tror inte Klass är lika fett som Priima plus att det är aningens dyrare (17 kr / kg).
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Sanna&Kelly tis mar 03, 2009 4:04 pm

Dessutom är ju färskfoder SÅ GOTT för de flesta hundar och mycket bättre för magen än vad torrfoder är. tongue
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Gäst tis mar 03, 2009 4:25 pm

Magnussons har gjort underverk för mina vovvars magar. De har dessutom fri tillgång till torrfoder vilket hjälpt att behålla hullet på samtliga hundar vi har haft.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  frida & elis tis mar 03, 2009 4:32 pm

Har funderat på färskfoder, men vi har bara en pytte-frys! Det blir en senare fråga i så fall, så det är alltså torrfoder vi är ute efter. Ska kolla upp Magnusson!
frida & elis
frida & elis

Antal inlägg : 76
Age : 37
Ort : Tumba
Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Jezzi & Desti tis mar 03, 2009 4:36 pm

Jag vill rekommendera Orjiens foder! Det har en hög proteinhalt jämfört med andra torrfoder och innehåller inget spannmål. Många hundar med alleriger och känsliga magar klarar detta utan problem, kanske kan vara nåt?

Att det har hög proteinhalt gör underverk på vikten också... Smile

Orjiens hemsida
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Anna tis mar 03, 2009 4:55 pm

Tja eller varför inte pröva ett VALPFODER eller ett högenergi foder (ex juniorfoder)....det brukar jag ge när jag vill träna upp en hund konditionsmässigt och då behöver de ju allmänt mer men det har även fungerat på hundar som behövt gå upp i vikt.

Om en hund reagerar på ett foder är veterinärerna gärna snabba på att sälja på ett MKT dyrt foder som inte alltid ger resultat.

Sedan kan det ju tyvärr vara så att vissa hundar lägger liksom inte på sig på samma sätt som andra. Det är ju likadant för oss människor. Om jag ser en påse med godis i så har jag helt plötsligt gått upp 2 kg utan att ens stoppat en godis i munnen Sad medan andra kan smälla i sig 1 kg godis och nästan istället tappa eller stå still viktmässigt.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Sanna&Kelly tis mar 03, 2009 6:47 pm

frida & elis skrev:Har funderat på färskfoder, men vi har bara en pytte-frys! Det blir en senare fråga i så fall, så det är alltså torrfoder vi är ute efter. Ska kolla upp Magnusson!

Säg till om du ska köpa Magnusson, jag ska nog köpa en light-variant i så fall.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Rivendells Kattis tis mar 03, 2009 7:50 pm

Flikar in här jag med...

Orijen har mina provat och tyckte mycket om det! Kanske kan passa Kelly... Tyvärr tyckte jag själv att det doftar för mycket... (lite känslig) så jag kör på med Magnusson! Färskfoder tror jag starkt på för hundar med problem med att gå UPP i vikt, vet många i vår uppfödning som i perioden junior-unghund kört färskfoder. Funkar HUR bra som helst. Jag har dissat även det för jag tycker det är så vidrigt... Ghibli var inte så vidare förtjust i det heller... Otäckt! Cool

Magnusson har en variant som heter Aktiv, kanske kan vara nåt?

Om det är många som ska köpa Magnussons föreslår jag att nån tar på sig att åka ut till Bro och köpa i deras butik, MYCKET billigare och är man många att dela på kostnade för resan så är det en piss i Mississippi!

Vi försöker beställa så mycket vi kan på en gång, så mycket billigare. Man kan få hemkört oxå... eller på posten.

Vissa Ica Maxi har Magnussons oxå. Kan vara bra att tänka på... om man står utan och andra affärer är stängda...

Hej hopp!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Anna tis mar 03, 2009 8:57 pm

Ang Magnusson.....för många år sedan så sålde Konsum (Coop kedjan) ett eget märke och de sades att det märket var egentligen Magnussons...men inget jag fått bekräftat.

Efter att ha arbetat några år inom matindustrin så vet jag att många kedjors "egna" märken är producerade av andra svenska tillverkares fabriker men efter "eget" recept och önskemål så även om det jag skrivit ovan är sant betyder det inte att det var Magnussons egnaegna foder i Coop påsarna.

Som ni som vet så jobbade jag tidigare med pannkakor som producerades i eget namn men det företaget producerade även Ica´s Gott Liv plättar och numera även Coops egna pannkakor och plättar samt Ica´s fläskpannkaka som är paketerade om 3 st och är rektangulära i formen.

De som jag träffat och givit sina hundar Magnussons foder är bara nöjda så det är säkert ett jättebra foder.

I mitten av 90-talet fanns det fortfarande ett foder som heter Triumph och det var ett hundfoder som var som kexliknade bitar. Min dåvarande hund gillade detta fodret helskarpt och jag kommer väl ihåg att det var nästan luktfritt. Dessutom såldes det 5 kg "säckar" som istället var som kartonger vilket var rätt smidigt eftersom maten inuti inte krossades på samma sätt. Har däremot för mig att 15 kg säckarna var säckar.
Det var ett amerikanskt foder som togs in till Sverige under 70 eller 80 talet och den svensk som fick agenturen för försäljningen här i Sverige har varit en aktiv uppfödare inom SSPK. Denne persons dotter är grundaren för magnussons. Triumph fodret finns nog inte längre iallafall inte här i Sverige och det behövs ju egentligen inte eftersom vi idag har tillgång till Magnussons.

Det finns många foder som jag funderat på att prova men jag har ett foder som fungerar å då känns det inte aktuellt att byta.


Senast ändrad av Anna den tis mar 03, 2009 9:05 pm, ändrad totalt 1 gång

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Rivendells Kattis tis mar 03, 2009 9:04 pm

Kanske kan Magnussons sålt sin produkt till nån annan... men dom har sin tillverkning ute i Bro, egen fabrik. Det är där dom även har sin fabriksförsäljning.

Man kan ju aldrig vara säker på vad man köper... det är klart. Men den typ av foder (ugnsbakat) som Magnussons kör, är rätt unikt. Inte så många som har den processen runt sitt foder.

Jag vet inget om det du skriver Anna, inte en susning! Very Happy

Det jag lägger i min vågskål är att hundarna gillar det, mår bra av det och det är fräsht!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Rivendells Kattis tis mar 03, 2009 9:12 pm

Anna skrev:Ang Magnusson.....för många år sedan så sålde Konsum (Coop kedjan) ett eget märke och de sades att det märket var egentligen Magnussons...men inget jag fått bekräftat.

Efter att ha arbetat några år inom matindustrin så vet jag att många kedjors "egna" märken är producerade av andra svenska tillverkares fabriker men efter "eget" recept och önskemål så även om det jag skrivit ovan är sant betyder det inte att det var Magnussons egnaegna foder i Coop påsarna.

Som ni som vet så jobbade jag tidigare med pannkakor som producerades i eget namn men det företaget producerade även Ica´s Gott Liv plättar och numera även Coops egna pannkakor och plättar samt Ica´s fläskpannkaka som är paketerade om 3 st och är rektangulära i formen.

De som jag träffat och givit sina hundar Magnussons foder är bara nöjda så det är säkert ett jättebra foder.

I mitten av 90-talet fanns det fortfarande ett foder som heter Triumph och det var ett hundfoder som var som kexliknade bitar. Min dåvarande hund gillade detta fodret helskarpt och jag kommer väl ihåg att det var nästan luktfritt. Dessutom såldes det 5 kg "säckar" som istället var som kartonger vilket var rätt smidigt eftersom maten inuti inte krossades på samma sätt. Har däremot för mig att 15 kg säckarna var säckar.
Det var ett amerikanskt foder som togs in till Sverige under 70 eller 80 talet och den svensk som fick agenturen för försäljningen här i Sverige har varit en aktiv uppfödare inom SSPK. Denne persons dotter är grundaren för magnussons. Triumph fodret finns nog inte längre iallafall inte här i Sverige och det behövs ju egentligen inte eftersom vi idag har tillgång till Magnussons.

Det finns många foder som jag funderat på att prova men jag har ett foder som fungerar å då känns det inte aktuellt att byta.

Ett tillägg... *ler*

Jag blev rätt sur när jag fick veta att Ica Maxi sålde Magnussons... Jag ringde Magnusson och frågade varför man säljer till Ica och att dom sälger mycket billigare än vad jag köper direkt av dem för...! Svaret blev att Ica ville ha ett svenskt foder med kravmärkning att sälja som "högkvalitetsfoder". Deras val var Magnussons och ett avtal togs fram. Då Ica köper en liiiite större mängd av dem än vad Rivendells gör... så är givetvis priset ett annat. Jooo... men jag tycker ju att man plockar bort kvalitet-stämpeln om fodret finns i vanliga affärer...!

Skit-löjligt egentligen. Jag köper ju det ändå... det är ju inget fel på fodret..! Och jag kan erkänna att jag tagit en säck då och då på Ica Maxi i Nacka när jag glömt beställa...

Så nu känns det SUPER att det finns på Ica... som är öppet 08-22 ALLA dagar i veckan. Smidigt om man missat att beställa!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  ligistenzelda ons mar 04, 2009 7:34 pm

Zelda var rena staketet och hade ingen vidare aptit tillls jag satte henne på Bravo färskfoder och vips så åt hon med god aptit, gick upp i vikt och byggde muskler Smile Zelda hade/har tjocktarmsinflammation men funkar kanon på färskfoder.

Oops såg att ni inte hade utrymme i frysen. Bortse från mitt inlägg.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  frida & elis ons mar 04, 2009 8:34 pm

Har beställt en påse Magnusson Meat & Biscuit Adult för att prova! Det viktigaste är väll att hans mage mår bra och att han fortsätter vara pigg och glad, förhoppningsvis växer han till sig lite till och slutar se ut som ett staket. Smile Om inte så får jag väll leva med att det är såhär han ska se ut!
Färskfoder ska jag däremot titta närmare på när vi flyttat nånstans med större frys!
frida & elis
frida & elis

Antal inlägg : 76
Age : 37
Ort : Tumba
Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Rivendells Kattis ons mar 04, 2009 8:35 pm

Precis som du skriver Anna, efter ditt tillägg, så är Magnusson nästan lite som kex. Spröda bitar, det ser inte så skojjigt ut direkt, men dom doftar nästan ingenting.

En liten parantes bara... Som en del av er vet så köpte jag och Johan (min fd sambo) en Rhodesian Ridgeback förra våren. Innan hon kom till oss så hälsade vi på hos nåra uppfödare och pratade även med ett par per telefon. Vid FLERA tillfällen så pratades det foder, RR har en del foderallergier i rasen, och många av dessa uppfödare som har lite känliga hundar eller risk för dessa problem i sina linjer kör Magnusson. Lite intressant tycker jag!

Sen har det hänt vid tre tillfällen då jag suttit vid RR-ringen på utställning, att jag hört konversationer om just fodret. Vid ett tillfälle var det en kvinna med en ung RR-hane som hade svårt att få honom att äta, han hade lite känslig mage och hon visste inte vad hon skulle göra... en annan kvinna, som jag vet är uppfödare, tipsade om Magnusson. Mild mot magen och de flesta hundar gillar det. Hon skulle prova.

Det andra tillfälllet var det en kvinna med en RR-hane som var vuxen som sa just det att hennes hane tog gärna fodret som godis i ringen och på träning, PLUS att det inte smular i fickan... Sen hade denne hane allergi och kunde inte äta så varierat så att kunna ge fodret som gotte var ju kanon!

Den tredje var en uppfödare som ställde flera hundar och stod och pratade med ett par, troligtvis presumtiva valpköpare av vad jag kunde bedöma. Denne uppfödare hade bytt till Magnussons nyligen och blivit av med dåliga magar och dålig aptit på hela sin flock.

Inte för att det säger sååå mycket egentligen om FODRET. Men jag blev ändå rätt klar i att jag tycker om det, hundarna tycker om det och det känns somom det är bra.

Jag borde bli Magnussons PR-kvinna... *asg* Men jag gillar det.

Däremot har jag aldrig, inte ens med min kennelpartner, prackat på nån vad jag tycker. Jag har kört det för att jag gillar det och för att det funkar på mina hundar. Sen är det ju så, jag skulle troligtvis köra Nordic eller nåt annat färskfoder om jag klarade det själv... Eller kanske ANF som jag BARA hört bra om. Även Royal har vi kört med bra resultat på både vuxna och valpkullar (deras Starter Puppy är heeeelt oslagbart för valparna). Vi har provat Precept, vi har provat Brommacharkens foder, vi har provat Klass, vi har provat James Well Beloved, Robur, Nutro Choice.... Jag har varit rätt nöjd med hundarnas kondition med alla foder... Denna gång är det JAG som tycker att det funkar bäst, mina hundar skulle nog kunna välja vilket foder som helst om dom kunde bestämma själva. Dom är inte så knussliga!

Shit vad jag blir tjatig känner jag! Laughing Nu har ni nog fattat att jag är nöjd med det... cheers
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Rivendells Kattis ons mar 04, 2009 8:38 pm

frida & elis skrev:Har beställt en påse Magnusson Meat & Biscuit Adult för att prova! Det viktigaste är väll att hans mage mår bra och att han fortsätter vara pigg och glad, förhoppningsvis växer han till sig lite till och slutar se ut som ett staket. Smile Om inte så får jag väll leva med att det är såhär han ska se ut!
Färskfoder ska jag däremot titta närmare på när vi flyttat nånstans med större frys!

Nu är jag igång igen... *asg*

Du Frida, om han gillar det och mår bra av det, prova den som heter WORK nästa gång. Mer fett och gottis i om du vill få honom lite mindre "staketig". Lycka till!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  frida & elis ons mar 04, 2009 8:42 pm

Rivendells Kattis skrev:
frida & elis skrev:Har beställt en påse Magnusson Meat & Biscuit Adult för att prova! Det viktigaste är väll att hans mage mår bra och att han fortsätter vara pigg och glad, förhoppningsvis växer han till sig lite till och slutar se ut som ett staket. Smile Om inte så får jag väll leva med att det är såhär han ska se ut!
Färskfoder ska jag däremot titta närmare på när vi flyttat nånstans med större frys!

Nu är jag igång igen... *asg*

Du Frida, om han gillar det och mår bra av det, prova den som heter WORK nästa gång. Mer fett och gottis i om du vill få honom lite mindre "staketig". Lycka till!

Funderade på det, men det blir inte så att han kanske bara får ÄNNU mer energi att göra av med? Energi har han ju redan så det räcker och blir över. Smile
frida & elis
frida & elis

Antal inlägg : 76
Age : 37
Ort : Tumba
Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Rivendells Kattis ons mar 04, 2009 9:01 pm

frida & elis skrev:
Rivendells Kattis skrev:
frida & elis skrev:Har beställt en påse Magnusson Meat & Biscuit Adult för att prova! Det viktigaste är väll att hans mage mår bra och att han fortsätter vara pigg och glad, förhoppningsvis växer han till sig lite till och slutar se ut som ett staket. Smile Om inte så får jag väll leva med att det är såhär han ska se ut!
Färskfoder ska jag däremot titta närmare på när vi flyttat nånstans med större frys!

Nu är jag igång igen... *asg*

Du Frida, om han gillar det och mår bra av det, prova den som heter WORK nästa gång. Mer fett och gottis i om du vill få honom lite mindre "staketig". Lycka till!

Funderade på det, men det blir inte så att han kanske bara får ÄNNU mer energi att göra av med? Energi har han ju redan så det räcker och blir över. Smile

Därom tvista de lärde! Jag har hört både och på den punkten. MIN erfarenhet är inte att dom får mer att göra av med och blir mer aktiva, men det där är säkert individuellt. Jag tror att en hund som är aktiv och mycket rörlig redan kan få mer ut av ett högenergifoder... men det är ju jag det. Alltså att dom behåller sin aktivitetnivå som dom har haft men bygger upp kroppen mer och ger hunden möjlighet att lägga på sig trots sin höga aktivitetsnivå.

SÄKERT väldigt olika där kan jag tänka. Mina hundar är ju inte mindre aktiva för att dom får Light... Och går jag till mig själv så är jag inte tröttare och mindre aktiv när jag äter mat med lite fett mot att bli överaktiv om jag äter mat med mycket fett. Man kan ju inte jämföra människa och hund. BRA mat är ju olika för olika hundar.

Jag har haft sköldkörtelfel där ett symtom var att jag gick upp i vikt. Det enda enkla svaret min dietist kunde ge mig var:

"Det är ALLTID summan av kalorier ut och kalorier in som gör skillnad. Äter du mer än du gör av med, går du upp i vikt och tvärt om. OAVSETT vart kalorierna kommer ifrån."

Tror det är samma för hundarna. Hoppas iallafall du hittar ett foder som funkar för dig och Elis!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  stina o canyo ons mar 04, 2009 9:48 pm

frida & elis skrev:Har beställt en påse Magnusson Meat & Biscuit Adult för att prova! Det viktigaste är väll att hans mage mår bra och att han fortsätter vara pigg och glad, förhoppningsvis växer han till sig lite till och slutar se ut som ett staket. Smile Om inte så får jag väll leva med att det är såhär han ska se ut!
Färskfoder ska jag däremot titta närmare på när vi flyttat nånstans med större frys!

jag kan låna honom ett tag så ska du se att han blir lite "större" Laughing canyo kan lära honom hur man vilar sig i form. hon är inte känd för att vara aktiv, medans matte är det. slöaste hunden i stan. skit jobbit. vart e alla roliga "vilddjur" Very Happy

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  frida & elis ons mar 04, 2009 10:10 pm

Rivendells Kattis skrev:
frida & elis skrev:
Rivendells Kattis skrev:
frida & elis skrev:Har beställt en påse Magnusson Meat & Biscuit Adult för att prova! Det viktigaste är väll att hans mage mår bra och att han fortsätter vara pigg och glad, förhoppningsvis växer han till sig lite till och slutar se ut som ett staket. Smile Om inte så får jag väll leva med att det är såhär han ska se ut!
Färskfoder ska jag däremot titta närmare på när vi flyttat nånstans med större frys!

Nu är jag igång igen... *asg*

Du Frida, om han gillar det och mår bra av det, prova den som heter WORK nästa gång. Mer fett och gottis i om du vill få honom lite mindre "staketig". Lycka till!

Funderade på det, men det blir inte så att han kanske bara får ÄNNU mer energi att göra av med? Energi har han ju redan så det räcker och blir över. Smile

Därom tvista de lärde! Jag har hört både och på den punkten. MIN erfarenhet är inte att dom får mer att göra av med och blir mer aktiva, men det där är säkert individuellt. Jag tror att en hund som är aktiv och mycket rörlig redan kan få mer ut av ett högenergifoder... men det är ju jag det. Alltså att dom behåller sin aktivitetnivå som dom har haft men bygger upp kroppen mer och ger hunden möjlighet att lägga på sig trots sin höga aktivitetsnivå.

SÄKERT väldigt olika där kan jag tänka. Mina hundar är ju inte mindre aktiva för att dom får Light... Och går jag till mig själv så är jag inte tröttare och mindre aktiv när jag äter mat med lite fett mot att bli överaktiv om jag äter mat med mycket fett. Man kan ju inte jämföra människa och hund. BRA mat är ju olika för olika hundar.

Jag har haft sköldkörtelfel där ett symtom var att jag gick upp i vikt. Det enda enkla svaret min dietist kunde ge mig var:

"Det är ALLTID summan av kalorier ut och kalorier in som gör skillnad. Äter du mer än du gör av med, går du upp i vikt och tvärt om. OAVSETT vart kalorierna kommer ifrån."

Tror det är samma för hundarna. Hoppas iallafall du hittar ett foder som funkar för dig och Elis!

Tack för svaret!
Vi får se först om det Magnussons passar oss så ska jag fundera på om jag går över till Work senare. Smile
frida & elis
frida & elis

Antal inlägg : 76
Age : 37
Ort : Tumba
Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  frida & elis ons mar 04, 2009 10:13 pm

stina o canyo skrev:
frida & elis skrev:Har beställt en påse Magnusson Meat & Biscuit Adult för att prova! Det viktigaste är väll att hans mage mår bra och att han fortsätter vara pigg och glad, förhoppningsvis växer han till sig lite till och slutar se ut som ett staket. Smile Om inte så får jag väll leva med att det är såhär han ska se ut!
Färskfoder ska jag däremot titta närmare på när vi flyttat nånstans med större frys!

jag kan låna honom ett tag så ska du se att han blir lite "större" Laughing canyo kan lära honom hur man vilar sig i form. hon är inte känd för att vara aktiv, medans matte är det. slöaste hunden i stan. skit jobbit. vart e alla roliga "vilddjur" Very Happy

Du får låna mitt vilddjur anytime! Wink
frida & elis
frida & elis

Antal inlägg : 76
Age : 37
Ort : Tumba
Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Sanna&Kelly tor mar 05, 2009 11:15 am

frida & elis skrev:
Rivendells Kattis skrev:
frida & elis skrev:Har beställt en påse Magnusson Meat & Biscuit Adult för att prova! Det viktigaste är väll att hans mage mår bra och att han fortsätter vara pigg och glad, förhoppningsvis växer han till sig lite till och slutar se ut som ett staket. Smile Om inte så får jag väll leva med att det är såhär han ska se ut!
Färskfoder ska jag däremot titta närmare på när vi flyttat nånstans med större frys!

Nu är jag igång igen... *asg*

Du Frida, om han gillar det och mår bra av det, prova den som heter WORK nästa gång. Mer fett och gottis i om du vill få honom lite mindre "staketig". Lycka till!

Funderade på det, men det blir inte så att han kanske bara får ÄNNU mer energi att göra av med? Energi har han ju redan så det räcker och blir över. Smile

Hi hi, han kan ju inte gärna bli vildare! Razz
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Aldrig tänkt tanken...

Inlägg  Rivendells Cathrine tor mar 05, 2009 11:32 am

Hihi Smile

Jag har aldrig tänkt tanken att dom skulle bli mer energiska av högenergi-foder...
Jag tror ju att är dom smala är dom mer energiska precis som smala människor. Är dom mätta så är dom lugna.


Det är väl ofta mkt mer fett i högenergi foder och jag tror inte man blir energisk av fett snarare av saker som är blodsockerhöjande. Typ extremt mkt kolhydrater etc. Skulle väl vara att vissa hundar då reagerar på ett högre kolhydratsinnehåll. Men jag har aldrig märkt att ngn av mina hundar som gått på högenergi mellanvarven har blivit mer stissiga. Snarare tvärtom.
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  frida & elis tor mar 05, 2009 2:12 pm

Sanna&Kelly skrev:
Hi hi, han kan ju inte gärna bli vildare! Razz

Borde inte vara fysiskt möjligt! Laughing
frida & elis
frida & elis

Antal inlägg : 76
Age : 37
Ort : Tumba
Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Sanna&Kelly tor mar 05, 2009 2:33 pm

frida & elis skrev:
Sanna&Kelly skrev:
Hi hi, han kan ju inte gärna bli vildare! Razz

Borde inte vara fysiskt möjligt! Laughing

Men det är en smart plan att göda på honom så att han blir tjock och cool som Kelly! Cool Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Tjockisfoder? Empty Sv: Tjockisfoder?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet